Flevo op kunstijs
New Member
nino zei:Het is mij niet gelukt dit hele topic volledig bij te lezen; toch een reactie...
Er heerst een begrijpelijke frustratie door de beperkte capaciteit die de route nu eenmaal heeft.
Is het wellicht een idee om die capaciteit te vergroten door in elk van de 11 steden een start/finish te maken voor de toerrijders.
Dat lijkt me voor de tv-kijker en voor Sneek t/m Bolsward ook veel leuker.
Gaaye Jensma heeft eens bij de ledenvergadering in de jaren 80 een voorstel ingediend om naast Leeuwarden ook in Bolsward (op 100 km) te starten voor een 200 km voor een betere ijsbelasting. Probleem is dan dat die mensen 's avonds moe zijn en verdwalen op de grote meren, volgens Henk Kroes. Voorstel had het toen niet gehaald.
Je komt dan ook in de knoop met wedstrijdrijders, die mensen gaan inhalen die in Bolsward zijn gestart als toer/prestatierijder.
Sommige wedstrijdrijders hebben ook wel eens gepleit voor loskoppeling van wedstrijd en toer/prestatietocht en de wedstrijd een dag voor de toertochters te houden, maar dan kom je helemaal in de ogen van velen aan iets heiligs namelijk de onlosmakelijke verbinding tussen wedstrijd en toerprestatie op 1 dag. Doordat alles op 1 dag moet, is mijn pleidooi voor een 2e dag voor toer/prestatietochters ook vrij kansloos.
Maar wat is nou erger: dat je naar een 2e dag voor de toer/prestatietocht gaat of dat 9000 uitgelotenen de tocht missen even los van de rijtijdenverschillen en meer dag/nacht of meer wind op dag2 verschillen?
Pieter1971 (citaat) maakte ergens hierboven eens een parallel tussen de EST en een molentocht, waar je tussen 10 en 14.00 uur VRIJ (in de EST zit je in een vaste startgroep) kan starten, maar veel molentochten worden ook 2,3 of meer dagen georganiseerd als dat kan dus waarom niet 2 of 3 dagen EST net als bij een normale toer/presatietocht.Pieter1971 zei:... En wat betreft het verschil in rijtijden: Bij vrijwel elke tourtocht kan men inschrijven van bijvoorbeeld 10 uur tot 14 uur. En dan geidt er ook maar 1 eindtijd. ...