Schaatsen in de media 2019/2020

Discussie in 'Schaatscafé 'De Ronding'' gestart door JaapvdB, 18 jul 2019.

  1. JohnZero

    JohnZero Well-Known Member


    Ik kan goede sporters/muzikanten etc wel waarderen/respecteren en heb soms ook wel mijn voorkeuren maar fan van iemand zijn vind ik (mijn menig uiteraard) nogal onnozel.
    Al dat fan/idolizing gedoe is niets voor mij.
  2. Camila

    Camila Well-Known Member

    Je hebt natuurlijk ook fans en fans. Ik heb echt geen poster van Sven of Ireen in mn kamer hangen en heb ook nooit artiesten geadoreerd :D
    Maar toch zit ik hier op het forum, mede doordat ik sommige schaatsers gewoon sympathiek vind en als ik een interview met hen zie lees ik dat.
  3. JJS

    JJS Member

    Het blijft jammer dat er toch wel veel verhalen de ronde doen dat zij toch wel veel steun krijgt van de apotheker. Het wordt tijd dat die verhalen eens goed bewezen of ontkracht worden.
  4. Maniek

    Maniek Member

    Wordt de Ard Schenk award die jaar nog uitgereikt?
  5. JJS

    JJS Member

    Ik stel het me al helemaal voor, zoals je bij voetbal veel kinderen (en ook volwassenen) in replica shirtjes van Messi en Ronaldo rond ziet lopen verwacht je dan op de ijsbaan mensen in Wust of Kramer pakken te zien rijden....

    Maar wat is dan het verschil. Dat schaatser meer gevoel hebben om te weten wanneer ze voor lul lopen? Ik denk toch ook dat die schaatspakken weinig met de sterren van doen hebben. Het zijn vooral de nationale pakken waarin de sporters onherkenbaar in rondrijden. De sporters zelf zijn weer niet zo professioneel om hun eigen merchandising uit te baten (zoals bijvoorbeeld bij Rico Verhoeven of Badr Hari in het kickboksen of Max Verstappen die iets met autootjes doet en een heel eigen merk rond zich gecreëerd heeft. )
    De teams bij het schaatsen zijn vooral stukken organisatie rond de sporters maar hebben amper exposure.
    Wie weet weet een Jutta Leerdam verschil te maken, die zie ik er wel voor aan om een merk rond zichzelf te creëren.
  6. Camila

    Camila Well-Known Member

    Ik denk dat ze inderdaad veel meer aan de zichtbaarheid moeten werken, denk aan het verschijnen in youtube-videos van populaire vloggers maar ook veel meer berichten op insta plaatsen die met de sponsor te maken hebben. En de sponsors kunnen dat zelf ook doen. Hoewel ik toen ik klein was nooit wielrennen keek, wist ik wel dat de Rabobank de ploeg sponsorde. Ik denk echter dat mensen die niet regelmatig schaatsen kijken geen idee hebben dat pakweg Jumbo een grote sponsor is. Ik snap ook niet waarom, zij zijn juist heel succesvol met de reclames met Verstappen, dus waarom betrekken ze ook niet meer schaatsers hierin? (En nee die kerstcommercial van 2018 met een paar schaatsers een halve seconde op de achtergrond telt niet.)
    En voor de mensen die zeggen dat Kramer niet graag in reclames staat, hij heeft wel reclames voor onder andere Gilette en KPN gedaan. Bovendien hebben we ook bijvoorbeeld Kjeld Nuis en Thomas Krol die denk ik goed samen in een reclame kunnen.
    Antoinette de Jong zou ook een goede kunnen voor de HEMA bijvoorbeeld, ziet er altijd uit alsof ze aandacht aan haar uiterlijk besteedt en is herkenbaar.
    Ik hoop dat Jutta hier inderdaad goed mee bezig gaat en dat zij een omslag in de hele schaatswereld teweeg kan brengen! Een soort Rintje 2.0;)
  7. sysya

    sysya Well-Known Member

    Het hele fan verhaal komt vooral voort uit het feit dat schaatsen niet een sport is die veel door kinderen/jongeren wordt gevolgd. Dat obsessieve fan gedrag komt vooral van kinderen en dan vooral pubers die zich als het ware verbinden aan hun idool en niet meer loslaten. Het bereiken van die doelgroep is doodeenvoudig voor sommige sporten en een stuk lastiger voor anderen. Neem nou merchandise, wat is makkelijker populair te krijgen, een plastic race autootje of een schaatspoppetje? Een schaatspak of een voetbalshirtje?

    Schaatsen is nooit een sport geweest waar jongeren massaal op springen, omdat er weinig merchandise is, ze het zelf niet vaak doen (itt voetbal), het niet als spectaculair gezien wordt en je geen regionaal systeem hebt waar kinderen elke week hun helden kunnen zien, zoals bij bij heel veel andere sporten wel zo is.
    G1ant vindt dit leuk.
  8. Marcel Vos

    Marcel Vos Well-Known Member

    Ik denk dat toegankelijkheid een erg grote factor is. Iedereen heeft wel een keer gevoetbald op het veldje achter de school en een tennisveldje vinden is ook veel makkelijker dan een schaatsbaan vinden. De populariteit van racesporten komt gedeeltelijk van racegames en films en TV over auto's. Het schaatsen heeft niet de toegankelijkheid om het makkelijk te doen en het is ook niet makkelijk in media te verwerken.
  9. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    Vanwege dit toegankelijkheids-probleem dan ook dat mijn (en anderen) die als voorstel graag zouden zien dat er regelmatig een wedstrijd in het centrum van een stad georganiseerd wordt (zie EK Budapest). Op die manier krijg je een prachtige atmosfeer en worden veel mensen aan schaatsen blootgesteld die anders wellicht nooit ermee in aanraking zouden komen.
    Camila en mi vinden dit leuk.
  10. Giel1

    Giel1 Active Member

    In Studio Sport meldde sportmarketeer Bob Oosterhuis dat de KNSB een nieuwe hoofdsponsor had gevonden als opvolger van KPN. De intentieverklaring was al bijna getekend, maar vanwege de corona crisis staat deze overeenkomst nu op losse schroeven.
  11. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    De zus van Kai Verbij, Kawai Mai Verbij werkt bij de televisie en mag ook een itempje doen. Misschien dat ze met haar kennis van de Japanse taal en cultuur wel eens wat meer zou kunnen doen rond de komende Olympische Spelen. Als die ooit nog doorgaan natuurlijk...
  12. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Voorlopig mogen we nergens meer aan blootgesteld worden, zelfs niet aan schaatsen; en al helemaal niet in het centrum van steden. Helaas.
  13. mi

    mi Well-Known Member

    Nou ja, geen schaatsen maar wielrennen maar dit is wel een heel sympathieke manier om als sporter je connectie met een supermarktketen onder de aandacht te brengen in deze tijden!

    https://nos.nl/l/2331120
    Camila vindt dit leuk.
  14. strawbale

    strawbale Well-Known Member

    Camila vindt dit leuk.
  15. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

  16. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Het is krediet, hè? Thialf gaat het allemaal terugbetalen.

    (Geloof je dat zelf?)
    chicagodude en strawbale vinden dit leuk.
  17. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

  18. strawbale

    strawbale Well-Known Member

  19. Duif

    Duif Well-Known Member

  20. sysya

    sysya Well-Known Member

    Quarantaine kilo's ;)
    Duif vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina