WK afstanden 2019 7-10 feb Inzell

Discussie in 'Lange baan' gestart door Mjøsaman, 18 nov 2018.

  1. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    "Team Jumbo Visma zegt World Cup af" zet Jumbo wel weer in de kop van een artikel, "Team Jumbo Visma rijdt wel" niet...
  2. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    olympisch goud trekt ook hoor, en ik zou die nederigheidfactor van Bergsma niet onderschatten, zal het goed doen bij mensen die het niet hebben op haantjes of poseurs ;)

    het hangt er toch ook vanaf hoe je je als bedrijf wil profileren
    afhankelijk van de markt en je merk kan je toch inzetten op andere uithangborden,
    bij het ene merk past zo'n haantje, bij een ander een barbie, of een noeste arbeider zonder praatjes
  3. alexander79

    alexander79 Well-Known Member

    Dat wist EasyJet ook toen ze met het team in zee zijn gegaan. Alleen Bergsma en Schouten zijn van wereldklasse bij de langebaan. De rest zijn meer marathonmensen... ik zie het probleem niet.

    Je blijft maar hebben over marketing perspectief... Leerdam kan misschien meer aandacht genereren als vriendin van... tsjaa, als dat de aandacht is die je wilt hebben.. moet je vooral rond haar bouwen. Als je wereldtitels waardeert dan is Bergsma en/of Schouten de logische keuze. Is maar wat je wilt.. we zullen gauw genoeg weten wat het is wat EasyJet wilt.
  4. alexander79

    alexander79 Well-Known Member

    Jutta Leerdam en haar fans.... tieners van.. 18 die alleen naar het uiterlijk kijken. Mwah..
  5. sysya

    sysya Well-Known Member

    Heb jij enig beeld van marketing? Dat is precies de groep die elk merk wil aanspreken, 12-27 jarigen zijn namelijk degene die jouw merk doorpraten, dat zijn niet de 65 plussers. Wil je een bekend merk worden? Dan moet je aan de slag met die doelgroep en dus met een Jutta. Daar hoef jij niks mee te hebben, maar een sponsor heeft daar zeer zeker iets mee.
    De Keizer en ZeeKoei vinden dit leuk.
  6. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Ja, maar als je op instagrampubliek mikt is het kiezen van het sponsoren van een schaatsploeg gewoon een blunder. Dat zijn twee totaal verschillende doelgroepen.

    Dat zegt niet dat het erg is als je naast de bedoelde doelgroep ook anderen bereikt, maar je doel is die ene doelgroep. En als je een schaatspubliek wil bereiken (vaak wat oudere mensen), dan kijk je niet naar instagram, dat is dan hooguit bijvangst. En als je een instagrampubliek wil bereiken, kun je beter een influencer sponsoren dan een schaatsploeg.
  7. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Easyjet zoekt vooral mensen die veel vliegen. En dat zijn niet de 12-25 jarigen, wel de 65 plussers.

    Het lijkt er op dat jij het begrip doelgroepen nog niet echt goed door hebt. Met het sponsoren van een schaatsploeg heb je een marketingstrategie die gericht zal zijn op ouderen. Logisch, voor het bedrijf EasyJet. En dan is wat je vangt via instagram hooguit bijvangst, want dat is niet de doelgroep die je wilde bereiken.

    Als EasyJet een gesprek wil worden onder jongeren, moeten ze influencers zoeken, gekke filmpjes maken of wat dan ook. Maar geen jongere die het over schaatsen heeft en zeker niet over de sponsors van schaatsers. Zelfs Jutta Leerdam is echt geen gespreksonderwerp onder jongeren.
    Laatst bewerkt: 12 feb 2019
  8. sysya

    sysya Well-Known Member

    Easyjet is een budget airline, staat niet bepaald bekend als de go to voor ouderen, eerder voor scholieren, studenten en dagjes mensen die met alleen handbagage op reis gaan.
    ZeeKoei en chicagodude vinden dit leuk.
  9. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Blijkbaar schatten ze dat zelf anders in, anders gaan ze geen schaatsploeg sponsoren. Ze wilden duidelijk ouderen bereiken.
  10. sysya

    sysya Well-Known Member

    Wat heb jij toch steeds met dat vriendin van? Als je meer dan dubbel de aandacht krijgt dan je vriend dan ben je echt niet vriendin van...... Daarbij hoezo als je wereldtitels waardeert? Leerdam is net 20, Bergsma is 32, wie is er de komende 10 jaar een stabiele factor denk je?
  11. sysya

    sysya Well-Known Member

    Dat zou zomaar kunnen, maar die bereiken ze zo niet hoor. Komen we gewoon weer terug bij de media aandacht, Easyjet is van alle teams het team dat het minst in beeld komt, daar bereik je ook ouderen niet mee.
  12. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Daar heb je wel een punt, het ging me er alleen om dat de instagramdoelgroep een totaal andere is dan de schaatsploegdoelgroep en dat je dus voor het succes bij de tweede (waar ze hier op mikken) niet naar bereik bij de eerste moet kijken.
  13. sysya

    sysya Well-Known Member

    Nee dat klopt, als zij daadwerkelijk alleen op ouderen mikken is Instagram minder een middel om mensen mee te bereiken. Maar dan nog kun je je afvragen of ze tevreden zijn. Stel ze hadden Jutta Leerdam gesponsord dan hadden ze dezelfde ouderen bereikt via de schaatswedstrijden en ze hadden via het netwerk van Leerdam jongeren bereikt, twee vliegen in 1 klap. Ook hadden ze dan voor de toekomst een boegbeeld gehad. Kun je desnoods Schouten er als meer ervaren kracht naast zetten (mooi plaatje trouwens, die twee samen, maar dat terzijde) dan heb je en media aandacht en waar voor je geld want je bent op meerdere toernooien aanwezig.

    Kortom het kan wel werken bij Easyjet, maar ze moeten Bergsma uit die boegbeeld rol halen en gewoon lekker laten schaatsen. Zet naast Irene Schouten een jonge/invloedrijke toekomstig kampioen die goed op camera is en zorg dat je op meerdere disciplines actief bent. Dan ga je die ouderen ook daadwerkelijk bereiken (plus een flinke dosis jongeren).

    Ik hoop dat Easyjet in de sport blijft en er gewoon een jaar aan vast plakt (of nog beter 3 jaar), maar het zal niet een makkelijke deal worden denk ik.
    Camila vindt dit leuk.
  14. Camila

    Camila Well-Known Member

    Eerlijk gezegd hoor ik juist dat veel studenten met goedkope vliegmaatschappijen als Ryanair en Easyjet vliegen. Ik doe een studie met veel intetnationale studenten, waarvan de meesten zo'n 5 keer per jaar met het vliegtuig heen en weer gaan, nagenoeg altijd met een budgetvlucht. Ouderen hebben in de regel meer geld en vliegen bijvoorbeeld met KLM.
    Ik snap de keuze van Easyjet voor het marathonteam van Anema dan ook niet helemaal. Als ik bij de marketingafdeling werkte had ik eerder gesprekken met de sprintmannen aangeknoopt (Ntab, Verbij, de Mulders) aangezien die meer uitstraling hebben (in ieder geval op het eerste gezicht spontaner overkomen) en had ik meer tegenprestaties voor de sponsoring gevraagd in de vorm van bijvoorbeeld leuke filmpjes of samenwerkingen met influencers op bijvoorbeeld Youtube.
    Als bedrijf is het belangrijker om de jonge generatie aan je merk te verbinden dan om je op ouderen te richten (zeker in dit marktsegment).
  15. sysya

    sysya Well-Known Member

    Tja dat was dus ook mijn gedachte, maar een wat aparte aanpak en doelgroep kan wel werken. Sprint mannen zie ik idd wel wat beter voor me bij een vliegtuigmaatschappij, zeker het charismatische groepje wat gewoon beschikbaar was. Hadden ze ook een mix van oud en jong gehad en meerdere olympisch en wereld kampioenen.
    Camila vindt dit leuk.
  16. alexander79

    alexander79 Well-Known Member

    Dit is allemaal prima, mooi.. goed voor Leerdam. En nu..? Wat moet er dan gebeuren... Bergsma en/of Schouten verdienen geen sponsor omdat ze goon droolende fans op Instagram hebben?
    Het is aan de sponsor.. als hij tevreden is, dan prima toch? Anders...dan weten Bergsma en Schouten dat weer... moeten ze op zoek gaan naar een sponsor die bij hun past.
  17. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Tja, of ze hebben dus het idee dat ze de jongeren wel goed bereiken en mikken nu op een extra doelgroep, de ouderen die misschien wel meer vliegen en ook niet teveel willen betalen. Je weet niet wat de strategie was. Maar als ze op jongeren mikten zitten ze sowieso bij de verkeerde sport, dus het lijkt me sterk dat ze daar op mikken (volgens mij moet je voor jongeren helemaal niet meer bij sport zijn).
  18. sysya

    sysya Well-Known Member

    Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg dat de huidige invulling op zijn zachtst gezegd niet helemaal logisch is, dat betekent niet dat ze geen sponsor verdienen, sterker nog, dit is helemaal niet aan hun te wijten, maar aan de manier waarop deze constructie is opgezet.

    Nogmaals het kan best werken, maar niet met de huidige gezichten, Bergsma is geen boegbeeld qua persoonlijkheid en hij lijkt het ook gewoon niet leuk te vinden. Laat die gast lekker schaatsen en zet Irene Schouten en bijvoorbeeld Jutta Leerdam in de schijnwerpers. Dan kan Bergsma lekker hard rijden (en winnen) en bezorgen Schouten en Leerdam met hun persoonlijkheid en netwerk de sponsor naamsbekendheid
  19. alexander79

    alexander79 Well-Known Member

    Aandacht... om welke reden? We hebben het nu over aandacht door prestaties, neem ik aan? Dan heeft Leerdam toch nog niet zoveel gepresteerd als haar vriend?
    Leerdam heeft potentie... dus dan zou ze potentieel ook interessanter dan Kramer ( kunnen?) zijn als we het over leeftijd willen gaan hebben.
  20. sysya

    sysya Well-Known Member

    Mwa F1 en voetbal blijven lucratief voor sponsors, maar zijn over het algemeen veel duurder, je bent goedkoper uit met een schaatsploeg. Als ze zich volledig op ouderen richten vind ik dat van hun overigens ook een vrij rare zet, er zijn veel goedkopere manieren om ouderen te bereiken dan een schaatsploeg sponsoren. En ook binnen de schaatsport waren er op dat moment andere schaatsers die ook qua ouderen lucratiever waren geweest zoals de sprint ploeg die toen ook nog sponsor loos was.

Deel Deze Pagina