Het geheim van Thialf ...

Discussie in 'Lange baan' gestart door SprintMaster, 17 dec 2018.

Tags:
?

Gebruikt Thialf blowers ?

  1. Ja, ik merkte het als toeschouwer tijdens de wedstrijden afgelopen weekend

    1 stem(men)
    4,2%
  2. Nee, niets gemerkt als toeschouwer tijdens de wedstrijden het afgelopen weekend

    2 stem(men)
    8,3%
  3. Ja, gemerkt tijdens de topsporturen

    1 stem(men)
    4,2%
  4. Nee, niets gemerkt tijdens de topsporturen

    1 stem(men)
    4,2%
  5. Ja, gemerkt tijdens recreatief schaatsen

    0 stem(men)
    0,0%
  6. Nee, niets gemerkt tijdens recreatief schaatsen

    2 stem(men)
    8,3%
  7. Ja, de tijden zijn zoveel sneller dan eerder, het kan hem niet in het ijs zitten

    7 stem(men)
    29,2%
  8. Nee, ze hebben een nieuw glijmiddel gebruikt

    2 stem(men)
    8,3%
  9. Hiermee gaat de charme van het tijden vergelijken eraf

    11 stem(men)
    45,8%
  10. Ik vind alles best, gooi de blowers maar op de hoogste stand

    3 stem(men)
    12,5%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Yuskov

    Yuskov Well-Known Member

    Ik hunker momenteel naar een 10 kilometer op buitenijs waar rijders moeten knokken voor een 31'er. Veel meer dan een nieuwe 10 kilometer waarbij Bergsma en Roest eenvoudig naar een tijd onder de 13 minuten glijden, ook al was het duel van vorige week leuk om te zien.
    VorstM, proeme, JohnZero en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    proeme vindt dit leuk.
  3. proeme

    proeme Well-Known Member

  4. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Wat er aan de hand is beschrijft Anema in zijn column in ProSkating. Bij de wedstrijd van oefensessie 9, een week voor het WKKT was hij aanwezig:

    Ofwel, er waait boven de tribunes een luchtstroom. Wanneer de roosters uitstaan, zal die lucht dus ook de lucht boven de ijsbaan extra in beweging zetten. Extra, want door het luchtcirculatiesysteem boven de baan wordt al verse lucht ingebracht. Vervolgens zet men de roosters aan (wat bij geen publiek overigens overbodig zou moeten zijn) en blijft de circulatie in stand. Wellicht dat dit nu extra opvalt omdat men het luchtgordijn beter dicht heeft dan eerder. Er lekt nu dus minder meewind weg.

    Anema heeft de nodige vragen of men bewust een extra meewind wil creëren. Hij zegt ook nog:
    Dat gevoel heb ik ook: velen vinden het leuk als er steeds sneller wordt gereden (zeker de ijsmeesters) en men denkt soms ten onrechte dan mindere tijden ook mindere prestaties zijn.
  5. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Een tekeningetje van een en ander zou me wel helpen het te begrijpen. Want dit kan ik niet echt volgen:

    "In november zijn de roosters een kwartslag gedraaid, ze staan nu meer in de rijrichting van de schaatsers. Maar de lucht waait nog altijd recht omhoog, zegt Buis."
  6. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    @Mjøsaman: Ik interpreteer het als volgt - zie foto gepikt uit dat artikel: de sleuven in die ronde roosters staan, op de foto, ongeveer haaks op de baan; na kwartslag draaien staan ze evenwijdig aan de baan, wat hij "meer in de rijrichting van de schaatsers" noemt. In beide gevallen blaast het nog steedfs vertikaal omhoog (zeht hij).

    2560x1440a.jpg
  7. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Je zegt het precies goed. Alleen staan de roosters nu zoals ze op de foto staan. De boarding staat aan de linkerkant van de foto. De wind uit deze roosters is zolang ik al aan Thialf rijdt (ca. 16 jaar) aanwezig. Tijdens de uren van de toppers (oefenwedstrijden wordt er warme lucht geblazen). Zodra wij gewone stervelingen mogen rijden dan wordt de verwarming uit gezet. Na 1-1,5 uur is de lucht koud.
  8. mi

    mi Well-Known Member

    Kunnen ze de rookmachines van JV niet een keer gebruiken om te tonen wat er met de lichtstroom vanuit de plafondbuis en deze roosters gebeurt?
  9. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    De oplossing: een windmeter of windvaan op het middenterrein vlak naast de inrijbaan. Van een tijd terug meende ik dat de rijwind enigzins mocht variëren rond 0.5 m/s. Dan kan er ook gemeten worden of de luchtcirculatie bij kwartet starten structureel hoger is dan in duo starten.
  10. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    Kulizhnikov vindt de wind niet eerlijk. Toch een beetje apart dat juist hij iets niet eerlijk vindt.:rolleyes:

    Anderzijds, dit betekent wel dat er wind zou zijn (net als in Kolomna?). Terwijl Thialf zelf allang heeft aangegeven dat ie er niet is. Ook Voronina zegt dat er meewind is.

    Zo onderhand heb ik wel genoeg van "misschien is er wel wind, misschien niet".
    https://nos.nl/video/2368045-koelizjnikov-en-voronina-voelen-de-wind-in-thialf.html
  11. De Keizer

    De Keizer Well-Known Member

    De Rus heeft gewoon gelijk. Wind is niet eerlijk. Het beïnvloedt het wedstrijdverloop ook. Een (kunstmatig) hogere topsnelheid is op de 500m in het nadeel van mannen die het vaak lastig hebben met de laatste binnenbocht. En het is op de middenafstand juist in het voordeel van schaatsers die het niet van de slotronde moeten hebben. Die is met meewind nu eenmaal makkelijker door te komen.
    En aan de onderkant van het internationale schaatsen. Limieten horen op eigen kracht te worden geschaatst en niet dankzij kunstmatige meewind. Voor meewind gaat men maar naar Almaty.
    SprintMaster, G1ant en VorstM vinden dit leuk.
  12. VorstM

    VorstM Well-Known Member

    Praktisch iedereen zegt dat er meewind is, behalve de makers van de baan, die komen met een of ander vaag verhaal over een gordijn van lucht en verbeterde afstelling van de zuigers maar dan zonder dat dat voor wind zou zorgen.
  13. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Wat ik me goed kan voorstellen, o.a. mijn aerodynamica colleges (vaag) herinnerend, dat die (steeds beter wordende) 'scheiding' (dmv luchtgordijn(en) tussen de lucht boven de ijsvloer en de ruimte erbuiten (vnl tribunes) zorgt voor:
    * verbeterde 'gescheiden' klimaatbeheersing
    * de door de (in)rijders veroorzaakte luchtcirculatie boven de baan blijft beter in tact; dit laatste zal daardoor ervaren (kunnen) worden als een (duidelijkere) meewind
    Het is een beetje als in een veel kleinere hal rijden, zonder tribunes (noch toeschouwers), lijkt mij.

    PS: eigenlijk komt mijn inschatting 'gewoon' overeen met wat er hier https://www.rondomvandaag.nl/regio/...n-thialf-komt-niet-door-meewind-volgens-direc al gezegd is, zie ik net pas.
    Als de recente wijziging (luchtgordijn door schuin omhoog ipv recht omhoog) inderdaad de gaten in het luchtgordijn (gedeeltelijk) gedicht heeft, zal de luchtcirculatie boven de baan beter intact blijven. Wat wel weer kan zijn is dat daardoor de eerste en laatste paren minder voordeel van die luchtcirculatie heeft, denk ik, omdat er minder inrijders 'bezig' zijn.
    Laatst bewerkt: 10 feb 2021
  14. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Dat de tijden in een al heel snel Thialf nog eens een hele hap sneller worden wijst duidelijk richting de luchtcircultatie. Wanneer banen als Calgary, Milwaukee, Berlijn, Kolomna of Gangneung dat doen is de wereld te klein. Want wij, in Thialf doen zoiets niet. Totdat je zelf een keer voelt hoeveel wind er staat als je Thialf binnen komt (december 2018), recent Anema bij Oefensessie 9 en nog wel meer mensen. Roest die tot nu toe nooit beter dan in de 6:07 rijd bij gemiddelde omstandigheden rijd ondanks dat hij door traint twee keer in de 6:05. Op de 3km dames is er al tig keer onder het oude baanrecord van Wüst gereden.
    Ik raad de NOS aan om de hele morgen voor de wedstrijden in Thialf aanwezig te zijn en dan te kijken of men die wind boven de tribunes aan het veroorzaken is. Toon maar eens aan wat er aan de hand is met linten o.i.d.
    Nogevendit en VorstM vinden dit leuk.
  15. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Wie zegt dat het bij die andere banen (ook) om luchtgordijnen daat en niet, bijvoorbeeld, om blowers, Dat zijn principieel twee totaal verschillende dingen:
    de eerste, zoals reedes uitgelegd, bevordert de scheiding van de rijbaanruimte en de tribuneruimte en bevordert daardoor passief de instandhouding van een door de schaatsers zelf veroorzaakte luchtcirculatie (die daarmee uiteraard in de rijrichting is). Dit valt eenvoudig te testen boven de rijbanen, met luchtgordijn 'actief': zonder schaatsers (voor of na de wedstrijd) zou er geen circulatie (dus meewind) moeten zijn.
    de tweede heeft altijd invloed en die invloed is regelbaar (in sterkte en, misschien, in richting) en actief (dus potentieel wisslende omstandigheden). ook te testen, zonder rijders moet de 'meewind' wel gevoeld kunnen worden.
  16. VorstM

    VorstM Well-Known Member

    Juist blowers kunnen voor een constantere wind zorgen = eerlijker, terwijl luchtcirculatie afhangt van het aantal schaatsers dat aan het schaatsen is, en dat is variabel.
  17. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    En dan nog even dit:
    De klimaatbeheersing boven de baan is in een stadion met (veel) publiek érg moeilijk. Dat is de hoofdreden om luchtgordijnen te 'plaatsen' in Thialf. Dat dat een neveneffect heeft op de betere instandhouding van de door de (in)rijders zelf geproduceerde luchtcirculatie is mooi meegenomen, maar niet concurrentie-vervalsend (op het mindere effect voor de eerste en, in mindere maten, laatste paren na). Dat er dit seizoen geen publiek betekent ook dat de luchtgordijnen nog effectiever zijn, want de invloed vd tribune zijde is veel kleiner dus minder verstorend.
  18. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Je vergeet de nadruk op 'kunnen' te leggen. En waar is de limiet: hoeveel en in welke richting mag je meeblazen? Terwijl een luchtgordijn alleen passief een bestaande situatie (rijderscirculatie) in stand houdt.
  19. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    1. Als dat gordijn zijn werkt doet heeft het publiek geen invloed. Nu gooit men het erop dat het gordijn eerder niet dicht was. Maar men heeft toch lang genoeg (sinds eind 2016!) de tijd gehad om die gaten te dichten? Geen sterk argument dus. Dat er enig positief effect is wanneer het gordijn wel goed dicht is kan ik me voorstellen. Echter niet in de orde van grootte richting de 1% op de eindtijden 3 km dames/5 km heren sinds het afgelopen EK. Destijds bij de WK afstanden in Gangeneug 2017 kwam ik op een geschat effect van 0.5% op de eindtijden, 1% is dus echt heel veel.
    2. Wat niet meehelpt voor de geloofwaardigheid van Thialf is dat men de roosters in de rijrichting schuin omhoog heeft gezet. Waarom dan niet tegen de rijrichting in als dit toch niet uitmaakt? Is er dus wel enig (positief) effect?
    3. Wie zegt me dat de luchtcircultatie boven de baan niet al voor de wedstrijden is ontstaan met het luchtgordijn nog open? Eenmaal dicht kan de circulatie met inschaatsende rijders in de baan in stand worden gehouden.
    G1ant vindt dit leuk.
  20. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Wat ik me nog kan herinneren van de natuurkundelessen is dat je met beweging onderdruk kan creëren. Dat het douchegordijn tegen je aan gaat plakken als je de douche opendraait. Speelt dat hier ook?

    En het mooie hieraan is verder dat je de verticale blowers wat minder kan laten blazen als Kuli moet rijden.

Deel Deze Pagina