Volgens mij is inkorten van 5000 naar 3000 meter best een operatie, die het beste halfslachtig uitgevoerd kan worden. Bij veel auto- en motorcircuits zie je dat er vaak meerdere routes bestaan, met optionele shortcuts en extra lussen. Het uit de grond halen van de vriesbuizen is nogal een operatie en misschien dat ze beter een paar verbindingsstukken kunnen aanleggen, waardoor de lengte variabel wordt. Als het nog een beetje warm is, of juist als er veel concurrentie is van natuurijs is, dan bevries je maar 2 of 3 kilometer, terwijl als het een week goed druk gaat worden, dat je dan het volledige parcours van vijf kilometer houdt. Je zou bijvoorbeeld bij het uitkomen van de laatste lus en het rechte stuk naar rechts, een shortcut kunnen bouwen naar de binnenlus links en of juist van die lus naar dat rechte stuk. Ook helemaal rechtsonder een verbinding van de binnen- naar de buitenlus. P.S. Ik ben nog nooit op FlevOnice geweest, dus herstel me als ik peop praat.
Vandaag ook geweest. Na twee rondjes van 3 km had ik het wel gezien. Veel water, veel ribbels, heeeel zacht ijs, zo glij je een stukje, zo sta je ineens stil. Ik had m'n schaatsen geslepen; dat kan ik nu weer gaan doen. Vandaag is/was het zeker geen aanrader. Jammer van de 3 uur in de auto. Ik had er meer van verwacht.
@leenstrafan. Zoals je schrijft ben je er nog nooit geweest, uit je reactie / idee blijkt dat ook wel. Van 5 naar 3 is zo gebeurd. De binnenlus er helemaal uit en je hebt 3 km. De vriesbuizen e.d. liggen niet in de grond maar liggen boven op asfalt. Een ijsbaan flexibel maken is niet zomaar appeltje eitje. Ten eerste heb je dan overal de elementen nodig. Daarnaast moet hierdoor glycol gestuurd worden. Daarnaast heb je machines nodig die de glycol er door pompen ( a € 175 per dag per machine ), daarnaast moet je er water op storten, daarnaast duurt het enkele dagen voordat het ijs beschaatsbaar is. En daarnaast kost ijs maken enorm veel geld en inzet. Als je de flexibiliteit dan moet gaan baseren op o.a. weersvoorspellingen e.d. kost de baan alleen maar meer geld. En als het OV bij Flevonice zou stoppen vraag ik me af of het drukker zou worden. @kra. Het bericht omtrent de eventuele veranderinge is in de media meerdere malen verschenen, als schaatsliefhebber moet je dat wel ergens tegengekomen zijn.
Voor mij is de (on)bereikbaarheid ook de reden dat ik er nooit geweest ben (ik heb geen auto). Jammer dat het ingekort wordt, nu wordt het nog minder aantrekkelijk om er toch eens heen te gaan, wat ik wel al lang van plan ben. Zou mooi zijn als ze de lengte toch flexibel konden maken.
Vandaag ook weer naar Flevonice geweest. Vanmorgen was het ijs nog redelijk van kwaliteit. Naarmate de zon hoger kwam te staan en de temperatuur opliep werd de baan natter en lastiger beschaatsbaar. Hier en daar wat zacht ijs en het werd snel minder druk. Nog wel veel gezinnen op het ijs. Na de douche zag ik op de website dat de baan gesloten was en de ijskwaliteit met 1 ster gekwalificeerd werd. Dat terwijl alle aanwezige mensen gewoon door konden blijven schaatsen. Gezien de weersvoorspelling voor volgende week ( 13 graden ) vraag ik me af of ze het volhouden tot 4 maart.
Ik ben er in de vier seizoenen die FlevOnice de deuren open heeft ieder seizoen telkens een keer geweest. Ik zou als het voor mij wat beter bereikbaar was (o.a. wat dichter bij een NS-station) zeker vaker zijn geweest want als de omstandigheden een beetje mee zitten is het echt een aanrader. Je waant je dan echt alsof je een natuurijs tocht aan het doen bent.