Jij zegt dat ze bekend is als vriendin van, ik zeg dat is niet waar want voordat die relatie uberhaupt uit kwam begon ze al naam te maken op social media en was ze trouwens al wereldkampioen bij de junioren
easyJet kan beter, als ze longterm denken, het marathonteam gaan (co-)sponsoren. Dan sla je pas twee vliegen in één klap. Ieder jaar als het weer koud wordt komen de eerste natuurijsmarathons weer (overal in het nieuws en wordt vaak gewoon op 3 zenders + NOS uitgezonden); Elfstedentocht geneuzel etc. Iedereen van de NOS, EditieNL, Hart van Nederland, regionale omroepen die weer langskomen, ga zo door. En dan kom je toch weer bij de usual suspects uit als Jorrit, Simon Schouten, Kooiman etc. Dat plaatje langebaan én natuurijs had BAM/Univé destijds goed voor elkaar. Speelt nog mee dat het team inmiddels door het langebaansucces alweer veel bekender is geworden in Nederland. Met een samenwerkingsverband Royal A-Ware/easyJet komen beide sponsoren aan bod en easyJet is plots ieder weekend ergens te vinden op de schaatsbaan. Dat mooie blauw van A-Ware en het oranje van easyJet matcht niet prachtig, maar daar vindt je wel weer wat op. In die Elfstedentocht doc afgelopen vrijdag kwam Jorrit overigens al wel langs in easyJet-kleuren.
Ja, sowieso is schaatsen sponsoren in een niet olympisch jaar op het moment wel een vraagteken. Vraag de omgeveer een miljoen kijkers van afgelopen WK nu wie de sponsors zijn van Jutta Leerdam, Ireen Wüst of Ronald Mulder en ik denk dat je schrikt van het percentage dat het weet. Maar dan nog is het zo dat het sponsoren van een schaatsploeg mikken op ouderen is. Of misschien heeft het wel als doel om zakenparners mee te kunnen nemen, dan is het allemaal nog weer helemaal anders.
Is mij overigens een doorn in het oog, ik snap dat je bij WK's voor het land rijdt, maar sponsors krijgen mijn inziens heel weinig terug voor het geld dat in het team wordt gestoken. Alleen bij nationale kampioenschappen zien we ze in de kleuren van de sponsor. Zodra we ook maar 1 stap over de grens van Friesland stappen gaan de oranje pakken aan, zou ik niet pikken als sponsor.
Misschien trouwens een leuke optie voor Easyjet (ervan uitgaande dat ze doorgaan). Melissa Wijfje, rijdt nu bij een gewest dus is beschikbaar voor een grote ploeg (en ze gaat wel opgepikt worden door een ploeg vraag is welke), rijdt dit jaar goed, rijdt marathons en rijdt de MS (en kan goed met schouten hebben we gezien). Is het voor de BC ook meteen geen moeilijke keus meer en je hebt met Wijfje iemand voor de toekomst. Qua marketing is ze leuk en van wat ik heb gezien redelijk spontaan en comfortabel voor een camera.
Los van deze vreemde discussie (zowel profielen als dat van Leerdam als dat van Bergsma hebben hun waarde)... Aan sommigen, ik zou instagram toch niet te hard onderschatten. Afhankelijk van je bron zou het aantal dertigers en veertigers op instagram inmiddels 40% van de users uitmaken, 40% van pakweg een miljard maandelijks actieve gebruikers dus! Leerdam heeft NU AL 100.000 volgers en een engagement rate van meer dan 10%, dat is IMMENS voor iemand die pas aan het doorbreken is bij het grote publiek, dat is minstens 10x meer dan bv een Verbij, evenveel als wereldkampioene Schulting (die er best ook mee bezig is), en moet ze qua engagement al lang niet meer onderdoen voor bv een Kjeld Nuis. Een videootje erbij? Dat zijn meteen 50.000 tot 100.000 mensen die het bekeken hebben. Dat is hoedanook een enorme bonus voor een sponsor, wees maar zeker dat dat in haar wedde verrekend zit.
Hahaha sure, ik heb niet zo veel met de social media bnn'ers, maar tja voor een sponsor zijn ze nu eenmaal fantastisch
Het uithangbord van Easyjet is niet alleen Bergsma, maar qua pub minstens even hard de coach, die gaat (hopelijk) nog wel even mee
Klopt! Easyjet wordt nog vaak aangeduid hier op het forum als ´team Anema´. Een stabiele factor zou ik die man echter niet meteen willen noemen
1 miljard? Buiten Nederland weet, op een klein clubje schaatsliefhebbers niet eens wie Jutta Leerdam is. Dus die 40% van 1 miljard zal vast een foutje zijn.
1 miljard gebruikers die maandelijks minstens 1x actief zijn op instagram inderdaad, die 40% gaat over het aandeel dertigers plus veertigers, omdat sommigen denken dat het enkel een platform voor tieners is (zoals snapchat of musical.ly) Die cijfers waren los van de Leerdam discussie, en gingen over het platform zelf. Leerdam zelf heeft 100.000 volgers, en een engagement rate (*) van vaak los over de 10%, best veel voor iemand die net komt piepen. (*) Engagement rate: ratio hoeveel volgers reageren op een foto vs hoeveel je volgers je hebt. Zeer interessant voor marketeers omdat je zo gekochte of slapende, inactieve volgers eruit filtert.
Maar die cijfers hebben geen enkele waarde als het om volgers van Leerdam of elke andere willekeurige Nederlandse schaatser/schaatster gaat. Dus heeft het sowieso al geen enkele zin om met dat soort cijfers te strooien.
Het blijft toch heel erg moeilijk inschatten waarom een sponsor in het schaatsen stapt. Van easyjet snap ik helemaal niks, zijn niet NLs, hebben geen geschiedenis met deze sport, hebben een team wat niet echt aansluit bij de doelgroep en binnen hun doelgroep is hun naamsbekendheid bijna 100%. Ik denk idd dat social media en nu met name instagram heel belangrijk zijn. Maar of de jongeren die met interesse naar mooie meid Jutta in badpak kijken nou zo vreselijk vaak op zoek zijn naar dakbedekkingsmateriaal?
Tegenwoordig gaat het bij sponsors ook vaak (of misschien zelfs veel vaker) niet om de evt. naamsbekendheid wat sponsoring oplevert, maar vooral om het kweken van een goed gevoel/indruk dat mensen van je krijgen als ze je merk horen/zien (al dan niet bewust). Bij bijvoorbeeld IKO zal de connectie met dakbedekkingsmateriaal niet zo belangrijk zijn. Echter, als iemand ooit wel direct of indirect klant van IKO zou kunnen worden, dan scheelt het wel als ze onbewust al een goed gevoel bij het bedrijf hebben bij het zien/horen van het logo/kleuren/naam. En dat goede gevoel kan door van alles en nog wat komen: mooie/sympathieke schaats(t)ers, goede resultaten, etc.
Even iets andersová dan sponsoren, de uitslagová op de Tsjechische Wikipediaová: Soms gaan ze wel héél ver-ovová: Maar, ze doen meerová met buitenlandse namen. Weet je wie dit is? Spoiler Gao Tingyu Dat doen ze dus met alle Aziatische namen. De jaarlijkse schaatsforum namentrofee gaat naar degene die zonder opzoeken welke schaatser wordt bedoeld met Pe Ki-tche.