Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
rovar zei:dit weekend stond er weer een interessant artikel in de schaatssport, nu over het ronden en benden van shorttrack-materiaal. ze hobbieen daar wat af zeg. maar uh, ik begin langzaam dat benden erg eng te vinden. oke, ik kan me goed voorstellen dat het voor shorttrack wel interessant is, omdat daar de focus ligt op het rijden van snelle bochten en de bijbehorende wens om in de bocht extra druk op te bouwen.
wat in dit laatste artikel ook wordt uitgelegd is dat benden gebruikt wordt om in de bocht een groter raakvlak met het ijs te krijgen, zodat je inderdaad meer druk op kan bouwen. en de wens voor meer druk is persoonsafhankelijk.
bovendien is de mate van buiging afhankelijk van de hoek die je met het ijs maakt. en die hoek lijkt mij juist bij shorttrack veel constanter en kleiner (met de hand aan het ijs) dan bij langebaan. consequentie is dat als je de buiging niet goed kiest, je in de bocht bij hogere snelheid en dus een kleinere hoek een "brug" krijgt, twee raakvlakken met het ijs, waardoor je niet meer kunt sturen. levensgevaarlijk, want je weet niet precies wanneer, dus bij welke snelheid/hoek dit gebeurt.
ik vind het echt bloedlink allemaal, vooral omdat de meesten niet weten waar ze mee bezig zijn, want het wordt allemaal maar op basis van Trial & Error gedaan: gewoon prutsen tot je een ons weegt...
kon ook niks echts vinden, maar dit heeft er wel iets van weg (zij het dat het hier hockeyijzers zijn)..... Een ijzer/hele buis dat niet van 'links naar rechts' buigt zoals alle ijzers dat min of meer doen, maar je moet dan denken aan ook buigen aan 'van boven naar beneden', dus iets als een los lemmet dat 'inveert' ofzo....Ingg zei:allard zei:Ik heb even gezocht op patenten, en heb niets gevonden wat op de beschrijving van Ingg lijkt.
Heb je misschien een linkje naar het patent, of moeten we daar ook maar zelf naar blijven zoeken?
nee dat heb ik niet. het nummer/ de officiele naam bij het patentgebeuren is mij in overleg (ook uit voorzorg ) niet verteld, liep ik ook geen risico wat dat betreft, er zaten toen nogal wat pottekijkers langs de baan namelijk
Noot zei:Hey Gompy
Waar studeer jij Werktuigbouwkunde? Ik studeer WTB in Delft.
Groeten
Leendert Beeke zei:@SkateMind:
Is dit ook uit de formule te halen, die je hier hebt gepost?
Of moet ik dan toch dat programma maar bestellen?
Deze discussie lees ik met veel interesse maar toch ben ik ook benieuw wat er van de buiging overblijft, als het materiaal vervormt door de krachten die er op komen te staan. Is hier wel eens onderzoek naar gedaan?
Noot zei:Hallo Iedereen,
Benden heeft alleen zin als je onder de 40 sec rijd op de 500m. En daar moet je best aardig voor trainen.
Een brug treed op als je gebruik maakt van een egale ronding. Niet als je gebruik maakt van meerdere rondingen. Ik snap ook niet waarom er hier op dit forum wordt gepraat over een ronding die in het midden vlakker is en naar de voor en achterkant ronder. Volgens mij gebruik je dan niet efficient je ijzer.
Ik zou niet op de manier buigen zoals meneer ingg het zou doen!!! Maar ik rijd ook niet op een egale ronding van 21 meter. Mij mijn ronding heb je met rondjes van 30 sec nog onwijs veel druk in de bochten.
En dat het verhaal van afgelopen schortrack in de schaatssport. Dat ze zeggen dat daar maar wordt aangeprutst is niet waar. Ze weten er daar wel aardig wat van af. Dat kun je ook toepassen op lange baanschaatsen. Alleen buig je dan minder.
Buigen hangt van veel factoren af. Je stijl van schaatsen, lengte van je benen etc etc. En alles is in de praktijk bepaald met trail and error. Er is volgens mij nog niet iemand geweest die van uit te technische teorie het heeft onwikkeld. Er is altijd van uit de praktijk gekeken of het werkt en daarachter een theorie gezocht.
Ik zeg begin er maar niet aan. En als je in de top rijd dan is er vast wel iemand die je er mee kan helpen. Voor de recreatieve langebaanschaatser heeft het geen zin.
VR Groeten
Ingg zei:het enige wat je goed moet weten/ achter moet komen is onder welke hoek je ongeveer schaatst in de bochten ..
(welke hoek je schaats/ijzer met het ijs maakt) zodat je ook onder die hoek kan krommen.
Het lieftst natuurlijk de hoek op topsnelheid. want die zal normaal gesproken het kleinst zijn.
Ingg zei:P.s er zijn zat mensen met theorien/ veel wetenschap over deze zaken. dat jij er weinig kent betekent niet dat ze niet bestaan.