WielerVSS 2013 (14): Tour de France

Discussie in 'Wielrennen' gestart door dedeut, 23 jun 2013.

  1. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    @LeenstraFan: die etappe naar Bagnères de Luchon van vorig jaar die Voeckler won heb ik nog even opgezocht, dat was een vlucht van een grote groep (30 man). Maar die was me ontschoten.
    Overigens kom ik er achter dat de puntentelling voor het bergklassement iets anders is dan ik dacht. Er zijn de laatste jaren wat wijzigingen geweest. Op een col van buiten categorie zijn nu 25 punten te verdienen, op een col van 1e categorie maar 10. Als het de laatste berg is wordt dit aantal verdubbeld, al was er vorig nooit een laatste berg van buiten categorie. Dit jaar wel 3 keer: Alpe d'Huez, Mont Ventoux en Annecy-Semnoz.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bergklasse ... _Frankrijk

    Overigens wint de beste klimmer niet vaak het bergklassement, zie de Armstrong jaren. Van de laatste jaren misschien alleen Sastre (2008, DQ Kohl) en Samuel Sanchez (2010, DQ Contador).
  2. proeme

    proeme Well-Known Member

    alleen als de aankomst op de top van die laatste berg is, en het is een berg van 1e, 2e of buitencategorie.

    Maar op de Ventoux en de Alpe d'Huez zijn dus 50 punten te verdienen. Dat is veel. En ook de plekken daar onder leveren een hoop punten op. Die twee etappes gaan heel bepalend zijn voor het bergklassement.
  3. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    De bergen van de 1e categorie worden nu wel heel erg ondergewaardeerd, 2.5 keer minder dan een HC berg. Een factor 2 zou veel logischer zijn geweest. Ik heb aan de hand van de gegevens van de zwaarste bergen de hoogtemeters uitgerekend. Vervolgens een berekening gemaakt van het aantal hoogtemeters dat een punt waard is (kolom m per punt) en een klassering gemaakt van zowel de hoogtemeters (plek hm) als hoogtemeters per punt (plek pp). De 4 aankomsten bergop springen er dan bij de laatste wel heel erg uit.
    Ik heb ook nog de boel genormaliseerd, d.w.z. het totaal aantal te behalen punten op alle bergen opgeteld en gedeeld door het totaal aantal hoogtemeters. Dit levert een gemiddelde van 43.95 hm per punt op. Vervolgens heb ik het aantal punten per berg berekend die daar uit zou volgen. De aankomsten in Annecy-Semnoz (+29.29) en Alpe d'Huez (+24.56) springen er dan wel heel erg uit. De Peyresourde is de meest ondergewaardeerde berg. Al jaren 1e categorie maar had nu wel een HC verdient. Het gekke is dat als iemand alle bergen in die etappe als eerste beklimt, hij maar 45 punten krijgt voor bijna 3200 hoogtemeters. Degene die in Annecy wint pakt meteen 50 punten voor ruim 900 hoogtemeters. Das wel erg scheef.


    [​IMG]
  4. proeme

    proeme Well-Known Member

    mooie analyse

    ik mis alleen het stijgingspercentage. De manier waarop de categoriën worden toegekend is mij niet duidelijk (heb ook niet gezocht), maar het gaat niet alleen om de hoogte. Het stijgingspercentage speelt ook een belangrijke rol.
  5. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    dit is juist zo veranderd http://plazilla.com/hoe-werkt-de-puntentelling-in-de-tour-de-france omdat de beste klimmer niet atijd won.
    Met 4-2-1 was ook op de talrijke cotejes veel pujnten ete winnen. Nu vallen die enkele puntjes, die daar resteren, in het niet bij eenmaal op een reus als slotklim finishen.
    toch zie ik Voeckler nog een eind komen, het was u al duidelijk dat zijn ploeg er vol voor gaat, met twee ijzers.
    Voeckler komt nog wel in bijv de rit naar de ventoux.
  6. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

  7. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Dank! Een veel gebruikte formule om de zwaarte te berekenen is om het aantal hoogtemeters te vermenigvuldigen met het gemiddelde stijgingspercentage van de klim en dan door 1000 te delen zodat er een getal onder de 15 overblijft. Ik zou hem nog iets verfijnen en de duur van de klim erin betrekken. Bij een bepaald wattage kun je voor elk percentage klim een snelheid uitrekenen. De factor die tussen de percentages zit is groter dan de factor tussen de klimtijden. Voorbeeld: bij een klim van 7% rijd men bv 20 km/h. Als de klim 8% (factor 1.1429) is, daalt de snelheid bij gelijk wattage naar 18.1 km/h (factor 1.105). Ofwel men moet het stijgingspercentage tot de macht 0.75 nemen. Veel zal het niet uitmaken.
    Bij het bepalen van de indeling zal de organisatie vermoedelijk in eerste instantie naar het aantal hoogtemeters kijken. Meer dan 1000 hm is buiten categorie, meer dan 500 hm is 1e categorie en meer dan 250 hm is 2e categorie (meer dan 100 hm 3e categorie, rest 4e categorie). Alleen houd je dan wat grensgevallen over. Op basis van het lijstje kun je dan wel nagaan wat de doorslag geeft.
    De Peyresourde zou ook HC kunnen zijn maar is slechts 7% steil, niet zwaarder dan een gemiddelde 1eC berg, dus blijft 1eC. Val Louron is net aan 1eC maar juist steil, dus blijft ook 1eC. Annecy-Semnoz heeft minder dan 1000 hm =>1eC maar is heel steil, dus wordt HC. De Épine heeft minder dan 500 hm maar is steiler dan 7% dus maken ze hem 1eC, de Tamié heeft meer dan 500 hm maar is minder steil dan 7% dus maken ze hem 2eC.
    Dit blijkt ook als je de simpele formule hoogtemeters*percentage/1000 toepast. Dan is de Madeleine iets zwaarder dan de Ventoux. De grenswaarden liggen dan bij de volgende factoren: groter dan 7.5 (of misschien zelfs 7) is HC, groter dan 4 (of misschien zelfs 3.5) is 1eC, groter dan 2 is 2eC. Enige uitzondering is het geval Épine/Tamié. Overigens valt de Glandon er bij deze berekening uit (1eC), dat komt door de zeer onregelmatige klim waarin 2 afdalingen van ca. 1 km zitten. Haal je die en de stukken vals plat (< 3%) er uit dan komt het stijgingspercentage ruim boven de 7% uit.
  8. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Re(\int_{Li}^{Lf} (dH/dL)^(3/2) dL) vind ik zelf altijd een mooie benadering. Waarbij je de integraal uiteraard ook door een sommatie mag vervangen als je het profiel niet tot in oneindige nauwkeurigheid kent.
  9. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik vond zijn reactie op de hele affaire L.A. in de eerste aflevering wel heeeeeeel erg makkelijk ("Non, je ne regret rien"). Smeets (en honderden andere wielerjournalisten) hebben het nooit durven opnemen tegen L.A. omdat ze bang waren voor hun baantje. Gelukkig kon David Walsh e.e.a. gisteren rechtzetten.
  10. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Vandaag was het toch wel Sagan in de top drie en Cavendish niet. Sagan doet toch wel betere zaken voor het groen.
  11. Sabine

    Sabine Well-Known Member

    Ik zet hem aan vlak na de finish en snap die gele trui wissel niet. Heeft Gerrans nou expres tijd verloren zodat Impey de trui zou krijgen?
  12. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Omdat er geen tijdverschillen waren tussen Impey en Gerrans gaven de klasseringen in de etappes de doorslag in het klassement. Gerrans stond hoger dankzij zijn etappewinst maar als Impey voorin zou eindigen en Gerrans niet, zou Impey (op basis van dus plaatsen voorin etappes) het geel overnemen.

    Wat er vandaag nog meer gebeurde was dat er tussen het groepje met Greipel, Hagen, Impey en Henderson (nummers 1 t/m 17) een gat van vijf seconden ontstond met het peloton Evans (nummer 18) en verder. Dat maakte dat Impey en Hagen over Gerrans heensprongen in het klassement ook qua tijd.

    Althans, volgens mij werkt het zo, ik kan me vergissen.
  13. Sabine

    Sabine Well-Known Member

    Ok, dan snap ik hem nu!
  14. dedeut

    dedeut Well-Known Member

    Cav won gisteren anders nog de massasprint ondanks dat er volgens jou veel klimwerk in de laatste kilometers zat. Zo pakt Cav gisteren en vandaag 94 punten (inclusief tussensprints) en Sagan 85 en kruipt hij dus langzaam naar Sagan toe. Let ook op Greipel die pakt er 100. Aangezien er nog weinig heuveletappes over zijn waarin Sagan echt voordeel heeft op Cav en Greip, denk ik nog steeds dat Cav hier onderschat is tijdens het invullen van de VSS.*



    *En Greipel al helemaal natuurlijk, maar als je toch gaat kiezen voor een vlakke-aankomst-sprinter, is het toch veiliger om voor Cav te kiezen.
  15. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Let maar op de echte bergetappes in de Alpen. Dan gaat Sagan punten pakken, wat hij er ook voor moet doen (mee over bergen rijden, in de kopgroep gaan zitten), alles om de groene trui te pakken. Verder zou ik je aanraden, als jij er echt zo zeker van bent dat Cavendish en niet Sagan het groen naar Parijs gaat brengen, er wat geld op in te zetten. Peter Sagan staat nu op 1,25/1, Cavendish op 5/1, Greipel op 8/1 of 9/1 en Kristoff op 35/1 en 41/1.
  16. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    - In de etappe van morgen ligt de tussensprint na de col van de 2e categorie. Daar zie ik Cavendish geen punten halen. Sagan hoogstwaarschijnlijk wel en die kon het wel eens tot de finish volhouden.
    - Etappe 14 naar Lyon kent veel kleine klimmetjes, lijkt nergens vlak. Wordt lastig voor Cavendish.
    - Etappe 15 naar de Ventoux ligt de tussensprint na veel op en af en venijnige klimmetjes (wel 10, niet allemaal geclassificeerd). Daar zie ik Cavendish geen punten halen, Sagan wel.
    - Etappe 16 naar Gap kon wel eens een mooie etappe voor Sagan zijn om mee te springen in een ontsnapping. Na de col van de 2e categorie ligt Cavendish eraf. De laatste col, de Manse is niet supersteil. Wie herinnert zich niet de 14e etappe toen iedereen dacht dat Sagan op het kreng van Mur de Puéguère zou breken maar wonder boven wonder standhield.

    En Cavendish heeft in de Giro al aardig wat jassen moeten uittrekken. :wink:
  17. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    er gaan nog etappes komen waar de tussensprint na bergjes ligt. Daar gaan we de ploeg van Sagan op kop zien. Vergeet niet, dat zijn ploeg verder niet zoveel andere ijzers in het vuur heeft. Cav had na deze eerste dagen ruim voor moeten staan, maar hij staat achter. 9, 14, 18, 19 en 20 e etappe hebben allemaal zo'n sprint. Dat is zelfs bijv de etappe naar alpe d huez. Er kan een groepje weg zijn, maar de eerste 15 krijgen punten. Als Sagan 6e wordt, pakt ie ook 10 punten.

    ik heb er wel eens iets over gelezen (officieel). Er waren liefst 6 dingen waar men naar keek. En het was een jury die dit toewees,
    en dus ook meer op gevoel en niet alleen cijfers.
    Het hoogteverschil delen door aantal kilometers is in ieder geval te simpel. Iedereen die wel in de bergen fietst weet dat het enorme verschil is hoe die km's erin liggen.
    Een afdalinkje vlak voor de top, of ergens tussenin, maakt het eens stuk lastiger (col du Glandon zz, of col de Izoard oz). Dit gaat zelfs zover, dat ook een stukje vlak, en daarna weer steiler stijgen aanzienlijk zwaarder is dan wanneer die berg lekker aan 5% door blijft kabbelen.

    Voor de bepaling van de categorieën deed ook mee:
    - hoogte van de klim (dus in absolute zin, want boven de 2000 zou toch wat zuurstofschul betekenen)
    - overbrugde hoogmeters
    - historie in de tour
    - staat van het wegdek
    - het moment in de etappe. (helemaal als slotklim krijgt ie een hogere categorie)

    persoonlijk vind ik het een zeer goede zaak dat de bergtrui niet meer door een echte aanvaller gewonnen kan worden, maar ze zijn nu iets doorgeschoten in de waardering van de HC als slotklim. 50 tegenover 1 punt is echt niet leuk meer.
    Ze moesten om te beginnen dat prijzengeld eens een beetje rechter trekken
    http://plazilla.com/het-prijzengeld...rance-en-uitleg-over-cijfers-en-tijdslimieten
    300 euro voor een dag die trui, da's wel weinig in vergelijking met andere prijzen
  18. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    vandaag loopt Sagan 65 uit op Cavendish en Greipel. Als zij terugwinnen, is dat met 5 a 10 per keer. :D
  19. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Ik vind dat het dragen van een trui niet het grote geld zou moeten opleveren. Ajax krijgt ook geen bonus omdat ze na de tiende of twintigste speelronde op kop van de Eredivisie staan. Marrit Leenstra krijgt ook geen geld omdat ze na de eerste serie wereldbekers in november bovenaan in het klassement om de 1500 meter staat. Het gaat wat mij betreft om eindstanden en etappezeges.
  20. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Inmiddels kan je op Cavendish meer dan tien keer je inzet terugkrijgen.

Deel Deze Pagina