Diskwalificeren als een rijder de binnenbocht niet kan houden?
Vreselijk voorstel en nooit gedacht dat ik op dit forum de vermaledijde ISU en haar regels nog eens zou gaan verdedigen.
Terug naar de basis, waarom kunnen rijders de bocht niet houden? In de bocht werkt een middelpuntsvliedende kracht op de rijder. Die kracht is in formule Mv=M xVkwadraat/R
Waarin Mv de middelpuntsvliedende kracht is, M de massa, de snelheid V in het kwadraat genomen wordt en R de straal van de bocht.
Uit de formule blijkt:
Grotere massa, grotere de kracht.
Hogere snelheid, grotere kracht en let op de snelheid wordt gekwadrateerd
Hoe kleiner de straal van de bocht, des te groter de kracht
Of te wel:
- Grote zware rijders moeten meer kracht leveren om niet de bocht uit te vliegen;
- Doordat de snelheid in het kwadraat gaat heeft de snelheid verreweg de grootste invloed op de tegenkracht die nodig is om de bocht te kunnen houden.
- De straal van de binnenbocht is 25 of 25,5 of 26 m. en de straal van de buitenbocht is 4 meter meer
Daarnaast speelt de kwaliteit van het ijs een grotere rol in de grip die een schaatser heeft op het ijs. Rijders doen er al heel veel aan om de bocht te kunnen houden, zoals: Zoeken naar de voor de rijder perfecte ronding voor de 500 m bocht; benden van het ijzer; shorttracken om de snelle bochten techniek te verbeteren
Ja met voorgaande reacties wel eens, de techniek is belangrijk, echter daarnaast spelen massa (gewicht van de schaatser) en ijskwaliteit een hele grote rol, daarom m.i niet diskwalificeren.
Misschien moeten we, nu de snelheden op de langebaan door training en materiaal blijven toenemen, naar banen met andere bochten: Grotere bochten; oplopende bochten, enz.
Dan praten we over innovatie van het schaatsen, diskwalificeren is m.i. behoudzucht.
"I rest my case"