Het was juist als tikkeltje ouderwets woord bedoeld, omdat het in een zogenaamde tegeltjeswijsheid stond. Ik zal het verder niet gebruiken.
@chicagodude dan ben je vast geen Gordon fan ik ook niet, niet van zijn muziekstijl, en nog minder van zijn menselijke stijl, voor alle duidelijkheid
Het was verder niet onaardig bedoeld hoor, meer een FYI omdat niet iedereen zich er wellicht bewust van is. Ik weet nog goed hoe een vriend mij voor het eerst bezocht in Chicago en het niet-zo-heel-erg-beladen woord neger in de mond nam en dat direct naar het engels vertaalde, en ik toch heel snel ervoor moest zorgen dat het de mensen in het cafe niet echt opviel
Hoezo? Ik ben niet zo bekend met hem, behalve dan dat ik zijn muziek vreselijk vind. De link ontgaat me.
Morrison is waarschijnlijk gevallen in de laatste ronde. Gezien zijn tussentijd na 1100 meter was hij op weg naar een tijd rond de 1:45.
Inderdaad, ik zie het nu ook, gezien zijn rondes tot 1100m is hij dan toch aardig weg naar de top weer. Mooi!!
De gebruikelijke vertaling van neger is toch negro en dat is achterhaald, maar niet mega-controversieel? Als het echter om de Engelse vertaling van het woord "nikker" gaat dan wordt het een andere zaak. Ik weet ook nooit wat ik moet doen als ik Kanye West op de karaoke langs zie komen.
Je geeft het zelf al aan: 6:48 en 13:19 valt niet met elkaar te rijmen. Dat klopt. De 6:48 reed Hansen twee weken eerder (in Milwaukee), een verbetering naar 13:19 in twee weken tijd is onmogelijk. Dan moet je niet simpelweg concluderen dat Hansen plots erg boven verwachting rijdt, maar eens uitzoeken wat voor externe factoren het verschil in tijd kunnen verklaren: 1. Simpelweg het feit dat Calgary 900 meter verder boven zeeniveau ligt. 2. Het feit dat er dit seizoen geen snelle tijden zijn gereden in Milwaukee, waarschijnlijk zijn ze niet meer zo erg bezig met het creëren van meewind. 3. De kwartetstart. Sommige mensen trappen er steeds weer in: je kunt races in paren niet vergelijken met races in kwartetten. Dat zagen we dit seizoen aan Bob de Vries die bij de WB in Heerenveen 5 seconden sneller was dan Bergsma door een kwartetstart. Drie weken later moest De Vries in een paar starten bij het NK Afstanden en was hij 9 seconden langzamer dan Bergsma. Ik heb een aantal tijden er bij gepakt en ben gekomen tot een vuistregel van een voordeel van 1 seconde per kilometer voordeel van een kwartetstart. Hansen heeft dus eigenlijk 13:29 gereden ipv 13:19, dat klinkt al wat anders. Het zomaar classificeren van pure tijden is volstrekt zinloos, je moet altijd kijken naar de context waarin deze zijn gereden.
Om dit in perspectief te plaatsen: 1 sec per km is op de 10km ongeveer 1.3%. Het door mij geschatte voordeel van de voor de rijders duidelijk voelbare blowers in Gangneung was zo'n 0.5%.
Hieronder een aantal Nederlandse rijders die hun beste laaglandtijden in een kwartetstart reden, terwijl zij wedstrijden met importantie meestal in een paar rijden. Beste laaglandtijden 3 kilometer Carlijn Achtereekte: 4:00.80 in een kwartet en 4:04.81 in een paar Linda de Vries: 4:01.80 in een kwartet en 4:04.87 in een paar Jorien ter Mors: 4:02.23 in een kwartet en 4:03.91 in een paar Carien Kleibeuker: 4:03.79 in een kwartet en 4:07.84 in een paar Beste laaglandtijden 5 kilometer Evert Hoolwerf: 6:19.40 in een kwartet en 6:24.38 in een paar Marcel Bosker: 6:21.82 in een kwartet en 6:24.75 in een paar Beste laaglandtijden 10 kilometer Bob de Vries: 12:47.53 in een kwartet en 13:01.19 in een paar Jouke Hoogeveen 12:58.21 in een kwartet en 13:09.50 in een paar Je ziet dat de vuistregel van 1 seconde per kilometer niet volledig uit de lucht gegrepen is.
Of je er nu 8, 10 of 12 seconden bij op moet tellen (dat hangt ook van degenen af die tegelijk met je gestart zijn, natuurlijk), erg geweldig is een tijd rond de 13:25 of 13:30 in Calgary natuurlijk niet. Hoopvol is wel dat er blijkbaar 15 schaatsers de moeite hebben genomen een 10km te rijden. En dat daar een getalenteerde schaatser als Hansen bij zit. Wat zijn beweegredenen ook zijn, hij rijdt de 10km wel en dat zal een doel hebben richting de OS neem ik aan.
@Yuskov @Hakkie2 Dat er meewind is van een kwartetstart ontken ik niet. Feit is dat Hansen een Calgary-PR zonder kwartetstart in Calgary met kwartetstart met 5 seconden verbreekt. Of dat nou zonder kwartetstart ook een nieuw PR was geweest, is betwijfelbaar. Klaarblijkelijk komt hij dicht in de buurt van zijn beste 10 km. Hansen zat overigens in een kwartetstart met mannen die veel langzamer reden dan hij. Ze reden dus ook in de weg. Dan nog eens kijken naar de B-groep 10 km van Heerenveen. Ik vergelijk de beste laaglandtijd zonder kwartetstart met de tijd van Heerenveen in de B-groep. Ik corrigeer de tijden van Gangneung met 0,5%. De Nederlanders rijden inderdaad veel sneller in kwartetten dan in tweetallen (rood). Dat gold ook voor de relatief onervaren Van der Poel. Daarachter komen allemaal mannen die snellere tijden hebben gereden, vaak ook dit of vorig seizoen, zonder kwartetstart. Hierdoor kom ik uit op een correctiefactor van 1.52 seconden voor de kwartetstart 10 km... Dat is intuïtief veel te weinig, maar het komt er wel uit. Het geeft ook maar weer aan hoe verschrikkelijk ingewikkeld de kwartetstartdiscussie is, er spelen veel meer factoren mee dan alleen twee of vier rijders in de baan. Hoe voluit hebben de rijders in Heerenveen gereden? Hoe goed waren ze in vorm? Et cetera. Een eenduidige correctiefactor voor de kwartetstart maken, gaat niet zo snel.
@EenBrabander: het voordeel zit hem niet of niet alleen in meewind. Hoeveel wind maken 2 of 4 schaatsers nou? Het voordeel zit hem in het naar iemand toerijden, dat wordt door wielrenners in een tijdrit ook altijd als een seconden schelend voordeel genoemd, terwijl ze daar elkaar vaak maar heel kort zien. Ik zou op een 10km zeker op 8-12 sec inzetten. Vergelijken met tijden in een andere periode van het seizoen gaat trouwens niet, ik zou zeggen dat je hooguit kunt vergelijken tussen ritten waar maximaal 2 weken tussen zit. Anders heeft vorm een veel te grote invloed.
Zal ik het dan maar gewoon zeggen? Er is absoluut geen algemene correctiefactor te bepalen voor kwartet-starten, want er zijn veel te veel factoren die meespelen, zoals: 1) De windcirculatie 2) In hoeverre je tijdens de rit iemand in zicht voor je hebt rijden (al vrij snel, of pas tegen het einde? hoe lang kan je in de slipstream blijven hangen?) 3) Of je 1 of meerdere rijders moet inhalen (mogelijke hindering, plotseling inkakken van tempo na iemand ingehaald te hebben) De windcirculatie-correctie zou je nog wel kunnen bepalen, maar het mentale voordeel van iemand in zicht zien rijden niet, omdat dat bij sommige rijder enorm verschil maakt, en bij anderen nauwelijks een rol speelt.