Elfstedentocht

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door jaap, 10 okt 2011.

  1. ijsfan

    ijsfan Member

  2. obw

    obw New Member

    Rondje Friesland, mooi alternatief via Woudsend het Heegermeer en de Fluessen over: prachtig geveegde baan en grotendeels prima ijs. In Harlingen en tussen Harlingen en Franeker de vervelendste kluunpartijen.

    Voor een aardige indruk zie:

    http://youtu.be/VXhQBepMHgk
  3. knukkel

    knukkel Member

    @ Flevo op kunstijs: Wat ben jij een zuurpruim zeg.
    Zoals Gepster ook al schreef zijn het juist alle tradities die de elfstedentocht zo mooi maken. Ik wil helemaal geen 100% gelijke omstandigheden voor iedereen, de tocht 2 dagen achter elkaar (of 3?) of andere aanpassingen.
    Ik wil juist een knullig krantje, een tientje contributie, stempelen op papieren kaartjes, geen Unox of andere sponsors, drama om 24:01 bij de eerste niet finisher, teleurstelling bij de uitgelotenen, etc, etc. Ik wil dat er helemaal niets veranderd dus.
    Dat je voorstel met 300 tegen 7 is weggestemd ligt er echt niet aan dat er 300 bejaarde mensen alle veranderingen wegstemmen. Ik denk dat het gros van de leden juist het traditionele karakter in stand willen houden.
    Ik ben niet tegen verandering, maar in geval van de Elfstedentocht hoop ik echt dat alles bij het oude bijft. Het feit dat er nog zoveel leden met startrecht zijn die de tocht niet meer kunnen uitrijden lost zich ook vanzelf op, alhoewel ik wel vind dat je dit ook wat kunt sturen (bv elk jaar door de leden aan te laten geven of ze nog van hun startrecht gebruik willen maken, of het startrecht verliezen als je de eerstvolgende tocht niet uit rijdt).
    Hoe dan ook, ik ben blij te zien dat het huidige bestuur de geest van de tocht in stand wil houden.
    Als je je daarin niet kunt vinden pas je niet bij de vereniging, en moet je je misschien maar aansluiten bij een andere vereniging/stichting.
  4. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik ben het wel met Flevo op kunstijs eens dat de oudgedienden koste wat kost aan hun rechten vasthouden.
    Een probleem wat dan ontstaat is dat de vroege starters die niet zo snel meer zijn de achteropkomende snellere rijders ophouden. Iemand die 18 uur krijgt voor de hele tocht zal natuurlijk zo lang mogelijk willen doorrijden en de hele tocht mensen ophouden. De oplossing lijkt me simpel: plaats rijders die recent een snelle 200 km hebben gereden (bv Weissensee) in de eerste startblokken. Zo kan iedereen die het wil een goede uitgansgangspositie verdienen. Als er wat op tijd gestuurd wordt komen er ook minder opstoppingen en kun je misschien ook meer rijders laten starten. Het blijft natuurlijk raar dat er 9000 mensen niet kunnen starten.
  5. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Precies, doordat trage schaatsers vroeg starten wordt de druk op de ijsvloer niet goed verdeeld en gaan schaatsers elkaar inhalen en krijg je hele files en wachttijden bij klunplekken, zeker de eerste 100 km.
    Ik begrijp dat er tradities aan zo'n tocht zitten, knukkel, die moeilijk te veranderen zijn, maar zelfs bij Wimbledon, dat ook bol staat van de tradities en een grastoernooi zal blijven en geen beton- of graveltoernooi of worstentoernooi is er nu bij Centre-Court een dak gekomen, zodat er doorgespeeld kan worden als het regent.
    Het huidige bestuur moet nu in de komende dooiperiode gaan werken en nadenken over in ieder geval het grootste probleem, namelijk dat
  6. Gepster

    Gepster New Member

    @Flevo op kunstijs: Ik heb ook nog wel een aantal tips voor het EST bestuur:
    1.Laten we de elfstedentocht verdelen over een week, zodat iedereen zelf kan kiezen op welke dag ze hem willen rijden. Het zou natuurlijk oneerlijk zijn als je niet vrij kunt krijgen en hem daarom niet kan rijden.
    2. Als het regent of harder waait dan windkracht x of de wind draait gedurende de dag (alleen maar tegenwind!),
    dan moet de rijder de kans krijgen om de tocht op een andere dag te rijden ter compensatie! Het zou namelijk oneerlijk zijn als niet iedereen dezelfde weersomstandigheden zou hebben.
    3.Iedereen krijgt evenveel koek en zopie bonnen die alleen maar bij de gecertificeerde tent kunnen worden ingeleverd, waar strikt onder toezicht van de EST commissie, waren worden verkocht. Het zou namelijk oneerlijk zijn als mensen niet hetzelfde eten ter beschikking hebben of gesponsord worden door een niet nader te noemen energiedrank.
    4. De tocht mag alleen gereden worden op Viking nagano gold 2005 schaatsen. Als je die niet kunt betalen dan krijg je subsidie van de EST vereniging. Het zou namelijk oneerlijk zijn als mensen niet op gelijkwaardig materiaal kunnen rijden.
    5. Iedereen moet in dezelfde kleren de elfstedentocht rijden, voorgeschreven door de vereniging. Het zou natuurlijk oneerlijk zijn als mensen een ultradelux schaatspak aanhebben en anderen een geitenwollensokkentrui.
    6. Elke scheur of slecht stuk op het ijs wat je tegenkomt, levert je een extra minuut rijtijd op. Het zou oneerlijk zijn als niet iedereen met dezelfde ijscondities rijdt natuurlijk.
  7. HA01761

    HA01761 Active Member

    Vet, cursief én onderstreept? Het lijkt wel of Edwin L terug is op het forum! :lol:

    Maar goed, ik begrijp je frustratie natuurlijk wel, ik had ook wel gebaald als ie dit jaar was gehouden (ook uitgeloot).

    Maar idd, De Tocht is een monument mét eigenzinnigheden, geen loket waar iedereen die de Weissensee in 9 uur kan rijden even het kruisje af kan halen waar hij recht op meent te hebben.
  8. HA01761

    HA01761 Active Member

    Correctie, dat moeten Friese doorlopers van de firma Nooitgedagt uit IJlst zijn! :wink:

    En terecht, want zij waren er al bij vóór de hype. Anciënniteit verdient respect. Als ik De Tocht van 63 uit had gereden zou ik nu ook nog steeds willen starten, als was het met rollator en al :mrgreen:
  9. proeme

    proeme Well-Known Member

    doet me er aan denken dat ik gisteren bij de Leermster Toertocht daadwerkelijk iemand achter een rollator zag schaatsen (hij deed vast niet die toertocht, maar was wel op hetzelfde ijs te vinden). Prachtig gezicht!
  10. Oxylus

    Oxylus Well-Known Member

    +1
    In plaats van gefrustreerd achter zijn computer te zitten op zaterdag had Flevo on Ice ook gewoon zoals ik en vele andere de EST kunnen rijden, en trots en blij na 200km de Bonkevaart oprijden. Beter de benen laten spreken dan de tekstverwerker.
  11. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    @gepster
    Je vergeet verplichte witte kleding bij de 11-steden net als bij Wimbledon. Daar kom je toch ook niet aanzetten met een rood shirt.
    @oxylus
    Het gaat mij om de knikkers, medailles, die de 9000 uitgelotenen, die contributie betalen, ook moeten kunnen verdienen bij een georganiseerde tocht. De vorige 11-stedenvoorzitter Henk Kroes heeft toegegeven dat na de tocht van 1997 het mogelijk was voor deze groep van 9000 een tocht met kruisje te organiseren.
    [​IMG]
    Heel wat medailles gescoord bij toertochten deze vorstperiode met schaatsers, knotwilgen, bruggetjes erop, maar ook het "kruisje met schaatsers erop", mooi hè:
    [​IMG]
    [​IMG]
  12. HA01761

    HA01761 Active Member

    Achteraf is het misschien mogelijk om te concluderen dat het gekund had, maar een evenement met 9000 deelnemers moet je vóóraf plannen. Voor hetzelfde geld blijkt na de eerste dag het ijs wél kapot gereden. Wat dan? Wie moet het ijs überhaupt beoordelen? Dan zijn alle vrijwilligers nog bezig om de tocht die dan nog bezig is in goede banen te leiden. En stel dat blijkt dat het niet kan, dan moet je om 22.00 's avonds of nog later de boel voor de volgende dag 06.00 cancellen?
    Ik denk dat er teveel praktische haken en ogen aan zitten.
  13. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    ik ben inderdaad ook fel tegenstander van de verschillende starttijden tegenover dezelfde finshtijd van 24.00 uur
    een oneerlijkheid die je in geen enkele sport in deze mate terugziet. En tevens een groot stuk van de oplossing van het ledenprobleem.
    De laatste starters gaan rond 10.30 van start. Zij hebben dus 13,5 uur. Dat lijkt me dan ook een prima limiet voor andere rijders. wil de elfsteden daar echt niet aan, dan stel ik nog als alternatief voor om vrouwen en 55+ (bijv) eerder te laten starten. (nee, ik zit zelf niet in deze categorieen).
    En verder is het afleggen van een proeve van bekwaamheid wel redelijk. Niet dat an sich, maar in combinatie met het feit dat de org nu vele mensen moet teleurstellen die hem wel kunnen uitrijden, en mensen laat starten die dat sowieso niet kunnen.
    Ook hoor ik van steeds meer ouderen dat ze nog wel lid zijn, (rijdend lid dan vaak, met startgarantie), maar dat ze toch niet zullen starten.
  14. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    @HAI01760
    Telefonisch noemde Henk Kroes ook die vrees dat het ijs na 1 dag kapot gereden zou zijn. Later kwam hij daar dus op terug. OK na 16.000 man zijn sommige scheuren wat uitgetrapt, maar als het niet meer dan 1 dooidag is, kan er dus in 1997 nog een groep van 9000 over. Velen schaatsen voor de officiele tocht al over het parcours, wat de kwaliteit van het ijs niet ten goede komt, en velen daarna op eigen houtje, wat dus ook kan.
    @Nogevendit
    Helemaal goed. Bij de Alt. 11-steden op de Weissensee wordt om 7 uur gestart in een lint en moet je voor 17.00 uur de laatste ronde ingaan van 12,5 km of iets langer. Bij de Angenent toertocht, die gister was (even geweest) moeten schaatsers tussen 7 en 8 uur starten en voor 18.00 uur finishen. zie http://www.henkangenentclassic.nl/jml/n ... recreanten Kortom 2 tochten voor de betere schaatser, terwijl veel Elfsteden loot/startgarantieleden nog nooit een 200 hebben uitgereden en zeker niet binnen deze tijden of 14 uur of 13,5 uur of dat nu niet meer zouden kunnen.
    Probleem is dat de 11-steden ver. geen stichting is, waarbij het bestuur z'n eigen plan kan trekken, maar een Vereniging, waarbij de ledenvergadering het hoogste orgaan is, bestaande uit vnl. oudere leden met startgarantie, die dus voorstellen van het bestuur kunnen tegenhouden. Mijn voorstel van 14 uur heeft het niet gehaald, ook omdat het bestuur het niet steunde, maar als ze dat wel gedaan zouden hebben, was het vast geen hamerstuk geworden, want dan kom je aan de rijtijd van oudere leden met startgarantie die de tocht op z'n 11 en 30igst willen uitrijden. Zou je nu dat voorstel van 13,5 uur van de laatste groep, die om 10.30 weggaat in de vergadering willen inbrengen (+ bv een half uur extra tijd voor vrouwen en 55plussers), dan zou je het huidige 11-stedenbestuur moeten meehebben. De kans is groot dat ze verwijzen naar de notulen van de vergadering van dec. 2003, waarin mijn voorstel al is weggestemd.
    Maar daarom is zo'n forum nuttig dat meerdere mensen hier over nadenken. Het zou leuk zijn als Henk Kroes (die als oud-voorzitter al iets meer vrijheid heeft) en Wiebe Wieling zich hier ook in de discussie zouden mengen.
    Henk Kroes zei voordat hij mijn voorstel van 14 uur voor iedereen in de vergadering inbracht, dat hij niet nog een keer zo'n chaotische vergadering wilde meemaken als in dec. 1997 waarin Gaaye Jensma de voorbereidingstijd van de tocht wist terug te brengen van 48 naar 36 uur en waarbij dus ook een voorstel van het bestuur namelijk iedereen laten loten is weggestemd door leden van voor de ledenstop van 6maart 1985, omdat ze hun startgarantie niet wilden opgeven, onder andere omdat ze dachten dat er veel mindere schaatsers tussen de lootleden zaten, die lid zijn geworden door de mediagekte die bij deze tocht hoort.
  15. knukkel

    knukkel Member

    Waarom zou je uberhaupt een tijdslimiet van 14 uur willen?
    Daarmee krijgen minder mensen hun kruisje (vaak de ouderen) dan nu. Ik zou niet weten wat daar het voordeel van is. Het is een toertocht voor die 16.000 man, geen wedstijd.
  16. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Bij de Angenent Classic toertocht en de Alternatieve Elfstedentocht toertocht krijg je maar 11 tot 12 uur rijtijd voor een kruisje en als je er langer over doet terecht niet, omdat je dan een te matige schaatser bent. Met 14 uur ben ik dus nog vrij soepel, maar het voorkomt dat nog grotere krukken 15,16, 17 of bijna 18 uur op de schaats staan. Ook nog eens medisch onverantwoord. Die mensen zijn te licht als schaatser en horen niet of niet meer in de echte Elfstedentocht thuis en ze houden ook nog eens plaatsen bezet voor uitgelote schaatsers, die 200 km met gemak in 14 of 12 uur kunnen schaatsen en nu geen kruisje krijgen, ook omdat het bestuur geen draaiboeken wil maken voor een 2e dag.
    Verder zijn sommige ouderen nog erg goede schaatsers. Zo schaatst een kennis van mij van 69 jaar de 200 km bij de Alternatieve 11-stedentocht in 9 uur, zeer ruim binnen de 14 uur dus. Andersom heb je jongeren met een te matige schaatstechniek en conditie, zodat ze de 200km niet binnen de 14 uur kunnen schaatsen.
  17. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Die echte krukken kun je er zo uithalen: organiseer een rit van 40 km op Flevonice en iedereen die hem niet binnen de 2.5 uur rijd verliest zijn startplek voor dat jaar. :twisted: :mrgreen: Voordeel van Flevonice is dat je ook wat weerstand hebt van de wind net zoals in de EST.
  18. knukkel

    knukkel Member

    Lekker praktisch allemaal, allerlei jaarlijkse kwalificatiemethodes voor een tocht die plm. eens per 15 jaar wordt verreden... En gezien de stemverhoudingen m.b.t. dit voorstel ben ik gelukkig niet de enige die vind dat je bepaalde tradities gewoon in stand moet laten.

    Enfin, ik hou er over op nu. Verheug me nu alweer op dezelfde discussie volgend jaar hier. Dan ben ik trouwens uitgeloot.
  19. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Als de EST nou dit jaar gereden zou zijn, hoe zou het dan zitten met de in- en uitlotingen van volgend jaar? Stel dat de EST nu door gaat in 2013, 2017 en 2019, rijden dan steeds dezelfde mensen wel en dezelfde mensen niet?
  20. Mcat

    Mcat Well-Known Member

    Nee natuurlijk niet, niet iedereen die ingeloot is, gaat ook daadwerkelijk rijden. En daarbij zullen nieuwe mensen de plaatsen innemen van hen die dan geen lid meer zijn.

Deel Deze Pagina