World Cup 6, Heerenveen, 28 februari - 2 maart

Fatkoelina is toch al bijna 40? Ik ben meer benieuwd naar Aldoshkin, Moesjtakov, Arefejev en Katsjanova.
 
Fatkoelina is toch al bijna 40? Ik ben meer benieuwd naar Aldoshkin, Moesjtakov, Arefejev en Katsjanova.
Ik vond het ook gezien haar leeftijd id. bijzonder dat ze haar kennelijk gesproken hebben. Stel je voor, straks bellen ze Skobrev nog op.
 
Dat wisselen bij de Mixed Relay blijft allemaal weer gecompliceerd en gevaarlijk. Als je de eerste Nederlands/Duitse wissel terugkijkt, zie je op seconde 30.0 in de race dat Dombek de baan instuurt en met een lagere snelheid in de lijn van Daleman komt te rijden. Daleman kan er vervolgens alleen aan de buitenkant omheen, maar Dombek stuurt zelf ook steeds verder naar buiten. Door het noodzakelijke uitwijken van Daleman zit ze zover aan de buitenkant dat ze Dijs niet meer kan bereiken. Naar mijn idee kon Daleman niet echt iets anders doen, dan ze gedaan heeft.

Het is allemaal erg gecompliceerd en voor meerdere uitleg vatbaar. De regelgeving is als volgt:

"The exchange zone will have a length of 50m starting at the 500m start line, ending at the 1000m finishing line. The start of the accelerationzone, where the Skaters can enter the racing lanes, will be at the apex (middle)of the curve before the finishing straight and should be marked with orangecone(s). Relaying will take place when the Skater completing a leg has touched/pushed/released the Skater who is about to start the next leg. The Skater is allowed to touch the Skater to be relayed before the exchange zone,but the actual relaying must occur in the exchange zone. A Team relayingoutside the exchange zone will be disqualified. Exchanges are to be made without interference to other Teams. During exchanges, changing the lane isnot allowed."

Dombek mag dus reglementair na de apex van de bocht de wedstrijd baan insturen en dus een obstakel gaan vormen voor Daleman. Het woord 'Interference' (verstoren) is hier de crux. Want wie verstoort hier de wissel van wie? Mijn uitleg (eerste alinea) zou zijn dat Dombek de wissel van de Nederlanders verstoort, maar er zullen vast ook plausibele redenaties zijn die het omgekeerde beweren.

We mogen nog van geluk spreken dat dit een onderdeel is waar alle schaatsers luchtig over nadenken. Als dit een onderdeel wordt waar Olympische plaatsing op het spel staat en er als gevolg meer risico's en emoties aan te pas komen, wordt dit pas echt linke boel.
 
Dat wisselen bij de Mixed Relay blijft allemaal weer gecompliceerd en gevaarlijk. Als je de eerste Nederlands/Duitse wissel terugkijkt, zie je op seconde 30.0 in de race dat Dombek de baan instuurt en met een lagere snelheid in de lijn van Daleman komt te rijden. Daleman kan er vervolgens alleen aan de buitenkant omheen, maar Dombek stuurt zelf ook steeds verder naar buiten. Door het noodzakelijke uitwijken van Daleman zit ze zover aan de buitenkant dat ze Dijs niet meer kan bereiken. Naar mijn idee kon Daleman niet echt iets anders doen, dan ze gedaan heeft.

Het is allemaal erg gecompliceerd en voor meerdere uitleg vatbaar. De regelgeving is als volgt:

"The exchange zone will have a length of 50m starting at the 500m start line, ending at the 1000m finishing line. The start of the accelerationzone, where the Skaters can enter the racing lanes, will be at the apex (middle)of the curve before the finishing straight and should be marked with orangecone(s). Relaying will take place when the Skater completing a leg has touched/pushed/released the Skater who is about to start the next leg. The Skater is allowed to touch the Skater to be relayed before the exchange zone,but the actual relaying must occur in the exchange zone. A Team relayingoutside the exchange zone will be disqualified. Exchanges are to be made without interference to other Teams. During exchanges, changing the lane isnot allowed."

Dombek mag dus reglementair na de apex van de bocht de wedstrijd baan insturen en dus een obstakel gaan vormen voor Daleman. Het woord 'Interference' (verstoren) is hier de crux. Want wie verstoort hier de wissel van wie? Mijn uitleg (eerste alinea) zou zijn dat Dombek de wissel van de Nederlanders verstoort, maar er zullen vast ook plausibele redenaties zijn die het omgekeerde beweren.

We mogen nog van geluk spreken dat dit een onderdeel is waar alle schaatsers luchtig over nadenken. Als dit een onderdeel wordt waar Olympische plaatsing op het spel staat en er als gevolg meer risico's en emoties aan te pas komen, wordt dit pas echt linke boel.
Zeker als Daleman met Nuis zou meedoen.
 
Precies, bij shorttrack. Die hebben de handigheid. De gemiddelde langebaanschaatser denk ik niet. @Jeronimo1, wat vind jij?
Het is wel iets anders, bij het shorttrack werk je met 2 dames en 2 heren op een kleiner baantje. Je kan daar makkelijker inkomen. Maar ook daar heeft het 2 jaar geduurd tot de mixed relay echt soepel ging. Nu vind ik het een van de gaafste onderdelen overigens.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat de langebaanwereld wel echt een stuk conservatiever is. De opmerkingen over veiligheid vind ik daar vaak wat overdreven. Er zijn ook nauwelijks zeer serieuze blessures die veroorzaakt zijn door valpartijen.

Los dus of het onderdeel goed bedacht is en in elkaar zit (twijfel ik over) kun je prima trainen op dergelijke onderdelen.

Maar dan moet je twee teamgenoten laten deelnemen denk ik
 
Ik denk dat je sowieso toe moet naar één team per race en dan met twee dames en twee heren. Maar ja, dat is niet spectaculair...
 
Het is wel iets anders, bij het shorttrack werk je met 2 dames en 2 heren op een kleiner baantje. Je kan daar makkelijker inkomen. Maar ook daar heeft het 2 jaar geduurd tot de mixed relay echt soepel ging. Nu vind ik het een van de gaafste onderdelen overigens.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat de langebaanwereld wel echt een stuk conservatiever is. De opmerkingen over veiligheid vind ik daar vaak wat overdreven. Er zijn ook nauwelijks zeer serieuze blessures die veroorzaakt zijn door valpartijen.

Los dus of het onderdeel goed bedacht is en in elkaar zit (twijfel ik over) kun je prima trainen op dergelijke onderdelen.

Maar dan moet je twee teamgenoten laten deelnemen denk ik
Wat ik me net bedenk is dat je bij shorttrack een binnenbaan hebt waarvan uit de schaatsers vertrekken. Dat levert beduidend minder chaos op,dan nu op de lange baan, die ook nog eens breder is. Ofwel, bij het shorttrack lijken de verkeersregels duidelijker te zijn en is het naar mijn idee veiliger. Buiten dat shorttrackers nou eenmaal ongelofelijk behendig zijn. :)
 
Het is wel iets anders, bij het shorttrack werk je met 2 dames en 2 heren op een kleiner baantje. Je kan daar makkelijker inkomen. Maar ook daar heeft het 2 jaar geduurd tot de mixed relay echt soepel ging. Nu vind ik het een van de gaafste onderdelen overigens.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat de langebaanwereld wel echt een stuk conservatiever is. De opmerkingen over veiligheid vind ik daar vaak wat overdreven. Er zijn ook nauwelijks zeer serieuze blessures die veroorzaakt zijn door valpartijen.

Los dus of het onderdeel goed bedacht is en in elkaar zit (twijfel ik over) kun je prima trainen op dergelijke onderdelen.

Maar dan moet je twee teamgenoten laten deelnemen denk ik

Serieuze blessures door valpartijen zijn in het langebaanschaatsen inderdaad beperkt. Degenen die ik me zo voor de geest kan halen zijn:
* Wennemars op de Spelen van 1998 (die zal bij de meeste ouderen onder ons nog wel op het netvlies staan denk ik) die geschept werd.
* Van Velde bij het WK Sprint 2005 die door ondeugdelijke boarding met zijn hoofd op het beton klapte.
* Timmer die geschept werd bij een wereldbeker in 2009.
* Kai Verbij die vorig jaar met een brancard van het ijs gevoerd werd.

Er zullen er vast nog wel meer zijn die me even niet te binnen schieten.


Allemaal op klassieke onderdelen. In het maratonschaatsen zijn ook een aantal incidenten geweest: https://nos.nl/artikel/2000843-zwaar-letsel-marathonschaatsers. Maar ik ben toch meer van de lijn 'voorkomen is beter dan genezen'. En in dat opzicht mogen we denk ik niet naïef zijn over de mixed relay. Daar zitten gewoon elementen in die een serieus risico vormen:
* Verschillen in snelheid tussen aankomende en vertrekkende schaatsers, wat impact kan hebben bij een val.
* Onvoorspelbare lijnen bij wissels. Het is een gekrioel van links/rechts erlangs.
* Contact tussen schaatsers is inherent aan het onderdeel omdat de afwisselingen bestaan uit lichamelijk contact.

Schaatsen is tot op heden een vrij veilige sport gebleken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wegwielrennen. Dat vind ik ook een leuke sport, maar ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje in gewetensnood zit. Daar sterft zo'n beetje elke 2 jaar wel een man in de kracht van zijn leven door een val op training of in koers. Dat is de prijs die we moeten betalen wordt voor het entertainment van de fanbase kennelijk. Het is cru om te zeggen, maar je weet eigenlijk dat er sowieso binnen vijf jaar weer iemand sterft. Die kant moeten we met het schaatsen niet op. Dat is nergens voor nodig. Dus moet er nu worden ingegrepen worden in de Mixed Relay, vóórdat het misgaat. Wat mij betreft mag het onderdeel helemaal weg. Als er bonden/atleten zijn die er toch mee door willen, zijn er striktere regels nodig over hoe er gewisseld dient te worden i.m.o.
 
Tja, in het shorttrack vallen ze af en toe bij bosjes. Dit seizoen was er nog een wedstrijd die Van ‘t Wout won mede omdat de rest was gevallen. Dat was geen relay, maar toch. Dat hoort echter bij die sport. Het hoort niet bij het langebaanschaatsen, waardoor een misschien kleinere hoeveelheid valpartijen een grotere aversie oplevert.
Wat bij het langebanen niet meehelpt zijn de hogere topsnelheden op de langebaan. Het WR shorttrack op de 500m mannen is in de 39 seconden, op de langebaan in de 33 seconden. Dat maakt duwen op de langebaan inherent gevaarlijker.
 
Er kan natuurlijk prima op die wissels getraind worden, maar dat is gewoon niet wat langebaanschaatsen is. Een ploegenachtervolging en team pursuit is gewoon drie schaatsers achter elkaar, heel makkelijk. Er is met het duwen en de zwieper wel op geïnnoveerd, maar je kunt prima een TP en TS rijden zonder elkaar aan te raken. Dit kan niet met de relay, daar moet je het wisselen echt oefenen en behendig zijn omdat er altijd wel iemand in de weg rijdt.
 
Los van de relay, nog een paar opmerkingen:
- Kok had in de vorm van dit weekend de 1000m kunnen winnen;
- buiten Shinhama en de opkomende Kuratsubo presteren de Japanse mannen erg zwak;
- half Noorwegen zit in de lappenmand, wat jammer;
- de Poolse 500m-vrouwen pakken veel medailles mee;
- Italië kan naast Giovannini - Malfatti - Ghiotto ook nog Lorello - Di Stefano - Betti opstellen op de TP. De selectie is daar echt breed!;
- de Canadese tegenhanger van Rintje Ritsma mag zich achter de oren krabben. Het wil niet vlotten met Canada op de TP, en ook de MS kan beter;
- De inzet van de Franse ploegenachtervolgers was prachtig om te zien.
 
Wat bij het langebanen niet meehelpt zijn de hogere topsnelheden op de langebaan. Het WR shorttrack op de 500m mannen is in de 39 seconden, op de langebaan in de 33 seconden. Dat maakt duwen op de langebaan inherent gevaarlijker.
Een verschil is ook dat je bij shorttrack een paar rondjes op lagere snelheid in de binnenbaan mee kan rijden voordat je simpelweg uitwaaiert naar de echte baan om direct voor je landgenoot uit te komen.

Bij de lange baan kan dat niet. Je remt af nadat je geduwd hebt en je hebt daarna maar één bocht de tijd om op gang te komen en op de goeie plek de baan in te gaan. De rondjes zijn ook zo groot dat je niet even op lage snelheid in de inrijbaan mee zou kunnen schaatsen want het rondje is in tegenstelling tot bij shorttrack dan nauwelijks korter.
 
Nu is het zo dat schaatser B voor schaatser A moet komen. Kun je het niet zo doen dat schaatser B achter schaatser A moet komen, en dat B dan in zijn eentje door kan rijden? Dan vermijd je fysiek contact. (Alleen lastig om te definiëren wanneer iemand genoeg achter iemand anders zit, maar dat terzijde).
 
Mijn opmerking over de Noren net betekent overigens niet dat Noorwegen er slecht voor staat voor het WK in eigen land. Met Wiklund, Eitrem en Kongshaug zijn er drie grote namen met grote kansen op goud en dat is geweldig. En als Eitrem en Kongshaug een derde schaatser fatsoenlijk op sleeptouw kunnen nemen, kan de TP ook nog wat worden. Magnussen is outsider voor de top-5. Het had alleen beter kunnen zijn als Wiklund de rugpijn niet had en als Kongshaug zich niet nu had moeten afmelden, maar de grootste issues liggen met name daarachter. Engebråten en Ulekleiv rijden niet en Johansson en Henriksen rijden niet zo hard als in het verleden. Het Noorse vrouwenschaatsen teert puur op Wiklund. Gelukkig zijn er grote talenten met Strand, Lovas en uiteraard Henriksen. Dat hij nu een minder seizoen heeft, hoeft niet te betekenen dat hij geen grote kan worden.
 
Het was een prachtige dag vandaag. Ik ben de filmpjes aan het bekijken en zie dat de NOS het moment dat Yesin en Koshkin naar ons wijzen en kijken ook heeft opgenomen in de samenvatting op hun site. Je beleeft zoiets in een roes. Thiebault heeft zich iig vermaakt toen die mijn vreugdekreet hoorde na de race van De Boo. Hij zat voor me. De moeder van Stolz vroeg later of mijn zoon had gewonnen..Oeps.

Ik heb daarna nog een mooi genietmoment gehad toen Wenger en McGregor wonnen. Ik volg Zwitserland ook al ruim 12 a 13 jaar (nee, ik ga niet weer avatar veranderen) en mocht na afloop proosten en deelnemen aan de feestvreugde. Want dit was een historisch moment in Zwitserse schaatsgeschiedenis. Ik heb nu 3 van dat soort momenten live meegemaakt.

Dan te bedenken dat ik tussen de middag ook nog ineens in een koninklijke lounge zat en vanaf de lounge de mass start B groep heren heb mogen bekijken.

Het is denk ik een van mijn mooiste weekenden in Thialf geweest.
 
Minder dan zes maanden nadat hij zijn eerste langebaanwedstrijd schaatste, is het oud-shorttracker Mateusz Mikolajuk al gelukt om in de prijzen te rijden in de WB. Hij haalde brons op de mixed relay, samen met Martyna Baran. Ik vind zijn techniek doen denken aan die van Zbigniew Bródka.
 
Back
Top