Ik vind dit meer een plan waarmee de werkgever van Jac Orie (Lotto-Jumbo) gediend is dan de schaatssport. Wat een door eigenbelang ingegeven plan om de commerciële sponsor van je eigen ploeg meer exposure te geven. Ik had van Jac Orie meer visie verwacht. Blijkbaar kan hij niet verder kijken dan zijn korte termijn eigen belang.
Mijn grootste bezwaar tegen dit plan is dat je de herkenbaarheid van het schaatsen vermindert. Voor het grote publiek is het overzichtelijk en herkenbaar dat schaatsers voor hun land uitkomen. Ik geloof er in dat een duidelijk product op de lange termijn beter verkoopt, dan op de korte termijn opportunistisch van schaatsers (meer nog dan nu het geval is) rijdende reclamezuilen te maken. Feit is dat de internationale publieke belangstelling voor het schaatsen groter was voor het tijdperk dat de commercie zijn intrede deed. Waarmee ik niet stel dat puur door de toenemende commercie de internationale belangstelling voor het schaatsen is verminderd.
Wat ik me verder nog afvraag:
- Wil Jac Orie van de terechte restrictie van vijf deelnemers per land per afstand af?
- Als Jac Orie het schaatsen commercieel interessanter wil maken, waarom verplicht hij het grootste boegbeeld van het schaatsen (Sven Kramer) niet om meer wedstrijden te rijden?
- Welke sponsor zit erop te wachten om zijn relaties te mogen uitnodigen voor een world cup in pakweg Obihiro of Chelyabinsk, of gaan alle world cups in Heerenveen verreden worden?
- Welk internationaal marktonderzoek ligt aan deze ''visie'' ten grondslag, of is alleen met de hoofdkantoren van Lotto en Jumbo gebeld?