Smering van de lagers

Discussie in 'Skeeleren' gestart door Jean Luc, 19 apr 2012.

  1. Jean Luc

    Jean Luc New Member

    Wie kan me vertellen wat nu het beste smeermiddel is voor je lagers.
    Ik lees hierover veel verhalen maar zijn niet erg eenduidig.
  2. jezzels41

    jezzels41 New Member

  3. Hoi Jean-Luc,

    is ook een beetje afhankelijk van het lager wat je in je skeelers hebt. Je hebt geloof ik gesloten lagers en lagers afgedekt met een rubbertje.
    De gesloten lagers kun je niet veel mee, uitspoelen in een bakje met thinner of zoiets om de binnenkant schoon te spoelen. Ik weet niet echt of dat ook noodzakelijk is, het lager is immers gesloten.... Voor smeren gebruik ik zelf een klein potje met olie, meestal een dunne zodat die goed doorsijpelt. Even laten zwemmen, goed uit laten lekken en afdrogen en dan weer terugzetten.

    Ik heb ook lagers gehad met een afdekrubbertje. Met een niet al te dikke naald kun je dat dekseltje verwijderen zodat je wat makkelijker kunt schoonmaken. Of je gebruikt hier ook weer olie, ik heb ook wel eens racing gel gebruikt, een smeermiddel in een spuitje. Ik had het idee dat die wat tijd nodig had om op te warmen maar dat kan ook aan mij hebben gelegen.

    Misschien doe ik zelf wel heel foute dingen, maar dit is wat ik zelf meestal doe voor het smeren van de lagers. Er zullen ongetwijfeld betere manieren zijn, als dat zo is dan horen we dat graag!!!!!

    GRoet, Hedzer
  4. Itachimaru

    Itachimaru Member

    Verschillende manieren.

    Eerst en vooral best geen lagers kopen die volledig toe zijn. Half open lagers is de beste oplossing.
    Kuisen kan je met volgende producten, Wasbenzine, White Spirit, petroleum,... Bij de zuivere ontvetters moet je natuurlijk olie opnieuw toevoegen.

    Welke olie je best gebruikt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Je moet alleen erop letten dat het fijne olie is. Ik denk dan aan wapenolie, olie voor naaldmachines,... een fijne spray.

    Hoe wij het meestal doen (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt), een kom vol met ontvetter en daar al je lagers in. Daarna met een oude tandeborstel schrob je ze één voor één proper. Daarna blaas je alles uit met de compressor (zo kan je heel goed horen of er nog vuil tussen zit). Sommige mensen steken ze ook in een gesloten fles en schudden ze door elkaar. Nadeel is wel dat niet alle lagers er goed tegen kunnen om constant tegen elkaar te botsen...

    Na het uitblazen met de compressor voeg je olie toe en blaas je eventueel nog eens uit (zeker als er teveel in gedaan is).

    Minstens even belangrijk is het kuisen van de tussenstukjes en de vijsjes waarmee je de wielen vast zet. Meestal geven we die ook een lichte oliefilm mee.

    Makkelijke manier om te testen of het goed is (buiten het horen draaien) is een proper bakje wasbenzine en kijken of er nog verkleuring is.

    Hangt er natuurlijk voor een groot deel van af hoeveel tijd je hieraan wil besteden en of je wielen wilt die 3 minuten bollen of 30 seconden...

    Hopelijk kunnen jullie er iets mee!

    Greets
  5. jezzels41

    jezzels41 New Member

    gesloten lagers kun je toch gewoon openmaken? Ik heb namelijk gesloten lagers en ik kan met een speld ze zo openmaken.
  6. Jean Luc

    Jean Luc New Member

    Bedankt voor jullie reacties!
    Rest nog de vraag, waarmee insmeren!
    Teflon, vet, olie of zijn er andere slimmigheden??

    Ik ga er dan wel vanuit dat ik niet te beroerd ben om regelmatig te onderhouden.
    Vet lijkt me dan af te vallen omdat het toch meer weerstand geeft maar wel ondershouds "vrij".
  7. kavee

    kavee Member

    Bij gesloten lagers kun je één plaatje permanent verwijderen. De open kanten plaats je natuurijk naar binnen.

    Het verwijderen gaat heel makkelijk met een priem: sla er voorzichtig een gaatje in en wip ze eruit.

    Voor het smeren gebruik ik teflonspray (PFTE-spray van Griffon).

Deel Deze Pagina