Ik hou van schaatsen. Mits op natuurijs. En kies meestal een mooi-weer-dag uit om een tocht te schaatsen. Nooit meer dan 100 km geschaatst. Maar wel lid van de elfsteden. En heb wat praktische vragen. Want omdat het geen zekerheidje is dat ik de tocht uitrij, wil ik op praktische punten goed beslagen ten ijs komen. Dus: - ik zie wat op tegen schaatsen in het donker. Hoe gaat dat? Is het handig om een mijnwerkerslamp ofzo mee te nemen? - waar zijn de tijdcontrolepunten en hoe laat moet je daar langs zijn? - wel/geen skibril? - hoe kan je je drinken/eten het beste warm houden? - is een warme maaltijd nodig? Zo ja, waar haal je die? - kan je bepaalde dingen voor/tijdens de tocht beter niet nemen? - is het logisch om elke 2 uur te stoppen om even te zitten en wat te eten en te drinken? - wordt de baan voor toerrijders ook schoongeveegd? - etc.
Hoe komt het dat je zo onvoorbereid bent? In het donker rijden, kun je toch gewoon een keer uitproberen? En op elfstedentocht.nl, bijvoorbeeld in het toertochtregelement, kan je van alles lezen over hoe de toertocht in zijn werk gaat. En voor ik het vergeet.... veel trainen (ook op lange afstanden) is ook een aanrader :wink:
Het belangrijkste advies is idd trainen, maar volgens mij zijn over fysieke mogelijk- en onmogelijkheden als je 'pas' 100k tochten hebt gereden al allerlei teksten verschenen. De meeste praktische vragen van je zijn her en der ook wel aangestipt, dus kijk eerst ff op de rest vh forum, als er dan nog concrete vragen overblijven. Stel ze. Op http://elfstedenwiki.vpro.nl/page/Eigen+verhalen+over+de+Elfstedentocht vind je vele tientallen persoonlijke verhalen waar je je helemaal kunt inleven in wat voor jou praktisch. Het antwoord op je laatste vraag is 'ja', dat ligt zo voor de hand, dat zal denk ik niemand in zijn verhaal spontaan opschrijven.
Dat is maar betrekkelijk. In het donker is het wel gevaarlijker qua valpartijen, dus op ijs waar al veel publiek overheen gegaan is (sloten, ijsbanen) zitten er teveel scheuren in. Daar rijd je omheen als je ze zien kunt, maar helemaal in t donker is gewoon vragen om ongelukken. Dat kan dan tevens de rest van de winter problemen geven. Een lampje uitproberen, of tests doen met minder zicht, is wel aan te bevelen. Of rijden op goed ijs. Bovendien ben je in het donker alleen op het ijs, dus weinig hulp als er wat gebeurt. Dit geldt al het laatste uur tegen zonsondergang, (dat vind ik dan wel weer vreemd, waar is iedereen dan ?)
gewoon héél hard schaatsen, dan hoef je niet in het donker maar het is niet zo spannend als je denkt. vaak is er door de maan genoeg licht om fatsoenlijk te kunnen kijken . je kan het gewoon een keer proberen, (maar ga wel op een stuk waar je eerder die dag hebt geschaatst) succes groeten Edo
het is eigelijk best wel raar, Henk Angenent en Erik Hulsebosch waren uitgelood. maar iemand die de ballenverstand van toertochten schaatsen heeft mag wel meedoen :roll: . gelukkig zijn de regels ietsje aangepast :wink: .
Voel wel mee met de topicmaker. Denk alleen dat hij iets te weinig getraind is. Ik wil graag de Noorderrondritten (160 km) rijden, ben ook startgerechtigd. Alleen ook ik heb nog nooit een 100+ gereden. Wel vaak (wekelijks) op de kunstijsbaan te vinden en afgelopen winters ook vele km op natuurijs gemaakt. 30 december '10 een 80 km gedaan in de weerribben / dwarsgracht. Dit in een tijd van 3.05 uur. Natuurlijk weet ik dat ik bij de 160 van de NRR niet zo hard van start moet gaan, maar denken jullie dat deze voor mij te doen is? Heb wel een harkerstechniek, moet het dus van werklust hebben. Wordt wel iets beter trouwens.
Denk dat dat wel te doen moet zijn. Doceren is het toverwoord hiervoor. De ellende is natuurlijk dat je niet zo gek vaak tochten boven de 100 km kunt schaatsen. Je zou eens naar Flevonice kunnen gaan. Ik ben daar twee jaar terug eens geweest en heb daar toen 22 rondjes gereden. Dan kun je redelijk wat kilometers maken, beter dan op een 400m baan. 't Is alleen een end rijden voor mij om er te komen.
Je enthousiasme kan ik begrijpen, dat voel ik inderdaad met je mee. Maar... misschien was het handig om ook de rest van de zin te quoten: maar denk wel dat je te weinig getraind bent. Ik weet niet of je ook je rondjes maakt op het kunstijs? Zo niet dan kun je de 11-steden beter vergeten denk ik. Wij draaien wekelijks onze rondjes op de kunstijsbaan in Assen. We zijn dan een dik uur aan het schaatsen en pakken dan 25 tot 30 km aan ronden. Nog niet ideaal, maar dat is wel een voorbereiding. En ik maak me al druk of ik de 160 km van de NRR haal... Kom op, de baan op!
Ik denk dat als je ervaring hebt als duursporter, je een end moet kunnen komen. Doordat ik zelf jaren lange fietstochten gereden heb (200+ km was geen uitzondering) weet ik nu nog steeds hoe te doseren en rij ik zonder al teveel voorbereiding makkelijk lange tochten. Een ervaring die op het ijs ook helpt.
Ik heb ook een vraag, die ik na even snel zoeken Ik zit er al een aantal winters over te denken om me in te schrijven voor de Friese elfsteden vereniging. In eerste instantie als niet-rijdend lid, omdat ik enerzijnds niet in aanmerking wil komen voor de beschikbaar komende startplekken, maar anderzijds wel mijn betrokkenheid wil tonen en financiele steun bijdragen. Echter zou ik mezelf niet voor altijd willen uitsluiten voor de startkans op de elfstedentocht. Weet iemand of het ook mogelijk is wanneer je eenmaal lid bent na een gegeven tijd (uiteraard met de juiste verklaringen en handtekeningen) het lidmanschap alsnog om te zetten? Ik kan hier namelijk weinig over vinden op de website.
Hoi Wroeter, Ik wil je wel even een hard onder de riem steken: de Elfstedentocht is niet alleen voor trainingsbeesten! Ik ken heel wat natuurijsschaatsers die hem probleemloos uitreden zonder dat ze aan de Weissensee meededen of naar Flevonice gingen. En ook voor er ueberhaupt kunstijsbanen waren in Nederland, waren er al vele duizenden mensen die hem uitreden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfde_Elfstedentocht). Nu moet je natuurlijk wel een goede conditie hebben en kunnen schaatsen. Wat bedoel je met "nooit meer dan 100 km geschaatst"? Als je wel eens tegen de 100 hebt gedaan, en toen nog het gevoel had dat je een leuke dag had gehad, lijkt me dat je het best kunt proberen. Wat betreft je praktische vragen: Ik snap dat het voor de Daar heb ik geen ervaring mee... Volgens http://elfstedentocht.nl/files/FILES/20 ... lement.pdf: Sluiting controle, afsluiten van de route, beëindigen van de tocht De controlepost te Stavoren wordt om 15.30 uur gesloten; De controlepost te Hindeloopen wordt om 16.00 uur gesloten; De controlepost te Workum wordt om 16.30 uur gesloten; De controlepost te Harlingen wordt om 18.15 uur gesloten; De controlepost te Franeker wordt om 19.00 uur gesloten; De laatste doorkomst te Oude Leije (8 km voor Bartlehiem) wordt bepaald op 21.00 uur; De controlepost te Dokkum wordt om 22.45 uur gesloten; De controlepost te Leeuwarden wordt om 0.00 uur gesloten. Een echte skibril heb je in Nederland maar zelden nodig. De meeste betere rijders zie je op natuurijs met een sportzonnebril rijden. Ik zou niet te veel spullen meenemen. En het zal in Nederland niet gauw zo koud zijn dat iets wat je op je lichaam draagt, of in een gesloten tas zit, op klaarlichte dag bevriest. Het antwoord op deze vragen zal bij een Elfstedentocht niet anders zijn dan bij andere duurinspanningen. Ik mag het hopen. Het zou een mooie chaos worden als ze die 16.000 man door de sneeuw laten ploeteren... :roll: Disclaimer: ik was 11 bij de laatste Elfstedentocht en heb zelf ook nooit meer dan 100 km geschaatst.
Ik heb de laatste Elfstedentocht in iets meer dan 10 uur gereden. Ben destijds pas een paar dagen eerder begonnen met schaatsten. Ik rijd nooit op kunstijsbanen, alleen maar op natuurijs. Ook nog nooit op de Weissensee geweest. Wel ooit eens een Elfmerentocht gereden. Ik reed de laatste Elfstedentocht destijds met mijn vader (20 kg te zwaar met bierbuik), en die schaatst ook probleemloos een Elfstedentocht of Elfmerentocht zonder enige vorm van training. Hij heeft die van 1963 nog uitgereden. Kortom, je hoeft inderdaad geen trainingsbeest te zijn.