Nogevendit zei:
.. Ik ben ook voor de aanpassing van enkele regels. Maar wel via de normale weg. Ik denk dat we in december maar eens naar Leeuwarden moeten.
Pieter (delfgauw) zei:
Dames en heren
Het dooit nu al 1,5 week. In de verste verte geen zicht op een Elfstedentocht.
Misschien wordt het tijd om deze discussie af te sluiten.
... Een andere methode is om het bestuur aan te schrijven zodat die het op de agenda zet. Dit lijkt me zinvoller dan deze discussie op het schaatsforum voort te zetten.
Ok, goed punt. Dit net verstuurd naar
[email protected] met cc oud-voorzitter en erelid Henk Kroes:
Geachte heer Wiebe Wielinga,
Op een vraag na de 1e rayonhoofdenbijeenkomst over een mogelijke 2e dag, bleek u niet te weten dat uw voorganger Henk Kroes, korte mail hieronder en cc gezet, hier eens iets over heeft gezegd (zie bijlage, die ook in de 11-stedenbrief van 2003/2004, zie bijlagen), duidelijk met de bedoeling om een balletje op te gooien over wat mogelijk leeft onder EST-leden. Een ingezonden brief van mij hierover is geplaatst in de Telegraaf, hoewel niet correct geredigeerd betreffende lootleden uit Friesland aan het eind
http://www.telegraaf.nl/watuzegt/114572 ... cht__.html Bij de vergadering van 2003 is een voorstel van mij om alle toerrijders 14 uur te geven (startgroep is bekend, finishtijd wordt in Leeuwarden opgeschreven) ipv sommigen een bonus van 4 uur, mede omdat het niet door het bestuur was overgenomen, verworpen met 300 tegen 7, waarbij 7 sprekers een tegenbetoog hielden, waarvan 1 in het Fries, dat ik niet beheers en dus niet kon volgen.
In mijn omgeving ken ik 3 goede schaatsers die regelmatig een 200 km op de Weissensee schaatsen, maar die waren uitgeloot voor een echte EST (forumafkorting voor Elfstedentocht) en daar behoorlijk ziek van waren in de nieuwe betekenis van 11-stedenkoorts. Misschien wel de grootste frustratie binnen de Kon. EST vereniging is het niet kunnen starten van 9000 uitgelotenen en dat zit gewoon niet goed. 2 oud-collega’s, die zich hebben aangemeld vanwege de mediagekte rond deze tocht, waren in 1997 ingeloot, maar zijn toen niet verder dan 80 en 100 km gekomen en hebben daarvoor noch daarna een 200 km uitgereden.
De EST staat natuurlijk bol van tradities, maar soms vinden veranderingen plaats door voortschrijdend inzicht, goede motivering, praktische verbeteringen. De finish lag bv vroeger zoals bekend niet op de Bonkevaart en wedstrijdrijders starten bij een komende tocht op het ijs en mannen en vrouwen na elkaar, anders dan tegelijk en 2 km hardlopen na de start. Ook het traditionele tennistoernooi van Wimbledon ontkomt niet aan veranderingen, hoewel het nooit een gravel- of worsttoernooi zal worden. Zo is er nu een dak boven het Centre-court zodat de finale niet een dag te laat hoeft te worden gespeeld als het veel regent in de zomer.
Onder de nicknaam Flevo op Kunstijs heb ik een discussie opgezet op schaatsforum vanaf pagina 13
viewtopic.php?f=36&t=6832&start=165 die nu op pagina 18 zit. Voor u wellicht nuttig om te weten wat er leeft onder schaatsers in het denken over de tocht.
Onderstaande punten zou ik op de volgende ledenvergadering in december in stemming willen brengen:
1. Alle startrechtleden samen met lootleden laten loten voor komende winter
2. Alle startrechtleden en lootleden, die zijn ingeloot laten loten voor startgroepen
3. Lootleden woonachtig in Friesland altijd startgarantie geven
4. Lootleden die de laatste 10 jaar 200km op Weissensee, Flevonice, Angenent Classic of andere 200km hebben gereden startgarantie geven.
5. Alle startrecht- en lootleden onderwerpen aan vragen (samen met de uitnodiging voor de vergadering in dec.) over recent vormbehoud en of zij ooit een 200km op de schaats hebben uitgereden en in welke tijd.
6. Bestuur moet gaan werken aan draaiboeken voor een 2e dag (na dag1 en meteen volgend op dag1) voor uitgelote lootleden.
7. Aspirant EST-leden moeten niet 2 handtekeningen onder een schaatsverklaring laten zetten (kans op omkoping met fles wijn) maar fysiek iets aantonen zoals bv een tijd op 100 km schaatsen of meer.
8. Na de dameswedstrijd een snelle toer, waarbij 15?% van de winnaar gefinisht moet worden voor kruisje.
9. Iedereen de rijtijd geven van de laatste startgroep voor het kruisje +extra tijd voor vrouwen en 60-plussers.
Om te inventariseren hoe er gedacht wordt over deze mogelijke EST-veranderingen heb ik 3 polls/enquetes over bovenstaande 9 punten gemaakt, die ik helaas niet in 1 poll tegelijk kon behandelen:
Opvallende uitslag is dat 10 van de 13 poll/enqueteinvullers voor loting van startgroep is onder startrecht- en lootleden die die winter kunnen rijden. (punt2)
Hier de 3 poll’s: punt 1,2,3
viewtopic.php?f=36&t=7489 punt 4,5,6
viewtopic.php?f=36&t=7490 punt7,8,9
viewtopic.php?f=36&t=7491
mvgr Flevo op Kunstijs en tot dec.
P.S. Verder werkt de schaatsverklaring met 2 handtekeningen niet. Iemand op het schaatsforum biedt een fles wijn aan (=omkoping) voor een handtekening zonder te reppen over sportieve prestaties.
viewtopic.php?f=36&t=7082
LS, Ik ben als fanatiek gezond levend sporter (hardlopen, fitness) en actief schaatsliefhebber op zoek naar twee mensen die mij kunnen helpen aan de schaatsvaardigheidsverklaring. Ik ben 30 lentes jong en mankeer niks.
Wie kan mij hieraan helpen?
Er tegenover kan ik een goede fles rode wijn zetten. Hopend spoedig van u te horen, Vriendelijke groet Christiaan
P.P.S. Hier wat teksten op het forum van medestanders :
Nogevendit schreef:ik ben inderdaad ook fel tegenstander van de verschillende starttijden tegenover dezelfde finshtijd van 24.00 uur
een oneerlijkheid die je in geen enkele sport in deze mate terugziet. En tevens een groot stuk van de oplossing van het ledenprobleem.
De laatste starters gaan rond 10.30 van start. Zij hebben dus 13,5 uur. Dat lijkt me dan ook een prima limiet voor andere rijders. wil de elfsteden daar echt niet aan, dan stel ik nog als alternatief voor om vrouwen en 55+ (bijv) eerder te laten starten. (nee, ik zit zelf niet in deze categorieen).
En verder is het afleggen van een proeve van bekwaamheid wel redelijk. Niet dat an sich, maar in combinatie met het feit dat de org nu vele mensen moet teleurstellen die hem wel kunnen uitrijden, en mensen laat starten die dat sowieso niet kunnen.
Ook hoor ik van steeds meer ouderen dat ze nog wel lid zijn, (rijdend lid dan vaak, met startgarantie), maar dat ze toch niet zullen starten.
Nogevendit schreef: de 'limiet' van 13,5 uur ging erom dat iedereen gelijke kansen moet hebben, dus gelijk aan de latere starters. Met overigens nog steeds het voordeel van de vroegstarters van beter ijs, daglicht etc.
het instellen van een numerus fixus wordt gedaan door de Vereeniging. Daarmee stellen zij zeer vele rijders teleur. Een bepaalde proeve van bekwaamheid is wel logisch als je verhalen hoort over mensen die als voorbereiding de 'molentocht' rijden, en dan op de dag zelf voor de wind tot Staveren rijden, om vervolgens af te haken. En zo wel een plek innemen van een serieuze rijder.
citaat van mij: “”Benieuwd hoeveel Elfstedenleden die startgarantie willen voor een tocht die 1 keer in de 15 jaar wordt verreden, ook de moeite gaan nemen naar Flevonice te gaan”"
Ook nu moet je om je in te schrijven twee leden vinden die er 'garant' voor staan dat jij m uit kunt rijden.
Nee, dat is lekker objectief. Iedere vorm van aantonen dat je kunt rijden die ook echt iets fysieks voorstelt in plaats van mooie woorden is een verbetering.
SprintMaster schreef:Ik ben het wel met Flevo op kunstijs eens dat de oudgedienden koste wat kost aan hun rechten vasthouden.
Een probleem wat dan ontstaat is dat de vroege starters die niet zo snel meer zijn de achteropkomende snellere rijders ophouden. Iemand die 18 uur krijgt voor de hele tocht zal natuurlijk zo lang mogelijk willen doorrijden en de hele tocht mensen ophouden. De oplossing lijkt me simpel: plaats rijders die recent een snelle 200 km hebben gereden (bv Weissensee) in de eerste startblokken. Zo kan iedereen die het wil een goede uitgansgangspositie verdienen. Als er wat op tijd gestuurd wordt komen er ook minder opstoppingen en kun je misschien ook meer rijders laten starten. Het blijft natuurlijk raar dat er 9000 mensen niet kunnen starten.
SprintMaster schreef

ie echte krukken kun je er zo uithalen: organiseer een rit van 40 km op Flevonice en iedereen die hem niet binnen de 2.5 uur rijd verliest zijn startplek voor dat jaar. Voordeel van Flevonice is dat je ook wat weerstand hebt van de wind net zoals in de EST.
From: Henk Kroes
Sent: Thursday, December 11, 2003 2:55 PM
To: Flevo op kunstijs
Subject: Vergadering Ver. De Friesche Elf Steden
Geachte heer Flevo op kunstijs,
Hierbij de beloofde inleiding. Het is een eerste aanzet waarin nog het een en ander kan veranderen.
Tot morgen,
Henk Kroes