Het lijkt me wel duidelijk dat de omstandigheden in de B groep sowieso veel beter waren. Al is dat aan de hal/ijstemperatuur niet te zien.
Geen Groenewoud, Takagi en Dul. Geen Rijpma-de Jong. Schouten die tegenvalt. Weidemann niet in vorm. En nog laat Beune deze megakans liggen. Jeetje.
Die 3:59 van Groenewoud oogt bizar met de tijden die nu in de A-groep op de klokken staan. Weidemann, In 't Hof, Schouten en Blondin allen 10 seconden langzamer! Han en Beune ook 6 seconden langzamer.
Dit kan toch gewoon podium worden. Prima race. Han is wel echt in bloedvorm dit weekend, won de 1500 ook al bijna.
Wiklund laat zien dat haar 3k titel géén toevalstreffer was. Sablikova keurig 2e. Beune beste NL'se..
Historische medaille voor Han! Op een verder ontzettend tegenvallende 3000m. Beune gaat voor de Marrit Leenstra Trofee… Leuk dat In ‘t Hof het feestje viert met Han. Nuis was heel goed - supercompensatie na de ziekte?
4:03.41, dat is maar een paar tiende sneller dan de winnende tijd in Tomaszów twee jaar geleden. Het lijkt echt alsof het op ijsbanen buiten Heerenveen alleen maar snel kan bij kampioenschappen. Wereldbekerwedstrijden zijn niet belangrijk: Het ijs mag traag en het moet allemaal zo snel mogelijk afgeraffeld worden met weinig en zeer korte dweilpauzes. Ik vind dit echt zeer zonde, Nuis won met een "geweldige" 1:44.80, maar Davis reed 14 jaar geleden al drie keer onder de 1:44.5 in November in Heerenveen, Hamar, en Berlijn, nadat hij dat ook al gedaan bij het nationale kampioenschap in Milwaukee. Ik geef hier niet Nuis de schuld, maar de ijsbaan. Het verschil tussen de wereldbekers en kampioenschappen wordt steeds groter. Bij kampioenschappen kunnen andere laaglandbanen wedijveren met Heerenveen, maar bij wereldbekers is het verschil echt gigantisch groot tegenwoordig. Milwaukee, Nagano, en Quebec City zijn wel snel bij nationale wedstrijden en dus waarschijnlijk ook bij wereldbekers, maar daar zijn we de afgelopen jaren nauwelijks geweest. Nagano is bijna vier jaar geleden en was toen wel aardig snel, Milwaukee is 18 jaar geleden (staat wel weer op de planning komende jaren), en Quebec City is gloednieuw en gaan we over een paar maanden voor het eerst rijden. Ik vind dit allemaal een slechte ontwikkeling, er is zo geen pijl meer te trekken op wat nou een snelle tijd is.
Ik vind het juist prima als het even afwachten is voor je weet wat een tijd waard is. Daarnaast worden schaatsers ook op de proef gesteld om te kunnen schaatsen. Bij tennis is er ook variatie qua ondergrond, bij skiën staan de poortjes ook elke keer weer anders. Wat mij betreft geen eenheidsworst alstublieft.
Het is nu juist eenheidsworst: iedereen rijdt snel in Thialf en op de andere banen gaat het consequent niet snel. Laaglandlijstjes zijn nu heel vaak Heerenveen - Heerenveen - Heerenveen - Heerenveen - Heerenveen - enz. (Met het en der Nagano en Milwaukee en de Olympische Spelen)
Het is hier al eerder gezegd, maar als je naar de interviews van de Nederlanders luistert (jetlag, lange reis, wennen aan ander soort ijs, wel lekker om nu weer naar huis te gaan), ga je nog meer respect hebben voor de schaatsers uit al die andere landen die medailles meepikken op een ander werelddeel, na een lange reis of op het snelle ijs in Heerenveen waar ze niet aan gewend zijn.... Ik vind daar echt te veel aandacht naar uitgaan. Ik bedoel, als Schouten in Heerenveen wint wordt nooit gezegd dat de Canadezen en Aziaten last hebben van een jetlag of lange reis, of dat Schouten zoveel voordeel heeft van haar thuisbaan.
Ik vind het rijden op trage banen zoals Tomaszów (of zelfs buiten zoals Tomakomai) wel leuk, mijn probleem is dat ijsbanen zelf inconsistent zijn. We zitten meer dan een punt boven het baanrecord op deze drie kilometer terwijl de toppers aan de start staan, dat is echt heel veel.
Wat is het probleem daarvan precies? Zo lang er maar niet bewust binnen een wedstrijd wijzigingen gedaan worden toch?
Straks gaat Nederland nog winnen met 'sprintster' Rijpma-de Jong. Zeker als USA zonder Goetz gaat rijden.
Het is vooral dat het een zoveelste teken is dat de wereldbekers niet boeien en dat er geen moeite in gestoken hoeft te worden. Verder ben ik veel van de statistieken en kun je zo zeer slecht inschatten wat zo'n tijd nou waard is.
Laaglandlijstjes zijn tegenwoordig dan ook een zeer zinloze exercitie. Het idee dat laaglandrecords/prs meer zeggen dan echte records sloeg 10 jaar geleden misschien ergens op, maar tegenwoordig is het vooral een maat voor hoe vaak je in Thialf rijdt. Al helemaal als je Inzell weglaat op basis van de hoogte, terwijl juist die baan als enige redelijk vergelijkbaar is qua prestaties met Thialf.
De teamsprint gaat toch om de beste 1100m-rijder met inhoud die je prima af moet zetten. Blondin of Rijpma dus, of een Ning of Nuis bij de mannen.