Ik vind dit een hartstikke goed initiatief, zoiets zal juist in Nederland opgezet kunnen worden met als instroom rijders uit andere landen. Hierbij delen we wel de kennis maar het dient het belang in de breedte. Bij het nieuwe thialf wat ik persoonlijk jammer vind is dat er geen totaal nieuw thialf, waarbij zoals Ritsma het zei de luchtdruk geregeld kan worden middels binnen en buiten. Maar indien transportium Zoetermeer er komt kan dit ook hier gevestigd worden, zeg maar een internationaal trainingscentrum waar ze ook voor betalen, genereren van inkomsten.
Ik juich het initiatief schaatsacademie toe, maar het team dat dit jaar in Inzell traint lijkt me vrij zwak in vergelijking met de voorgaande jaren. Wás is natuurlijk top en Alusalu rijdt ook internationale wedstrijden, maar verder heb ik dit seizoen (nog) weinig indrukwekkends gezien van de overige teamleden (Akesson, Vidondo, McMillen, Wenger, Bohm, Vodicka en Anderson). Sommigen zoals Vidondo zijn ook pas net begonnen, maar het is zo geen team om al succes te oogsten en bij sommigen (bijv. Scott Anderson) mag je daar ook niet meer op hopen. Blijkbaar geven betere schaatsers, om welke redenen dan ook, er de voorkeur aan om elders te rijden. Zo zijn McGregor, Silovs, Yang Fan, Sung en Hvammen uiteindelijk toch weer vertrokken. En talenten uit kleine schaatslanden zoals bijvoorbeeld Van der Poel, Bittner, Zueva en Thorup maken de overstap ook (nog) niet.
De vertrekkers, om nog even te melden waar ze heen zijn: McGregor: (tijdelijk) gestopt? Silovs: Team Stressless Yang: iSkate International Development Team Sung: ??? Hvammen: Noorse nationale ploeg Toch 2 schaatsers die naar een ander internationaal team zijn gegaan.
Ik denk dat geld en nationale bonds belangen ook een rol spelen. De bonden moeten (mee) betalen om een schaatser daar te mogen laten mee draaien. Neem daarin mee dat de grootste sponsor van Navigator en de academie een eigen team heeft opgezet, kan ik me best voorstellen dat de academie het ineens met (flink) minder moet doen. Dat merk je ook in het soort schaatser. Bovendien is de doelstelling van de academie volgens mij niet om het gehele team op de WK's te krijgen. Al is dat altijd leuk meegenomen. www.passion-for-skating.com
Het doel van de academie is inderdaad om talenten uit mindere schaatslanden te steunen. Je moet alleen wel als bond en individu het kunnen veroorloven zoals passion for skating al zegt
Zeer interessant nieuws: Kia Speed Skating Academy ‘Wheels to Ice’, project met oa Gwendal Le Pivert (FRA), Peter Michael (NZL), Yu-Ying Huang (TAI) en María José Moya Sepúlveda (CHL) http://www.schaatsen.nl/nieuws/2016/inlinetoppers-gaan-langebanen-in-inzell/
Een goed initiatief. De schaatsacademie was ook wel toe aan een nieuwe impuls. Het werd daar de afgelopen jaren toch steeds minder. Peter Michael is in zijn ontwikkeling natuurlijk al veel verder dan de rest. Niemand mag echt verbaasd zijn als hij in Kolomna of Berlijn al een medaille wint. Mogelijk is hij de komende jaren wel de grootste concurrent van levende legende Sven Kramer.
Met Le Pivert op het ijs zal het niet lang meer duren voordat zijn andere maatjes Nolan Beddiaf en Ewen Fernandez de sprong gaan wagen. Het zou wat zijn. En dan misschien nog dat Franse supertalenten Timothy Loubineaud (die op de WK helaas tegenviel) en Quentin Giraudeau en de ijzersterke B-junioren Martin Ferrié, Flavien Fouchier en Bastien L'Homme. Oké, ik houd al op. Maar vanuit het inline-skaten is er genoeg instroom naar het Franse schaatsen mogelijk. Kan Contin eindelijk weer eens schitteren in een Team Pursuit.
Fernandez schaatste toch al rond? Bij KIA zelfs gestart. Zelfs op de OS, oa met Frans team. Matig succes, buiten ooit podiumplaatsje op MS
Fernandez houdt het vooralsnog lekker bij Inline Skaten. Denk niet dat ie snel de sprong opnieuw gaat wagen. Het zou fijn zijn als Schaatsen.nl wat meer onderzoek had gedaan en ook wat achtergrondinformatie had uitgediept. Zo traint Peter Michael samen met Livio Wegner al tijden onder Kalon Dobbin i.p.v. onder de Kia Academy trainer en slapen/eten bij de Kia. Artikel lijkt te suggereren dat het nu pas start na de successen van Michael op het ijs maar dat is niet zo.