[Nogevendit, post: 318108, member: 2451"] Goed artikel ook, voor hen met een paywall op AD misschein hier nog een kans:
https://www.destentor.nl/sport/scha...f-creeert-meewind-voor-baanrecords~a5375dcd5/
Een paar voorbeelden van de enorme invloed van lucht en stroming:
Als je Noordenwind hebt, je zet alle in je huis dicht dan merk je er in huis weinig van. Zet je echter aan de zuidkant een raampje op een kier,
dan giert het aan de noordkant ook meer door de kieren: de lucht wordt er doorheen 'getrokken'.
Het verband met de 'meewind' discussie zie ik in het geheel niet - sorry.
Op een afdaling (fiets) merk je al 'drag' wanneer je nog zo'n 50 meter achter iemand rijdt, achter een fietser dan. 100 meter achter een auto heb je nog steeds voordeel.
Beide onwaar. Dat laatste hangt overigens af van de vorm van de auto en de snelhededn, maar kijk even naar de formule 1: alleen 'vlak' erachter zijn ze in het voordeel en dat is bij hele hoge snelheden.
De voordelen 'op de kruising' bij het schaatsen zijn overbekend. Terwijl je hier toch maar 60-70 meter bijna tien meter achter een schaatser rijdt in een superaerodynamisch pak en -houding. En een deel van de hogere snelheid wordt, op de sprint althans, teniet gedaan door de krappe binnenbocht.
Ik schaats niet vaak (meer) op Thialf, maar toen ik er was waren er ook hele schoolklassen. Ik heb niet te hard geschaatst, maar een beetje doorrijden.
Toen de groepen van het ijs gingen heb ik nog even aangezet om dan maar even hard te gaan, en wat bleek: de rondetijden kon ik niet eens meer halen.
Dat is dus door de luchtcirculatie veroorzaakt door de groep schaatsende schoolkinderen, heeft in principe nikls met eventuele blowers te maken
Het is overduidelijk dat wanneer je een blower ergens in de hal schuin omhoog zet, dat je windcirculatie creëert.
Afhankelijk waar die 'bloxers' staan/hangen, in welke richting ze blazen (tov de lucht boven de ijsbaan), de werking van het luchtgordijn, en waarschijnlijk nog wel wat factoren, kàn er een invloed zijn op de luchtcirculatie boven de ijsbaan - of die significant ter hoogte van de schaatsers (= 0 tot 1m50 boven het ijs) is dan weer een hele andere vraag.
Die windcirculatie is een vreemd fenomeen,
zo vreemd dat het luchtcirculatie betreft
wat ook heel sterk speelt, onbegrijpelijk eigenlijk dat veel mensen het bagatelliseren.
net zo onbegrijpelijk als mensen die met (bijna) zekerheid menen te weten dat het een significante rol speelt en daar soms zelfs een kwantificering aanhangen, zonder enige metingen noch bewijs - knap.
Blaas de volgende keer in je kopje thee eens aan de zijkant en probeer het theewater in beweging te zetten.
Zal ik eens doen, maar ben bang dat ik uitkomt op het Engelse gezegde 'a storm in a cup of tea'.
‘Meerdere mensen hebben er bij Thialf op aangedrongen dat voor de WK afstanden te doen. ,,We hebben erover nagedacht”, zegt Winters. ,,Maar stel dat ik die dingen had teruggedraaid en er was bij de WK slecht gereden, dan was de eerste conclusie geweest: zie je wel, de meewind is weg. ‘
Als men met dit soort drogredenaties het vege lijf moet redden dan weet je hoe de vlag erbij hangt (pun int.)
Zoals ik al eerder gezegd heb doet Thialf er goed aan, liefst met een 'wetenschappelijke' onderbouwing van een onafhankelijke partij (afsdeling L&R vd TUDelft) uit de doeken te doen hoe hun klimaatbeheersing werkt, inclusief het luchtgordijn en de diverse luchtsystemen. De ISU mag hun daar best toe verplichten, vind ik.
------------------------------------------------------
Conclusie: Je gooit hier een hoop dingen op één hoop en soms nog door elkaar ook.