mee eens. En bij het WK zal Roest dus ook gepasseerd worden (terecht) Ik vrees dus alleen dat Ritsma er bij de Spelen wel op terug MOET komen, simpelweg omdat hij anders iemand als Kai Verbij moet opstellen.
Niemand is onmisbaar, dat wordt vaak wel bewezen. In een paar seizoenen kan veel gebeuren. Stel op de 5km plaatsen zich Roest, Bosker en Snellink. Nuis en Wennemars op de 1500m en Bart Hoolwerf op de mass start. Dan heb je naast Roest nog 5 man om een team van te maken. Snellink en Bart Hoolwerf kunnen goed duwen en dan zou je Bosker of Nuis op kop kunnen zetten.
Ik zag dat de kwalificatieprocedures voor het kunstschaatsen en shorttrack al wel waren goedgekeurd door het IOC (zonder ze overigens te ergens kunnen vinden). Maar die voor het langebaanschaatsen dus niet. Blijkbaar iets mee aan de hand? In 2022 waren er overigens nog 166 plekken, dus het zijn er wel 2 minder.
Ik denk ook dat je bij de OS best om Roest heen kan. Je hebt in ieder geval 2 extra mannen op de 5000 meter & het zou heel toevallig zijn als dat de 2 mannen voor de massastart zouden zijn. Kortom, zeker 3 man die de afstand aan kunnen. En dan nog mogelijk 1500 meter rijders. En het mooie is dat het er op lijkt dat Ritsma ook al die mogelijke rijders uittest voor de TP en kijkt hoe hij ze eventueel kan gebruiken. En ze de kans en het vertrouwen geeft, dat ze mogelijk in aanmerking komen voor een OS-plek. Zodat hij ook niet afhankelijk wordt van de grillen van een Roest of van het selectie-comité of van mogelijke wildcards. Dus dat hij het in principe gaat doen met de 8 (of 9) gekwalificeerden. Maar dat hij dan ook daarvoor de reële mogelijkheden heeft geschapen om dan ook een goed team neer te kunnen zetten.
Los van de negativiteit die zo'n beslissing van Roest - begrijpelijkerwijs - losmaakt, is er ook de nodige positiviteit rondom de teamonderdelen waar te nemen onder Ritsma. Wat mij op filmpjes en foto's van zomerijs opvalt is dat veel ploegen serieus aan het trainen zijn op de TP - ook los van de gezamenlijke TP trainingen van team Nederland. Langebaanploegen, marathonploegen, opleidingsploegen; ik zie ze eigenlijk allemaal voorbijkomen in wisselende treintjes van 3-4 met helmen op en elkaar voortduwend. Het vooruitzicht van selectiewedstrijden en een NK zorgt in ieder geval voor veel belangstelling. Misschien aardig om te inventariseren wie op dit moment onderdeel zijn van de ruime TP-selecties van Ritsma. Een bevestiging wie allemaal tot de preselecties behoren is er niet, maar op de beelden die ik tot dusverre ben tegengekomen kom ik alvast tot de volgende namen. Dames: Schouten, Groenewoud, Dul (AH-Zaanlander); Beune, Groot (IKO); Rijpma-de Jong, Anema (JV); In 't Hof (Gold). De 5 van AH-Zaanlander en IKO trainden ook als lange trein met elkaar. Beune; Groenewoud en Schouten voornaamste treintje. Groenewoud kom ik in heel wat verschillende samenstellingen terug (immers ook de meest veelzijdige TP-rijdster die we hebben). Wijfje (nog revaliderend na haar operatie) en Conijn grotere namen die ontbreken. Heren (excl. Roest) Snellink, Bergsma, Huizinga, Jansman, Van Workum, Wennemars, Visser (JV); Bosker, Nuis, Slotegraaf, Hollaar, B. Hoolwerf, Dijs (Reggeborgh). Geen zicht op of er ook heren van AH-Zaanlander of IKO hebben deelgenomen.
Dat is echt een gigantische groep. Het zijn 13 namen, als we uitgaan van nog twee andere mannen dan was dat inclusief Roest 16 mannen voor de TP training. Dit moet echt naar een veel kleiner groepje richting de OS om effectief te kunnen trainen. En redelijk snel ook want je heb een behoorlijke tijd nodig om echt heel goed aan elkaar gewend te raken. Ik kan ook wel een beetje snappen dat Roest naar een kleiner groepje wil.
Men zal vast niet elke training met dezelfde (grote) groep afwerken. Er ontbreken altijd wel wat mensen. Bovendien zal een grote groep voor nu onvermijdelijk zijn. Dit is de eerste zomer waarin Ritsma kan inventariseren wat de rijderspool is waar hij uit kan putten en waar specifiek de kracht ligt van die rijders op het onderdeel. Met name met het oog op vervangbaarheid. Het duwen geeft een andere dimensie aan het wisselen. Je kunt niet zomaar iemand als vervanger oproepen voor de tweede positie zonder te weten of diegene daar op het moment suprême ook eenvoudig tussen kan rijden. De groep zal vanzelf meer en meer afslanken richting Spelen.
Dat idee heb ik ook: vorig jaar moest Ritsma snel schakelen en wist hij uiteindelijk sterke WK teams neer te zetten. Dit jaar kan hij een uitgebreide analyse maken van iedereen die hij interessant vind. Ideaal zou zijn om voor elke positie drie rijders te hebben waarbij positie 1 en 2 het verschil maken. Op positie 3 zou in principe iedere rijder neer gezet kunnen worden.
Wow, misschien wachten op het hele verhaal van Roest ipv hem hier zo neer te sabelen? En ook als dat het niet komt, als Roest er geen zin in heeft op de manier van Ritsma, zijn goed recht he.
mijn probleem is ook niet dat Roest afhaakt. Dat is inderdaad zijn goed recht, die keus mag hij maken. Mijn probleem is dat hij afhaakt bij de trainingen maar er dan bij de Spelen ineens wél weer wil zijn.
Valt toch wel mee met dat 'neersabelen'? Ik weet niet wat dat hele verhaal verder nog zou moeten inhouden, maar Roest geeft zelf duidelijk aan dat hij zich niet kan vinden in de aanpak van Ritsma. Naja, dat is zijn goed recht natuurlijk, daar is iedereen het hier volgens mij wel over eens (?) Alleen is het wel erg opportunisistisch om dan richting de OS wel weer in beeld te willen komen.
Het lastige in dit verhaal is, is dat Roest tot nu toe erg noodzakelijk was voor de TP sinds het stoppen van Kramer. Hij was de motor. Ik ben benieuwd hoe Ritsma het afhaken van Roest opvangt. Krijgt Nuis daar een rol in? Terwijl je zou zeggen dat een Reggeborgh-trein van Roest, Bosker en Nuis juist het makkelijkst is om mee te trainen. Strik erom, niks meer aan doen... (al is Snellink het daar vast niet mee eens)
Het kan ook heel simpel zijn, zonder dat men er allemaal te zwaar aan moet tillen. Roest heeft één sterk punt en is op andere posities geen meerwaarde in de team pursuit. Dat weet Ritsma en dus kan Ritsma dit seizoen volop andere combinaties gaan laten rijden. Misschien dat Roest aangegeven heeft dat hij volgend seizoen er wel weer bij is (ook i.v.m. de prestatiematrix). Het is denk ik vooral de slechte communicatie die naar buiten komt die het zo raar maakt.
Ik denk niet dat Roest noodzakelijk is. Met Bosker, Snellink, Van Workum, Hoolwerf, Dijs en Nuis moet je een eind kunnen komen. In de beste jaren van Kramer kwam het ook wel eens voor dat Nederland wereldkampioen werd zonder Kramer op de TP.
Nuis is net zo goed of beter dan Mantia, en Bosker en Snellink kunnen de Amerikaanse stayers verslaan. Dus als ze net zo goed in een treintje kunnen rijden/duwen als de Amerikanen dan kunnen ze winnen.