Tour de France 2020 discussietopic

Volgens mij zijn we het allemaal hier wel redelijk eens. Ik denk ook niet dat het gelukt was, maar ik had wel graag iets willen zien van een poging, maar TJV leek de kleine voorsprong wel genoeg te vinden. ZOals je zegt gezien verschillen in tijdritten de afgelopen jaren was dat wel logisch. Tja gegokt en verloren.

Eigenlijk viel het me vooral tegen dat er in de rest van de top-10 niks geprobeerd werd. Tuurlijk, misschien konden ze het gewoon niet, maar we weten allemaal dat zeker in de afgelopen 10 jaar vaak gekozen wordt voor het verdedigen van een top-10 plek in het klassement in plaats van de dood of de gladiolen voor een nog iets hogere klassering met als risico dat je naar beneden tuimelt in het klassement. EN vooral dat laatste vind ik persoonlijk erg jammer. Vandaar dat ik Contador altijd graag zag fietsen, van hem wist je iig dat hij zich nooit zou neerleggen bij simpelweg consolideren van plek 4 of zo.

Dood of de gladiolen betekent in de meeste gevallen 99% kans op falen en 1% kans op succes. De niveauverschillen in het wielrennen zijn bergop momenteel gewoon klein. Dat betekent dat de klassementstoppers al een serieuze inspanning aan het doen zijn als de meesterknechten op kop rijden. Voor het publiek lijkt dat dan op 'wachten' of 'verdedigen', maar ik denk dat de klassementsrenners die daar met hartslag 180 aan het knokken zijn daar wel anders over denken.

Contador als aanvallende renners bestempelen is ook niet heel fair voor de concurrentie. Contador had ook gewoon vaak de beste benen van het hele stel. Als Uran en Yates de benen van Contador hadden gehad, hadden ze ook een demarrage geplaatst. Maar demarreren is vrij lastig als je al tegen je maximum zit. Kijk Alaphilippe maar terug aan de voet van de Peyresourde. Aanvallen en twee minuten later geparkeerd staan. Dat was niet eens dood of de gladiolen, maar gewoon sportieve zelfmoord.
 
Klopt helemaal. We zien dan "de aanvallen" ook bijna niet van de mensen in de toptien, maar meestal de 2e man van een ploeg.
Of zo'n eigenlijk best wel doorzichtige coupe van mensen vooruit sturen, en dan op de voorlaatste col aanvallen waarna je minstens nog een ploeggenoot over hebt.
Daarom passen verwijten naar de voltallige top10 mijns inziens niet.
Alleen JV had wél tal van mogelijkheden, reden bij momenten nog met zes man bij de eerste dertig. Dan had je toch wat kunnen doen. Zeker als je bedenkt, dat dat niet alleen had gehoeven. Je had ook partners in crime actief kunnen zoeken, of wat passiever in zo'n aanval kunnen tegenkomen.
 
Klopt helemaal. We zien dan "de aanvallen" ook bijna niet van de mensen in de toptien, maar meestal de 2e man van een ploeg.
Of zo'n eigenlijk best wel doorzichtige coupe van mensen vooruit sturen, en dan op de voorlaatste col aanvallen waarna je minstens nog een ploeggenoot over hebt.
Daarom passen verwijten naar de voltallige top10 mijns inziens niet.
Alleen JV had wél tal van mogelijkheden, reden bij momenten nog met zes man bij de eerste dertig. Dan had je toch wat kunnen doen. Zeker als je bedenkt, dat dat niet alleen had gehoeven. Je had ook partners in crime actief kunnen zoeken, of wat passiever in zo'n aanval kunnen tegenkomen.

Inderdaad JV heeft niet gespeeld met hun eigen klassementsrenners om de tegenstanders uit de tent te lokken en alleen met de troef Roglic gespeeld..........,
Roglic zijn tijdrit verliep dus minder, als er daarna nog 4 bergetappes waren geweest, ja ja dat was misschien alles nog goed gekomen.........
In ieder geval Pogacar heeft in ieder geval indruk gemaakt!!!!! en is de terechte tourwinnaar.
 
Dood of de gladiolen betekent in de meeste gevallen 99% kans op falen en 1% kans op succes. De niveauverschillen in het wielrennen zijn bergop momenteel gewoon klein. Dat betekent dat de klassementstoppers al een serieuze inspanning aan het doen zijn als de meesterknechten op kop rijden. Voor het publiek lijkt dat dan op 'wachten' of 'verdedigen', maar ik denk dat de klassementsrenners die daar met hartslag 180 aan het knokken zijn daar wel anders over denken.

Contador als aanvallende renners bestempelen is ook niet heel fair voor de concurrentie. Contador had ook gewoon vaak de beste benen van het hele stel. Als Uran en Yates de benen van Contador hadden gehad, hadden ze ook een demarrage geplaatst. Maar demarreren is vrij lastig als je al tegen je maximum zit. Kijk Alaphilippe maar terug aan de voet van de Peyresourde. Aanvallen en twee minuten later geparkeerd staan. Dat was niet eens dood of de gladiolen, maar gewoon sportieve zelfmoord.

Oh, dit is allemaal waar, en dat weet ik ook wel, maar mijn punt blijft staan dat ik liever renners het risico tot "sportieve zelfmoord" (laten we zeggen, uit de top-10 wegvallen) zie nemen dan consolideren van een plek 5 of 6. En dat laatste is toch echt wel een ding geworden. Dat reken ik overigens de renners zelf niet aan hoor, want dat komt meestal meer vanuit de ploegleiding.
Vwb Contador ben ik het niet helemaal eens. Bij hem zitten er ook jaren bij, zeker aan het eind van zijn carriere, waar hij juist niet meer de beste benen had en toch (vaak tevergeefs) aan bleef vallen.
 
Oh, dit is allemaal waar, en dat weet ik ook wel, maar mijn punt blijft staan dat ik liever renners het risico tot "sportieve zelfmoord" (laten we zeggen, uit de top-10 wegvallen) zie nemen dan consolideren van een plek 5 of 6. En dat laatste is toch echt wel een ding geworden. Dat reken ik overigens de renners zelf niet aan hoor, want dat komt meestal meer vanuit de ploegleiding.
Vwb Contador ben ik het niet helemaal eens. Bij hem zitten er ook jaren bij, zeker aan het eind van zijn carriere, waar hij juist niet meer de beste benen had en toch (vaak tevergeefs) aan bleef vallen.

Ik snap je beredenering, maar ik kijk er toch wat anders tegenaan. Dat Contador in de laatste jaren veel aanvalt vanuit slechte positie heeft ook met status te maken. Wat stelt een 5e plaats nog voor als je al allerlei grote rondes hebt gewonnen? Dat is toch wat anders dan bijvoorbeeld de situatie van Porte. Die staat 5e met zicht op podium, voor hem een unieke kans.

Risico nemen om te kunnen winnen is mooi. Maar er is een verschil tussen risico nemen terwijl je echt gelooft dat je kan winnen, en het even voor het peloton uitrijden voor de bühne.

Tot slot denk ik dat er veel geromantiseerde wielervolgers zijn die clichés uit de kast halen zoals 'de beste renner wint vaak niet'. Als je de historie erop naslaat wint in de Tour de France toch negen uit 10 keer gewoon de beste renner in koers.
 
Toch wel raar dat je op je 21e de Tour wint, met drie etappezeges en winst in twee nevenklassementen. Hoe ga je dat ooit nog evenaren laat staan verbeteren? Misschien wint Pogacar nog wel een paar grote koersen, grote rondes misschien zelfs, maar met drie etappes en twee nevenklassementen? Nee, dat gaat hem nooit meer lukken...
Ik ga mijn woorden hier moeten terugnemen. In principe herhaalt hij zijn prestatie van vorig jaar, met nog een kansje op een strikte verbetering als hij zaterdag Küng, Vingegaard, Van Aert en Bisseger van zich afhoudt...
 
Back
Top