We zijn nog geen dag van start of kanshebbers als Hart, Yates, Woods, Kruijswijk, D. Martin, Kuss, Valverde, O'Connor, Donovan en Soler kunnen we alweer doorstrepen. Met de groeten van Opi und Omi. "Wel ingevuld....niet weggestuurd. Hoe dom kan ik zijn. Is er nog een joker of zoiets?" Ja hoor, je staat op 500 punten precies (hoe mik je het uit?) dus nog geen joker gebruikt. Voor spel en bonen: welke vijf had je? Toch niet toevallig een paar namen uit bovenstaand rijtje?
Gedane voorspellingen: Pogacar 15 Roglic 15 Thomas 14 Alaphilippe 2 Carapaz 11 Uran 6 Kelderman 4 Gaudu 1 Lopez 5 Mas 2
Ja, toevallig wel de namen die bijna iedereen had. Daar kun je toch niet omheen Roglic Pogacar Thomas Carapaz Kelderman Dit zou mijn rijtje zijn geweest.
Vanmorgen de etappe van gisteren teruggezien, gelukkig kunnen ze de eerste dader van de massale valpartij opsporen. Ik stel voor , leg de dader op straat en laat elke nog deelnemende rijder eroverheen knallen. Of ben ik nu te cru. Tweede valpartij kwam door een val in het peleton, dat is natuurlijk ook niet te geweldig, maar hoort er soms bij. Helaas!! Hopelijk vandaag weer een mooie etappe. De tour is in ieder geval weer begonnen. Er zullen misschien nog een aantal uitvallers erbij komen vandaag door te valpartijen van gisteren.
1. Van der Poel 0x gespeeld 8:57:25 2. Alaphilippe 2x +0:08 3. Pogacar 15 +0:13 4. Roglic 15 +0:14 5. Kelderman 4 +0:24 10. Gaudu 1 +0:26 11. Mas 2 z.t. 16. Uran 6 z.t. 18. Carapaz 11 +0:31 20. Thomas 14 +0:41 33. Lopez 5 +2:22 Een veelbelovend begin! De Slovenen staan scherp, Kelderman en Mollema ook, en Ineos en de Movi’s zien de opties al afnemen.
De 8km-regel is weer een stukje dichterbij. Goed initiatief om de laatste kms van de koers te neutraliseren, teneinde de self fullfilling prophecy van het gewring van de finale een halt toe te roepen, maar met weinig begrip van tegenwoordige koersen om die grens dan bij 3 km te leggen. NB: je zou de grens ook flexibel kunnen toepassen, nl bij het binnenrijden van de stad.
Er zal nu toch een keer wat moeten gebeuren. De Tour organisatie en UCI mogen de hand in eigen boezem steken. Men wilde niet luisteren naar de protesten vooraf vanuit de ploegen, al waren die dan niet goed georganiseerd.
Pogacar geeft weer eens fietsles, Van der Poel kan vrijwel alles op twee wielen. Jumbo heeft misschien wel in de breedte (Vingegaard, Van Aert, Kruijswijk, Kuss én Roglic) de ploeg om UAE het vuur aan de schenen te leggen. 32.00 Pogacar 15 32.27 Vingegaard 0 32.30 Van Aert 0 32.44 Roglic 15 32.55 Porte 0 33.08 Uran 6 33.12 Alaphilippe 2 33.14 Latour 0 33.18 Thomas 14 33.42 Kruijswijk 0 33.44 Carapaz 11 33.48 Mollema 0 33.49 Mas 2 33.49 Kelderman 4 33.52 Fuglsang 0 34.08 Lopez 5 34.14 Gaudu 1 34.36 Quintana 0
Pogacar heeft weer drie brommers ingeslikt. Saai hoor ... Mooi dat van der Poel volledig tot het gaatje gaat en net stand houd.
Ik verwacht meer, nou ja ik hoop het, dat tal van andere ploegen nu met het tweede echelon de aanval gaan zoeken. Meezitten met ontsnappingen. De UAE-ploeg is helemaal niet zo zwak, met Bjerg en Nulton Mc Brandy twee erkende hardrijders, en in het middengebergte kunnen Formolo, Costa en Hirschi erg lang mee. Majka sparen voor het hooggebergte. Maar ja, als renners van het kaliber Porte, Kruijswijk, Vingegaard, Mollema, Bilboa, Valverde, O'Connor, Higuita mee gaan in een ontsnapping, dan moet je hard trappen. Maar zien we Pogacar al bezig met vriendjes te maken in het peloton? Het was maar een klein tijdritje. Als we er eens vanuit gaan dat Roglic toch te veel last heeft, en Thomas en ook Carapaz zijn toch niet zó goed, dan hoeft eigenlijk alleen nog maar Pogacar weg te vallen en dan heeft opeens iedereen weer kans. De verschillen zijn dan heel klein: iedereen zo rond de twee minuten. Pogacar kan natuurlijk ook op straat of tegen vallen, of een corona-gevalletje, of een malloot die haar grootouders wil groeten tegenkomen.
Als je de uitslag van gisteren 1 op 1 omrekent naar het WK tijdrijden vorig jaar met Küng als maatstaf (prestatieniveau hetzelfde als vorig jaar), dan zou dit de uitslag zijn geweest met de niet gestarte specialisten (*) er bij gezet: Ganna 35:54 (*) Pogacar 36:02 Küng 36:23 Dennis 36:33 (*) Vingegaard 36:33 Van Aert 36:36 (WK 36:20) Van der Poel 36:37 Cavagna 36:42 (*) Asgreen 36:44 (WK 36:41) Roglic 36:52 Cattaneo 37:04 Porte 37:04 Uran 37:19 Thomas 37:30 (WK 36:31)
Was dit nu zo buitenaards goed als sommige media ervan maken? Roglic en Thomas toch wel een pak hinder na hun valpartij en van Aert zijn voorbereiding in de war door zijn operatie, die eerste en de laatste houden het verlies binnen de minuut. Pogacar pakt amper een dikke 30 sec op een veldrijder die nog maar zelden een tijdritfiets van dichtbij gezien heeft (bij wijze van spreken). Ook al is VDP een fenomeen, blijf het maar een povere voorsprong vinden.
Het was geen tijdrit voor de tijdritfietshouding. Veel heuvelend, op en af. je moet dan continu spelen met de snelheid. Dat ligt vd Poel bij uitstek zeer goed. Als ik Kelderman hoor 'de waarden waren erg goed', dan moet dat haast daar aan liggen. Je moet nl niet met continu goede waarden rijden, maar hard doortrekken heuvelop, boven niet stilvallen, en dan in de afdaling weer rust pakken. Op een schaatsforum durf ik de vergeljking wel te maken: in de bochten aanzetten en op het rechte eind dan weer ontspannen
Dit parcours leek me inderdaad perfect voor rijders van 70-75 kilo. Voor Küng met zijn ruim 80 kilo misschien iets aan de zware kant maar die heeft zich waarschijnlijk perfect voorbereid. Deze rit had eigenlijk maar 3 stukken waar het wat langer omhoog liep, elk met zo'n 40-50 hoogtemeters. Wat opvalt is dat Pogacar, die tot de tijdrit van vorig jaar nog nooit een internationale tijdrit won volgens PCS, nu de specialisten voorbij is. Vorig jaar lag hij op het glooiende stuk tot LPDBF gelijk met Dumoulin, dé specialist op dat gebied. Nu was hij op elk van de drie delen van de tijdrit de snelste, ook op het middelste deel waar de snelheid het hoogst was en waar je zou verwachten dat Küng dichter bij hem zou staan. Zie bijlage (bron ammattipyöräily (@ammattipyoraily) / Twitter) .
"Voor velen wellicht onbekend, maar zelf heb ik enkele jaren terug in de Morvans de 'Signal de Uchon' gereden: een erg steil kreng. De vermeldde 5,6 % komt niet in de buurt van hoe het werkelijk ging." Wel leuk om te zien dat ik deze klim dus eerder ontdekte dan de Tour-organisatie. Niets teveel gezegd lijkt me, het peloton werd compleet aan stukken gereten. 5.6% was het totale hoogteverschil gedeeld door de totale kms, blind voor de km afdaling en vlak halfweg.
Profiel te vinden via Tour de France 2021 Parcours etappe 7: Vierzon - Le Creusot (touretappe.nl) 365 hoogtemeters op 4.5 km klimmen, zo'n dikke 8% dus. Ondertussen staat er een vrachtwagen shocking klem op de eerste col van eerste categorie, meld Tour-toestanden: truck rijdt zich vast op het parcours en blokkeert de weg | Tour opvallend | sporza Voor de crossers geen probleem.