Wereldbekerfinale, Erfurt, 21–22 maart

Het gaat niet om de persoon Richardson of medelijden of dat ze blij mag zijn dat ze voor haar hobby betaald wordt. Het gaat erom dat een grote ploeg, met een officiële A-status, een werknemer in dienst heeft met een inkomen onder het wettelijk bepaalde inkomen. Wie dat is of wat hij/zij ernaast verdient is irrelevant. Dat past niet. In het wielrennen is het bijvoorbeeld gewoon zo dat er minimuminkomens zijn voor zowel Pro Tour, PCT en CT's. Mijn inziens moet je van een professionele ploeg (want dat is het, het is geen hobbyploeg) eisen dat je de werknemers fatsoenlijk betaald.
Er zijn er ook die stage lopen. Kodaira en Erbanova geloof ik. Dus dan verzinnen ze wel zoiets om er onderuit te komen.
 
Er zijn er ook die stage lopen. Kodaira en Erbanova geloof ik. Dus dan verzinnen ze wel zoiets om er onderuit te komen.

Ja, maar dat is juist een reden om goede regels af te spreken. Het komt me op deze manier teveel over als de louche uitzendbureaus die Polen uitbuiten. Juist door dit voorbeeld.
 
Maar voor de niet Nederlandse schaatsers zal dat toch vanuit de ISU moeten komen en die doen voorlopig (helaas) helemaal niks met commerciële ploegen dus zullen ze er ook geen regels voor maken.

Zou een oppepper voor de worldcups niet zijn om daar met (commerciële)ploegen te gaan rijden met bijbehorend klassement (en regels waar de ploegen aan moeten voldoen)?
 
Ik ben weer terug uit Erfurt! Nou ja eigenlijk gisterenavond maar het werk roept ook. Ondanks het aanvankelijk wat lege deelnemersveld, prachtige races gezien! Het is een mooie seizoensafsluiter geweest. Wat ben ik blij met Aydova die op het laatste moment toch net aan de goede kant zit en met een mooie tijd van 38,15 derde wordt op de 500 meter. Eindelijk! Het was haar gegund! Ik gunde het Denis Kuzin ook, maar helaas gooide een tandontsteking of iets in die trant roet in het eten. Ik had me het laatste weekend iets anders voorgesteld. De Polen die snakten naar het einde van het seizoen. Brodka die zelfs met 11 deelnemers nog beweerd dat er twee Polen in de top 10 eindigen en hij niet ;) Toch doet het me deugd om te horen dat hij al met volgend seizoen bezig is en zich daadwerkelijk weer beetje de oude begint te voelen. Voor diegene die zich afvragen: Wat is er met die Artur Was aan de hand? Hij was 2,5 week ziek geweest en daardoor weinig tot niet kunnen herstellen voor deze race. Een mooie winst op de 1500 meter voor Denny Morrison, die daarmee ook de wereldbeker binnen haalt. Ik had dat niet verwacht. Spannende strijd tussen Bowe en Leenstra maar Bowe gaat er met de 1000 meter cup vandoor. En ja,. op haar oude dag doet Pechstein ook nog mee. Mooi om die blijdschap te zien tussen haar en haar partner na afloop van de 3000 meter.
 
Maar voor de niet Nederlandse schaatsers zal dat toch vanuit de ISU moeten komen en die doen voorlopig (helaas) helemaal niks met commerciële ploegen dus zullen ze er ook geen regels voor maken.

Zou een oppepper voor de worldcups niet zijn om daar met (commerciële)ploegen te gaan rijden met bijbehorend klassement (en regels waar de ploegen aan moeten voldoen)?

De ploeglicenties zijn van de knsb, dus regelgeving kan prima vanuit de knsb geregeld worden. Gewoon een regel: als je een a-licentie wil moet je iedere medewerker 30.000 euro per jaar betalen.
 
De ploeglicenties zijn van de knsb, dus regelgeving kan prima vanuit de knsb geregeld worden. Gewoon een regel: als je een a-licentie wil moet je iedere medewerker 30.000 euro per jaar betalen.

Nogmaals: weet iemand eigenlijk wat Richardson daadwerkelijk verdient? Dat Bergsma het over bijstandsniveau heeft zegt me niks, er zijn zoveel topsoprters die geen reeel beeld hebben van bijstandsniveau...Zou me niks verbazen als Richardson 'gewoon' 30-40k verdient.
 
De ploeglicenties zijn van de knsb, dus regelgeving kan prima vanuit de knsb geregeld worden. Gewoon een regel: als je een a-licentie wil moet je iedere medewerker 30.000 euro per jaar betalen.
Krijgen we ook meteen minder lifestyle schaatsers.
 
Zou een oppepper voor de worldcups niet zijn om daar met (commerciële)ploegen te gaan rijden met bijbehorend klassement (en regels waar de ploegen aan moeten voldoen)?
Een world cup voor commerciële ploegen spookt al een tijdje door mijn hoofd, aangezien Nederlandse ploegen nu steeds internationaler worden en dat de ultieme manier is om het internationale niveau op te krikken. Maar ik zie nog niet gebeuren dat er in het buitenland een commercieel team komt (naast de KIA Academy). Helemaal niet nu het sterrenteam met Shani Davis, Sang-Hwa Lee, Denny Morrison en Joji Kato van de baan is. Er moet iemand een begin maken door echte schaatstoppers in een team te stoppen en echt succesvol te worden. Dan heb je misschien anderen die volgen. Tot die tijd blijft schaatsen een nationale sport, met een duidelijke Nederlandse vertegenwoordiging.
 
Daarom had ik het commerciële ook tussen haakjes staan. Je begint met een combinatie van commerciële teams en bondsteams (met voor de grote landen eventueel een tweede team). Om succesvol te zijn/blijven zullen (een aantal) doorgroeien naar een commerciëler model met internationale schaatsers in een team. omdat de ploegen echt onderling gaan concurreren zal de waarde (en beloning) van de schaatsers stijgen.

Om de vergelijking naar het wielrennen te maken: daar rijden ook grote ploegen met veel verschillende nationaliteiten en enkele kleinere ploegen met voornamelijk renners uit 1 land. Het publiek juicht echter met name voor landgenoten wat voor kleur pak ze ook aan hebben. Dit kan voor het schaatsen goed werken, er moeten immers ploegen gevuld worden en Nederland heeft dan veel goede toppers maar de uitschieters zitten toch vaak in het buitenland.
 
De ploeglicenties zijn van de knsb, dus regelgeving kan prima vanuit de knsb geregeld worden. Gewoon een regel: als je een a-licentie wil moet je iedere medewerker 30.000 euro per jaar betalen.
Met het risico dat sponsoren juist gaan afhaken omdat ze geen zin hebben om een vol salaris te betalen? Veel topschaatsers studeren er nog bij en in die zouden met minder ook wel rond kunnen komen (beetje afhankelijk van het studiebeurs-systeem in hun land). Commerciële teams vind ik een sympathiek idee, maar of er genoeg ruimte voor is? Er zijn wereldwijd twintig of dertig topschaatsers bij de mannen en nog zo een keer bij de vrouwen. Dan kom je op een aantal van vijf, maximaal acht topteams uit.
 
Nogmaals: weet iemand eigenlijk wat Richardson daadwerkelijk verdient? Dat Bergsma het over bijstandsniveau heeft zegt me niks, er zijn zoveel topsoprters die geen reeel beeld hebben van bijstandsniveau...Zou me niks verbazen als Richardson 'gewoon' 30-40k verdient.
Het minimumloon vanaf 23 jaar is zo'n 20k per jaar. Ik verwacht wel dat ze dat ook krijgt maar zeker geen 30k.
 
Maar betaald ze in NL belasting of in de USA. Kan best zijn dat Clafis een redelijk salaris betaald maar dat Heather daar niet zo veel van overhoud.

Anyways, die meid verdient het om dik betaald te worden. Maar het siert haar en Jorrit niet echt om het zo duidelijk op het geld te gooien ( vind ik dan he, mijn persoonlijke mening). Ben benieuwd hoe het afloopt. Krijgt ze meer, blijft ze bij Clafis of gaat ze elders rijden.


www.passion-for-skating.com
 
Met het risico dat sponsoren juist gaan afhaken omdat ze geen zin hebben om een vol salaris te betalen? Veel topschaatsers studeren er nog bij en in die zouden met minder ook wel rond kunnen komen (beetje afhankelijk van het studiebeurs-systeem in hun land). Commerciële teams vind ik een sympathiek idee, maar of er genoeg ruimte voor is? Er zijn wereldwijd twintig of dertig topschaatsers bij de mannen en nog zo een keer bij de vrouwen. Dan kom je op een aantal van vijf, maximaal acht topteams uit.

Ik heb het alleen over Nederlandse A-ploegen. Dat zijn de topploegen, met topschaatsers die alleen bezig zijn met schaatsen. Studenten en 'life style' schaatsers zitten in kleinere ploegen. Dan is het ook prima dat die niet of nauwelijks vergoedingen krijgen, dat zijn min-of-meer amateurs/hobbyisten (uitzonderingen daargelaten). Het gaat me er vooral om dat die A-ploegen allerlei faciliteiten hebben/krijgen (zoals logo's op de bondspakken) en dat daar best enige eisen tegenover mogen staan. Dit is er één van. En de budgetten van die A-ploegen zijn groot genoeg om dat soort salarissen betalen. Misschien met iets minder schaatsen. Als A-ploegen (met dito budgetten en exposure) hun werknemers met een appel en ij het bos insturen verdienen ze het niet een A-ploeg te zijn.
 
30.000 euro voor een handvol wedstrijdjes per jaar (2 NKs en voor de meesten nog wat wereldcuppies) is anders uitermate goed betaald. Zolang er niet méér wedstrijden zijn waar de sponsor waar voor zijn geld krijgt, komt er ook niet meer geld binnen.
 
30.000 euro voor een handvol wedstrijdjes per jaar (2 NKs en voor de meesten nog wat wereldcuppies) is anders uitermate goed betaald. Zolang er niet méér wedstrijden zijn waar de sponsor waar voor zijn geld krijgt, komt er ook niet meer geld binnen.

Een a-ploeg heeft een verplicht budget van minimum 7/8 ton geloof ik. Er komt dus meer dan genoeg geld binnen. En dat argument over een handvol wedstrijden is wel het grootste flauwekulargument wat ik in deze gehoord heb. Daar moet wel een heel jaar voor getraind worden.

Het valt me in het algemeen op dat er nogal een tegenstelling in de redeneringen op dit forum te zien is. Er wordt hier nogal eens gediscussieerd dat schaatsen wel degelijk een (redelijk) grote, internationale en professionele sport is (als antwoord op wat sommige trollen verkondigen). Tegelijkertijd komen er hier dus argumenten voorbij in de trant dat ze blij mogen zijn dat ze voor hun hobby betaald worden, dat er maar een paar wedstrijdjes zijn, dat sporters er nog andere dingen naast doen (zoals studeren) etc.. Als je een grote, internationale en vooral professionele sport wil zijn horen dit soort dingen daar zeker niet bij.
 
Een world cup voor commerciële ploegen spookt al een tijdje door mijn hoofd, aangezien Nederlandse ploegen nu steeds internationaler worden en dat de ultieme manier is om het internationale niveau op te krikken. Maar ik zie nog niet gebeuren dat er in het buitenland een commercieel team komt (naast de KIA Academy). Helemaal niet nu het sterrenteam met Shani Davis, Sang-Hwa Lee, Denny Morrison en Joji Kato van de baan is. Er moet iemand een begin maken door echte schaatstoppers in een team te stoppen en echt succesvol te worden. Dan heb je misschien anderen die volgen. Tot die tijd blijft schaatsen een nationale sport, met een duidelijke Nederlandse vertegenwoordiging.

Ik vraag me wel af of je de sport met commerciële ploegen interessanter maakt. Ik denk dat voor veel kijkers het heel overzichtelijk en vrij aansprekend is dat schaatsers uitkomen voor hun land. Gewoon een voorbeeldje. Wat zegt de Duitse toeschouwer of TV kijker meer. Nederland en de Verenigde Staten of Lotto-Jumbo en Clafis?

Wanneer je sport interessanter wilt maken, moet je ook rekening houden met het publiek.
 
Ik denk dat dat wel meevalt, zie je in het wielrennen toch ook niet? Zoals ik al eerder zei er wordt daar gejuicht voor landgenoten wat voor kleur pak ze ook aanhebben. Ik denk dat het bij schaatsen niet anders zal zijn.
 
Haha, schaatsen met wielrennen vergelijken.
In het schaatsen hebben we volgend jaar in de winterperiode bij uitstek (half december tot eind januari) precies 1 internationale race die dan ook nog beperkt is (EK allround). De wielrenners kunnen vandaag, 26 maart, kiezen uit:

- Ronde van Taiwan
- Ronde van Catalonie
- Ronde van Normandie
- Ronde van Constantine (Algerije)
- Ronde van Alentejo
- Settimana Coppa e Bartali
- Classica Corsica

en dit gaat zo door tot oktober. Als jij sponsor was die publiciteit wil genereren, waar zou jij dan voor kiezen?
 
Nogmaals: weet iemand eigenlijk wat Richardson daadwerkelijk verdient?

Bij deze een kleine feiteninjectie in deze (overigens interessante) discussie:

fragment uit artikel Volkskrant zei:
Er zullen alleen weinig schaatsers zijn die er financieel op vooruitgaan. Er is eerder sprake van stevige achteruitgang in salarisniveau. Het tijdperk van de grote betalingen is al een poos voorbij. Alleen 22-voudig wereldkampioen Sven Kramer komt bij Lotto-Jumbo nog voor een contract van vele tonnen in aanmerking.

Met name aan de onderkant van het schaatsgebouw wordt tegenwoordig matig betaald. Er waren het afgelopen jaar opnieuw nul-eurocontracten toegestaan. New Balance, het team van coach Johan de Wit, had ontheffing om het 'minimuminkomen' te betalen. Dat bedraagt in Nederland wettelijk 1.502 euro bruto per maand voor personen van 23 jaar en ouder. Een jeugdtalent kost een team, in die aanpak, 788 euro per maand.

Bob de Jong, de olympisch kampioen van 2006, is 38 jaar oud. Toen geen ploeg hem wilde contracteren, koos hij voor het kleine, niet betalende New Balance en verkocht zijn ene schouderlogo aan een sponsor (Please Payroll). Daarvan kon hij leven als schaatsprof.

En velen ambiëren een dergelijk leven. Nederland telt omtrent vijftig schaatsprofs. Zij zijn bereid daarbij minder geld te incasseren dan hun werkgever, een merkenteam, verplicht is te betalen. Hetteke Frima, jurist van vakbond NL Sporter, ziet veel contracten met rare constructies passeren. 'Er wordt ook wel van het minimumloon afgeweken.'

Ze zegt die sporters te kennen. Die willen maar één ding en dat is naar een WK toe of de Olympische Spelen. 'Die letten dan minder op de lettertjes', aldus Frima.

Daar wordt gebruik van gemaakt. De schaarste aan sponsors drukt de prijs. Heather Richardson maakte het mee bij de bespreking van vorig jaar met Clafis, een nieuwe sponsor in het Nederlandse schaatsen. De wereldkampioen sprint van 2012 kreeg uiteindelijk 20 mille direct en 15 mille via bonussen. Haar aanstaande man, olympisch kampioen Jorrit Bergsma, klaagde in het AD dat het schaatsen op bijstandsniveau is.

Dat leidde tot boosheid van sponsor Bert Jonker. Hij zal ook gezien hebben dat Richardson dit seizoen in zijn ploeg 69.500 dollar (63 duizend euro) heeft verdiend. Een tonnetje in totaal, derhalve.

Richardson deelt als Amerikaanse niet mee in de Nederlandse premiepot. Voor de nationale top is die pot onveranderd hoog: 1,1 miljoen. Daaruit wordt 60 procent aan bonussen betaald; 40 procent is startgelden. In dit model wordt Kramer op een ton premie geschat.
 
Back
Top