fudd
Active Member
Proberen alleen niet nee...En nu proberen ze kunstmatig het zo eerlijk mogelijk te houden, iedereen gelijke omstandigheden, is het wéér niet goed.
(Do or do not. There is no try.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Proberen alleen niet nee...En nu proberen ze kunstmatig het zo eerlijk mogelijk te houden, iedereen gelijke omstandigheden, is het wéér niet goed.
blijkbaar mogen ze het helemaal niet doen, kijk maar naar alle gezeur van dit seizoen.Proberen alleen niet nee...
(Do or do not. There is no try.)
Hadden ze in Medeo, altijd wind mee, vooral als de Sovjet-rijders reden - was ook niet eerlijkblijkbaar mogen ze het helemaal niet doen, kijk maar naar alle gezeur van dit seizoen.
Ik stel voor dat we buiten gaan schaatsen. Op natuurijs, ergens op een meer een baantje vegen. Kan er nooit meer iemand klagen over de technieken.
blijkbaar mogen ze het helemaal niet doen, kijk maar naar alle gezeur van dit seizoen.
Ik stel voor dat we buiten gaan schaatsen. Op natuurijs, ergens op een meer een baantje vegen. Kan er nooit meer iemand klagen over de technieken.
Lees het topic even terug zou ik zeggen. Verder, zie Kramer, zie Anema, zie oefensessie 9 (overigens is de boarding maar iets van een dikke meter hoog.) . Voldoen misschien niet aan jouw wetenschappelijke eisen maar alles wijst één richting uit. Dat kun je niet blijven negeren. Ben nu benieuwd waarom je denkt dat luchtstromen uit 600 ventilatoren die continu aanstaan geen/nauwelijks invloed zouden hebben op de omliggende lucht.Op het gebied van aerodynamica neem ik niks van je aan, tenzij je met overtuigende meetgegevens en een sluitende wetenschappelijke verklaring komt.
Nogmaals, wat bedoel je met "die luchtstroom"? Dat wat uit de luchtroosters in de vloer rondom de boarding komt? De luchtstroom gevoeld als 'meewind' door de rijders (en anderen) op de ijsbaan? Dit zijn twee totaal verschillende dingen die vooralsnog door niemand kwalitatief noch kwantitatief gelinkt zijn, zéker niet door jou.
Het optimale klimaat zal een combinatie van factoren zijn (luchtvochtigheid, temperatuur, ijstemperatuur). Aangezien de windsnelheid een (potentieel) vrij dominante factor is qua invloed op tijden denk ik dat zo'n variabele snelheid meer kwaad dan goed zal doen.Dat vond ik nog wel het meest verontrustende zinnetje uit het artikel: dat die dingen dus niet constant hetzelfde blazen, maar wisselend. Om het "klimaat" gelijk te houden. Maar wat wordt hier bedoeld met klimaat? Luchtvochtigheid of zo? Ik weet niet of het nu zo gewenst is om een constante luchtvochtigheid na te streven door middel van wisselende luchtstromen.
Dit jaar was er natuurlijk geen invloed, maar straks: als er veel reuring bij het publiek is (want Nederlanders in de baan), dan blazen die dingen harder ?
Sprintmaster, ik heb het hele topic gevolgd,hoef dus niks terug te lezen. Wat er tot nu hier aan 'bewijs' is geleverd voor wat niet eens duidelijk omschreven is voor wat ('meewind', die nota bene duidt op luchtcirculatie door de rijders zelf veroorzaakt) is van een allerbelabberdst laag niveau - dit forum onwaardig. Ik negeer dus niks, want er is niks, nada, zilch te negeren, aan verifieerbaar bewijs.Lees het topic even terug zou ik zeggen. Verder, zie Kramer, zie Anema, zie oefensessie 9 (overigens is de boarding maar iets van een dikke meter hoog.) . Voldoen misschien niet aan jouw wetenschappelijke eisen maar alles wijst één richting uit. Dat kun je niet blijven negeren. Ben nu benieuwd waarom je denkt dat luchtstromen uit 600 ventilatoren die continu aanstaan geen/nauwelijks invloed zouden hebben op de omliggende lucht.
dat de wind in eerste instantie elders gecreëerd wordt, achter de boarding, maakt niet uit. Wel als het een eenmalig effect is, maar niet als het zoals in dit geval gaat om het continu aanstaan van die blowers.strawbale zei:Die pijl* gaat niet alleen de hoofden van de schaatsers (ver) te boven, maar klaarblijk jou ook. Dat mag je dan met 600 vermenigvuldigen, maar ja 600x niks, blijft niks, weet ook jij.
*) Dit is de worst case, wanneer zou blijken dat de roosteren die kant op blazen, hetgeen ze (waarschijnlijk) niet eens doen.
Bij een goed (of inmiddels volgens Thialf beter) werkend 'luchtgordijn' zal, zoals reeds tig keer gemeld, de door de (in)rijders zelf veroorzaakte luchtcirculatie boven de baan beter in stand blijven (en dus meer voordeel bieden); bij kwartetten starten krijg je nog eens extra luchtcirculatie, dus nog meer voordeel.Ik begrijp wel een beetje waar strawbale vandaan komt. Er ontbeert gewoon ook maar het kleinste beetje bewijs. Er zijn enkele aanwijzingen dat er iets gaande kan zijn, maar er is nog niets gemeten of hard gemaakt. Dan kun je er heel stellig over zijn, maar je kunt je hypotheses niet onderbouwen met feiten. Het wordt een gevoelskwestie en dat leidt tot pseudo-wetenschappelijke, ongefundeerde, oeverloze discussies.
Natuurlijk, er worden ongekend snelle tijden genoteerd in Thialf dit jaar. In de gehele breedte. Met name de 3:35's van Roest en Kramer (!) op de 3000 meter in een trainingsrit vind ik opvallend. Het was weliswaar een kwartetstart, maar er worden heel veel 3000m trainingsritten in kwartetten gereden door de Jumbo-Visma ploeg. Tot december is daarin een paar keer in de 3:38 en zelfs 3:37 gereden, maar nooit eronder. En nu was het dubbel raak.
Waarom vind ik nou juist die trainingsritten opvallend? Omdat dat de enige wedstrijden zijn die te vergelijken zijn met 2019 en eerder. Zonder publiek en in kwartetten.
Als alleen de wedstrijden heel veel snellere tijden hadden opgeleverd, dan was het een ander verhaal geweest. Maar dat lijkt het dus niet te zijn.
Lees o.a. post #64 eens terug. Het gaat om een duidelijk voelbare luchtstroom als je Thialf binnenkomt, dus ver weg van de boarding. Dit is dus wel degelijk bewijs dat er soms een luchtstroom is binnen het stadion en i.i.g. buiten de ijsbaan. Toen ik hetzelfde meemaakte was ik behoorlijk verbaasd omdat ik dit eerder niet zo meemaakte. Kan me voorstellen dat voor degenen die dit niet aan den lijven hebben ondervonden vreemd wordt gevonden omdat je het gewoon niet verwacht. Tot slot, zoals @Nogevendit al aangaf: haal dat denigrerende ondertoontje even uit je reacties, dat heb je helemaal niet nodig.Sprintmaster, ik heb het hele topic gevolgd,hoef dus niks terug te lezen. Wat er tot nu hier aan 'bewijs' is geleverd voor wat niet eens duidelijk omschreven is voor wat ('meewind', die nota bene duidt op luchtcirculatie door de rijders zelf veroorzaakt) is van een allerbelabberdst laag niveau - dit forum onwaardig. Ik negeer dus niks, want er is niks, nada, zilch te negeren, aan verifieerbaar bewijs.
Lees o.a. post #64 eens terug. Het gaat om een duidelijk voelbare luchtstroom als je Thialf binnenkomt, dus ver weg van de boarding. Dit is dus wel degelijk bewijs dat er soms een luchtstroom is binnen het stadion en i.i.g. buiten de ijsbaan. Toen ik hetzelfde meemaakte was ik behoorlijk verbaasd omdat ik dit eerder niet zo meemaakte. Kan me voorstellen dat voor degenen die dit niet aan den lijven hebben ondervonden vreemd wordt gevonden omdat je het gewoon niet verwacht. Tot slot, zoals @Nogevendit al aangaf: haal dat denigrerende ondertoontje even uit je reacties, dat heb je helemaal niet nodig.
met alle respect, maar jouw toontje "dat kun je niet blijven negeren" terwijl Strawbale al op die punten is ingegaan is minstens zo denigrerend. Dan kortweg reageren met "lees het topic maar terug" valt in dezelfde categorie.haal dat denigrerende ondertoontje even uit je reacties, dat heb je helemaal niet nodig.
Ik geef toe dat ik soms mijn mening scherp formuleer. In dit topic vooral omdat ik me blijf verbazen over de hardnekkigheid waarmee indrukken en meningen, vaak van derden, hier (haast) als bewijs van het, vaak slecht gedefineerde, effect van blowers en/of grondroosters worden gepresteerd en verdedigd.met alle respect, maar jouw toontje "dat kun je niet blijven negeren" terwijl Strawbale al op die punten is ingegaan is minstens zo denigrerend. Dan kortweg reageren met "lees het topic maar terug" valt in dezelfde categorie.
Het zegt het nergens letterlijk in je berichten, maar al je berichten ademen "ik heb gelijk en ik weet het beter en als je me niet gelooft dan is dat stom". Dan een ander de les lezen over een vermeend denigrerend toontje vind ik niet echt passen. Ben ik ook niet gewend op dit forum.
Het enige wat Strawbale doet is niet blind afgaan op 1 mogelijke verklaring voor vermoedens, meningen en een velletje toiletpapier, maar vragen om gedegen onderzoek. Dat is niet zo raar toch?
Lees o.a. post #64 eens terug. Het gaat om een duidelijk voelbare luchtstroom als je Thialf binnenkomt, dus ver weg van de boarding. Dit is dus wel degelijk bewijs dat er soms een luchtstroom is binnen het stadion en i.i.g. buiten de ijsbaan. Toen ik hetzelfde meemaakte was ik behoorlijk verbaasd omdat ik dit eerder niet zo meemaakte. Kan me voorstellen dat voor degenen die dit niet aan den lijven hebben ondervonden vreemd wordt gevonden omdat je het gewoon niet verwacht.