bending

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door rovar, 19 nov 2006.

  1. SkateMind

    SkateMind New Member

    Dit is (bijna) alles wat het programma doet:

    1/"resultante radius" = sin(90+hoek) * 1/ronding + sin(hoek) * 1/kromming.

    Even in een spreadsheet zetten en klaar!

    Sjoerd
  2. Youri Jonker

    Youri Jonker New Member

    Zoals gezegd heb ik het programma besteld via de website. Ik heb m vandaag binnen gekregen.

    De waardes die worden berekend lijken inderdaad te kloppen met deze formule.

    Het mooie aan het programma vind ik dat hij automatisch aangeeft wanneer er een brug (tweepuntscontact) ontstaat, dus bij welke combinatie van buiging, ronding en afzet hoek.

    @Leendert:
    Ik vind het wel 10 eurootjes waard, mooie vormgeving en dus die brug is interessant. En er wordt getekend welke baan de schaats maakt als je een bocht loopt.
  3. Ingg

    Ingg New Member

    ..llmhg..
  4. Gompy

    Gompy Member

    Een vlakkere ronding betekend inderdaat dat je langer op je glijbeen kan blijven staan (op het rechte stuk dan). Het jammere aan zo'n vlakke ronding is alleen dat je op het rechte stuk minder de S beweging in je slag krijgt. Dit is bij Sven Kramer erg goed te zien hij wacht met afzetten op het rechte stuk tot zijn schaats weer terug draait. Dit is met een ronding van 50 niet te doen dan stuurt je schaatst echt niet meer terug(of word dit verholpen die die constant variable ronding? verwacht van wel ;)). Daarnaast word de glijweerstand met een ronding 50 zo enorm groot dat je helemaal niet lang meer wil glijden. Je schaats heeft een enorm raakvlak ten opzichte van het ijs lijkt mij een beetje jammer van de enerige. Daarnaast denk ik Ingg dat jij het shortrack wat te veel met het langebaanschaatsen verward. Bij Shortrack is de bocht namelijk een relatief groter onderdeel van het rondje als bij langebaan vandaar dat jullie op dat vlak ook meer ervaring hebben. Daarnaast is een shortrack mes makkelijker te vervangen als een lange baan mes waardoor je je iets gemakkelijker een fout kan permiteren (het blijft duur natuurlijk)
  5. Flurie

    Flurie New Member

    Dit is het laatste wat ik erover zeg, je weet nu mijn mening, trek je eigen conclussie maar.
  6. Ingg

    Ingg New Member

    dfgkijaewrfsnsjgh
  7. Gompy

    Gompy Member

    Ik begin je te begrijpen ik snap alleen nog steeds niet hoe het zit met de glijeigenschappen van dit ijzer? Waarschijnlijk is dit ook een van de struikelblokken. Ik ben trouwens niet alleen hierin geintresseerd vanwege het schaatsen maar ook vanwege mijn opleiding (WTB) en mijn voorliefde voor materiaalkunde. Ik snap dat je Shortrack ijzers duur zijn, maar weet ook dat er mensen zijn die een paar reserve ijzers bijzig heeft. Wat daarbij uit je verhaal begrijp is dat de schaatsen naar verloop van tijd weer terug buigen? Dit zou betekenen dat er een elastische rek optreed (dit verdwijnt naar verloop van tijd denk hierbij aan het uitrekken van rubber) ik was/ben zelf van mening dat er een platische rek onstaat (blijft voor altijd in die vorm staan denk aan het uitrekken van PVC dit gaat niet erg ver (slecht voorbeeld), maar op het moment dat het wit word heb je platische rek). Of is het zo dat jullie je schaatsen voor iedere wedstrijd anders buigen?
  8. Ingg

    Ingg New Member

    .........
  9. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Flurie, sinds wanneer bouwen we hier credits op?? Nieuwkomers met kennis zijn altijd welkom, geef ze ff de kans om te wennen hoe de kennis te spuien ;)

    @Ingg, ik wacht nog op antwoord op mijn vraag op de vorige pagina ;)
  10. Ingg

    Ingg New Member

    Mensen hebben reserve messen omdat er op wedstrijden nogal eens een mes sneuvelt.- en een beetje profi shorttracker wil niet zonder zitten natuurlijk

    er is geen elastische rek bij Shorttrack ijzers maar er wil soms nog wel wat spanning op je potten komen,- waardoor als je je ijzers weer vastgedraaid heb vaak ziet dat je kromming weer wat terugspringt, nacontrole is dus altijd vereist.
    je moet vaak krommen/ kromming controleren omdat :
    (ongeacht shorttrack of langebaanijzers)
    bij elk moment dat je ijzers veel te verduren krijgen (starten/steigeruns ALLES) je kromming kan veranderen, bijna altijd betekend dat dat de kromming wat terug "springt"

    mdus...
  11. Ingg

    Ingg New Member

    Hoi Reitse

    Het is idd zo dat maple en viking hun ijzers leveren met ieder een andere ronding in hun ijzers, dit is bij maple i.i.g puur om "industriele" redenen, niet omdat hun vinden dat dat een betere ronding is om op te rijden.
    bij Viking doen ze dat omdat (mede dankzij hun) een ronding van 21 de standaard in langebaanrondingen is geworden

    een carve schaats is idd een soort ijzer met kromming aan 2 kanten, alleen was het ijzer zelf recht alleen waren de scherpe kanten dus als het ware krom
    het mes was in het midden dus smaller als voor en achteraan. Ik denk dat dit geen succes geworden is omdat het over een volle ronde niet winstgevend was, de bochten gingen beter, maar zeker door de "dubbele" kromming remde het gewoon teveel op het rechte stuk
  12. Flurie

    Flurie New Member

    Laten we voorop stellen dat ik graag nieuwkomers heb met verstand van zaken, heel graag zelfs. En daar wil ik dan ook graag van leren, zeker op dit gebied.
    Maar als er dan het volgende gezegd wordt:
    Ook zijn welkomsbericht getuigd van enige opschepperij. Niet dat hij niet trots mag zijn op zijn prestaties hoor, maar het is niet bepaald een handige binnenkomer in een reeds bestaande groep.

    Al met al, jah, wij verzamelen credits. Die kan je niet tellen, of wat dan ook, maar naargelang je toevoegingen krijg je. (Zou jij toch wel moeten weten)
  13. allard

    allard Active Member

    Ik heb even gezocht op patenten, en heb niets gevonden wat op de beschrijving van Ingg lijkt.

    Heb je misschien een linkje naar het patent, of moeten we daar ook maar zelf naar blijven zoeken?
  14. ouwe

    ouwe New Member

    Flurie laten we ophouden met katten, je moet niet altijd je gelijk willen halen.
    Persoonlijk vind ik dat "Ingg" zijn verhaal goed onderbouwd.
    Geef alsjeblieft een onderbouwd commentaar zonder scherp te worden.
  15. Ingg

    Ingg New Member

    nee dat heb ik niet. het nummer/ de officiele naam bij het patentgebeuren is mij in overleg (ook uit voorzorg ) niet verteld, liep ik ook geen risico wat dat betreft, er zaten toen nogal wat pottekijkers langs de baan namelijk
  16. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ok, ik snap je verhaal.

    Ik rij zelf nog steeds met Carve-buizen ;) In de bochten zijn te heel erg prettig maar op het rechte eind moet je zo ver mogelijk achterop staan (en daarmee in wezen het carve-effect wat uitschakelen) om de boel inderdaad goed door te kunnen laten glijden.

    Doe je dat niet en zet je vol af dan kan je zowel bij inzet als afzet het ijs lekker laten kraken trouwens :roll:
  17. Gompy

    Gompy Member

    Misschien is dit het?
    http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPOD ... 100042&F=0
    ik weet het niet zeker hoor maar zo'n gevoel krijg ik. Ik begin langzaam aan wat meer te begrijp van het benden van mijn schaatsen. In ieder geval over het waarom dan. Over het hoe heb ik nog geen idee. Ingg je had het over het breken van de messen. Hoevaak gebeurt dat en op welke manier? Ik krijg namelijk het vermoeden dat er teveel spanning op het mes komt te staan door het benden (over hoeveel praten we eigenlijk? meters, tientallen meters, honderden meters als straal?) ik weet niet of hier al eens onderzoek naar is gedaan lijkt mij wel eigenlijk maar ik weet daar eigenlijk te weinig over om het zomaar te gaan proberen, maar misschien dat ik er via het forum een beetje uit kan komen. Ook wil ik wel wat meer te weten komen over het zelf ronding slijpen waar Ingg het over had in zijn eerste stuk, maar dat komt later wel of in een ander topic.
  18. Ingg

    Ingg New Member

    Volgens mij is dit een wat oudere (frans canadese) vinding, ken het niet. denk ook niet dat het ooit echt de tekentafel verlaten heeft
  19. Gompy

    Gompy Member

    Ok ik ging er ook niet vanuit dat dit het echt was eigenlijk, maar het ging maar meer om het idee. Kan me er nu (misschien totaal verkeerd) een voorstelling bij maken. Dit topic is voor mij wel een stuk interessanter geworden zo :D. Zeker nu er iemand is die hier wat meer ervaring mee heeft. Kun je misschien nog proberen antwoord te geven op mijn andere vragen? of word dat teveel van het goede:roll:
  20. allard

    allard Active Member

    Dat kan ik met mijn Viking Speciaal ijzertjes ook wel hoor. :roll:

    Verder: bedankt aan Ingg dat hij op dit forum komt. Deze discussie wordt mede daardoor met de minuut interessanter. :D

Deel Deze Pagina