bending

Hey Hallo Iedereen,

Ik wou even zeggen tegen krizz. Dat als jij je schaatsen in het midden heb laten buigen dat op het verkeerde punt is!!
En dan het benden helemaal geen zin heeft als je niet onder de 40 sec rijd. En dat doe je nog niet volgens mij. Met mijn ronding stuur ik nog bij rondjes 31 de bocht in...

En ik wil hier ook even vertellen Dat meneer Ronald van der Ing er geen verstand van heeft. Want hij buigt voor alle toppers de schaatsen fout. Kijk maar naar mark tuitert die rijd geen deuk in een pakkie boter. Die heeft last van zijn lies en rug door het buigen van zijn schaatsen. Als je buigt moet je ook je rijstijl aanpassen. En als je dat niet doet loopt je schaats weg, gevolg last van je lies.

En in het artiekel van de schaatssport staat het ook fout uitgelegd. In theorie klopt het , maar hoe hun buigen is fout.


Bij TVM weet bjorn Neijenhuis het wel. Want hij heeft het geleerd van de Canadese shorttrackers.

En het heeft dus meer zin om je ronding regelmatig te controleren. En verschillende rondingen in je mes heeft wel degelijk zin. Mits je weet hoe dat moet.... en wat het nut daarvan is. Het zelfde is met benden zo... eerst afvragen waarom en dan bedenken hoe.

Groete Noë
 
Owja en nooit buigen op je mes, dan heb je kans dat het bi-metaal breekt.

Over ronding meten wat mogelijk is met een rondingmeter:
Hier was ook een topic over maar is inmiddels gesloten.

Ronald van der Ing ver koopt van die meters maar hij weet niet dat, magneetjes op zijn rondings meter invloed hebben op zijn meetinstrument. En verder moet je bij jezelf afvragen wat voor zin het heeft om een ronding van bijvoorbeeld 21 meter op een 1000ste nauwkeurig te meten. Ik vraag mij dan af wat je tolerantie is van je rondingsmachine. Volgens mij haal je dat nooit! Ronding slijpen gebeurd veelal met de hand.
Dus bespaar je de 300 euro van vander ing. En als je wat wilt koop de rondingsmeter van maple.
 
Noot zei:
Dus bespaar je de 300 euro van vander ing. En als je wat wilt koop de rondingsmeter van maple.
Dan mag je gelijk even zeggen waar je die koopt; ik heb er nog nooit een in een winkel gezien.

En je mag trouwens ook wel even een snelcursusje benden en ronden schrijven als je het allemaal beter weet dan alle materiaal experts.
 
@ Noot: Waar haal jij al die wijsheid vandaan? Vertel ons dan hoe het wel moet. Lijkt me slim als je eerst even wat meer naam op het forum opbouwd, voordat je van de hoogste toren gaat blaten als een schaap. Vervolgens schrijf je Ronald van der Ing ipv Ronald van den Ing. Ik weet het, een klein detail, maar aan jouw verhaal te horen ben jij nogal van de details.

Als Ronald het dan zo verkeerd doet, waarom is hij dan wel materiaal man van alle commerciële teams?

Ik zie graag een verklaring en uitleg tegemoet.
 
Materiaal technisch ben ik het met @Noot eens.
Verder weet ik niets van de voor en nadelen van bending.
Het lijkt met de toleranties die ik voorbij zie komen van 1000ste nauwkeurig je wel wat aan het ijs mag gaan doen, de toleranties van het ijs zijn hoogstens tot op een 10de nauwkeurig.
Voor een verschillende ronding valt wel wat te zeggen; je rechter voet legt nu eenmaal een langere weg af.
 
En je komt ook met het argument dat nijenhuis wel kan benden, omdat hij het van shorttrackers heeft geleerd.
En wat weet de gemiddelde shorttracker van langebaan techniek? Noppes.
Waarom zou hij dan wel weten hoe je als langebaner je buizen moet buigen? Ok, het buigen zelf zal hij wel kunnen, maar de exacte stand van je buis zal hij niets nuttigs over kunnen zeggen.

En wie slijpt er zijn ronding met de hand? Ik ken niemand die zo gek is. Het enige wat je ermee bereikt is dat je je ijzers na een jaar weg kan doen omdat je niets meer hebt om op te glijden, na al dat geslijp.
Bijna iedereen slijpt de ronding machinaal. Ook de merkenteams. Waarom kopen ze anders een mobilap?
 
allard zei:
En wie slijpt er zijn ronding met de hand? Ik ken niemand die zo gek is. Het enige wat je ermee bereikt is dat je je ijzers na een jaar weg kan doen omdat je niets meer hebt om op te glijden, na al dat geslijp.
Bijna iedereen slijpt de ronding machinaal. Ook de merkenteams. Waarom kopen ze anders een mobilap?
Dat moet je niet zeggen, er zijn genoeg toppers die ook hun schaatsen met de hand ronden. Zeker als ze in één ijzer verschillende rondingen hebben zitten. Daar kan namelijk geen machine tegenaan slijpen. Ik ken mensen die met de hand ronden, mijn schaatsen zijn ook jarenlang met de hand gerond, zonder enige problemen.
Er bestaan zelfs blokjes voor in je slijpblok waardoor de ijzers hoger in het blok staan, dat is nodig als je een rondingsmeter erop wil zetten tijdens het handmatig ronden.
 
In de Werktuigbouwkunde bestaat er een wet als Impuls = Kracht * afstand.

Een schaatser kan een maximale kracht geven tijdens de afzet. Ik denk dat daar iedereen het mee eens is.

Als je dus meer impuls wil leveren op het ijs moet de afstand worden vergroot. Dit kun je doen door je ronding te veranderen. Je ronding heeft dan een groter draagvlak op het ijs. Een nadeel is dat je dus minder kunt sturen. Dus daarom rijden die toppers met verschillende rondingen in hun mes. Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken waar de ronding dan vlakker moet zijn en waar ronder.

Om dus de afstand nog groter te maken kun je dus benden. Hiervoor moet je wel een bepaalde basis snelheid hebben anders heeft het geen zin. Je zorgt er bij het benden voor dat je raakvlak groter word tijdens je afzet. Dus moet je buigen op het stuk waarmee je afzet. waardoor je raakvlak in de bocht dus groter wordt en dus harder kunt afzetten.

Dit moet dus allemaal in samenspel met elkaar gaan, anders gaat het fout. Je moet ook je techniek van rijden aanpassen. Anders lopen je schaatsen weg op het rechte eind.

En als ze verkeerd gebogen zijn (spoel de band maar terug van het nk allround) houd niemand de laatste bocht van de 500m. Iedereen die door van der ing is gebogen kunnen de bochten niet houden.

Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft.

Groeten Noë
 
En wie slijpt er zijn ronding met de hand? Ik ken niemand die zo gek is. Het enige wat je ermee bereikt is dat je je ijzers na een jaar weg kan doen omdat je niets meer hebt om op te glijden, na al dat geslijp.
Bijna iedereen slijpt de ronding machinaal. Ook de merkenteams. Waarom kopen ze anders een mobilap?

Hier bedoel ik mee dat je met de hand aangeeft waar de ronding moet komen. Je haalt immers met de hand de schaatsen langs het rondings apparaat. Als je dit even niet volledig laat aanraken heb je al een 10 de speling.

Met een rondings machine kun je ook meerdere rondingen instellen. Het is maar net welke vorm je de geleidingsstrip geeft op de machine.

En ik vind het een beetje zinloos om je ronding op een 1000ste te meten terwijl ik nog geen rondingsmachine heb gezien die op een 1000ste slijpt.
 
Noot zei:
In de Werktuigbouwkunde bestaat er een wet als Impuls = Kracht * afstand. Okeej, leg eens uit, wij zijn geen werktuigbouwkundigen hè...

Een schaatser kan een maximale kracht geven tijdens de afzet. Ik denk dat daar iedereen het mee eens is.

Als je dus meer impuls wil leveren op het ijs moet de afstand worden vergroot. Vanuit je formule snap ik dat je dan de afstand moet vergroten, maar de definities van Impuls en Afstand zijn mij nog niet duidelijk. Dit kun je doen door je ronding te veranderen. Je ronding heeft dan een groter draagvlak op het ijs. Een nadeel is dat je dus minder kunt sturen. Dus daarom rijden die toppers met verschillende rondingen in hun mes. Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken waar de ronding dan vlakker moet zijn en waar ronder. Ik neem aan dat ze het mes achter en midden in een vlakkere ronding slijpen dan vooraan (ivm sturen)

Om dus de afstand nog groter te maken kun je dus benden. Hiervoor moet je wel een bepaalde basis snelheid hebben anders heeft het geen zin. Helemaal mee eens, maar waar ligt die grens, want hoe minder hard je rijdt, hoe minder je hangt in de bocht, dus hoe verder je kan benden om datzelfde draagvlak te krijgen. Je zorgt er bij het benden voor dat je raakvlak groter word tijdens je afzet. Dus moet je buigen op het stuk waarmee je afzet. waardoor je raakvlak in de bocht dus groter wordt en dus harder kunt afzetten. Dus je buigt niet je hele ijzer, maar je duwt er dus een 'deuk' in op de plaats waar je de meeste druk hebt tijdens je afzet?

Dit moet dus allemaal in samenspel met elkaar gaan, anders gaat het fout. Je moet ook je techniek van rijden aanpassen. Anders lopen je schaatsen weg op het rechte eind.

En als ze verkeerd gebogen zijn (spoel de band maar terug van het nk allround) houd niemand de laatste bocht van de 500m. Iedereen die door van der ing is gebogen kunnen de bochten niet houden. Noem eens namen die volgens jou door van den Ing zijn gebogen? Misschien hadden ze juist zoveel snelheid opgebouwd dat ze daar niet op bedacht waren (als dat dan zo is)
Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft.

Groeten Noë
Dus graag nog even een nadere toelichting.

Groeten Floris
 
Flurie zei:
Noot zei:
In de Werktuigbouwkunde bestaat er een wet als Impuls = Kracht * afstand. Okeej, leg eens uit, wij zijn geen werktuigbouwkundigen hè...

Met impuls bedoel ik het vermogen dat de schaatser levert op het ijs. En met afstand bedoel ik de afstand waarmee je schaats contact heeft tijdens de afzet.

Een schaatser kan een maximale kracht geven tijdens de afzet. Ik denk dat daar iedereen het mee eens is.

Als je dus meer impuls wil leveren op het ijs moet de afstand worden vergroot. Vanuit je formule snap ik dat je dan de afstand moet vergroten, maar de definities van Impuls en Afstand zijn mij nog niet duidelijk. Dit kun je doen door je ronding te veranderen. Je ronding heeft dan een groter draagvlak op het ijs. Een nadeel is dat je dus minder kunt sturen. Dus daarom rijden die toppers met verschillende rondingen in hun mes. Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken waar de ronding dan vlakker moet zijn en waar ronder. Ik neem aan dat ze het mes achter en midden in een vlakkere ronding slijpen dan vooraan (ivm sturen)

Ik ga er van uit dat je met het midden van je schaats stuurt daar een hogere ronding hebt. Het midden is je draagpunt tijdens het sturen van je schaats. Als je ronding te vlak is kun je niet meer sturen.

Om dus de afstand nog groter te maken kun je dus benden. Hiervoor moet je wel een bepaalde basis snelheid hebben anders heeft het geen zin. Helemaal mee eens, maar waar ligt die grens, want hoe minder hard je rijdt, hoe minder je hangt in de bocht, dus hoe verder je kan benden om datzelfde draagvlak te krijgen. Je zorgt er bij het benden voor dat je raakvlak groter word tijdens je afzet. Dus moet je buigen op het stuk waarmee je afzet. waardoor je raakvlak in de bocht dus groter wordt en dus harder kunt afzetten. Dus je buigt niet je hele ijzer, maar je duwt er dus een 'deuk' in op de plaats waar je de meeste druk hebt tijdens je afzet?

Je buigt een gedeelte Je mag zelf bedenken waar.

Dit moet dus allemaal in samenspel met elkaar gaan, anders gaat het fout. Je moet ook je techniek van rijden aanpassen. Anders lopen je schaatsen weg op het rechte eind.

En als ze verkeerd gebogen zijn (spoel de band maar terug van het nk allround) houd niemand de laatste bocht van de 500m. Iedereen die door van der ing is gebogen kunnen de bochten niet houden. Noem eens namen die volgens jou door van den Ing zijn gebogen? Misschien hadden ze juist zoveel snelheid opgebouwd dat ze daar niet op bedacht waren (als dat dan zo is)

de hele ploeg van jac orie

Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft.

Groeten Noë
Dus graag nog even een nadere toelichting.

Groeten Floris

Bij deze
Groeten Noë
 
Jouw formule voor impuls klopt niet (of werktuigbouwkundigen snappen niets van natuurkunde): zie wikipedia

Ik denk dat je in de war bent met het moment. Het moment wordt wel uitgedrukt in kracht * afstand.

En verder ben je geloof ik ook nog in de war met druk. Omdat jij als afstand niet de beenlengte neemt, maar de lengte van het deel van de schaats in contact met het ijs, heb je een vervormde niet-kloppende formule van de druk gegeven, en geen berekening van de impuls. Bij druk deel je namelijk de kracht door de oppervlakte.
 
Ik was in de war met impuls en arbeid. Ik bedoel de arbeid. En arbeid is kracht * weg. Je kunt je kracht dus kwijt over een grotere afstand.

Sorry ik was idd even in de war met de begrippen.
 
Noot zei:
Hoe benden jullie je schaatsen dan?

de meesten die in dit onderwerp reageerden benden nog niet, en zijn juist enorm geinteresseerd in de ervaringen van anderen (zoals jij?), alvorens wij ons met dit soort 'hightech' of 'cutting-edge-of-design' bezig gaan houden.
 
Noot zei:
Hoe benden jullie je schaatsen dan?
Van degene die benden weet ik dat ze buigen over het hele ijzer, dus is de bending over het hele ijzer gelijk. Anders is het net alsof je er een deuk in duwt.
 
Back
Top