Volstrekt gekkenwerk dit. Hebben we net de giro die die trofeo Wouter Wijlandt alsnog afschafte, krijgen we de tour die wedstrijdjes downhillen gaat doen.
Ik heb die afdaling van de grand Colombier gereden. op de terugweg vanuit Zuid-Frankrijk speciaal een tussenstop in Seysel.
Enorm steile klim (Anglefort) en dan dezelfde weg terug - het was al laat en begon te schemeren.
Op het hobbelige asfalt, en 10-12% naar beneden, vond ik 30 per uur wel genoeg. Sneller en de remweg op de fiets wordt erg lang, want die berg blijft doortrekken naar beneden.
En daar doen ze dan een afdaling op. Zo hard mogelijk naar de finish. De vergelijking met de doping-problematiek dringt zich op: als jij het niet doet, en de ander wel, wint die ander.
Dan de kwestie Aru. Er wordt nu ongelooflijk hypocriet gedaan. Je valt niet aan als de ander pech heeft. Pardon?? Pech??? het is Froomes eigen materiaal waar een mankement aan is. Dat is geen pech, dat heb je zelf in de hand.
Wat je niet in de hand hebt, is een ander die je doodleuk de baan uit kegelt. dit overkwam Daniel Martin, onderuit gereden door een porte die veel te veel risico nam in een overigens eenvoudig bocht nou ja bocht, 'flick' in de weg. Te veel risico omdat Froome....enfin zie eerste alinea.
Maar denk je dat er op Martin gewacht wordt? welnee, welnee, het hoort er bij. Zegt men. Wat is het nou, hoort het erbij of gaan we stampij maken als Aru aanvalt?
Bovendien: waarom wordt er hier géén hetze over gemaakt in de media? een heel media-circus, Froome die opstapt bij de persconferentie omdat er alleen maar vragen over "het incident' zijn. Waarom wordt er bij martin geen incident gemeld?
Hoeveel botbreuken mag een Tour opleveren? De teller staat al op ...ik ben m even kwijt...izagirre, Valverde, Cavendish, Thomas, porte, Mori en gesink.
7 man! Meer nog omdat sommigen meervoudige breuken hebben.
Sinds de dood van Senna zijn er geen dodelijke ongelukken meer in de Formule 1 geweest. Men houdt er nadrukkelijk rekening mee dát er iets mis kan gaan, en stuurt daar op. Zoveel mogelijk, mits in te passen in het feit dat het nog wel om sport gaat.
In het wielrennen zoekt men het gevaar juist weer meer op. Steilere afdalingen, aankomsten beneden, ploegentactieken die op het afdalen ingesteld zijn omdat men het bergop niet kan winnen...
Het wachten is op de eerste ongelukken, o nee herstel het wachten is op de eerste dodelijke ongelukken, o nee herstel het wachten is op nog veel meer dodelijke ongelukken voordat men hier wat aan gaat doen. Peut-être.