Gaaye Jensma heeft eens bij de ledenvergadering in de jaren 80 een voorstel ingediend om naast Leeuwarden ook in Bolsward (op 100 km) te starten voor een 200 km voor een betere ijsbelasting. Probleem is dan dat die mensen 's avonds moe zijn en verdwalen op de grote meren, volgens Henk Kroes. Voorstel had het toen niet gehaald. Je komt dan ook in de knoop met wedstrijdrijders, die mensen gaan inhalen die in Bolsward zijn gestart als toer/prestatierijder. Sommige wedstrijdrijders hebben ook wel eens gepleit voor loskoppeling van wedstrijd en toer/prestatietocht en de wedstrijd een dag voor de toertochters te houden, maar dan kom je helemaal in de ogen van velen aan iets heiligs namelijk de onlosmakelijke verbinding tussen wedstrijd en toerprestatie op 1 dag. Doordat alles op 1 dag moet, is mijn pleidooi voor een 2e dag voor toer/prestatietochters ook vrij kansloos. Maar wat is nou erger: dat je naar een 2e dag voor de toer/prestatietocht gaat of dat 9000 uitgelotenen de tocht missen even los van de rijtijdenverschillen en meer dag/nacht of meer wind op dag2 verschillen? Pieter1971 (citaat) maakte ergens hierboven eens een parallel tussen de EST en een molentocht, waar je tussen 10 en 14.00 uur VRIJ (in de EST zit je in een vaste startgroep) kan starten, maar veel molentochten worden ook 2,3 of meer dagen georganiseerd als dat kan dus waarom niet 2 of 3 dagen EST net als bij een normale toer/presatietocht.
Ik heb geen uitgewerkt plan, en weet ook alle consequenties niet, maar deze 2 problemen zijn wel op te lossen. 1 Je zou de start meteen na de passage van de wedstrijdrijders kunnen doen. 2 Zoals de stadsmarathonloper zijn startnummer draagt, zou een 11-stedenschaatser een symbool van zijn start/finishstad kunnen dragen.
Als het al in de vergadering is geweest, is het dus niet zo´n domme gedachte. Als het als ongeschikt terzijde is geworpen, zal dat wel z´n reden hebben.
Een aantal schaatsers hebben de tocht op 11 febr.gereden, zie op dit forum Zelf de 11steden schaatsen komende zaterdag 11 februari viewtopic.php?f=36&t=7297&start=75 Hier een voorbeeld van een groep die vanaf Bolsward is gestart en daar gefinsht. Probleem wat dat ze met een taxi van de Bonkevaart naar de Zwette (startplek EST) moesten. Ook als er 15 cm ijs ligt op de huidige route moeten al die mensen kilometers klunen door Leeuwarden. Organisatorisch veel lastiger te organiseren dan een 2e dag: Door Leeuwarden met de taxi na 5.55 minuten: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FBdxyVCWs54&list=UUQ44GBG-uNcQVJ_6-vx4xoQ[/youtube]
Ook dat Leeuwardenprobleem kende ik niet, maar ook daar moet wel wat op verzonnen kunnen worden; bij de DamTotDam-loop worden er 35.000 mensen per bus van Zaandam naar A´dam terug vervoerd.
We kunnen, een dag later of zelfs eventueel op dezelfde dag natuurlijk ook een 200 km op Flevo, on kunstijs dan wel, organiseren. :lol:
De dag zelf natuurlijk! En degenen die die tocht binnen de 8 uur rijden mogen de dag erna met 9000 anderen de Elfstedenroute rijden.
110 Teletekst vr 24 feb *************************************** 13.000 gewonden door schaatsen :evil: *************************************** ` In de afgelopen vorstperiode zijn 13.000 mensen bij het schaatsen gewond :roll: geraakt.Dat blijkt uit een rondgang van de stichting Consument en Veiligheid langs verschillende hulpdiensten. In 9 procent van de gevallen leidde de verwonding tot een ziekenhuisopname. Consument en Veiligheid noemt het aantal gewonden van de vorstperiode tussen 2 en 13 februari dramatisch hoog. De economische schade na de valpartijen is 46 miljoen euro.Volgens Consument en Veiligheid is 20 miljoen euro daarvan terug te leiden naar directe medische kosten.De rest komt door ziekteverzuim. Lekkere sport dat schaatsen. Misschien kan je dan beter gaan skieeen (maar wel op de piste bliijven).
Dankzij Google kunnen we toch aardig wat leren over Flevo. Hij heeft overal een mening over en maakt die ook graag kenbaar. Zijn spectrum is breed: Van beschermende kleding voor wielrenners tot versierde dakpannen, uitslagen van statenverkiezingen, (vrouwen) besnijdenis en uiteraard het grote onrecht voor de uitgelotenen van de elfstedentocht. Een prototype ingezonden brievenschrijver... Ook is te zien dat hij in 2008 op de Weissensee heeft gereden en dat hij slechts tot 133.34 km is gekomen in 7:35:07 (!) Nu staat er op zijn blog in prachtig steekolenengels beschreven dat dat kwam vanwege het weer... (" the sun was so stark and therefore the ice so bad that I did not finish because of the soft ice on which you could not glide"). Eerlijk is eerlijk, later heeft hij het wel gehaald, maar toch even een tip voor hem: Als je je prachtige voorstellen gaat inbrengen op de ledenvergadering moet je ook even de zonnekracht op de Weissensee / Flevonice meenemen in de kwalificatievoorwaarden. Anders is het zo oneerlijk...
Ai ! Met die tijd komt een 13,5 uur rijtijd behoorlijk krap om. Straks cuts he himself ugly in the fingers. Zware omstandigheden zijn er bijna altijd, of het nou zon, kou, wind, slecht ijs, zandijs of klunen betreft. Dat hoort erbij.
@Nogevendit moet ik maar doorrijden als randgeval tussen kaf en koren, want om mezelf een bonus van 4 uur extra te geven gun ik mezelf niet, :wink: zeker niet als betere schaatsers bij de 9000 uitgeloten behoren die veel sneller kunnen schaatsen.
Gelezen in het gastenboek van Knikker http://alfredknikker.webnode.nl/gastenboek/ Goed gesproken Arie. Ik ben dus niet de enige roepende in de woestijn met "rare" ideeen : Datum: 2012-02-08 Door: Arie den Blanken Onderwerp: geen startrecht 11steden Ik begrijp dat mocht er dit jaar een 11stedentocht komen je geen startrecht hebt. Dat ergerde mij behoorlijk en deed het volgende idee bij me opborrelen. Kunnen we bij het bestuur van de vereniging niet het voorstel indienen dat schaatsers die of op een officiële rit op buitenlands natuurijs of op een van de tochten op FlevOnice de 200 km bijvoorbeeld binnen 8 uur hebben gereden altijd startrecht hebben? (Mag voor mij ook 7h 30 min. zijn ; dan is maar de vraag of ik dat zou halen maar daar zit ik niet mee.) Een en ander zou dan wel goed "gereglementeerd" moeten worden maar dat is stap 2. Voor jou is dat nu te laat maar het stoort me dat er heel wat goede schaatsers jaarlijks uitgesloten zijn terwijl er een heleboel krabbelaars wel mee kunnen doen. Het klinkt misschien denigrerend maar dat iemand die om zes uur 's-morgens mag vertrekken en om het kruisje te halen er dus 18 uur over kan doen en dat ook werkelijk nodig heeft , niet veel met schaatsen van doen heeft. groeten , Arie Reageer Datum: 2012-02-08 Door: Alfred Onderwerp: Re:geen startrecht 11steden Tja, Arie. Zo denk ik er ook over. Aan de andere kant zijn regels regels en Friezen eigenwijs. Denk niet dat ze hier mee aan de slag gaan. Ik weet zeker dat ik een mooie snelle tocht zou kunnen rijden. Aan de andere kant voel ik mij niet meer dan een krabbelaar die ook recht heeft om te starten. Accepteren denk ik dan maar en hopen op een volgende keer / volgend seizoen. Gr.Alfred. Onderstaand geluid als reactie in dat gastenboek kom je hier in de discussie ook tegen, maar enige schifting op kwaliteit is beter dan uitsluiting van 9000 waaronder veel goede schaatsers. Hoi Arie,... Wat betreft je voorstel voor de elfstedentocht: Ik vermoed dat je voorstel er niet doorheen gaat komen. Sowieso wordt de lotingsprocedure niet aangepast tot de volgende tocht (behalve dan voor de laatste winnaars, die sinds vorig jaar ook mee mogen doen met de toereditie). Bovendien zullen de leden denk ik niet zo zitten te wachten op een regel als deze, aangezien er dan een soort wedstrijd ontstaat om aan de toertocht mee te doen. Uiteraard gun ik iedereen een elfstedenrit. Groeten, Jorgen