Het gaat natuurlijk om de snelheid t.o.v. de normale rijwind. Wat die normaal is, daar had ik iets over gelezen maar kan dit zo snel niet terugvinden. Wat ik begreep is dat er iets van die normaal mag afgeweken worden. Mij is onduidelijk of dit door de ISU is vast gelegd of dat dit een stilzwijgende afspraak is. Laten we zeggen dat de normale rijwind v_rijwind is en dat er een afwijking van delta is toegestaan. Interessant is dan wat de rijwind in de kwartetstarten kan worden t.o.v. de duo starten. Bij de erkenning van wereldrecords worden kwartetstarten uitgesloten, dat zou ermee te maken kunnen hebben dat daar dus een hogere rijwind (een te hoge dus) is toegestaan.
Uit de
Schaal van Beaufort - Wikipedia haal ik het volgende over de windsnelheid:
0 stil 0 - 0.2 m/s rook stijgt recht of bijna recht omhoog
1 zeer zwak 0.3 - 1.5 m/s windrichting goed af te leiden uit rookpluimen
2 zwak 1.6 - 3.3 m/s wind
voelbaar in gezicht, weerhanen tonen nu juiste richting, blad ritselt, vlag beweegt
3 vrij matig 3.4 - 5.4 m/s opwaaiend stof, vlaggen wapperen, bladeren bewegen steeds
Als rijders het hebben over wind op de baan dan zou dit betekenen dat de rijwind tenminste 1.6 m/s zou moeten zijn. Stel dat men ervoor kiest dat in een kwartstart de rijwind onder de 1.6 m/s moet blijven en stel dat de rijwind daar het dubbele is van die bij duostarts, dan zou dit betekenen dat de rijwind plus afwijking, v_rijwind+delta, in duostarts onder de 0.8 m/s zou moeten blijven.
Bij de theorie over het beter sluiten van het luchtgordijn schiet me de World Cup Astana in december 2016 te binnen. Daar reden een aantal Nederlandse invallers relatief gezien heel snel in de B groep van de 5000m. Drie van de vier zaten in hetzelfde kwartet en daar was geen sprake van rijders die ingehaald werden, dus geen extra voordeel. Alleen Blokhuijsen in een ander kwartet lukte dat wel. Nu is van Astana bekend dat ze ook met een luchtgordijn werken. Interessant zou dan zijn om de waardes van Heerenveen daarnaast te leggen. De uitkomsten van het onderzoek zijn zeker van belang. Denk aan het volgende Olympische seizoen waar limiet tijden gereden moeten worden. Je wilt niet dat banen een extra handje gaan helpen.