Double Push leren

Discussie in 'Techniek & training' gestart door handjesopderug, 23 mei 2013.

  1. Wie heeft er goeie tips voor een DP beginner?

    Wat was jouw primaire oefening of gedachte bij het aanleren van de DP?
  2. Beste Handjesopderug

    Ik ben 47 jaar ik skeelerde al een jaar of 15 maar dan vanaf eind augustus tot de opening van de ijsbaan.
    Sinds vorig jaar kan ik door een knieblesure niet meer goed wielrennen, bij de schaatsbeweging heb ik veel minder klachten dus ben ik heel de zomer gaan skeeleren, dit jaar ben ik gaan proberen om de double push techniek onder de knie te krijgen. Ik beheers het nog wel niet helemaal perfect maar het gaat steeds beter.
    Ik rij niet op een baan, maar een ronde van 30 of 50 km. Met veel mooie asfaltpadden/wegen.
    Die lange stukken rechtdoor zijn ideaal om te oefenen.
    Ik ben begonnen om eerst met het glij/rol/afzetbeen een overdreven S bocht te maken. Na verloop van tijd probeerde ik om bij het neerzetten van het andere been hier ook druk op te zetten in de richting van de afzet van het andere been. Voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat je de skeeler enigzins buitenover neerzet. Om niet om te vallen heb ik ontdekt dat je buiten de S bocht ook met je heupen alsware moet mee swingen (zodat je zwaartepunt goed boven het been komt dat je plaatst). Eigenlijk door experimenteren lukt het steeds beter.
    Meestal start ik na een minuut of 15 als ik goed warmgereden ben. Op het moment dat ik moe wordt ga ik weer even over op de normale schaatstechniek of ga recht overeind rijden, m.a.w. voorzeer het niet. Op slecht wegdek of met hele harde wind tegen lukt het me ook niet dus hanteer ik daar de gewone schaatstechniek.
    Dus mijn advies, stapje bij stapje proberen m.b.v. de bovenstaande tips. Je hoeft het niet in 1 keer te beheersen.

    Groeten
    Pieter
  3. jezzels41

    jezzels41 New Member

    gwn in 1 keer proberen een soort van een s beweging te maken met 1 been
  4. Check, DP in de pocket!

    Je hebt er wat lef voor nodig maar daarna gaat het al snel bijna instinctief goed. Koste me wel weer een valpartij, want het is nog wat wild en breed allemaal en ik gooide mezelf zo van het fietspad af :D

    Voor mij voelt het alsof je met de normale afzet je zwaartepunt tot over de buitenkant van je standbeen duwt. Als je dat met schaatsen doet kan je het alleen nog maar corrigeren door snel met je standbaan 'uit-je-spoor' te springen naar buiten (of je valt :D ). Nu maak je op skeelers dat sprongetje ook (dat is de 'under-push') en stuur je snel je standbeen/skeeler onder je door. Dat laatste is een soort instinctieve correctie om het evenwicht terug te krijgen.

    Zo voelt het voor mij, doe er mee wat je wilt.
  5. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Volgens mij doe je dat bij het schaatsen ook. Bedoel je misschien dat je het been wat net heeft afgezet extreem ver achter je nieuwe afzetbeen langs slingert? Volgens mij zit de clou er in dat je het nieuwe afzetbeen op schouderhoogte neerzet, een klein beetje op de buitenkant zodat je meteen druk kunt geven.
  6. Klopt, maar bij schaatsen is het veel subtieler.

    Zie oa deze instructie, tijdstip 14:52

    http://www.youtube.com/watch?v=B0HsOyzKRN8

    Hij zet 'm in eerste instantie idd breed weg, op schouderhoogte, om daarna dat nieuwe standbeen eerst extra onder 'm door te sturen terug richting het normale afzetbeen. Op dat moment hangt ie maximaal over naar de (nieuwe) buitenkant. (want voor enige vorm van afzet moet er een kleinere hoek gemaakt worden).
  7. Viking88

    Viking88 New Member

    Handig filmpje!
  8. le franlandais

    le franlandais New Member

    Zeker een mooi filmpje, daar kan ik nog wat van leren. Bedankt !
  9. Inmiddels weer wat meer ervaring opgedaan. Mijn DP 1.0 bleek op film toch meer op een nogal zwierige normale schaatsslag met extreem overkomen. Dus weer even in de instructiefilmpjes gedoken en verder gaan oefenen. Nu gaat ie lekker.

    Als je technisch iets aan wil passen moet je het voor je gevoel sterk overdrijven, dat bleek maar weer. Je denkt al snel dat je iets aangepast hebt, maar op de video zie je daar dan nauwelijks iets van terug.

    Belangrijke punten:
    -Zet je standbeen (waarmee je daarna gaat 'under-pushen') breed weg, op (buiten)schouderbreedte. Dit voelt raar aan in vergelijking met normaal schaatsen. Het is een soort natuurijsplaatsing+++
    -Zet deze skeeler exact rechtuit neer of zelfs een fractie naar binnen gericht. Voelt ook raar aan
    -Blijf goed achterop zitten, alleen zo kan je met je skeeler bij de 'under-push' het noodzakelijke bochtje forceren en druk voelen
    -Committeer je aan de 'under-push', je moet echt overhellen naar buiten, om enige vorm van druk te ervaren. Het beeld om het andere been kruislings te laten hangen tov het under push been helpt mij daarbij (zoals in filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=B0HsOyzKRN8 op 14min 55 sec te zien is)

    Wat nu lastig is, is het gevoel dat ik nu de normale afzet minder goed doe, omdat je alleen maar met die under-push bezig bent... Blijven oefenen dus.

    Succes
  10. jezzels41

    jezzels41 New Member

    wooow dat filmpje is egt goed!!! Bedankt!!!!!!!
  11. Berry23

    Berry23 New Member

    Cool inderdaad, die ga ik ook even goed bekijken!
  12. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

Deel Deze Pagina