Wereldbeker 1, Obihiro, 10-12 november 2023

Wat denk je vooraf van de Gemengde Aflossing?

  • Potentieel een van de mooiste onderdelen!

    Votes: 1 2,4%
  • Kijk er zeker erg naar uit!

    Votes: 5 11,9%
  • Ben benieuwd, maar wel sceptisch...

    Votes: 9 21,4%
  • Had van mij niet gehoeven...

    Votes: 8 19,0%
  • De prullenbak in, de ISU is gek geworden!

    Votes: 14 33,3%
  • Totaal nog geen mening over dit onderdeel...

    Votes: 5 11,9%

  • Total voters
    42
  • Poll closed .
"“Hem had ik opgesteld, maar hij wilde niet, omdat hij zich te goed vindt voor een ploeg met Marcel Bosker en Bart Hoolwerf. Toen hij dat zei, heb ik geantwoord: dan scheiden hier onze wegen.”
Wat een ongelofelijke arrogantie van iemand die zelf niet bepaald een wereldtopper is.
Maar het hoofdpijndossier van een team pursuit blijft dus bestaan.
Iets verder in het artikel staat dat volgens Huizinga zelf hij dat niet zei en dat zijn mening meer overeen komt met die van Roest.

Ik ben benieuwd wat er echt gebeurd en gezegd is.
 
"“Hem had ik opgesteld, maar hij wilde niet, omdat hij zich te goed vindt voor een ploeg met Marcel Bosker en Bart Hoolwerf. Toen hij dat zei, heb ik geantwoord: dan scheiden hier onze wegen.”
Wat een ongelofelijke arrogantie van iemand die zelf niet bepaald een wereldtopper is.
Maar het hoofdpijndossier van een team pursuit blijft dus bestaan.

Huizinga heeft zelf een andere lezing. Wel goed om dat erbij te vermelden. Hoe dan ook is het duidelijk dat Ritsma het niet onder controle heeft.
 
Kijk eens wie er morgen op de 3000 meter op de startlijst staat. Hint: ze komt uit voor Duitsland en is van geboortejaar 1972. Ze rijdt in een kwartet met meiden van 22, 21 en 20.
 
Ik denk dat je alles moet zien als een schaakspel: door het gedoe rondom Roest (niet meetrainen met Jan en allemaal maar wel een WK plek opeisen) hebben de andere rijders, zeker die van JV, een mooi excuus om ook niet te rijden. Daardoor moest RB het nu ontstane probleem maar oplossen. Mijns inziens volkomen terecht. Dan heb je dus Bart Hoolwerf die heel graag wil, hij reed ook het NK team pursuit terwijl de rest daar geen trek in had. Vervolgens kunnen Snellink, Bergsma en Jansman zeggen dat ze niet voor een TP de halve wereld over gaan reizen. Dat Huizinga niet wil kan ik wel begrijpen, die kan eindelijk eens een individuele afstand rijden en heeft al vaak de team pursuit (en mass start) gereden. Mag hij ook eens overslaan? Bij RB heb je dan nog alleen 1500m rijders over. Dat Bosker Hollaar moest smeken om mee te doen kan twee dingen betekenen, gezien ook het interview met Ritsma:
1. vanuit de KNSB heeft men Roest alsnog gevraagd maar die heeft zijn poot stijf gehouden.
2. de KNSB heeft RB voor het blok gezet: jullie moeten dit probleem maar oplossen.
als dat de spelletjes zijn dan kunnen we nu al wel voorspellen dat er geen medaille komt in Milaan. Kwalificatie is belangrijk om 9 man/vrouw aan de start te krijgen en verder niet druk om maken.
 
Tip: koop een nieuw toetsenbord, want je uitroeptekens en vraagtekens bleven hangen vandaag.

Verder: Roest is toch duidelijk geweest? Of heb ik een interview gemist waarin hij heeft gezegd dat hij misschien toch wel wilde?
toen Roest zich afmeldde heeft hij gezegd voor de OS wel beschikbaar te blijven.
 
toen Roest zich afmeldde heeft hij gezegd voor de OS wel beschikbaar te blijven.
Dat is ook pas over twee jaar, en dan kan alles anders zijn. Het zou raar zijn als hij nu al zegt niet op de OS te willen rijden als nu de organisatie niet goed is.
 
Tip: koop een nieuw toetsenbord, want je uitroeptekens en vraagtekens bleven hangen vandaag.

Verder: Roest is toch duidelijk geweest? Of heb ik een interview gemist waarin hij heeft gezegd dat hij misschien toch wel wilde?
Tip: wees niet zo op je teentjes getrapt. Je hebt er een handje van om mij de les te willen lezen.
Heb je het interview van Ritsma beluisterd?
 
Dat is ook pas over twee jaar, en dan kan alles anders zijn. Het zou raar zijn als hij nu al zegt niet op de OS te willen rijden als nu de organisatie niet goed is.

Ja, maar ben je dan niet te laat? Als je kijkt naar de recente Olympisch kampioenen, 2x Noorwegen bij de mannen, Japan en Canada bij de vrouwen, dan is toch duidelijk dat het een traject van meerdere jaren is geweest. Ik vind het toch een beetje gemakzucht en minachting van de concurrentie als je denkt nog te kunnen winnen als je een paar maanden vantevoren goed samen gaat trainen.

Daarnaast pleit Roest voor een klein kernteam om mee samen te trainen voor de TP. Tussen het OKT van 2022 en de OS van 2022 had hij die kans met Kramer en Bosker. Hetzelfde team dus makkelijk te organiseren. Toch hebben we toen moeten vaststellen dat zij in de tussenliggende 6 weken niet samen op de TP hebben getraind (en dat was te zien ook). Dus of Roest zich aan zijn woord houdt, ook als hij zijn zin krijgt, is nog maar afwachten.
 
Het kon misschien nog wel meevallen: zet Bart Holwerf achter een willekeurige schaatser en hij duwt ze allemaal wel flink. Op positie drie Bosker, Snellink of welke 5 km rijder dan ook moet kunnen volgen.
 
Ja, maar ben je dan niet te laat? Als je kijkt naar de recente Olympisch kampioenen, 2x Noorwegen bij de mannen, Japan en Canada bij de vrouwen, dan is toch duidelijk dat het een traject van meerdere jaren is geweest. Ik vind het toch een beetje gemakzucht en minachting van de concurrentie als je denkt nog te kunnen winnen als je een paar maanden vantevoren goed samen gaat trainen.

Daarnaast pleit Roest voor een klein kernteam om mee samen te trainen voor de TP. Tussen het OKT van 2022 en de OS van 2022 had hij die kans met Kramer en Bosker. Hetzelfde team dus makkelijk te organiseren. Toch hebben we toen moeten vaststellen dat zij in de tussenliggende 6 weken niet samen op de TP hebben getraind (en dat was te zien ook). Dus of Roest zich aan zijn woord houdt, ook als hij zijn zin krijgt, is nog maar afwachten.
Als het dan te laat is, dan is het Ritsma's fout. Ik zie de houding van Roest op deze manier: "Als het op deze manier gaat wil ik er niet aan meedoen, maar mocht het in de toekomst anders gaan en er wordt een beroep op mij gedaan, dan sta ik beschikbaar".

Roest geeft aan dat hij op deze manier niet kan werken, maar staat open als er op hem een beroep wordt gedaan. Daar is niets mis mee, en als Ritsma denkt dat het dan te laat is dan moet hij Roest niet selecteren. Het is een ander verhaal als Roest zich er in het Olympische seizoen last-minute nog tussen gaat proberen te wurmen, dan zit hij wel fout natuurlijk, maar dat kunnen we pas zien over twee jaar.
 
Ik zie niet waarom Roest hier het probleem is. Hij heeft in de zomer aangegeven dat hij dit seizoen geen onderdeel is van de TP, en nu is het raar dat hij zich aan zijn woord houdt? Het is geen straf om Roest uit de TP te zetten voor de rest van het seizoen want hij is er zelf al uitgestapt.
Klopt, en dan bij de OS weer doodleuk aanhaken?
 
Als het dan te laat is, dan is het Ritsma's fout. Ik zie de houding van Roest op deze manier: "Als het op deze manier gaat wil ik er niet aan meedoen, maar mocht het in de toekomst anders gaan en er wordt een beroep op mij gedaan, dan sta ik beschikbaar".

Roest geeft aan dat hij op deze manier niet kan werken, maar staat open als er op hem een beroep wordt gedaan. Daar is niets mis mee, en als Ritsma denkt dat het dan te laat is dan moet hij Roest niet selecteren. Het is een ander verhaal als Roest zich er in het Olympische seizoen last-minute nog tussen gaat proberen te wurmen, dan zit hij wel fout natuurlijk, maar dat kunnen we pas zien over twee jaar.
En je denkt niet dat precies is wat gaat gebeuren?? Ziet iedereen toch van ver komen? Want waarom zou het dan ineens wel allemaal passen en kunnen?
 
En je denkt niet dat precies is wat gaat gebeuren?? Ziet iedereen toch van ver komen? Want waarom zou het dan ineens wel allemaal passen en kunnen?
Natuurlijk is die kans aanwezig, maar ik wil hem nog niet veroordelen voordat hij het gedaan heeft.
 
Wat een leuk Japans feestje vandaag! :D De 1500m is een Japanse afstand. Dat is één keer eerder gebeurd in wereldbekerverband: in Milwaukee in 1996 wonnen Hiroyuki Noake en Mie Shimizu de 1500m bij respectievelijk de mannen en de vrouwen.
Daarnaast won Miho met het grootste verschil tussen 1 en 2 in de afgelopen 10 jaar.

Maar er was ook een Nederlands wapenfeit: nog nooit won Nederland goud én zilver op de 500m vrouwen. Nederland is voor de gouden medailles dit weekend grotendeels afhankelijk van de sprintvrouwen. Dat hadden we een aantal jaar geleden niet gedacht.

Tot slot: er is weer gedoe op de ploegenachtervolging. Het zal eens niet. Maar Nederland zal vast wel weer wereldkampioen worden...
 
Pfoe, tijden vallen niet mee zeg. 1 vrouw onder de 38 op een baan die toch echt niet heel langzaam is ofzo.

Ook in de B-groep viel het niet mee, met winst voor Baran in 39,04, ze neemt Pei en Hiller mee (terug) naar A. Op de 1500 won Sablikova in een degelijke 1.58,7 met ook Onodera en en Binyu Yang nog onder de 2.00. Bij de heren was de uitslag wat spectaculairder met een dik PR van Hendrik Dombek in 1.46,58. Erg sterk, na ook al een degelijke 500 en 1000 gisteren. Die lijkt zich om te scholen van sprinter tot middenlange afstandsrijder en eindigt hier dus ook voor Emele en Klein. Tsuchiya (1.47,09) en Di Stefano (1.47,12 PR) gaan mee naar A, Hollaar redt het op een tiende niet om te promoveren.
Een PR met een dikke seconde voor Dombek. En nog wat meer onder zijn laagland-PR.

Het laagland-PR van Dombek was...
Ja? Wat was dat eigenlijk?

De Duitse schaatser Hendrik Dombek reed in Obihrio een PR en laagland-PR van 1.46,58. Wat was zijn oude laagland-PR? De tijd werd gereden in Erfurt.
A 1.50,31
B 1.48,97
C 1.48,26
D 1.49,50


Allemaal onvoldoende! Het was optie E 1.51,21.
 
Een PR met een dikke seconde voor Dombek. En nog wat meer onder zijn laagland-PR.

Het laagland-PR van Dombek was...
Ja? Wat was dat eigenlijk?

De Duitse schaatser Hendrik Dombek reed in Obihrio een PR en laagland-PR van 1.46,58. Wat was zijn oude laagland-PR? De tijd werd gereden in Erfurt.
A 1.50,31
B 1.48,97
C 1.48,26
D 1.49,50


Allemaal onvoldoende! Het was optie E 1.51,21.
Hij zat ook maar een paar tiende boven het nationale laaglandrecord van Klein van 1:46.25. Goeie kans dat ie dat nog pakt dit seizoen.
 
Mooie interview-montage Rintsma/Bosker/Roest over de TP, daarnet in de samenvatting op NPO1 :p
 
Back
Top