Elfstedentocht

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door jaap, 10 okt 2011.

  1. Skatemonkey

    Skatemonkey New Member

    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: (grapje toch?)
  2. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Willem-Alexander van Oranje, ???

    Henk Angenent, Reinier Paping, Evert van Benthem, Auke Audema, opa de Koning.
  3. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Om even nog duidelijk te maken waarom het een toertocht is:

    Van Wikipedia:

    Elfstedentocht 1997.
    totaal gestart 16.430 toerschaatsers 11.338 krijgen een kruisje

    Totaal aantal wedstrijdrijders:
    mannen: 256 (112 binnen de limiet krijgen een kruisje)
    Vrouwen: 52 (10 binnen limiet krijgen een kruisje)

    Als je naar deze getallen kijkt dan blijf ik erbij dat het een toertocht is. Ruim 98% is toerrijder.
  4. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Als ik op de ijsbaan of op natuurijs eens in gesprek met mensen kom, kom ik dus al vaak genoeg mensen tegen die hem gereden hebben. Zo kom ik echt wel op meer dan 14 man, zijnde het aantal winnaars.
    daar schreef ik al een prima opsomming over: 4 puntjes.
    Ik heb zeker respect voor de 70-jarige, en wil hem in mijn plan zelfs iets meer tijd geven.
    Ik heb zeker respect voor de sporter, die zichzelf nog niet bewezen heeft op een lange tocht. Voor mij hoeft dat ook zeker niet.

    Ik vergelijk de EST trouwens het meest met duurprestatietochten als de fietselfsteden, de marathon lopen, Luik-Bastenaken-Luik, etc. Tochten waarbij het uitrijden geldt, maar waarbij enige snelheid ook wel vereist is.
  5. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Hellup wat een domheid. Als startkanser wil je toch gewoon rijden, dus pleit je dan voor een 2e dag voor de 9000 uitgelotenen. Mijn achting voor schaatsers is hard aan het dalen. Wat een hersenloos volk. Veel plezier met juichend aan de kant zitten als ie wel een keer doorgaat. :oops:
  6. knukkel

    knukkel Member

    Je vindt iedereen die een andere menig heeft dan de jouwe dom, of ze kunnen je tekst niet goed interpreteren... Verder pist zo ongeveer het hele forum op je, en je voorstellen zijn met 300 tegen 7 weggestemd op de ledenvergadering.
    Heb je er misschien ook aan gedacht dat het probleem wel eens bij jezelf zou kunnen liggen? Dat men je ideeën gewoon slecht vindt bijvoorbeeld?
  7. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    De woordkeuze is hier absoluut af te keuren, maar qua inhoud is de reactie toc niet zo gek ?
    Als iemand reageert met :"de grote voordelen aan de mensen met startrecht moeten behouden blijven" aldus iemand met startrecht, dan is dat toch juist een erg subjectieve opmerking ?

    Ik ben ook voor de aanpassing van enkele regels. Maar wel via de normale weg. Ik denk dat we in december maar eens naar Leeuwarden moeten.
  8. Dames en heren

    Het dooit nu al 1,5 week. In de verste verte geen zicht op een Elfstedentocht.
    Misschien wordt het tijd om deze discussie af te sluiten.
    Mochten mensen wat willen veranderen dan moeten ze volgens mij meer dan 500/700 handtekeningen van leden verzamelen om hun ideen op de agenda van de jaarvergadering te krijgen. Een andere methode is om het bestuur aan te schrijven zodat die het op de agenda zet. Dit lijkt me zinvoller dan deze discussie op het schaatsforum voort te zetten.

    Hieronder een link naar een elfstedentocht verhaal over de elfstedentocht van 2012.

    http://www.dkijv.nl/home/algemeen-nieuw ... -van-dkijv

    Hulde voor alle vrijwilligers in Friesland die de baan er door hebben gekregen. Dit kan alleen maar in het schaatsgekke Friesland.

    Lang voordat er sprake was van een georganiseerde elfstedentocht gingen rijders al zelf op pad.
    Volgens mij is dit de zuiverste vorm van de elfstedentocht schaatsen. Je schaatst dan alleen voor de prestatie, de mooie route, de kameraadschap en het avontuur. En niet voor het Carnaval, de overdreven aandacht van de landelijke en regionale media (in 1997 werden toerijders op stadhuizen gehuldigd?? , iets dat je niet ziet na het rijden van b.v. Luik Bastenaken Luik als toerrijder??).

    Groeten
    Pieter
  9. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Ok, goed punt. Dit net verstuurd naar [email protected] met cc oud-voorzitter en erelid Henk Kroes:

    Geachte heer Wiebe Wielinga,
    Op een vraag na de 1e rayonhoofdenbijeenkomst over een mogelijke 2e dag, bleek u niet te weten dat uw voorganger Henk Kroes, korte mail hieronder en cc gezet, hier eens iets over heeft gezegd (zie bijlage, die ook in de 11-stedenbrief van 2003/2004, zie bijlagen), duidelijk met de bedoeling om een balletje op te gooien over wat mogelijk leeft onder EST-leden. Een ingezonden brief van mij hierover is geplaatst in de Telegraaf, hoewel niet correct geredigeerd betreffende lootleden uit Friesland aan het eind http://www.telegraaf.nl/watuzegt/114572 ... cht__.html Bij de vergadering van 2003 is een voorstel van mij om alle toerrijders 14 uur te geven (startgroep is bekend, finishtijd wordt in Leeuwarden opgeschreven) ipv sommigen een bonus van 4 uur, mede omdat het niet door het bestuur was overgenomen, verworpen met 300 tegen 7, waarbij 7 sprekers een tegenbetoog hielden, waarvan 1 in het Fries, dat ik niet beheers en dus niet kon volgen.
    In mijn omgeving ken ik 3 goede schaatsers die regelmatig een 200 km op de Weissensee schaatsen, maar die waren uitgeloot voor een echte EST (forumafkorting voor Elfstedentocht) en daar behoorlijk ziek van waren in de nieuwe betekenis van 11-stedenkoorts. Misschien wel de grootste frustratie binnen de Kon. EST vereniging is het niet kunnen starten van 9000 uitgelotenen en dat zit gewoon niet goed. 2 oud-collega’s, die zich hebben aangemeld vanwege de mediagekte rond deze tocht, waren in 1997 ingeloot, maar zijn toen niet verder dan 80 en 100 km gekomen en hebben daarvoor noch daarna een 200 km uitgereden.
    De EST staat natuurlijk bol van tradities, maar soms vinden veranderingen plaats door voortschrijdend inzicht, goede motivering, praktische verbeteringen. De finish lag bv vroeger zoals bekend niet op de Bonkevaart en wedstrijdrijders starten bij een komende tocht op het ijs en mannen en vrouwen na elkaar, anders dan tegelijk en 2 km hardlopen na de start. Ook het traditionele tennistoernooi van Wimbledon ontkomt niet aan veranderingen, hoewel het nooit een gravel- of worsttoernooi zal worden. Zo is er nu een dak boven het Centre-court zodat de finale niet een dag te laat hoeft te worden gespeeld als het veel regent in de zomer.
    Onder de nicknaam Flevo op Kunstijs heb ik een discussie opgezet op schaatsforum vanaf pagina 13 viewtopic.php?f=36&t=6832&start=165 die nu op pagina 18 zit. Voor u wellicht nuttig om te weten wat er leeft onder schaatsers in het denken over de tocht.
    Onderstaande punten zou ik op de volgende ledenvergadering in december in stemming willen brengen:
    1. Alle startrechtleden samen met lootleden laten loten voor komende winter
    2. Alle startrechtleden en lootleden, die zijn ingeloot laten loten voor startgroepen
    3. Lootleden woonachtig in Friesland altijd startgarantie geven
    4. Lootleden die de laatste 10 jaar 200km op Weissensee, Flevonice, Angenent Classic of andere 200km hebben gereden startgarantie geven.
    5. Alle startrecht- en lootleden onderwerpen aan vragen (samen met de uitnodiging voor de vergadering in dec.) over recent vormbehoud en of zij ooit een 200km op de schaats hebben uitgereden en in welke tijd.
    6. Bestuur moet gaan werken aan draaiboeken voor een 2e dag (na dag1 en meteen volgend op dag1) voor uitgelote lootleden.
    7. Aspirant EST-leden moeten niet 2 handtekeningen onder een schaatsverklaring laten zetten (kans op omkoping met fles wijn) maar fysiek iets aantonen zoals bv een tijd op 100 km schaatsen of meer.
    8. Na de dameswedstrijd een snelle toer, waarbij 15?% van de winnaar gefinisht moet worden voor kruisje.
    9. Iedereen de rijtijd geven van de laatste startgroep voor het kruisje +extra tijd voor vrouwen en 60-plussers.

    Om te inventariseren hoe er gedacht wordt over deze mogelijke EST-veranderingen heb ik 3 polls/enquetes over bovenstaande 9 punten gemaakt, die ik helaas niet in 1 poll tegelijk kon behandelen:
    Opvallende uitslag is dat 10 van de 13 poll/enqueteinvullers voor loting van startgroep is onder startrecht- en lootleden die die winter kunnen rijden. (punt2)
    Hier de 3 poll’s: punt 1,2,3 viewtopic.php?f=36&t=7489 punt 4,5,6 viewtopic.php?f=36&t=7490 punt7,8,9 viewtopic.php?f=36&t=7491
    mvgr Flevo op Kunstijs en tot dec.

    P.S. Verder werkt de schaatsverklaring met 2 handtekeningen niet. Iemand op het schaatsforum biedt een fles wijn aan (=omkoping) voor een handtekening zonder te reppen over sportieve prestaties. viewtopic.php?f=36&t=7082
    LS, Ik ben als fanatiek gezond levend sporter (hardlopen, fitness) en actief schaatsliefhebber op zoek naar twee mensen die mij kunnen helpen aan de schaatsvaardigheidsverklaring. Ik ben 30 lentes jong en mankeer niks.
    Wie kan mij hieraan helpen? Er tegenover kan ik een goede fles rode wijn zetten. Hopend spoedig van u te horen, Vriendelijke groet Christiaan

    P.P.S. Hier wat teksten op het forum van medestanders :
    Nogevendit schreef:ik ben inderdaad ook fel tegenstander van de verschillende starttijden tegenover dezelfde finshtijd van 24.00 uur
    een oneerlijkheid die je in geen enkele sport in deze mate terugziet. En tevens een groot stuk van de oplossing van het ledenprobleem.
    De laatste starters gaan rond 10.30 van start. Zij hebben dus 13,5 uur. Dat lijkt me dan ook een prima limiet voor andere rijders. wil de elfsteden daar echt niet aan, dan stel ik nog als alternatief voor om vrouwen en 55+ (bijv) eerder te laten starten. (nee, ik zit zelf niet in deze categorieen).
    En verder is het afleggen van een proeve van bekwaamheid wel redelijk. Niet dat an sich, maar in combinatie met het feit dat de org nu vele mensen moet teleurstellen die hem wel kunnen uitrijden, en mensen laat starten die dat sowieso niet kunnen.
    Ook hoor ik van steeds meer ouderen dat ze nog wel lid zijn, (rijdend lid dan vaak, met startgarantie), maar dat ze toch niet zullen starten.
    Nogevendit schreef: de 'limiet' van 13,5 uur ging erom dat iedereen gelijke kansen moet hebben, dus gelijk aan de latere starters. Met overigens nog steeds het voordeel van de vroegstarters van beter ijs, daglicht etc.
    het instellen van een numerus fixus wordt gedaan door de Vereeniging. Daarmee stellen zij zeer vele rijders teleur. Een bepaalde proeve van bekwaamheid is wel logisch als je verhalen hoort over mensen die als voorbereiding de 'molentocht' rijden, en dan op de dag zelf voor de wind tot Staveren rijden, om vervolgens af te haken. En zo wel een plek innemen van een serieuze rijder.
    citaat van mij: “”Benieuwd hoeveel Elfstedenleden die startgarantie willen voor een tocht die 1 keer in de 15 jaar wordt verreden, ook de moeite gaan nemen naar Flevonice te gaan”"
    Ook nu moet je om je in te schrijven twee leden vinden die er 'garant' voor staan dat jij m uit kunt rijden.
    Nee, dat is lekker objectief. Iedere vorm van aantonen dat je kunt rijden die ook echt iets fysieks voorstelt in plaats van mooie woorden is een verbetering.
    SprintMaster schreef:Ik ben het wel met Flevo op kunstijs eens dat de oudgedienden koste wat kost aan hun rechten vasthouden.
    Een probleem wat dan ontstaat is dat de vroege starters die niet zo snel meer zijn de achteropkomende snellere rijders ophouden. Iemand die 18 uur krijgt voor de hele tocht zal natuurlijk zo lang mogelijk willen doorrijden en de hele tocht mensen ophouden. De oplossing lijkt me simpel: plaats rijders die recent een snelle 200 km hebben gereden (bv Weissensee) in de eerste startblokken. Zo kan iedereen die het wil een goede uitgansgangspositie verdienen. Als er wat op tijd gestuurd wordt komen er ook minder opstoppingen en kun je misschien ook meer rijders laten starten. Het blijft natuurlijk raar dat er 9000 mensen niet kunnen starten.
    SprintMaster schreef:Die echte krukken kun je er zo uithalen: organiseer een rit van 40 km op Flevonice en iedereen die hem niet binnen de 2.5 uur rijd verliest zijn startplek voor dat jaar. Voordeel van Flevonice is dat je ook wat weerstand hebt van de wind net zoals in de EST.

    From: Henk Kroes
    Sent: Thursday, December 11, 2003 2:55 PM
    To: Flevo op kunstijs
    Subject: Vergadering Ver. De Friesche Elf Steden
    Geachte heer Flevo op kunstijs,
    Hierbij de beloofde inleiding. Het is een eerste aanzet waarin nog het een en ander kan veranderen.
    Tot morgen,
    Henk Kroes
  10. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Leer om te beginnen eens om kortere brieven te sturen, dit is veel te lang
    Verder is het handiger eerst de zaken zelf, als schaatsforum, goed op een rijtje te hebben alvorens als een partij naar buiten te treden. De mail die je nu verstuurd hebt is een initiatief van precies een man. Niemand staat daar volledig achter. Een poll zou toch op zijn minst een 50-tal reacties op moeten leveren voordat je er iets van kunt zeggen.
  11. Zenschaatser

    Zenschaatser New Member

    Wat een walgelijk mannetje ben jij zeg Flevo on ice. Christiaan schrijft hier in vertrouwen een oproep op het schaatsforum op zoek naar handtekeningen van mensen omdat hij zich bekwaam acht de tocht te schaatsen. jij gaat aan iedereen lopen verkondigen (ongeveer al 5 maal op dit forum) dat hij aan omkoping doet en stuurt dit bovendien in een brief naar de voorzitter van de EST. Lekker over de rug van anderen lopen poraliseren noem ik dat.Wel eens over nagedacht dat Christiaan die fles (klein presentje ) alleen aanbied als bedankje voor de moeite die de EST leden moeten doen voor hem. Ze gaan hem waarschijnlijk gewoon eerst uithoren over wat hij wel niet kan voordat ze hun handtekeing zetten.
    Ik hoop dat deze voorzitter eens een kijkje op dit forum komt nemen en inziet dat jij zo'n beetje de enige bent die hier zit te drammen en ziet dat de meeste schaatsers het absoluut niet met je eens zijn.
    groet van een Elfstedentochtuitrijder.
  12. Taan

    Taan Member

    +1
  13. HA01761

    HA01761 Active Member

    Je begint een beetje op een querulant te lijken, Flevo... :roll:
  14. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    @Zenschaatser
    Christiaan biedt zelf een fles aan en schrijft dat openbaar op dit forum. Vind ik raar. Als hij had geschreven dat hij op Flevonice of Weissensee 200 km heeft geschaatst dan krijgt hij met gemak een handtekening, waarbij ik het raar zou vinden als die handtekeninggever daar een fles wijn voor zou aannemen.

    Reactie op mail naar 11-steden ver. gekregen:
    Geachte heer Flevo op Kunstijs,
    Met belangstelling hebben wij kennis genomen van uw mail over het lotingsysteem voor deelname aan de Elfstedentocht op de schaats.
    In onze Algemene Ledenvergadering van 2010 is echter afgesproken dat de discussie rond de loting is gesloten tot en met de eerstvolgende Elfstedentocht. Daarna wordt het totale lotingsysteem opnieuw bekeken. Uw ideeën over het lotingsysteem zullen daarin worden meegenomen.
    Met vriendelijke groet,
    Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden
  15. Skatemonkey

    Skatemonkey New Member

    Ok, dat bedoelde ik dus. Met als correctie (op mezelf) dat dus nog niet eens vastligt dat na de eerstvolgende tocht iedereen moet loten.

    Ik zou zeggen bewaar al je slechte ideeën tot na die tocht, want hier nu ophef over maken heeft totaal geen zin.

    En als tip wil ik nog meegeven dat je er verstandig aan zou doen om dan de zaken wat meer doordacht, sympathieker en minder drammerig aan te pakken, want nu bereik je eerder het tegenovergestelde.
  16. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Helemaal mee eens.
    Hier is het woord toertocht slecht gekozen. Een toertocht is een tocht waarin het toeristisch aspect voorop staat. Daar is bij de EST geen sprake van. Met name het rijden in donker heeft weinig met toerisme van doen.
    Het is eerder ook voor de niet-wedstrijdrijders een prestatietocht. Bijna iedereen vindt dat hij/zij die hem heeft uitgereden een (flinke) prestatie heeft geleverd.
  17. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Volgens mij hebben de nostalgici last van een Pavlov-reactie in deze discussie.
  18. nino

    nino Member

    Het is mij niet gelukt dit hele topic volledig bij te lezen; toch een reactie...
    Er heerst een begrijpelijke frustratie door de beperkte capaciteit die de route nu eenmaal heeft.
    Is het wellicht een idee om die capaciteit te vergroten door in elk van de 11 steden een start/finish te maken voor de toerrijders.

    Dat lijkt me voor de tv-kijker en voor Sneek t/m Bolsward ook veel leuker.
  19. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    +2
    om maar even heel duidelijk te zeggen waar ik sta in deze discussie, mocht dat nog vragen opleveren
  20. HA01761

    HA01761 Active Member

    En de wedstrijd dan? Je kunt de toerrijders niet loslaten voor de wedstrijdrijders voorbij zijn.

    Voor de tv-kijkers lijkt het me juist niet leuk, je wilt toch weten hoever degenen die je ziet ploeteren nog moeten!

Deel Deze Pagina