Wat ik bedoel te zeggen is, dat je toch gediskwalificeerd kunt worden bij het niet houden van de bocht, zonder dat je iemand hebt gehinderd.
Ja, als je te laat terugbent in de binnenbaan, dan word je zonder te hinderen geDQd. En als je hindert, word je altijd geDQd.
Deze tekst zou zo door mij geplaatst kunnen zijn. Op welke baan schaatst je? De mijne is het Triavium. Daar kom je nog meer aan je trekken want daar iedere km 6 keer een bocht i.p.v. 5.
Hoi Q Ik schaats in Utrecht en heel soms in Nijmegen als in het voorseizoen Utrecht nog niet open is. Ik herken de bochtervaring van Nijmegen. Een paar jaar terug bedacht ik dat terugkijkend, ik wel had willen shorttracken en heb nog even getwijfeld overalsnog beginnen. Echter: Ik ben al 3-4 maal in de week van huis om te sporten en fietsen of de 400m baan laten voor iets nieuws ging me te ver.
Ja ik had heel graag basketballer willen worden maar helaas ben ik te klein. Als ik zie hoe ver sommige rijders de bocht uitvliegen dan vind ik dat echt vreemd dat dat is toegestaan. Zijn overigens echt niet alleen d'r grote mannen. Is een beperkte bochtentechniek over jet algemeen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als een 500meterrijder de binnenbaan in de laatste niet kan houden, dan wordt hij wel gediskwalificeerd als hij daar toevallig zijn tegenstander aankomt, en niet als er geen tegenstander aankomt. Daar zit een oneerlijkheid in. Diskwalificatie altijd bij overschrijding van de lijn vind ik eerlijker en konsekwenter.
Jan Bos kon toch ook de binnenbaan houden? Als je dat niet kunt, moet je niet de 500 meter gaan rijden.
Als je bij wisselen uit de binnenbocht komt en je tegenstander zit toevallig naast je, moet je wachten. Is oneerlijk en inconsequent. Ik stel voor dat iedereen moet vertragen als hij uit de binnenbocht het wisselstuk op rijdt. Of dat dan weer niet??? Er is toch geen enkele fan die op massadiskwalificaties zit te wachten?
Volgens mij nog niet genoemd maar mijns inziens wel reeel: meer valpartijen als je moet forceren om die binnenbocht te houden. Dat willen we uiteraard ook niet!
ander perspectief: het in de baan moeten blijven zou een voordeel betekenen voor de meer technische schaatsers, ten opzichte van brute kracht nu. Is dit niet wat we in een technische sport als schaatsen willen? vergelijk het met zwemmen: toen ze 4 pakken boven elkaar mochten dragen, kreeg je ineens allemaal jerommekes die WR's gingen zwemmen
Volgens mij maken we een probleem waar er geen probleem is. Het lijkt wel of ik hier bij een ISU verpest het voor de schaatsers ideeënbus zit. De schaatsers hebben er geen problemen mee. De ISU heeft er geen problemen mee. Waarom zou iemand hier er dan wel problemen mee hebben? Wie hier op dit forum kan zeggen dat hij of zij ooit met 60 km/ uur door een 2e binnenbocht op de 500 meter is gegaan? Het probleem van in de buitenbaan komen is deels techniek, deels snelheid, maar er zijn ook externe factoren zoals brekend ijs, het niet goed in kunnen sturen doordat de tegenstander vanuit de binnenbaan naar buiten komt en een verschoven blokje. Ik denk dat pas als je in de buurt van de snelheden komt van deze toppers dat je een oordeel kan en mag vellen. Tot die tijd zou ik zeggen: Skate fast, turn left.
Dat is wel een beetje een dooddoener natuurlijk. DUs alleen degenen die qua niveau in de buurt komen van huidige topsporters kunnen oordelen vellen? Op die manier mogen in elke sport alleen de huidige atleten bepalen hoe de regels eruit (gaan) zien....En laat zogenaamde analytici ook maar thuis dan Verder ben ik het vlledig metje eens dat de schaatsers en de ISU er zelf geen probleem mee hebben, dus waar hebben we het eigenlijk over? Alleen Corzijlstra heeft er echt een probleem mee lijkt me...
Laten we stoppen met azijnpissen over een probleem dat er voor de rijders zelf niet is. Kom we gaan bochten rijden op maximale snelheid en genieten van het "bochtengevoel".
Regels zijn altijd te handhaven als ze niet "geïnterpreteerd" hoeven te worden. Veel te veel discussie. In de atletiek hebben lopers op de 200 meter soms ook last om de baan te houden. Als je over de lijn gaat, is het diskwalificatie, zonder pardon. Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar het is wel duidelijk. Bovendien hebben lopers in baan 1 een nadeel ten opzichte van de overige lopers. Het zal nooit voor iedereen precies hetzelfde zijn. Misschien moeten de bochten breder worden gemaakt of minder krap. Maar ik ben voorstander van WEINIG regels, maar wel duidelijke regels, zonder interpretatie.