Serieuze blessures door valpartijen zijn in het langebaanschaatsen inderdaad beperkt. Degenen die ik me zo voor de geest kan halen zijn:
* Wennemars op de Spelen van 1998 (die zal bij de meeste ouderen onder ons nog wel op het netvlies staan denk ik) die geschept werd.
* Van Velde bij het WK Sprint 2005 die door ondeugdelijke boarding met zijn hoofd op het beton klapte.
* Timmer die geschept werd bij een wereldbeker in 2009.
* Kai Verbij die vorig jaar met een brancard van het ijs gevoerd werd.
Er zullen er vast nog wel meer zijn die me even niet te binnen schieten.
Allemaal op klassieke onderdelen. In het maratonschaatsen zijn ook een aantal incidenten geweest:
https://nos.nl/artikel/2000843-zwaar-letsel-marathonschaatsers. Maar ik ben toch meer van de lijn 'voorkomen is beter dan genezen'. En in dat opzicht mogen we denk ik niet naïef zijn over de mixed relay. Daar zitten gewoon elementen in die een serieus risico vormen:
* Verschillen in snelheid tussen aankomende en vertrekkende schaatsers, wat impact kan hebben bij een val.
* Onvoorspelbare lijnen bij wissels. Het is een gekrioel van links/rechts erlangs.
* Contact tussen schaatsers is inherent aan het onderdeel omdat de afwisselingen bestaan uit lichamelijk contact.
Schaatsen is tot op heden een vrij veilige sport gebleken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wegwielrennen. Dat vind ik ook een leuke sport, maar ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje in gewetensnood zit. Daar sterft zo'n beetje elke 2 jaar wel een man in de kracht van zijn leven door een val op training of in koers. Dat is de prijs die we moeten betalen wordt voor het entertainment van de fanbase kennelijk. Het is cru om te zeggen, maar je weet eigenlijk dat er sowieso binnen vijf jaar weer iemand sterft. Die kant moeten we met het schaatsen niet op. Dat is nergens voor nodig. Dus moet er nu worden ingegrepen worden in de Mixed Relay, vóórdat het misgaat. Wat mij betreft mag het onderdeel helemaal weg. Als er bonden/atleten zijn die er toch mee door willen, zijn er striktere regels nodig over hoe er gewisseld dient te worden i.m.o.