bending

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door rovar, 19 nov 2006.

  1. Noot

    Noot New Member

    Hey Gompy

    Waar studeer jij Werktuigbouwkunde? Ik studeer WTB in Delft.

    Groeten
  2. rovar

    rovar New Member

    dit weekend stond er weer een interessant artikel in de schaatssport, nu over het ronden en benden van shorttrack-materiaal. ze hobbieen daar wat af zeg. maar uh, ik begin langzaam dat benden erg eng te vinden. oke, ik kan me goed voorstellen dat het voor shorttrack wel interessant is, omdat daar de focus ligt op het rijden van snelle bochten en de bijbehorende wens om in de bocht extra druk op te bouwen.

    wat in dit laatste artikel ook wordt uitgelegd is dat benden gebruikt wordt om in de bocht een groter raakvlak met het ijs te krijgen, zodat je inderdaad meer druk op kan bouwen. en de wens voor meer druk is persoonsafhankelijk.

    bovendien is de mate van buiging afhankelijk van de hoek die je met het ijs maakt. en die hoek lijkt mij juist bij shorttrack veel constanter en kleiner (met de hand aan het ijs) dan bij langebaan. consequentie is dat als je de buiging niet goed kiest, je in de bocht bij hogere snelheid en dus een kleinere hoek een "brug" krijgt, twee raakvlakken met het ijs, waardoor je niet meer kunt sturen. levensgevaarlijk, want je weet niet precies wanneer, dus bij welke snelheid/hoek dit gebeurt.

    ik vind het echt bloedlink allemaal, vooral omdat de meesten niet weten waar ze mee bezig zijn, want het wordt allemaal maar op basis van Trial & Error gedaan: gewoon prutsen tot je een ons weegt...
  3. Ingg

    Ingg New Member


    en daarom raadde ik in in van mn eerste posts aan dat de meesten (langebaners) het het best eerst door een ander kunnen laten doen en zelf eerst oefenen,

    en als je nog nooit kromming hebt gehad, begin dan altijd met heeel weinig er in te (laten) zetten, dan gebeuren er ook geen gekke dingen
  4. Leendert Beeke

    Leendert Beeke New Member

    brug

    Hallo,

    Ik merk op dat veel mensen bang zijn voor 'de brug'. Naar mijn mening terecht, want een tweepuntscontact is echt funest.

    Ik begreep van Youri Jonker, dat het programma via de website over buigen en ronden, automatisch aangeeft wanneer er een brug ontstaat.

    @SkateMind:
    Is dit ook uit de formule te halen, die je hier hebt gepost?
    Of moet ik dan toch dat programma maar bestellen?

    Deze discussie lees ik met veel interesse maar toch ben ik ook benieuw wat er van de buiging overblijft, als het materiaal vervormt door de krachten die er op komen te staan. Is hier wel eens onderzoek naar gedaan?

    Groeten, Leendert
  5. Tjark

    Tjark Active Member

    kon ook niks echts vinden, maar dit heeft er wel iets van weg (zij het dat het hier hockeyijzers zijn)..... Een ijzer/hele buis dat niet van 'links naar rechts' buigt zoals alle ijzers dat min of meer doen, maar je moet dan denken aan ook buigen aan 'van boven naar beneden', dus iets als een los lemmet dat 'inveert' ofzo....
  6. Noot

    Noot New Member

    Hallo Iedereen,

    Benden heeft alleen zin als je onder de 40 sec rijd op de 500m. En daar moet je best aardig voor trainen.

    Een brug treed op als je gebruik maakt van een egale ronding. Niet als je gebruik maakt van meerdere rondingen. Ik snap ook niet waarom er hier op dit forum wordt gepraat over een ronding die in het midden vlakker is en naar de voor en achterkant ronder. Volgens mij gebruik je dan niet efficient je ijzer.

    Ik zou niet op de manier buigen zoals meneer ingg het zou doen!!! Maar ik rijd ook niet op een egale ronding van 21 meter. Mij mijn ronding heb je met rondjes van 30 sec nog onwijs veel druk in de bochten.

    En dat het verhaal van afgelopen schortrack in de schaatssport. Dat ze zeggen dat daar maar wordt aangeprutst is niet waar. Ze weten er daar wel aardig wat van af. Dat kun je ook toepassen op lange baanschaatsen. Alleen buig je dan minder.

    Buigen hangt van veel factoren af. Je stijl van schaatsen, lengte van je benen etc etc. En alles is in de praktijk bepaald met trail and error. Er is volgens mij nog niet iemand geweest die van uit te technische teorie het heeft onwikkeld. Er is altijd van uit de praktijk gekeken of het werkt en daarachter een theorie gezocht.

    Ik zeg begin er maar niet aan. En als je in de top rijd dan is er vast wel iemand die je er mee kan helpen. Voor de recreatieve langebaanschaatser heeft het geen zin.

    VR Groeten
  7. Gompy

    Gompy Member

    HBO WTB in Alkmaar daarna misschien naar Delft
  8. SkateMind

    SkateMind New Member

    Re: brug

    Ja, die is ook uit de (iets gewijzigde) formule te halen:

    1/"resultante radius in de hoogte" = sin(hoek) * 1/ronding - sin(90 - hoek) * 1/kromming.

    Als de "resultante radius in de hoogte" negatief is, dan ontstaat een brug.

    Je tweede punt is ook heel belangrijk, denk ik. Bij mijn weten is er nooit onderzoek naar gedaan (iig niet gepubliceerd). Het zal ook heel moeilijk zijn om dit tijdens het schaatsen te meten. Er zal dan een speciale meetschaats gemaakt moeten worden die gevoelig is voor de bend-richting in de schaats. Probleem hierbij is (denk ik) dat het meetinstrument zelf ook de stijfheid/doorbuiging van het ijzer kan beinvloeden. In een statische situatie (vast gewicht, geen bewegingen etc) zijn er wel wat metingen gedaan.
  9. Ingg

    Ingg New Member


    meneer ingg is teamgenoot van de mensen uit het verhaal in de schaatssport en is op een identieke manier met dezelfde mensen samen met matriaal bezig, maar dit terzijde

    een brug wordt niet door een bepaalde ronding veroorzaakt, een brug krijg je als je schaats te krom is (- onder de hoek waarbij je ernaar kijkt)

    een schaats met een ronding die niet egaal is is binnen shorttrack Standaart ( de waarde's niet)
    en ik weet 100% zeker dat dit binnen langebaan(sprint)-top ook zo is.

    verder vind ik het intressant er achter te komen WAAROM je niet zou krommen op de manier waarop ''meneer ingg dit zou doen"..
    en natuurlijk HOE wel volgens u?

    en hoe je de relatie legt tussen kromming en beenlengte is ook intressant
    ik zet er namelijk vraagtekens bij hoe je beenlengte(of je stijl? - je raakvlak met het ijs beinvloed,

    het enige wat je goed moet weten/ achter moet komen is onder welke hoek je ongeveer schaatst in de bochten ..
    (welke hoek je schaats/ijzer met het ijs maakt) zodat je ook onder die hoek kan krommen.

    Het lieftst natuurlijk de hoek op topsnelheid. want die zal normaal gesproken het kleinst zijn.

    P.s er zijn zat mensen met theorien/ veel wetenschap over deze zaken. dat jij er weinig kent betekent niet dat ze niet bestaan.
    Om maar eens helemaal terug naar het begin te gaan ( bij langebaan dan) naar Frans van Stiphoud.. de oude garde in de NL'se topschaatsers zullen em nog wel kennen, Zeker Ids postma.. Want deze (van origine shorttrack)-materiaalman heeft zijn schaatsen geprepareerd voor zn goude plak in nagano, (ids dacht dat hij t wel kon en had er zelf ff een hoek in gebogen en indirect zijn valpartij (op de 500 mtr?) veroorzaakt..
  10. Noot

    Noot New Member

    gewoon buigen in de bankschroef

    moet je wel weten wat je doet
  11. rovar

    rovar New Member

    dat is m.i. nu net de crux.

    o? wetenschap is bedoeld om kennis openbaar te maken. en als de kennis niet publiekelijk bekend gemaakt wordt, is het dus geen wetenschap. de huidige theorieën zijn m.i. vooral gebaseerd op trial & error, oftewel fingerspitzengefühl en Ying/Yang.

Deel Deze Pagina