Elfstedentocht

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door jaap, 10 okt 2011.

  1. Pieter1971

    Pieter1971 Member

    En ik stel voor dat Friezen automatisch worden ingeloot. Daarna de mensen van buiten Fryslân, die het fries tenminste verstaan en als laatste de mensen die dit niet kunnen. Echter, de laatste groep mensen moet dan wel aantonen dat ze Alternatieve elfstedentocht hebben geschaatst.

    Kortom, dit wordt zo langzamerhand een zinloze discussie. :lol: :lol:
  2. Skatemonkey

    Skatemonkey New Member

    Ja zo goed als zinloos. Hoewel ik er als Fries voor zou tekenen ;)

    Enige nuttige opmerking die ik heb gelezen is dat het een goed idee zou zijn om via een brief de startgerechtigden (en eventueel ook de oudere startkanshebbers) te vragen of ze lid willen blijven met startrecht.

    Het is verder al bekend dat na de eerstkomende tocht het startrecht vervalt en iedereen moet loten. Loten over de startgroep zou ik nog in kunnen komen.

    Zaken als meerdere dagen, iedereen dezelfde uitrijtijd geven vind ik allemaal onzin. Het is geen wedstrijd.

    Ja, mijn gevoel zegt ook dat mensen moeten aantonen dat ze kunnen rijden, maar dat is praktisch onhaalbaar. En dit gevoel komt vooral voort uit het heel graag willen rijden van de tocht.
  3. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Hoezo, laat ze maar eens 40 km (=110 rondjes binnenbocht) rijden. Mag ook in Thialf. Zet er een limiettijd van 2 uur op en rijden maar met de geit! :mrgreen: Tussendoor natuurlijk geen dweilpauze na 1 uur. Iedereen die dit niet red verliest zijn startrecht voor dat jaar want hij/zij heeft niets te zoeken in een EST. Dan kunnen ze gaan trainen om het in het volgende jaar wel te halen. Nogmaals, je zult de 'slapende' leden actief achter de broek moeten zitten, want niemand geeft uit zichzelf zijn startrecht op. want ja, stel nu dat ie wel komt ...
  4. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    maar dat is juist ook zo'n vreemd argument dat al aangeeft dat er veel voor loten te zeggen is.
    waarom zou je eerst nog tien jaar wachten op een tocht, die volgens de 'oude' regels gereden wordt, om vervolgens nu al, ver over je graf heen regerend, te besluiten dat het na die tocht anders wordt ?

    Het is een vereeniging, de leden, ook die zonder startkans, zijn de baas op de ledenvergadering. Als zij een vrije loting voor de komende tocht erdoor kunnen drukken, kan er wel degelijk komend jaar al iets veranderen.
    Misschien moeten we dat voor komende december eens organiseren.
  5. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Die garantie is maar de vraag. In 1997 na de tocht probeerde het bestuur ook iedereen te laten loten, maar de startrechtleden (meerderheid bij die vergadering) hielden dat bestuursvoorstel tegen. Omdat er meer startrecht- dan lootleden naar de vergaderingen in dec. komen is de kans groot dat na een volgende tocht ze weer hun startgarantie proberen vast te houden op grond van anciennieteit en eerstgeboorterecht. En het valt niet mee een grote groep lootleden op de been krijgt voor de komende dec. vergadering om er veranderingen door te krijgen.
    Maar we zouden 9 punten via het bestuur op de agenda kunnen krijgen:
    1. Alle startrechtleden samen met lootleden laten loten voor komende winter
    2. Alle startrechtleden en lootleden, die zijn ingeloot laten loten voor startgroepen
    3. Lootleden woonachtig in Friesland altijd startgarantie geven
    4. Lootleden die de laatste 10 jaar 200km op Weissensee, Flevonice, Angenent Classic of andere 200km hebben gereden startgarantie geven.
    5. Alle startrecht en lootleden onderwerpen aan vragen (samen met de uitnodiging voor de vergadering in dec.) over recent vormbehoud en of zij ooit een 200km op de schaats hebben uitgereden en in welke tijd.
    6. Bestuur moet gaan werken aan draaiboeken voor een 2e dag (na dag1 en meteen volgend op dag1) voor uitgelote lootleden.
    7. Aspirant EST-leden moeten niet 2 handtekeningen onder een schaatsverklaring laten zetten (kans op omkoping met fles wijn) maar fysiek iets aantonen zoals bv een tijd op 100 km schaatsen of meer.
    8. Na de dameswedstrijd een snelle toer, waarbij 15?% van de winnaar gefinisht moet worden voor kruisje.
    9. Iedereen de rijtijd geven van de laatste startgroep voor het kruisje +extra tijd voor vrouwen en 60-plussers. Finishtijd wordt op de kaart geschreven, startgroeptijd is ook bekend en staat op de kaart.
    De vorige voorzitter Henk Kroes heeft informeel wel eens geopperd om over dit soort onderwerpen te stemmen versleuteld voor leden via internet. De dec.-ledenvergadering, meer een soort reunie van startrechtleden, heeft dan minder macht en lootleden meer inspraak.
  6. Skatemonkey

    Skatemonkey New Member

    Voor zover ik weet is dat besluit om NA de eerstvolgende tocht iedereen te laten loten al genomen, of zit ik er volledig naast?

    Verder prachtige punten hoor, maar absoluut niet te doen. Lootleden uit Friesland altijd recht geven..dat gaat natuurlijk problemen opleveren en alleen het idee al geeft Friesland een imago waar ze (EST en FRL) niet naar op zoek zijn.

    Punt 4, 5 en 7: ik zou het ook wel willen hoor, maar dan alleen omdat ik zelf altijd mee mag doen.. ik zie wel in dat dit op deze manier in ieder geval niet te doen is.

    Punt 8 gaat nergens over en zou eerder voor ongelukken zorgen als je het mij vraagt.
  7. Oxylus

    Oxylus Well-Known Member

    Wat een idioot idee om Weissenzeerijders voordeel te geven bij het straten van de Elfstedentocht. Get gaat hier niet om een wedstrijd mensen! Dit is een toertocht waar velen voor de enige maal in hun leven een 200 km willen gaan schaatsen. Leuk hoor de Weissenzee, maar ik zelf heb geen enkele belangstelling om voor veel geld in een ver buitenland 16 keer hetzelfde rondje te gaan doen.
    Laat iedereen met startrecht gewoon lekker starten. Redt je het niet, jammer dan. Al die treurige toerrijders die doen alsof de tijd er bij een EST toe doet wanneer je rond de 2081e plaats rondrijdt, daar kan ik alleen maar hoofdschuddend naar kijken.
    Ik heb dit jaar gelukkig mijn eerste elfstedentocht gereden. Ik ben zelfs nog gehuldigd door collega's en in de watten gelegd door familie. Dus mocht je geen startrecht hebben, gewoon lekker op de dag ervoor rijden of erna. Het voelt net zo goed en je bent net zo goed een elfstedenrijder.
    Overigens vind ik de Weissenzee nogal een mietjestocht. Keurig aangeld baantje, nooit de weg kwijt, en vooral nergens klunen. Dat is toch niet het echte werk, is net een beetje als rondrijden op een ijsbaan. Weissenzee: EST voor Couveuzerijders (wat het hoge uitvalspercentage verklaart).
  8. Skatemonkey

    Skatemonkey New Member

    Dit klopt, maar bij een ledenvergadering zijn de leden met startkans altijd zwaar in de minderheid. Ik weet niet of die afspraak nu daadwerkelijk vastligt of niet en of er opnieuw over gestemd kan worden. Als je iets kan organiseren met de startkanshebbers (die inderdaad net zo lid zijn van de vereniging als startgerechtigden) dan is er misschien nog een mogelijkheid is,
  9. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    In het arsenaal voorstellen van Flevo speelt ook veel te veel wedstrijdkarakter door. Een 'snelle' toertocht, dat spreekt zichzelf al tegen. Gewoon een wedstrijd, en daarbuiten is iedereen toerder. Of je nou langzaam schaatst of al een beetje sneller. Overigens is 15 % langzamer dan de nr 1 een buitengewoon snelle tijd, waar vele wedstrijdrijders niet aan komen.
    Ook voorrechten voor schaatsers die in het buitenland al eens een 200 hebben gedaan vind ik onrecht doen aan het karakter, die ene elfstedentocht is de monsterprestatie voor velen.
    Voorrecht voor de Friezen, dat was sarcastisch bedoeld hoor. (hoe bepaal je dat, en hoe controleer je dat)

    Punt 4 en 5 zou je samen kunnen voegen. Enige vorm van aantonen dat je kunt schaatsen is wel op zijn plek, dat kan bijv via een 200 km elders. En dat is dan ook punt 7. Overigens heb ik mijn handtekeningen verkregen door juist op dit soort punten te wijzen.
    Een tweede georganiseerde dag is echt onzinnig. Het gaat om het hele feest, dat mis je als je de dag erna gaat rijden. Je viert toch ook niet Kerst, oud en nieuw of carnaval een week later ? Zelf een dag ervoor rijden is echter wel een prima optie.

    Nog even op een rijtje zetten waar we het over hebben.
    De startrechtleden hebben nu drie voordelen
    - ze hebben hem al drie keer mogen rijden
    - ze mogen zeker starten
    - ze mogen eerder starten

    De vroege starters hebben dan weer vier voordelen
    - ze hoeven niet in het donker te rijden (afgezien van de hele vroege starters)
    - ze kunnen soms doorrijden bij zwakke plekken, waar anderen later moeten klunen
    - ze hebben aanzienlijk meer uitlooptijd dan latere starters. Dit loopt op tot 33% meer tijd
    - ze hoeven niet duizenden trage rijders (toch in ieder geval de 5000 niet gefinishten) in te halen

    Zeven enorme voordelen. Als ik dit zo op een rijtje zet twijfel ik echt over verlenging van mijn lidmaatschap.
  10. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    @Nogevendit
    Dat idee van de snelle toertocht is een idee van moderator Krizz, die dat eerder hierboven ergens opschreef, dat ik in de groep gooi en als idee ""gejat"" is van de Weisensee, waar ze ook een snelle toer hebben. Toch kijken of daar draagvlak voor is bij forumleden hier. Zoveel mogelijk ideeen meenemen.
    Een verandering in de volgende EST-wedstrijd is dat de mannen eerst en een kwartier later de vrouwen in aparte wedstrijden starten, vanaf het ijs, dus niet meer de kooi en dan 2 km hardlopen naar de Zwette.
    Veranderingen door voortschrijdend inzicht, praktische redenen of goeie motivering heb je altijd, ook bij de EST. De finishplaats, voor zowel toer als wedstrijd, aan de Bonkevaart was vroeger in de jaren 50 van de vorige eeuw ergens anders in de stad.
  11. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Ik heb me er lang buiten proberen te houden.

    Ik heb hier de indruk dat sommige leden bezig zijn met het verbuigen van de regels van de Elfstedentocht. Het is in hen ogen geen gunst maar een recht dat je de elfstedentocht rijdt. Dat recht verwerf je dan door een keer op de Weissensee of op Flevonice een 200k te schaatsen. Dit is prinicipieel al onjuist. Als je werkelijk goed kan schaatsen/ een goede conditie hebt hoef je dat niet aan te tonen door een 200k te schaatsen. Er zijn genoeg mensen die marathons lopen, lange inspanningen op de fiets doen en zich met triathlons bezig houden en daarnaast schaatsen die minimaal net zo geschikt zijn om een EST te doen. Moeten deze mensen zich ook nog gaan bewijzen door een stukje te gaan schaatsen op de Weissensee/ Flevonice? Dat is de reden dat mensen in je omgeving voor jou kunnen tekenen. Simpel omdat ze in kunnen schatten of je de tocht kan volbrengen.

    Als je dan vervolgens van het principe uitgaat dat het een Elfstedentocht en geen Elfstedenwedstrijd is vraag ik me af waarom je daar een tijd op wilt zetten. Persoonlijk vind ik het geweldig dat iemand van 70 met startrecht in 17 uur de tocht volbrent. Als ik daardoor in een latere startgroep zit en daar nu wat sneller door moet schaatsen en wat meer moet klunen/ om mensen heen moet dan is dat geen probleem. Sterker nog ik hoop dat als ik 70 mocht worden dat ik ook nog eens in de gelegenheid mag zijn om zo'n tocht te schaatsen en dat anderen mij dat ook gunnen. Helaas mis ik dit een beetje nu in deze discussie.
  12. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Op dit forum biedt iemand een fles wijn aan voor een handtekening. Vandaar iets fysieks aantonen zoals 200 km schaatsen of marathon lopen, thriathlon etc.
    Een marathon moet je ook binnen 6 uur lopen anders krijg je je medaille niet. Iets meer trainen de volgende keer. Hier wat achterblijvers van de marathon van Amsterdam http://www.youtube.com/watch?v=rgVAg0t6B3U Misschien eerst de avondvierdaagse gaan wandelen?
    Een kennis van mij is 69 en rijdt de Weissensee in 9 uur. Tuurlijk wordt ouderen van 70 of ouder de tocht gegund en ze worden nog gematst met extra tijd, maar de verschillen in deze discussie zijn 1 uur extra voor ouderen en niet 4 uur. Of je zou de Bonkevaart finish open moeten houden tot 4.00 uur de volgende dag voor de laatste startgroep.
    Maar wel balen voor 9000 uitgelotenen die de tocht niet gegund wordt, laat staan in 17 uur, omdat daar geen 2e dag voor wordt georganiseerd. Bij die 9000 uitgelotenen zitten ook ouderen, die pas later duursporten of de EST hebben ontdekt. Een kennis van mij van 63 was uitgeloot, maar die gun ik de tocht omdat het geen knoeier is, omdat hij de Weisensse in 9.15 uitreed.
    Maar ja u heeft waarschijnlijk startrecht en zit in een vroege groep, zodat u in 17 uur op z'n 11 en 30igst de tocht kan rijden, en denkt alleen aan uw eigen belang, ook omdat u zich niet kunt verplaatsen in anderen.
  13. Pieter1971

    Pieter1971 Member

    Ik ben het volledig met Eelco eens. En nee, ik ben lid met startkans, dus mij kan tenminste niet verweten worden, dat ik aan mijn eigen belang denk.
  14. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Laat dan maar de GPS log/ transponder tijden zien, dat lijkt me voldoende bewijs of je het kunt. Het is zo simpel.
  15. Pieter1971

    Pieter1971 Member

    Wellicht wordt het tijd dat enkele mensen een nieuw bestuur oprichten voor een eigen tocht. Kunnen ze allemaal randvoorwaarden bedenken zoals kwalificatie, maximum tijdslimiet en transponders etc etc. Dat lijkt mij veel beter dan de bestaande Elfstedentocht te willen verkrachten. Vrijwel alle aangedragen argumenten rieken erg naar eigen belang. :wink:
  16. angekimberly

    angekimberly New Member

    Alles zo houden hoe het nu is! Dat maakt de 11 stedentocht juist bijzonder ! (ik ben lid met startkans)
  17. Wakrijder

    Wakrijder Member

    Heel deze discussie toont aan dat alles vooral zo moet blijven als het was. De EST is voor velen een onbereikbaar ideaal. De mythe wordt alleen maar groter. Kijk er al naar uit om tachtigers te zien zwoegen voor twaalven binnen te komen. De nieuwe garde moet gewoon maar sneller rijden. Dit jaar toonde aan dat de echte liefhebbers hun weg gevonden hebben. Gewoon zelf gaan rijden.
    De meerderheid van de deelnemers aan dit onderwerp raad ik aan een eigen vereniging op te richten.
  18. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Door het veel betere materiaal tegenwoordig is de 200 km voor meer mensen haalbaar. Daarom is het extra zuur dat een legertje oudgedienden voorkomt dat jongere generaties eindelijk eens de kans krijgt. En als je op je 80-ste nog moet bewijzen dat je een EST kunt uitrijden heb je toch wel wat verkeerd gedaan in je leven. :mrgreen:
  19. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Leuk de discussie wat te doen met de 11-stedentocht ik verbaas mij vooral over het feit dat sommige hier stellen dat het puur een toertocht. Ik stel dat de heroiek puur door de wedstrijd komt.
    Vraag op straat eens het volgende:

    Noem mij 5 toerrijders die hem uit hebben gereden?

    Noem mij 5 Wedstrijdrijders welk hem hebben gewonnen?

    Kom daarna terug met je stelling dat het puur een toertocht, m.i. is al jaren de toer ondergeschikt aan de wedstrijd!
  20. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Ik zit net zoals de meesten hier met startkans en moet nog even 2 keer zo oud worden voordat ik 70 ben.Dus ik denk niet aan mijn eigen belang maar vertegenwoordig zeer veel mensen die nog nooit de EST hebben kunnen rijden. Qua snelheden maak ik me niet echt druk, op z'n 11 en 30st kan ik ook wel in de laatste startgroep starten. Ik kan me dus prima verplaatsen in anderen.

    Ik merk alleen dat de discussie hier wel vrij eenzijdig begint te worden en heb besloten om een ander geluid te laten horen. Aan de reacties hier te zien zijn er meer mensen die het met me eens zijn.

    Dat je de discussie aanzwengelt vind ik prima, maar plaats het wel in een breed perspectief. Het EST bestuur heeft niet alleen met jou te maken.

    Even iets dat ik me nog afvraag: Wat win je nu door vroeg te starten?

Deel Deze Pagina