Vos skeelerd ook veel. Ik heb eigenlijk geen idee waar zijn voorkeur naar uitgaat. Hij heeft ook een beetje pech met zijn geboortedatum. Was hij een paar weken later geboren, zou hij volgend seizoen ook nog junior zijn.
Na afloop van de vorige Olympische cyclus zouden Jumbo (toen nog zonder Visma), Clafis en JustLease de sponsoring van hun ploegen voortzetten. Uiteindelijk bleef vanwege allerlei gedoe al snel alleen Jumbo over als sponsor van een ploeg en zaten de schaatsers van Anema, Van Velde en Kolder bijna de hele zomer zonder sponsor. En wat constateer ik nu? - Jumbo-Visma gaat door; - Reggeborgh gaat door (breid haar sponsoring zelfs uit met een MS/marathonploeg); - Zaanlander gaat door; - IKO gaat door (heeft nog wel een tweede hoofdsponsor nodig, meen ik). Vier van de vijf commerciële ploegen gaan door en zetten in op de lange termijn. Bijzonder veel zekerheid, en luxe, in deze onzekere tijden. Dat is weleens anders geweest in post-Olympische jaren. Heel mooi! Alleen over Worldstream-Corendon heb ik amper iets gelezen (iemand anders nieuws?), maar je zou zeggen dat dat wel snor zit met Leerdam als uithangbord (en langzamerhand Conijn die ook aan haar naam begint te werken).
Over Bergsma: geld zal zeker een rol spelen. En daar is helemaal niets mis mee. De meeste mensen zullen van baan switchen als ze ergens anders bijvoorbeeld 50 procent meer aangeboden krijgen. Maar het lijkt me te makkelijk om dat bij voorbaat al alleen daar op af te schuiven, zoals Anema in dat interview doet. Het is niet zo gek dat je na zoveel jaar misschien een beetje uitgekeken raakt op een ploeg of op een coach. Zeker bij een persoonlijkheid als Anema kan ik me goed voorstellen, ook als je hem graag mag, dat hij op een gegeven moment ook vermoeiend wordt. Bovendien: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Bergsma weet nu wel ongeveer waar zijn plafond ligt onder Anema. Onder Orie weet hij dat niet. Ook al is de kans misschien 80% dat hij daar minder zal presteren, die 20% kan dat hij het beter gaat doen is de gok best waard. 36 is voor een sporter misschien oud, maar voor een mens natuurlijk niet. Prima leeftijd om eens iets ander te proberen en te kijken of dat bevalt. Wat heeft hij te verliezen?
Anema lijkt nu focus Schouten en dan de rest. Is terecht natuurlijk na dit geweldige seizoen van Schouten.. en inderdaad "verandering van spijs kan doen eten" kan zeker een rol spelen bij Bergsma op dit moment.
Vraag me serieus af of hij wel gedijt bij Orie. En ging Kramer daar ook niet werken? Kramer die Bergsma gaat coachen? Ik zie het niet voor me.
Kramer gaat niet het ijs op, die gaat het management team in. Overigens geloof ik niet dat die twee zo slecht zijn met elkaar.
JV wil weer voor Leerdam gaan, hebben eerste gesprekken gevoerd. Als Leerdam weg gaat bij Worldstream zie ik de toekomst van dat team niet heel positief in
Dan wordt Worldstream lastig. En wil Koen dan nog al die moeite erin stoppen als Jutta er niet meer rijdt? Sowieso benieuwd wat Jumbo en Reggeborgh met het vrijgekomen salaris van Kramer, Wust en Mulder gaan doen! Bergsma, Roest en Leerdam zouden leuke verschuivingen zijn!
Lijkt me voor JV een logische keus. Ze willen de grootste ploeg zijn, met de meeste aandacht. Waarschijnlijk komt er ook heel wat geld vrij nu de salarissen van Kramer en waarschijnlijk Roest ook wegvallen. JV heeft nog wel goede schaatsers, maar geen blikvangers die commercieel echt interessant zijn. Eerder schreef ik al eens dat Nuis, Schouten en Leerdam nu de drie meest interessante schaatsers zijn. Nuis komt niet terug, Schouten zit prima bij Zaanlander, dus dan blijft Leerdam over. Daar zullen ze best de portemonnee voor willen trekken. Benieuwd of ze dan geforceerd een rolletje voor Koen moeten gaan bedenken. En moeten er dan meer vrouwelijke sprinters bijkomen?
Ik denk dat Jutta Koen bij zich wil houden en dat Koen zelf ook bij Jutta wil blijven. Dus zal er wel een rol(letje) voor Koen bedacht gaan worden.
Logische interesse. Het ontbreekt JV aan een boegbeeld (en eigenlijk ook aan toekomstige wereldkampioenen) en Leerdam past overduidelijk in die rol. Wel moet er in sportief-organisatorisch opzicht een en ander veranderen als ze Bergsma, Groenewoud en Leerdam willen inlijven. Vooral voor die laatste nu de ploeg geen enkele damessprinter in huis heeft. Dan zijn wat extra 500m-sparringspartners wel zo handig. Anderzijds stroomt er momenteel zoveel 500m/1000m-talent door bij de dames dat dat geen probleem moet zijn. Verder kan dit voor Leerdam en Verweij ook wel een strategie zijn om hun sponsoren over de brug te laten komen. Het is de enige ploeg waarover ik nog niets heb gehoord qua voortzetting. Maar als Leerdam dreigt weg te gaan, dan willen de sponsoren - als ze door willen gaan - misschien nog wat meer inleggen om het haar naar de zin te maken. Dan doel ik niet op salaris, maar meer op versterking van het team in de breedte. In het artikel staat ook het volgende: ''Over de sportieve toekomst van Verweij (31) is overigens nog niets bekend, maar de drievoudig wereldkampioen zou wel alles in het werk willen stellen om zijn schaatsploeg voort te zetten. De grootte van de equipe hangt in eerste instantie uiteraard wel af van Leerdam. Hoewel ze over meerdere talentvolle rijders kunnen beschikken, heeft vooral zij een enorme aantrekkingskracht. Naar verluidt wil Leerdam binnen enkele weken de knoop doorhakken.''
Zou wel wat zijn, steekt Koen ontzettend veel moeite in een ploeg opzetten rond Jutta, hebben ze nu een goed lopende ploeg, en gaan Koen en boegbeeld Jutta weer weg. Ik hoop voor de ploeg dat ze het echt niet gaan doen.
Interessante ontwikkelingen! Zou ergens heel jammer zijn want ze hebben veel energie gestoken in het opzetten van het team en het zou voor andere rijders heel jammer zijn als dit team verdwijnt (maar sponsorgeluiden hoor ik ook nog niet). Koen en Sven zijn wel altijd maatjes gebleven dus bij het management heeft Koen inmiddels een streepje voor .
Ik geloof niet zoveel van het altruïsme van Koen Verweij eigenlijk. Team IKO ligt ook op zijn gat nu, samengaan zie ik nog wel als een redelijk alternatief voor WorldStream als blikvanger Leerdam vertrekt.