WielerVSS wedstrijdkalender 2015

stijnsportgek

Well-Known Member
De WielerVSS 2015 laat nog een paar maanden op zich wachten, maar ik wil nu al de volgende wedstrijdkalender voorstellen. Ten opzichte van vorig jaar zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd. Bij het NK en WK worden de tijdritten en wegritten nu beschouwd als losse wedstrijden. Ook zijn er nieuwe wedstrijden toegevoegd. Vorig jaar ontbrak het NK en de Ronde van Catalonië eigenlijk ten onrechte. Deze editie zullen ze wel uitmaken van de kalender. Met Omloop het Nieuwsblad en Strade Bianchi heb ik gekozen om twee compleet nieuwe koersen toe te voegen. De Omloop het Nieuwsblad staat ook wel bekend als de openingskoers en eigenlijk begint het wielerseizoen dan pas echt. Met de Strade Bianchi komt er een wat onbekendere koers op de kalender. De onverharde wegen in Italië zorgen elke editie weer voor spektakel en mooie plaatjes. Over het spelopzet moeten we nog een beslissing gaan nemen, wel denk ik eraan om de nevenklassementen af te schaffen bij de grote rondes. Vooral de bergklassementen worden steeds meer loterijen. De koersen met een sterretje worden gekwalificeerd als grote koersen. Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom.

Wedstrijdkalender
  1. Strade Bianchi 7 maart
  2. Parijs-Nice 8-15 maart
  3. Tirreno-Adriatico 11-17 maart
  4. Milaan San Remo * 22 maart
  5. Ronde van Catalonië 23-29 maart
  6. E3 Prijs Vlaanderen 27 maart
  7. Gent-Wevelgem 29 maart
  8. Ronde van Vlaanderen * 5 april
  9. Ronde van Baskenland 6-11 april
  10. Parijs-Roubaix * 12 april
  11. Amstel Gold Race 19 april
  12. Waalse Pijl 22 april
  13. Luik-Bastenaken-Luik * 26 april
  14. Ronde van Romandië 28 april-3 mei
  15. Giro d’ Italia * 9-31 mei
  16. Dauphiné Liberé 7-14 juni
  17. Ronde van Zwitserland 13-21 juni
  18. NK Tijdrit 24 juni
  19. NK Wegrit 29 juni
  20. Tour de France * 4-27 juli
  21. Clasica San Sebastian 1 augustus
  22. Eneco Tour 10-16 augustus
  23. Vuelta España * 22 augustus-9 september
  24. Grand Prix Québec 11 september
  25. Grand Prix Montréal 13 september
  26. Wereldkampioenschap Tijdrit + Ploegentijdrit 20+23 september
  27. Wereldkampioenschap Wegrit * 27 september
  28. Ronde van Lombardije * 4 oktober
  29. Parijs-Tours 11 oktober
 
Laatst bewerkt:
Dus in vergelijking met de UCI World Tour: wél Omloop het Nieuwsblad, Strade Bianchi, Parijs-Tours, NK en WK, maar níet Down Under, Polen, Vattenfall en GP Plouay?
 
Dus in vergelijking met de UCI World Tour: wél Omloop het Nieuwsblad, Strade Bianchi, Parijs-Tours, NK en WK, maar níet Down Under, Polen, Vattenfall en GP Plouay?

Dat klopt. Down Under is te vroeg in het seizoen om op te nemen. Vattenfall en Plouay vind ik persoonlijk minder mooie koersen dan de Omloop en de Strade Bianchi. Over de Ronde van Polen zou je nog kunnen twisten, maar ik vond dertig koersen een te mooi getal om er 31 van te maken. ;)
 
Aangezien de nevenklassementen verdwijnen, misschien wat gaan herverdelen qua categoriëen. Wat meer grote eendagskoersen toevoegen, bv de Amstel Gold Race en Clasica San Sebastian.
Categorie 1: de 3 grote rondes AK
Categorie 2: 5 oudste klassiekers, WK wegrit + 2 andere klassiekers (8 wedstrijden)
Categorie 3: de kleine rondes + kleine eendagskoersen. (19 wedstrijden)
 
@SprintMaster Ik neem aan dat categorie 1 in jou voorstel, meer punten zal krijgen dan categorie 2 en 3. Persoonlijk vind ik niet dat de Giro/Vuelta meer punten zou moeten krijgen dan de 5 grote klassiekers. In de hiërarchie staan die toch wel gelijk. als we kijken naar de geschiedenis van deze koersen. Dan voel je hem waarschijnlijk ook al aankomen, dat ik zelf niet 2 andere klassiekers bij categorie 2 zou trekken. Je zou ook kunnen overwegen, om in categorie 1 de grote rondes en de klassiekers + WK te stoppen. Dan kan je van categorie 2 een tussencategorie maken, met koersen als de Waalse Pijl, Amstel Gold Race, Dauphiné Liberé en Clasica Sebastian.
 
Een aantal koersen vind ik een stuk minder aansprekend dan de reeks AGR, Waalse Pijl. Dan zou je er nog een paar bij moeten stoppen, bv Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico, Ronde van Baskenland, NK weg, WK tijdrit, WK ploegentijdrit. Deze keuzes zijn wat minder duidelijk, betekent ook een extra punten reeks. Op zich wel jammer maar kan wel leven met de twee categorieën.
 
@SprintMaster Ik neem aan dat categorie 1 in jou voorstel, meer punten zal krijgen dan categorie 2 en 3. Persoonlijk vind ik niet dat de Giro/Vuelta meer punten zou moeten krijgen dan de 5 grote klassiekers. In de hiërarchie staan die toch wel gelijk. als we kijken naar de geschiedenis van deze koersen. Dan voel je hem waarschijnlijk ook al aankomen, dat ik zelf niet 2 andere klassiekers bij categorie 2 zou trekken. Je zou ook kunnen overwegen, om in categorie 1 de grote rondes en de klassiekers + WK te stoppen. Dan kan je van categorie 2 een tussencategorie maken, met koersen als de Waalse Pijl, Amstel Gold Race, Dauphiné Liberé en Clasica Sebastian.
ik vind alle voorstellen voor welke koersen meedoen goed. Wel heb ik er een voorkeur voor dat wanneer een grote, klassieke koers in Nederland prominent op tv is, deze in ieder geval meedoet. In die zin dus wél het NK ook meenemen. En Waalse Pijl etc.

Er mag best een bonus zijn voor de grote ronden, maar ik vond de laatste jaren die factor twee, die overal inzat, veel te groot. Grote ronden x 2, kopman x 2, eerste plek zelfs x 3. Zo was er bijna niet op te boksen tegen iemand die (toevallig) een keer bij een grote ronde goed zat.
Zie ook de voorstellen hieromtrent in het verander-topic.

Ook vind ik groter dan groot geen goed idee. De genoemde tien grootste koersen zijn bijna allemaal de grootste in hun soort. Ben je ronderener, dan is de grootste ronde het summu, maar voor een ander is dat Roubaix. In Belgie is Vlaanderen de grootste, etc. E
Een tweedeling vind ik dus goed, maar niet meer met dubbele punten. 150% of zo is genoeg
 
Back
Top