Hakkie2
Well-Known Member
??
De wereldwijde bekendheid van KLM/AF kan natuurlijk altijd groter, dus het sponsoren van schaatsen levert ook extra exposure op. Bovendien kan het ook gezien worden als binding met Nederland. RedBull sponsort ook van alles in Oostenrijk omdat het nou eenmaal Oostenrijks is, echt niet omdat de markt daar het grootst is en er nog veel exposure nodig is. Zo zijn er nog honderden voorbeelden te bedenken. De Rabobank sponsort in Nederland allerlei kleine wielerclubjes enzo. Wat heeft de wielervereniging Winterswijk in hemelsnaam voor toegevoegde waarde/exposure voor de Rabobank?
Daarnaast is het sponsoren van sporters iets wat het altijd goed doet bij het publiek, of die de sporters in kwestie nou kennen of niet.
Rabobank doet het om goodwill te kweken, zodat er meer mensen in dat dorp hun geld bij de Rabobank stallen. Dat is inderdaad een tweede reden van sponsoring, naast naamsbekendheid. Want op dat punt heeft KLM natuurlijk niets te winnen bij de schaatssport. KLM vliegt met name van en naar Nederland en hier kent letterlijk iedereen de KLM wel (zelfs bij mijn zoontje in groep 1 waren bijna alle gekleurde vliegtuigen blauw toen ze werkten over het vliegveld). Reden drie is trouwens het meenemen van zakenpartners, maar daarvoor lijkt bij het dure KLM golf ook meer geschikt dan schaatsen.
Goodwill is natuurlijk wel iets wat KLM altijd te winnen heeft. Ook bij EasyJet lijkt me dit de hoofdreden, want qua naamsbekendheid doen ze het al wel goed en ook lijkt me een tv spotje (of internetspotje) kopen goedkoper en voor naamsbekendheid minstens net zo effectief.