Schaatsen in de oven, proneren, enkel pijn

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door DutchChili, 29 sep 2020.

  1. DutchChili

    DutchChili Member

    Beste ervaringsdeskundigen,

    Zowel in mijn nieuwe schaatsen als in mijn skates ervaar ik pijn aan mijn enkelknopje. Dat uitstekende ding aan de buitenkant van je enkel. In medische termijn: het laagste puntje van je fibula bot.
    Mijn vraag is: wat nu?

    Ter toelichting. Ik had er met mijn skates eigenlijk nooit last van tot ik bij een vereniging ging rijden. Het gaat daar harder (meer sprinten) en meer bochten rijden.
    Mijn schaatsen heb ik net nieuw en daar ik ervaar de pijnklacht ook. Het leidt tot irritatie van de poreneus pees die over dat stukje bot heen loopt.

    Zoekende naar de oorzaak viel mij op dat mijn hiel goed vast zit in de schoenen, maar mijn enkel (die uitstekende botjes) best wat speling heeft. Als mijn voet ontspannen staat proneert hij iets (niet meer dan normaal). In die stand heb ik de schoenen ook laten vormen. Als ik echter op de buitenkant van de schaats/skate sta, is er speling tussen fibula knop en binnenkant schoen. Het gevolg is dat bij de afzet (en het naar binnen kantelen van de enkel) mijn bot tegen de binnenkant schoen tikt. Dat geeft het probleem.
    Had ik de schoenen misschien beter kunnen vormen met 'druk op de buitenkant voet' zodat ik helemaal niet kan zwikken? Moet ik het contactpunt wegknobbelen? Techniek verbeteren? Iets anders?
  2. Patrick510

    Patrick510 Active Member


    In principe klemt de schoen op de hak en is er inderdaad speling bovenin de schoen. Met name als je rechtop staat zit de schoen rondom je enkelbotje los. In de meeste schaatsschoenen is daar ook niet per sé veel stevigheid ingebouwd omdat je voet daar niet wordt ingeklemd. Dat er wat irritatie ontstaat kan, ik heb dat in het verleden ook wel eens gehad. Bij mij was het zo dat de schoen door het contact met de huid de huid bewoog over dat botje en dat zorgde voor de irritatie. Je kunt overwegen om een stukje sporttape over de enkel te plakken of een eazyfit sokje aan te doen. Het laatste is een sokje van dun neopreen wat uit 2 losse lagen bestaat, als er dan druk op dat sokje ontstaat bewegen deze lagen ten opzichte van elkaar en bewegen ze niet de huid over het botje heen. . Dit zorgt ervoor dat de schoen niet direct op de huid drukt en verlicht die irritatie omdat deze twee laagjes over elkaar heen schuiven en daarmee dus niet je huid de schuivende / meest flexibele laag is.

    Wat overigens ook de irritatie kan vergroten is als in het knobbeltje van de schoen waar dat bot van je enkel in valt het lipje van de schoen ook valt. Dat heeft namelijk wel eens de nijging om een beetje naar de buitenkant te zakken dus het is zaak dat je die goed recht doet voor het veteren en eventueel kun je er een klein randje vanaf knippen om ervoor te zorgen dat het lipje niet meer tussen je enkelbot en de schoen in zit.

    Technisch zijn er ook nog een aantal voorwaarden waar je op moet letten:
    - de eerste is dat je tijdens het schaatsen ervoor moet zorgen dat je je knieën goed naar voren duwt. Dit zorgt ervoor dat je enkelgewricht op slot komt te staan en niet meer zwikt. Het zwikken van de enkel is een voorname oorzaak van het contact tussen het enkelbotje en de schoen. Met een enkelgewricht dat op slot zit is de inklemming van de hak voldoende en heb je de stevigheid bovenin de schoen niet zo nodig. Oudere topmodellen van Viking (Gold 2000 en Gold 2005) voelen op zich hard aan ter hoogte van de enkels maar bieden in de praktijk praktisch geen ondersteuning, die creëer je zelf door je knieën naar voren te duwen.
    - De tweede voorwaarde is balans bij de inzet. Je moet recht boven het ijzer staan, als je dit niet doet zul je onbewust wat stevigheid in de schoen op plaatsen die daar niet voor zijn bedoeld willen gebruiken om te schaatsen. Sta je teveel aan de binnenkant van het ijzer, knikt de schaats naar buiten en komt er druk op het knobbeltje omdat de schoen er teveel op drukt (als de schoen recht onder je voet zit drukt het er niet op)
    - Zijwaartse afzet; eigenlijk zie je dat bij heel veel schaatsers en je ziet het ook wel terug op mijn profielfoto. Bij een perfect zijwaartse afzet waar de krachtlijn vanuit het lichaam precies door het ijzer loopt knikt de de schaats niet, als je onvoldoende 'op je afzet staat' knikt hij wel. Eigenlijk een beetje hetzelfde als het punt hierboven, maar dan in de afzet. Aangezien je aangeeft bij je club harder te moeten rijden is het best aannemelijk dat je door harder te willen gaan juist wel meer kracht levert maar tegelijkertijd de timing van de zijwaartse afzet verliest en meer naar achter gaat trappen. Het naar achter trappen is ook niet waarop de schaatsschoen is gemaakt en kan deze irritatie veroorzaken. Als je het gevoel hebt er uit alle macht achteraan te moeten rennen om je clubgenoten bij te houden moet je waarschijnlijk te hard en dat zijn momenten waarop je je techniek juist verliest. In dat geval kun je je steigerungs / sprintjes beter wat rustiger maar technischer afwerken, daar ga je op termijn veel harder van schaatsen.
  3. DutchChili

    DutchChili Member

    Dank voor je zeer uitgebreide reactie!
    Het is fijn om wat zaken bevestigd te krijgen.

    Ik heb nog even gepast en geconstateerd dat ik in de 'knie vooruit' positie nog altijd het randje van de schoen kan raken. Ik ga de winkel maar even vragen dat randje wat opzij te buigen als het toch geen steunfunctie heeft. Dan krijg ik in ieder geval geen klachten als ik even wat minder technisch aan het schaatsen ben.
    Bij de eerste schaatsles van het seizoen bleek ook dat ik mijn heup bij de linker inzet niet genoeg naar links beweeg in het horizontale vlak. Dat heb ik aangepast en het maakt een groot verschil. Het naar binnen zwikken van de enkel had waarschijnlijk als primaire oorzaak de plaats van het LZP. Ook het wegglijden en de daaruit voortkomende onbalans was meteen verdwenen. Daarna ook nog even geskate en daar merkte ik hetzelfde positieve effect. Het ging ook meteen weer wat harder :)
    De knie consequent naar voren drukken is inderdaad ook nog een verbeterpunt. D0or het hiervoor genoemde balans probleem had ik de neiging om de enkelhoek na de inzet te vergroten. Ter compensatie van de onbalans. Nu ik weet wat het is gaat het veel beter en moet ik deze beweging vooral gaan automatiseren.

    Erg gaaf trouwens, dat je op de weg heel goed denkt te gaan en dat je op het ijs dan meteen geconfronteerd wordt met alles wat je in je techniek verkwanseld hebt. Ik zou in de zomer regelmatig moeten schaatsen :)
  4. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Graag gedaan hoor, mooi om te horen dat het herkenbaar is!

    Probeer ook echt even de sporttape te plakken op het punt waar je de schoen raakt. Het kan de irritatie wel wat verlichten en zo'n rolletje kost je 3 euro en doe je best even mee. Zelf heb ik het in eerdere seizoenen ook gebruikt, meestal waren mijn voeten na een paar keer wel gewend en ging het beter en kon ik het achterwege laten.

    Even benieuwd; welke schoen rijd je?
  5. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Onafhankelijk van je techniek zouden je schoenen nooit pijn hoeven/moeten doen. Als je last hebt van een drukpuntje, moet je die gewoon even laten uitknobbelen. Een goede speciaalzaak doet dit graag voor je.
    Ga er zeker niet mee door schaatsen! Daarmee loop je het risico op ontstekingen en bot-vergroeiingen en blijvende beschadigingen. Een stukje tape kan helpen tegen blaren of beknellingen, maar werken bij drukpunten juist averechts.
    Patrick510 vindt dit leuk.
  6. Mannes viking

    Mannes viking Member

    Bunga Lace Bite Pad bij oomsport
    Deze kun je ook proberen
  7. DutchChili

    DutchChili Member

    Inderdaad, schoenen zouden geen pijn moeten doen als het de juiste maat is. In mijn geval wordt het knobbelen, omdat mijn knobbel precies bij een randje zit :)
    (rechts zit de knobbel iets lager en raak ik het bovenste randje van de schoen niet.)

    Voor schaatsen heb ik de Evo Helium.
    Voor skaten de Luigino Strut.
    Patrick510 vindt dit leuk.
  8. Mannes viking

    Mannes viking Member

    ik weet niet waar je woont maar uitknobbelen kan bij elke schaatswinkel met een knobbeltang
  9. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Aha op die manier, dan ben ik het helemaal eens met Daan, ik dacht dat de irritatie meer kwam door het schuiven langs de schoen. Niet helemaal goed begrepen en goede aanvulling!
  10. DutchChili

    DutchChili Member

    Heren, bedankt. Het knobbelen heeft gewerkt.
    Bij Van der Woude sport in Hoorn hebben ze mij even 2 rondjes laten rijden, laten bevestigen waar het euvel zat, schoenen lokaal verwarmen, uitduwen (de rand van de schoen) en meteen weer het ijs op gestuurd. En dat heeft gewerkt. Ik heb bewust een beetje 'lomp' geschaatst om wat ruimte te maken. Het drukpunt op de peroneus pees bij de fibula knop is verdwenen. -> ik raak het randje niet meer.
    Ik merk nog wel dat er hier en daar druk ontstaat als ik met mijn tenen afzet (de 'klap'), maar dat kan ik technische denk ik nog wel oplossen door verder achterop te zitten.
    Ik heb datzelfde in mijn skates als de vermoeidheid het begint te winnen van mijn techniek. Dan ga ik ook meer met mijn tenen afzetten, meer 'naar achter' ipv 'opzij'.
    Patrick510 vindt dit leuk.
  11. Mannes viking

    Mannes viking Member

    Het is ook de bedoeling met klapschaatsen om met de hak zijwaarts af te zetten en niet met je tenen
  12. DutchChili

    DutchChili Member

    Echt? Ik dacht dat je eigenlijk normaal moest afzetten, maar dan 'een klap na' moest geven met je tenen / kuitspier.
  13. Mannes viking

    Mannes viking Member

    Ik heb het ook niet goed
    Je moet goed achterop zitten en zijwaarts afzetten
  14. Veug_r

    Veug_r New Member

    Goed zijwaarts blijven afzetten, vooral niet met je tenen want dan verlies je vermogen.
  15. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Ik wil hier toch even op reageren. Het is bij schaatsen sowieso belangrijk om goed achterop te blijven zitten en helemaal zijwaarts af te zetten, maar dat je daarbij je enkelstrekkers niet zou mogen gebruiken is pertinent onwaar!

    De enkelstrekkers zijn direct verbonden met de bovenbeenspieren d.m.v. een zogenoemde biomechanische keten. Door de manier waarop de hefbomen met elkaar verbonden zijn zorgt het strekken van je bovenbeen direct voor het aanspannen van de kuitspieren en vice versa. Onderzoek heeft aangetoond dat het nadeel van vaste schaatsen dan ook tweeledig is. Het niet kunnen strekken van de enkel zorgt er enerzijds voor dat de afzet wordt verkort doordat het ijzer eerder van het ijs moet komen en anderzijds wordt een effectieve strekking van het bovenbeen belemmerd. Dit is waarom een klapschaats zo veel efficiënter is dan een vaste schaats.

    Het doelbewust afzetten met de hak en daarbij dus je enkelstrekkers actief uitschakelen zorgt er dus voor dat je hele afzet minder efficient wordt. Het volledig strekken van het bovenbeen zorgt op zijn beurt weer dat je enkelstrekkers wel geactiveerd moeten worden. Het is dan ook onvermijdelijk dat er op dat moment met de tenen wordt afgezet. Dit is een natuurkundige wetmatigheid en het principe achter de klapschaats.

    De kunst is nu om dit te doen terwijl je wel goed achterop blijft zitten en goed zijwaarts af blijft zetten. Je zult merken dat als je dit goed doet, je klapschaats minder ver open klapt dan wanneer je naar achteren afzet en je gewicht voortdurend op je voorvoeten houdt. Het minder ver openklappen is dan een gevolg van het zijwaarts afzetten, en niet van het actief de-activeren van de enkelstrekkers.
    Laatst bewerkt: 4 okt 2020
    VVA, mi, Patrick510 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. dsdevries

    dsdevries Active Member

  17. Eelco

    Eelco Well-Known Member

  18. DutchChili

    DutchChili Member

    Ik heb bij de laatste training gemerkt dat het probleem toch nog niet helemaal opgelost is. Goed met de knie naar voren en zoveel mogelijk met de hak afzetten helpt. Logisch, de pees doet dan niets. Maar, naarmate de techniek slordiger wordt of als ik even rechtop schaats (ronde rust) ontstaat er direct een pijnklacht.
    Zou het kunnen dat de schoen zo straks zit na het vervormen dat de pees niet soepel kan bewegen in de schoen, en dus thv de fibula knop kapot getrokken wordt?
    Dan zou ik dus onder de knop, en schuin omlaag richting de zool, wat ruimte moeten laten maken.
  19. Mannes viking

    Mannes viking Member

    Is heel herkenbaar dit probleem
    Ik heb een foto toegevoegd dit hielp mij wel bij de enkelknobbel misschien is het wat voor jou ik gebruikte het bij mij viking silver 2 schoenen en ook bij mijn raps parrot skeeler schoen ik heb het bij de schaatsschoenen niet meer nodig ik heb nu andere schaatsschoenen

    Bijgevoegde bestanden:

  20. DutchChili

    DutchChili Member

    Thanks. Het zou tot wat extra speelruimte moeten leiden.

Deel Deze Pagina