simpleskate
Member
Ik vond op nu.nl onderstaand bericht. Redelijk revolutionair lijkt me.
Alle leden van de Vereniging de Friesche Elfsteden mogen bij een eventuele Elfstedentocht vanaf 2016 het ijs op. Het bestuur wil de limiet opheffen van het aantal schaatsers dat mag meedoen.
De vereniging telt ruim 30.000 leden, maar alleen de helft kon bij voorgaande tochten de ijzers onder binden om het Elfstedenkruisje te bemachtigen.
Reden was niet alleen de veiligheid op het ijs, maar ook van praktische en logistieke aard. Zo moesten deelnemers zich voorheen inschrijven op de vliegbasis Leeuwarden, waarvoor pendeldiensten op en neer reden. Dat is straks niet meer nodig door de bouw van een nieuwe ijshal in de Friese hoofdstad, de Elfstedenhal.
Ook heeft de vereniging gekeken naar vergelijkbare schaatstoertochten elders in het land. Daar deden in enkele gevallen 50.000 mensen aan mee en die zijn goed verlopen. Verder is de kennis over de draagkracht van het ijs de afgelopen jaren verbeterd, zodat mogelijke risico's beter zijn in te schatten.
Organisatorische aanpassingen
Het opheffen van de deelnemerslimiet betekent wel de nodige organisatorische aanpassingen en die moeten nog worden onderzocht, stelde voorzitter Wiebe Wieling van de vereniging vrijdag.
Zo moet er gekeken worden naar het verspreid starten, een tweede startplaats en aanpassing van de route, vooral bij Sneek. De algemene ledenvergadering van de Friesche Elfsteden buigt zich in december over het voorstel.
De laatste Elfstedentocht is al weer een tijd geleden verreden, in 1997. Henk Angenent kwam toen in Leeuwarden als eerste over de finish.
De vraag is of we hier blij mee moeten zijn. Natuurlijk ben ik erg blij voor alle leden die mee kunnen doen, alleen is het organisatorisch en logistiek haalbaar. Bovendien: Gaat de charme van de tocht bij meerdere startplaatsen niet verloren?
Nog een ander punt: Als we elders dan in Leeuwarden starten, hoe komen we van de Bonkevaart bij de Zwette? Lijkt me een flink logistiek probleem.
Nog een probleem: De rijders uit Leeuwarden komen over uitgetrapt ijs, als ze de 2e startplaats voorbij zijn.
En zo kun je er nog een paar verzinnen.
Ik kan me de discussie nog herinneren van Gaje Jensma uit Groningen, een flink aantal jaren geleden. Hij had vergelijkbare voorstellen, en die werden toen kansloos weggestemd. Met name om bovengenoemde redenen.
Zelf ben ik blij voor alle leden, maar ik zie toch wel wat haken en ogen, zo niet leeuwen en beren.
Wat vindt de rest van het forum?
Schaatsgroeten,
Jan
Alle leden van de Vereniging de Friesche Elfsteden mogen bij een eventuele Elfstedentocht vanaf 2016 het ijs op. Het bestuur wil de limiet opheffen van het aantal schaatsers dat mag meedoen.
De vereniging telt ruim 30.000 leden, maar alleen de helft kon bij voorgaande tochten de ijzers onder binden om het Elfstedenkruisje te bemachtigen.
Reden was niet alleen de veiligheid op het ijs, maar ook van praktische en logistieke aard. Zo moesten deelnemers zich voorheen inschrijven op de vliegbasis Leeuwarden, waarvoor pendeldiensten op en neer reden. Dat is straks niet meer nodig door de bouw van een nieuwe ijshal in de Friese hoofdstad, de Elfstedenhal.
Ook heeft de vereniging gekeken naar vergelijkbare schaatstoertochten elders in het land. Daar deden in enkele gevallen 50.000 mensen aan mee en die zijn goed verlopen. Verder is de kennis over de draagkracht van het ijs de afgelopen jaren verbeterd, zodat mogelijke risico's beter zijn in te schatten.
Organisatorische aanpassingen
Het opheffen van de deelnemerslimiet betekent wel de nodige organisatorische aanpassingen en die moeten nog worden onderzocht, stelde voorzitter Wiebe Wieling van de vereniging vrijdag.
Zo moet er gekeken worden naar het verspreid starten, een tweede startplaats en aanpassing van de route, vooral bij Sneek. De algemene ledenvergadering van de Friesche Elfsteden buigt zich in december over het voorstel.
De laatste Elfstedentocht is al weer een tijd geleden verreden, in 1997. Henk Angenent kwam toen in Leeuwarden als eerste over de finish.
De vraag is of we hier blij mee moeten zijn. Natuurlijk ben ik erg blij voor alle leden die mee kunnen doen, alleen is het organisatorisch en logistiek haalbaar. Bovendien: Gaat de charme van de tocht bij meerdere startplaatsen niet verloren?
Nog een ander punt: Als we elders dan in Leeuwarden starten, hoe komen we van de Bonkevaart bij de Zwette? Lijkt me een flink logistiek probleem.
Nog een probleem: De rijders uit Leeuwarden komen over uitgetrapt ijs, als ze de 2e startplaats voorbij zijn.
En zo kun je er nog een paar verzinnen.
Ik kan me de discussie nog herinneren van Gaje Jensma uit Groningen, een flink aantal jaren geleden. Hij had vergelijkbare voorstellen, en die werden toen kansloos weggestemd. Met name om bovengenoemde redenen.
Zelf ben ik blij voor alle leden, maar ik zie toch wel wat haken en ogen, zo niet leeuwen en beren.
Wat vindt de rest van het forum?
Schaatsgroeten,
Jan