Vandaag etappe kunnen zien, vandaag veel aanvallen van Jumbo. Pogacar heeft zich lang kunnen standhouden, maar uiteindelijk had het sloopwerk van Jumbo succes. We hopen morgen weer zo'n etappe te zien, maar dat wordt afwachten. Nu het het de beurt van Jumbo om te touwtjes helemaal in handen te nemen!!!
Mollema had vandaag een buskaartje gekocht (27 min.) Ik verwacht hem morgen. Nou ja....wens...vader... Over vandaag: Veni, vidi, Vingi.
etappe van gisteren kon ik niet zien vanwege diploma-uitreikingen vandaag zit ik er klaar voor, gebeurt er geen ruk
Het is vandaag 15%. https://storage-aso.lequipe.fr/ASO/cycling_tdf/reglement-tdf-2022.pdf blz. 26. Dus 44 minuten en nog wat. Iedereen binnen de tijd zo te zien.
Ze begonnen in Briancon vrijwel meteen al met een stijgende weg. Soms zit daar 10 km afdaling voor. Dat maakt de etappe niet echt 'langer' natuurlijk, dat zou zwaar in het voordeel van de zware jongens zijn.
Bauke gaf in interview voor de start al aan dat dit niet zijn etappe is. In een (grote) groep zitten er tegenwoordig altijd wel klimmers mee die beter zijn dan hij. Ik verwacht hem morgen.
Omdat het voorlopig de laatste dag is van klassementsverschuivingen hierbij nog maar even een update Thomas is iets naar boven geschoven, de plek van Pogacar is irrelevant. Jippie-A-Yates staat ook een plekje hoger Mjosaman pakt met een goede Thomas de winst, hij heeft ook nog Roglic en Mas, nou ja Mas achter de hand. Boertje en nogevendit volgen met Thomas op 5. Naam..................... Totaal = oud + + (bonus) 1 Jaco........................... 539 = 486 + 53 3 Jippie........................ 453 = 403 + 50 2 Wouter1991.............. 453,9 = 400,9 + 53 4 Proeme...................... 450 = 397 + 53 5 Jan Modaal................ 443 = 396 + 47 7 Sarah......................... 423,9 = 376,9 + 47 8 Eddy.......................... 420,9 = 373,9 + 47 6 Mjøsaman................. 429 = 367 + 62 11 MHP1988.................. 397,9 = 350,9 + 47 9 Nogevendit............... 407 = 348 + 59 10 Fudd.......................... 400,9 = 345,9 + 55 12 Duif........................... 396 = 343 + 53 14 Willempaap.............. 380,9 = 342,9 + 38 13 Joris180..................... 393,8 = 340,8 + 53 15 Zeekoei...................... 357,9 = 325,9 + 32 16 Boertje...................... 335 = 276 + 59 Van wie kan het gevaar nog komen? O'Connor en Haig liggen er al uit, Roglic ligt ver achter maar werd ook 14x gespeeld, nee de verschuivingen moeten nog van Mas )3x) Bardet (1x) en Yates (1x) komen.
Hmm, ik denk van niet eigenlijk. Mollema heeft zijn grootste successen geboekt in wedstrijden die niet bergop eindigen. Zowel in etappekoersen als in eendagswedstrijden. En morgen is finish bergop. Maar ik laat me graag verrassen.
Kruijs door Steven Wijk, val Vingegaard en Benoot, Jumbo gaat het in de Pyreneeën lastiger krijgen dan in de Alpen denk ik.
Nu de renners in de Tour de France hun grote ronde voor twee derde hebben voltooid, lijkt het me een mooi moment om eens naar het Franse schaatsen te gaan kijken – dit is ten slotte een schaatsforum. Het is een vreemd schaatsland, Frankrijk. Nou ja, het is eigenlijk helemaal geen schaatsland, hoewel de Olympische Winterspelen maar liefst drie keer in Frankrijk werden gehouden. Het gaat dan om Chamonix, Grenoble en Albertville, drie buitenbanen, die allang gesloten zijn. Het zou een mooie Touretappe zijn, van Chamonix via Albertville naar Grenoble. En – ik heb even wat zitten proberen – vanaf daar naar de Alpe d'Huez. Goed, ik dwaal af, het ging om het Franse schaatsen. Niet stoppen Als je in de historie van het schaatsen gaat kijken zie je dat er altijd wel een Fransoos in de uitslagen opduikt. Zo deed in 1902 Georges de Stoppani mee namens Frankrijk op het EK. Stoppa-ni geldt echter niet voor zijn carrière: het EK 1902 is het enige toernooi waar hij ooit aan meedeed. Léon Quaglia deed het heel netjes op de OS 1924 in eigen land met 3 top-10 plekken, waaronder plek 6 op het allrounden en plek 7 op de 10km. André Kouprianoff haalde zowaar zilver op het WK allround en zilver en brons op het EK allround in jaren 60. In de jaren '80 reed Hans van Helden voor Frankrijk en dat leverde bijna een schaatsmedaille op – Hans des Héros werd vierde op de 1500m in Sarajevo en ook in 1988 in Calgary deed hij nog niet mee. Zijn vrouw Marie-France, die de naam van het land in haar voornaam heeft zitten, reed op die Spelen het nationale record van Frankrijk op de 500 meter dat nog altijd staat (42.49). Nee, het Franse vrouwenschaatsen is niet heel groot. Ook het NR 5000m van Stéphanie Dumont stamt uit die periode, een tijd van net boven de 8 minuten. Mathilde Renou reed in 2009 de andere records: 1:25, 2:10 en 4:31. De generatie Contin Medailles voor Frankrijk waren er kort voor de eeuwwisseling niet. Claude Nicouleau werd nog eens 4e op een WB 500 meter in Baselga, in het eerste jaar dat de WB bestond. Cédric Kuentz reed veel goede uitslagen, maar hij kwam in 1999 bij zijn beste WK afstanden niet verder dan de ondankbare 4e plaats op de 1500 meter. Daarna kwamen de marathonnende Fransen, zoals Michaud en Briand en Loy, die in de jaren '00 allemaal medailles haalden op Wereldbekers, maar dan wel in de B-groep. Benjamin Macé kwam in 2011 wel heel dichtbij met een 4e plaats in de A-groep bij de WB 1500m in Heerenveen. Ewen Fernandez haalde zilver in 2012 op de nieuwe massastart, dat was in Kolomna. Goed bezig, die inliners. Maar de grootste Franse schaatser van deze eeuw is duidelijk Alexis Contin. Op de traditionele afstanden waren er veel net-nietjes. 4e EK allround 2010, 5e WK allround 2015, 5e WK afstanden 5km 2012, 5e WK afstanden 1500m 2015, en ook 4e op de OS 10km 2010. Oftewel, als Skobrev was geschrokken van Kramers verkeerde wissel en per ongeluk ook de verkeerde baan in was gereden, had Contin brons gehad. Op de massastart kwam Contin het beste uit de voeten. Daarop haalde hij eenmaal zilver en tweemaal brons op de wereldkampioenschappen. In de wereldbeker haalde hij in totaal 8 medailles, waarvan één goud, de MS van Inzell in 2015. Frankrijk kwalificeerde zich ook voor de ploegenachtervolging op de OS in 2014, met vervolgens dat Jillert Anema-gedoe. En nu? Opvolging voor Contin kwam snel. Timothy Loubineaud baarde in 2020 enorm opzien door op de WK afstanden in SLC 7e te worden op de 10km, zonder trainer of coach. 6:14 en 12:58, dat is snel hoor. Maar deze Franse Peter Michael liep in de jaren daarna tegen veel blessureleed aan en een vervolg van dat succes kwam niet. Maar wat niet is kan komen. Afgelopen jaar kwam hij tot 6:18 en 13:29. Maar er schaatsen meer Fransen. Zo reed de 23-jarige Mathieu Belloir in seizoen 21/22 1:48 en 6:35. Voor de corona had hij nog 1:52 en 6:51 staan. Nils van der Poel mag dan stoppen, er schaatst in elk geval nog wel een Mathieu rond. Germain Deschamps is nog een paar jaar jonger en hij reed 1:51, 6:37 en vooral 13:49. Voor een junior mag dat er absoluut zijn. In Calgary rijdt al een aantal jaar Thomas Méline rond, maar hij verbetert zich niet echt, maar hij is wel de snelste Fransman op de 500m van afgelopen jaar. Op de 1000m is dat Valentin Thiebault, die in zijn vierde 1000m ooit 1:11.91 reed. Tot slot heb je nog een paar vreemde eenden in de bijt. Clément Chaduc rijdt regelmatig wedstrijden in Noorwegen, waaronder op de 10 kilometer. Alexandra Rolland reed al eens 2:09 in Stockholm, maar internationaal meedoen zit er niet in, want dat was op de 1000 meter. In Seoul rijdt al een tijdje oud-shorttrackster Charlotte Guillermin rond, die snuffelt aan de nationale records, maar ze nog niet kan verbreken. Ik hoop voor haar dat ze een keer op een andere baan kan rijden dan Seoul, waar het ijs zo ruw is dat je er je nagels op kan vijlen. Conclusie Het Franse schaatsen is apart. Het schaatsen leeft absoluut niet in Frankrijk, maar er is door een aantal individuele succesjes toch wat historie opgebouwd. Maar een manier om het schaatsen in Frankrijk leven in te zwengelen zie ik niet echt. En dat is jammer, want je zou in het Central Massief, de Pyreneeën of de Alpen heel wat mooie Europese hooglandbanen kunnen bouwen. Langebaanschaatsers voor op een eventuele ijsbaan zijn er niet, maar inliners zijn er natuurlijk wel. En shorttrackers ook! Net als in Quebec is shorttrack in Frankrijk groter dan langebaanschaatsen. Misschien zou je daar nog wat schaatsers van naar de langebaan kunnen trekken. Voorlopig zie ik het echter niet gebeuren.
Vreemde Jumbo-Visma dag weer. Een paar jaar geleden waren er (algemeen) ook veel valpartijen, Tramadol werd als mede boosdoener aanzien en is sinds 2019 verboden. "Het frequente gebruik van Tramadol in het wielrennen zou aanleiding geven tot meer valpartijen, een these waar ook Van Eenoo heel erg in gelooft: “De bijwerkingen zijn niet voor de poes: duizeligheid en draaierigheid. Natuurlijk zorgt dat voor valpartijen.” " (2018) Zou er intussen een alternatief in de medicijnenkast van bv Jumbo staan, of is het gewoon bad luck? Geen doping voor alle duidelijkheid, gewoon een middeltje om beter te recupereren, maar waardoor je wat minder alert wordt?
De val van Roglic kwam door een motor die een strawbale meenam. Bovendien is Roga iets minder stuurvast, iets minder behendig op de fiets, mede een gevolg van zijn late instappen. Met al die camera's in peloton zie je goed hoe zo'n val soms ontstaat. Ze rijden om te beginnen ook wel heel dicht op elkaar. Ondanks hun meestal fenomenale stuurkwaliteiten, echt niet te vergelijken met een recreant, liggen ze soms. vandaag kon je goed zien, bij vive le velo, dat de val van Vingegaard kwam in de aanloop van een bergje waarin iedereen voorin wilde zitten, en er tevens veel straat meubilair was: een versmalling, daarna een bochtje. Dan wordt er gedrongen, meteen daarna weer wat meer ruimte maar dat wordt dan juist als kans gezien posities op te schuiven...dan val je. Dat dat vaak 2 man van dezelfde ploeg is komt vanwege het simpele feit dat ze altijd bij elkaar rijden. Ik vind het veel verdachter dat precies op de dag dat bekend wordt dat notoire brokkenpiloot Kelderman bij Jumbo tekent, er twee man uit koers vallen.
Nederlandse wielrenners zijn over het algemeen niet de beste stuurlui. Gesink, Kelderman, Kruiswijk liggen veel op de grond en als ze vallen breken ze ook meestal van alles. En zo zijn er nog wel een paar. Bij Roglic zal het inderdaad wel komen door zijn gebrekkige wieleropleiding, maar iemand als Frank Schleck lag ook om de haverklap op de grond en die zat wel van jongs af aan op de fiets. Materiaal kan ook een rol spelen, maar je mag er wel van uit gaan dat de topploegen dat op orde hebben.
uiteraard kan de een beter sturen dan de ander, en dus ook beter valpartijen voorkomen dan de ander maar de focus ligt nu op Jumbo doordat Roglic en Kruijswijk op 1 dag uitvallen. Dat heeft echter vrij weinig met elkaar te maken. Roglic is uit de Tour door een hooibaal op een verkeerde plek die vervolgens ook nog per ongeluk door een motor het parcours op wordt getrokken. Tsja... Was hij toen meteen gestopt, hadden we ons nu niet afgevraagd wat er met Jumbo aan de hand is. Denk ik.
Dat slechte sturen kunnen alle teams intern oplossen. Met een Wout van Aert en Matthieu van der Poel zitten er 2 zeer goed sturende wielrenners in de teams. Als iedereen van de ploegen nu in de winter 1 of 2 keer per week met die mannen in het veld gaat rijden dan wordt de stuurkunst ook een stuk beter.