Marathonschaatsen 2024-2025

Volgens mij is Irene Schouten ook verbonden aan die marathon, waarbij nogal wat prijzengeld valt binnen te harken. Of ze meedoet als wedstrijdrijder of ambassadeur weet ik niet.
 
De sprintrace (50km heren) is inmiddels ook aan de gang. Beter ijs - naar verluid - dan de trilplaat die gisteren voor een uitputtingsslag en selectieve koers zorgde. De dames starten om 12.00 uur aan een sprintrace over 40km.

 
Volg hier de 200km van Lulea - de alternatieve Alternatieve Elfstedentocht:

Zware omstandigheden. Het begint wat te dooien, er staat een enorme wind, er is natte neerslag en door de mist is het zicht minimaal. Perfect om "stiekem" weg te rijden.
 
Poah, wat een epische koers bij de mannen. Superzware omstandigheden waarin uiteindelijk drie moegestreden mannen (Daan Gelling, Jordy Harink en Crispijn Ariëns die ondanks zijn lastige positie de twee mannen van A-ware tot het einde kon beteugelen) na 200km uit maakten wie de winnaar zou worden van de alternatieve Alternatieve Elfstedentocht en het is Daan Gelling geworden die met een lange sprint voor de wind uit een kleine voorsprong behaalde en deze niet meer uit handen gaf. Ariëns brak in de laatste 100m, zodat Harink naar de tweede plaats sprint en A-ware daarmee een hele luxe overwinning geeft. De afzwaaiende Kruijer behoorde ook tot de beslissende kopgroep, maar moest lossen toen het aanvallen begon te regenen. Niet te min pakt hij voor Bouwselect een mooie 4e plaats die hem duidelijk veel deed. Ook de beloftenrijder van A-ware, Kevin van der Horst mag trots zijn. Hij ziet zichzelf - als meest aanvallende rijder van de dag (begon al in de eerste ronde en heeft tot in de finale aan kop meegedaan) - terug op P5 nadat hij de laatste 40km alleen moest rijden na een val. De jonge Ruben Ligtenberg, die nog geen nieuwe ploeg heeft voor volgend seizoen, wordt 6e in de pelotonsprint voor Sjoerd den Hertog. Favorieten/snelle mannen als Luc ter Haar, Evert Hoolwerf Harm Visser en Christian Haasjes vielen (soms lettelijk) uit in het tweede deel van de koers.

Den Hertog behaalt met zijn 7e plaats een 3e plaats in het eindklassement van de natuurijs GP. Zijn ploeggenoten Gelling en Harink worden respectievelijk 2e en 1e en zetten daarmee een kroon op de dominante tweede seizoenshelft van A-ware.
 
En dat is nr. 16 voor Marijke Groenewoud. Met name dankzij een beresterke controlerende Maaike Verweij. Bente Kerkhoff pakt én het algemeen klassement én het jongeren klassement.
 
En dat is nr. 16 voor Marijke Groenewoud. Met name dankzij een beresterke controlerende Maaike Verweij. Bente Kerkhoff pakt én het algemeen klassement én het jongeren klassement.
Het laatste kwart van de wedstrijd via de livestream nog even meegepakt. Ze won de sprint overtuigend door al op 500m van de streep aan te gaan. Er stond opvallend veel publiek langs de baan vond ik, maar kon niet goed zien of er ook nog mensen op de tribune zaten.
 
Het is inderdaad superdruk. Sowieso dit jaar wel een aantal marathons meegemaakt die drukker bezocht zijn dan afgelopen jaren. Ook Deventer en Heerenveen werden heel goed bezocht.
 
Het laatste kwart van de wedstrijd via de livestream nog even meegepakt. Ze won de sprint overtuigend door al op 500m van de streep aan te gaan. Er stond opvallend veel publiek langs de baan vond ik, maar kon niet goed zien of er ook nog mensen op de tribune zaten.
die tribunes in Kardinge zijn vrij klein, dus als daar nog mensen zaten kan dat nooit veel zijn

maar deze wedstrijd is nogal gepromoot om te laten zien dat Kardinge moet blijven. Dat is nog altijd niet zeker namelijk... :(
 
die tribunes in Kardinge zijn vrij klein, dus als daar nog mensen zaten kan dat nooit veel zijn

maar deze wedstrijd is nogal gepromoot om te laten zien dat Kardinge moet blijven. Dat is nog altijd niet zeker namelijk... :(
Het zou wel een ramp voor de regio zijn als na Assen ook Groningen geen kunstijsbaan meer heeft.
 
Het zou wel een ramp voor de regio zijn als na Assen ook Groningen geen kunstijsbaan meer heeft.
klopt. Zorg jij dat de politiek dat ook gaat snappen?

Gemeente Groningen wil wel. Provincie wil niet mee, want die vinden dat de baan bij de stad hoort en bij van de regio. Ofzoiets.
 
klopt. Zorg jij dat de politiek dat ook gaat snappen?

Gemeente Groningen wil wel. Provincie wil niet mee, want die vinden dat de baan bij de stad hoort en bij van de regio. Ofzoiets.
Hoe zit het eigenlijk met de plannen voor een baan in Hoogeveen ? Onder andere Piet Kleine en Herbert Dijkstra hebben zich daar toen hard voor gemaakt. Zijn die plannen helemaal van de baan (!)
 
Voor zover ik weet zijn die plannen voor Hoogeveen inderdaad van de baan, en kijkt men nu naar een tunnelbaan in Assen.

Maar als die tunnelbaan in Assen er komt is dat weer minder gunstig voor Groningen (als in: dan gaan er ook mensen naar Assen en dus minder mensen naar Kardinge en dat maakt de bereidheid van de provincie Groningen om mee te betalen niet groter)
 
Zo'n tunnelbaan is ook drie keer niks en een keuze uit kostenbesparing. Maar goedkoop blijkt vaak duurkoop te zijn. De provincie Friesland heeft ook bijgedragen aan Thialf en de Elfsteden hal. Volgens mij ben je het beste uit met een goed plan (waar meerdere sporten onderdak hebben) voor een nieuw Kardinge waar de provincie dan ook aan bijdraagt. Er zitten nogal wat ijsclubs in Kardinge dus die zouden ook verdwijnen als het weg valt. En het gaat al zo slecht met de jeugd qua beweging.
 
Zo'n tunnelbaan is ook drie keer niks en een keuze uit kostenbesparing. Maar goedkoop blijkt vaak duurkoop te zijn. De provincie Friesland heeft ook bijgedragen aan Thialf en de Elfsteden hal. Volgens mij ben je het beste uit met een goed plan (waar meerdere sporten onderdak hebben) voor een nieuw Kardinge waar de provincie dan ook aan bijdraagt. Er zitten nogal wat ijsclubs in Kardinge dus die zouden ook verdwijnen als het weg valt. En het gaat al zo slecht met de jeugd qua beweging.
ja, jij en ik snappen dat. En een heleboel andere mensen ook. Maar de mensen die er over gaan hebben het niet helemaal door nog. Of vinden breedtesport gewoon niet belangrijk (dat zag je in de landelijke politiek immers ook)
 
klopt. Zorg jij dat de politiek dat ook gaat snappen?

Gemeente Groningen wil wel. Provincie wil niet mee, want die vinden dat de baan bij de stad hoort en bij van de regio. Ofzoiets.
Dat zei ik al toen de open baan in het stadspark overging naar het park Khardinge. (ik woonde er toen) Daar kan het veel minder goed de regionale functie vervullen. Groningen-Zuid dat is al bijna Assen. Daar moet je met de planning van dit soort zaken meer rekening mee houden.
 
Back
Top