EenBrabander
Well-Known Member
Reactie op de medaillespiegel:
Nederland, Canada en Korea winnen dus minder goud. Japan, de VS en Noorwegen winnen meer. In totaal zijn er drie landen minder met een medaille, want Kazachstan, Nieuw-Zeeland en Estland halen niks. Ook Duitsland en Oostenrijk halen geen plakken, in plaats daarvan staan nu Zwitserland en Tsjechië in het lijstje.
Verschil is wel dat er vorig jaar veel minder 500 meters waren in het voorseizoen: 4 tegenover 7 nu. Toch zouden een paar extra gouden medailles voor Korea en Canada destijds het gat met Nederland niet significant kleiner maken. Het moge duidelijk zijn dat Nederland vorig seizoen meer overheerste in de WB dan nu.
De individuele Nederlandse medailles gingen naar:
- Roest (3x goud 1x zilver)
- Nuis (3x goud 1x zilver)
- Hoolwerf (1x goud 1x brons)
- Bosker (1x goud)
- Otterspeer (1x brons)
Op de klassieke afstanden dus alleen Nuis, Roest en Otterspeer. Alle 5 de mannen met medailles zijn van Reggeborgh. Geen individuele enkele medaille voor de mannen van Team Jumbo-Visma / Orie.


En bij de vrouwen:
- Leerdam (2x goud 1x zilver 2x brons)
- Schouten (2x goud 1x brons)
- Groenewoud (1x goud 3x zilver 1x brons)
- Kok (1x goud 1x zilver 3x brons)
- Rijpma-de Jong (2x zilver 2x brons)
- Kiel (1x zilver)
- Beune (1x brons)
Hier medailles voor twee schaatsers van Jumbo-Visma, twee schaatsers van Zaanlander, eentje van Reggeborgh, eentje van BDM-BTZ en eentje van IKO. Heel anders dan bij de mannen...
Dit was het vorig seizoen na 4 wereldbekers:Medaillespiegel na Tomaszów-Mazowiecki:
1. Nederland 16-11-14
2. Japan 15-8-6
3. Verenigde Staten 9-8-11
4. Noorwegen 6-2-4
5. Italië 3-5-2
6. Canada 2-9-2
7. Zuid-Korea 2-3-2
8. China 1-5-6
9. Tsjechië 1-1-0
10. Polen 0-1-5
11. België 0-1-2
12. Zwitserland 0-1-1
Medaillespiegel na 4 world cups
1. Nederland 18-15-18
2. Canada 6-10-7
3. Verenigde Staten 6-4-5
4. Zuid-Korea 5-2-2
5. Japan 4-7-4
6. Noorwegen 2-3-4
7. Italië 2-1-3
8. China 2-1-1
9. België 1-0-0
9. Duitsland 1-0-0
9. Polen 1-0-0
12. Oostenrijk 0-3-1
13. Kazachstan 0-1-2
14. Nieuw-Zeeland 0-1-0
15. Estland 0-0-1
Enkele conclusies:
- Nederland staat ruim bovenaan. Dat mag ook verwacht worden van het land waar het na-olympische seizoen ook belangrijk is;
- De Noord-Amerikanen presteren sterk;
- Zuid-Korea is het hoogst geklasseerde Aziatische land. Dat was de afgelopen jaren met afstand Japan;
- 15 landen in de medailles is voor een wintersport zeer veel. Of dit dankzij of ondanks de afwezigheid van Russen is, is me niet duidelijk.
Nederland, Canada en Korea winnen dus minder goud. Japan, de VS en Noorwegen winnen meer. In totaal zijn er drie landen minder met een medaille, want Kazachstan, Nieuw-Zeeland en Estland halen niks. Ook Duitsland en Oostenrijk halen geen plakken, in plaats daarvan staan nu Zwitserland en Tsjechië in het lijstje.
Verschil is wel dat er vorig jaar veel minder 500 meters waren in het voorseizoen: 4 tegenover 7 nu. Toch zouden een paar extra gouden medailles voor Korea en Canada destijds het gat met Nederland niet significant kleiner maken. Het moge duidelijk zijn dat Nederland vorig seizoen meer overheerste in de WB dan nu.
De individuele Nederlandse medailles gingen naar:
- Roest (3x goud 1x zilver)
- Nuis (3x goud 1x zilver)
- Hoolwerf (1x goud 1x brons)
- Bosker (1x goud)
- Otterspeer (1x brons)
Op de klassieke afstanden dus alleen Nuis, Roest en Otterspeer. Alle 5 de mannen met medailles zijn van Reggeborgh. Geen individuele enkele medaille voor de mannen van Team Jumbo-Visma / Orie.
En bij de vrouwen:
- Leerdam (2x goud 1x zilver 2x brons)
- Schouten (2x goud 1x brons)
- Groenewoud (1x goud 3x zilver 1x brons)
- Kok (1x goud 1x zilver 3x brons)
- Rijpma-de Jong (2x zilver 2x brons)
- Kiel (1x zilver)
- Beune (1x brons)
Hier medailles voor twee schaatsers van Jumbo-Visma, twee schaatsers van Zaanlander, eentje van Reggeborgh, eentje van BDM-BTZ en eentje van IKO. Heel anders dan bij de mannen...
Laatst bewerkt: