Seizoen 2025-2026

Laatste Noorse wedstrijd was de Undergrunnsskeiserørslemeisterskapen, wat Google vertaalt als Ondergrondse Spoorwegkampioenschap in Bjugn. Een echte grote vierkamp, met veel masters aan de start, waaronder 11 vrouwen die zich ook aan een 10 kilometer wagen. Met de inmiddels traditionele clash tussen 2 Italiaansen: de 59-jarige Monica Cais en de 71-jarige Silvia Tassara trekken naar Bjugn om een grote vierkamp te rijden. Dit jaar won de jongste, met een nieuw nationaal record op de 10 kilometer van 20.56.76.
Tassara schaatst haar hele leven lang al. Haar eerste nationale record dateert van 29 januari 1972 !

 
Oh kijk dat is dan weer wel leuk! Natuurlijk had ik graag gehad dat Zakopane gewoon af was geweest, maar een wereldbeker in Inzell is het beste alternatief mogelijk. Het was echt zonde dat er na dat geweldige WK vierkamp jarenlang geen grote wedstrijd meer zou zijn.
 
Het 4CC is inderdaad jammer. Het was geen gigantisch succes, maar de laatste twee jaar was het toch wel een mooi toernooi met wat mooie tijden.
 
Ik ga er toch wel vanuit dat bijna iedereen wel de WB in Inzell gaat rijden. Het is een plek waar schaatsers graag zijn en je mooi kan trainen, het is niet ver van de OS locatie, en er zit een volle 12 dagen tussen WB5 en de start van de OS.
 
Los daarvan: Inzell is wel een ideale plek voor een WB kort voor de OS. Dat is toch al de favoriete plek om de trainen voor veel Europese schaatsers.
 
European Speed Skarting Conference 2025


European Speed Skating Conference 2025 – focus on the future of speed skating​


How do we build a sustainable, attractive and inclusive skating activity in Europe? That was the core question when eleven nations gathered in Prague on April 25–27 together with the ISU for the European Speed Skating Conference 2025 – a weekend filled with the exchange of ideas, shared responsibility and visions for the future of the sport.

The sport of skating faces many challenges – but also opportunities. To face the future, we must both understand the history of the sport and dare to adapt to a changing environment. During the weekend, everything from the development of competition programs to how we best create long-term growth from the ground was discussed.

How should the World Cup be shaped going forward? Should juniors and neo-seniors continue as they are now, or should the neo-senior cup be changed to become more attractive to more people? Is a European Cup needed? Is the senior World Cup in its current form an attractive and functioning competition? What does the competition offering look like for the second best? There were many questions – and so was the response. The participating countries provided valuable input to the ISU Technical Committee, Development Commission and Vice President Tron Espeli, all of whom were present. Rule changes and adjustments to ISU competition communications were also presented in brief.

The development of skating at a broad level was another important item on the agenda. Several participants highlighted the importance of creating a sustainable basic activity for children and young people – with a focus on skill development, adapted competition formats and safe environments for long-term engagement. There was broad agreement on the need for innovative thinking, and alternative competition formats that have been tested in Sweden and other countries were raised as positive examples.

Sustainability linked to travel for younger active people was also widely discussed. Fast skaters are welcome – but at an early age the focus needs to be on learning, joy and community rather than top times. An inspiring initiative came from the Netherlands, which presented a new handicap system where active people can compete in different arenas during the same weekend – without travelling – but still compare results. The pilot project has received positive reactions both in their home country and during the conference.

Another common theme was the importance of competent and committed officials. Several nations emphasized how crucial the role of officials is in ensuring quality, safety and community at events. When officials understand and convey rules in a clear way, respect between all involved is strengthened, which contributes to an attractive and well-functioning competition environment.

With representation from both small and large nations – as well as potential newcomers such as Iceland – the weekend in Prague became a valuable opportunity for joint reflection, cooperation and faith in the future of European skating.

Text: Bent Erik Brenden, SweSports"
 
Op zich goed dat er initiatieven zijn zoals de conferentie hierboven, maar ik mis de antwoorden op de vragen die zijn gesteld. Wat is nu precies de visie van de 11 Europese schaatsbonden?

Ik zie voornamelijk ingetrapte open deuren en weinig concreets. Het enige concrete idee is dat van de Nationale 500, maar dat lijkt me eigenlijk alleen in Nederland relevant omdat we zoveel indoor/semi-indoor ijsbanen hebben. Ik kan het mis hebben, maar het leest voor mij als een vrije brainstormsessie waar vervolgens niets mee wordt gedaan.
 
Laatste Noorse wedstrijd was de Undergrunnsskeiserørslemeisterskapen, wat Google vertaalt als Ondergrondse Spoorwegkampioenschap in Bjugn. Een echte grote vierkamp, met veel masters aan de start, waaronder 11 vrouwen die zich ook aan een 10 kilometer wagen.
Underground Railroad? Masters?
 
Kom je op vakantie zo maar Laurent Dubreuil tegen! Weliswaar bij de ingang van de ijsbaan in Quebec, maar toch. Maandag om 9 uur stond hij al te trappelen om te gaan trainen. Gelukkig nog even tijd voor een paar woorden en een foto.
Wat gaaf!

Ik kwam ook iemand tegen. Maar helaas alleen op een banner :)
 

Bijlagen

  • 20250604_104331~2.jpg
    20250604_104331~2.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 13
«Undergrunnsskeiserørslemeisterskapen» is in Nynorsk, by far the least used of the two official written Norwegian languages. Translates to «The Underground Skating Movement Championshiip».
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lorello is gevallen op de fiets. Hij schrok van een knal achter zich. Draaide zich om en zat zo tegen het wiel van diegene voor hem. De knal bleek een klapband van de fiets van Ghiotto te zijn. Lorello zit iig met zijn arm in een soort van mitella.

Overigens, wij waren afgelopen weekend net gearriveerd in Baselga di Pinè. Werd er ineens naar ons getoeterd. Beetje verbaasd (we lopen toch op de stoep). Ik draaide me om, keek ik in het gezicht van Matteo Anesi. Ik dacht dat men mij alleen herkende in mijn winterse schaatsbaanoutfit ;)
 
The World Cup Communication is just around the corner. Document from the European Speed Skating Conference in April.


Some interesting notes:

10k men/5k women provisionally to be held in Heerenveen, WC3

Draft version World Cup:

With a medical approved WDR, sick/injured skaters in A will not have to compete to capture points — such skaters will automatically receive points corresponding to last place in A. This is probably fine, but the same rule will also apply to DQs, it is said. Could lead to skaters not receiving a medical exemption will speculate in showing up to false start two times, thus disrupt the competition, give their partner a disadvantage and deprive another skater of a place in A.

Further ease of the rule that limit-times must either be set in approved International Competitions or National Championships: The original ease stated that limit times set in other international races could be recognized if applied for to to the SSTC. Conditions if at least 2 member countries participated and electronic timing was used as primary devise . Here it seems that the requirement that the race must be international is removed, but there is a requirement for competent officials.
 
De langste afstand in Heerenveen is geen verrassing. Calgary & SLC zijn dan geschikt voor snelle tijden voor de Olympische plaatsingslijst.

Meestal zijn de langste afstanden op de 3e wereldbeker.
 
De langste afstand in Heerenveen is wel interessant, want ondanks de supersnelle baanrecords is daar internationaal nog minder vaak hard gereden dan je zou denken. Op de tien kilometer mannen hebben er bijvoorbeeld maar 9 landen onder de 13:10 gereden, tegenover 10 in Stavanger, 11 in Inzell en Salt Lake City, 13 in Hamar, en wel 16 in Calgary. Ook op de vijf kilometer vrouwen staat Heerenveen niet altijd vooraan. Kijk je naar het 12e snelste land dan staat Heerenveen achter laaglandbanen Astana, Hamar, en Stavanger.

Voor een grote breedte aan aantal landen heb je eigenlijk ook een wereldbeker nodig, en de laatste over de langste afstand in Heerenveen was in december 2016. Genoeg EKs en WKs sindsdien, maar daar doen nooit meer dan twaalf schaatsers aan mee. Dit is dus de eerste tien kilometer in Heerenveen sinds de tijdenrevolutie dat een schaatser als Riccardo Lorello een tien kilometer in Heerenveen kan rijden.
 
Back
Top