McNulty (gister, 4min) en Vingegaard (vandaag, 9min) als eerste erdoorheen gezakt. Valverde pakt boni’s, onze andere negen coureurs staan nog ex aequo.
Bij Bahrain zullen ze wel balen. Caruso tweede in de Giro, Colbrelli twee keer tweede nu. Hoewel, gisteren, na die ellende van maandag denk ik dat weinig mensen het Brent Van Moer niet gunden. Was het erdoorheenzakken? Of zijn ze überhaupt niet naar de Franse Alpen gegaan om een klassement te rijden?
Vingegaard werd al niet als kopman genoemd door de ploeg, en blijkt van een kleine blessure terug te komen. McNulty geen idee... UAE rugnummers zijn op alfabet, met eerste man Ardila (Babygiro 2019) al op 17min. Eindelijk Van Moer van vorige week bekeken, wat ontzettend sneu. Doet aan Kemkers denken. Cavagna heeft dat precies niet nodig om een bocht fout te doen.
er begint al enige tekening in het klassement te komen. Nog te weinig om er echt wat van te zeggen, maar om nou morgen met een tussenstand te komen die bijna eindstand is, is ook zo wat. Uitgaande van het wegzakken van gele trui Lutsenko is de geschoonde lijst als volgt: (#gespeeld). Waarbij ik dan van Wilder ook nog maar laat sneuvelen, maar at valt nog te bezien. Izagirre 0 kelderman 10 Thomas 16 Porte 13 De beste scores bij hen die Kelderman in hun ploeg opnamen. Van hen staat Proeme momenteel het beste, maar de Alpen moeten nog komen en Boertje, Mjosaman en Wouter liggen op de loer. Opvallend; niemand had Kuss of Izagirre. Dit zou als stand geven: Pos Naam..................... Totaal = oud + score (bonus) 1 Willempaap.............. 479,9 = 456,9 + 23 3 Nogevendit............... 464 = 447 + 17 4 Eddy.......................... 459,9 = 442,9 + 17 2 Boertje...................... 464,9 = 439,9 + 25 7 Fudd.......................... 436 = 419 + 17 8 Sarah......................... 434 = 419 + 15 6 Sprintmaster............ 441 = 418 + 23 5 Wouter1991.............. 441,8 = 416,8 + 25 8 Jippie........................ 434 = 416 + 18 10 Proeme...................... 433 = 407 + 26 11 Jaco........................... 411 = 395 + 16 13 Joris180..................... 373,8 = 362,8 + 11 12 Mjøsaman................. 380 = 355 + 25 14 Kabo12...................... 346,8 = 346,8 + 0 16 Zeekoei...................... 345,9 = 334,9 + 11 15 MHP1988.................. 346 = 325 + 21 17 Duif........................... 335 = 313 + 22
Dauphiné Porte 13x Lutsenko 0x Thomas 16x Kelderman 10x In de slotetappe veranderde er , ondanks een hevige strijd, niets meer. Boertje, Wouter en Mjøsaman delen de punten, waarmee Boertje ook de tweede plaats terugpakt. Wat blijft opvallen zijn de kleine verschillen in de top van het klassement, die zich met enige fantasie gemakkelijk uitspreidt tot een toptien. Eén goede score en je staat er bij. Snelle analyse: Er is veel gegokt op de tandem Thomas-Porte. Degenen die alleen kopman Thomas speelden misten nu net de winnaar en dat kostte veel punten. Pos Naam..................... Totaal = oud + score (bonus) 1 Willempaap.............. 486,9 = 456,9 + 30 2 Boertje...................... 474,9 = 439,9 + 31 (4) 3 Nogevendit............... 474 = 447 + 27 4 Eddy.......................... 469,9 = 442,9 + 27 5 Wouter1991.............. 451,8 = 416,8 + 31 (4) 6 Sprintmaster............ 448 = 418 + 30 7 Fudd.......................... 446 = 419 + 27 8 Sarah......................... 442 = 419 + 23 9 Jippie........................ 438 = 416 + 22 10 Proeme...................... 436 = 407 + 29 11 Jaco........................... 413 = 395 + 18 12 Mjøsaman................. 390 = 355 + 31 (4) 13 Joris180..................... 373,8 = 362,8 + 11 14 MHP1988.................. 354 = 325 + 29 16 Zeekoei...................... 345,9 = 334,9 + 11 17 Duif........................... 330 = 313 + 17
Wat een fantastische etappeoverwinning voor Padun, spannende ronde dit jaar. Dat belooft wat voor de tour!!!
Ik hoor hier en daar scepsis over de dubbele zege van Padoen in tijden die zelfs Pantani nooit gehaald heeft.
Op de Joux Plane was Pantani in 1997 2:03 sneller. In 2000 waren Virenque en Heras 41 sec sneller. Subiendo como una moto: Padun shocks again on Joux Plane (climbing-records.com)
Zelfs al komt ie in de buurt of was ie iets trager... het is opeens wel 2x na elkaar nadat ie nog nooit iets heeft laten zien bij de profs, dat in combinatie met teamgenoot Caruso in de Giro zorgt voor de scepsis wellicht. Kerel was wel een zeer beloftevolle jongere, en Caruso vorig jaar natuurlijk ook gewoon top-10 in de Tour, ze komen niet helemaal niet uit het niets.
De ploeg rijdt gewoon opvallend goed. Padun wint, knap, maar laatst reed een nog jonge gast de dag erna nog geen deuk in een pakje boter. Padun zit gewoon weer mee, dat kan, en rijdt dan iedereen aan gort. Caruso rijdt als nooit tevoren. Mäder wint een etappe, en dan misten ze Landa nog. Colbrelli wint een etappe en wordt vier keer tweede, nipt. En vandaag reed opeens die oude Poels, die vier jaar op slot zat, een zinderende finale in Zwitserland. Had ik Jack Haig al genoemd? O nee: Jack Haig demarreert in de heel sterk uitgedunde groep klimmers, als iedereen aan zijn limiet zit.
@leenstrafan: op La Plagne heeft hij wel het record, sneller dan een voluit rijdende Indurain in 1995! Subiendo como una moto: Mark Padun indurains La Plagne! (climbing-records.com)
Minder snel toch? (kortere tijd maar ook kortere afstand) In het rijtje bijzondere recente prestaties van Bahrain mag de afsprong van Mohoric niet ontbreken.
Van een forum over een sport waar "de omstandigheden" zo hoog in het vaandel staan (buitenbaan, ijskwaliteit, de hele blowersdiscussie, voordeel bij de start omdat de starter dichterbij staat, voordeel op de kruising, wegvallende luchtcirculatie in het laatste paar, vogelpoep, plakstrips, publiek, luchtdruk) had ik wel wat meer nuance verwacht dan het simpel vergelijken van klimtijden zonder één oog ook maar ergens anders voor.
Wielrennen is altijd buiten. Speelt bij wielrennen geen rol. Mogelijk bij veldrijden soms. Er staan geen blowers op de Franse Alpencols, mee- of tegenwind kan wel een rol spelen in de eindtijd. De starter bij het wielrennen zit 150 kilometer van tevoren in een auto Speelt bij wielrennen geen rol. Speelt bij wielrennen geen rol. Rijd je met een fiets zo overheen. Zijn in het schaatsen intussen toch verboden? Worden in wielrennen ook niet gebruikt. Er zouden nu minder mensen op de bergen moeten staan. Het zijn er minder, maar soms alsnog wel vrij veel. Is een factor, maar bij bergop fietsen een stuk minder dan bij schaatsen.
buitenbaan : Wielrennen is altijd buiten. Pardon? Maar we hebben het nu over de klim van La Plagne en die is idd grotendeels onoverdekt ijskwaliteit Speelt bij wielrennen geen rol. Mogelijk bij veldrijden soms. Pardon?? De kwaliteit van het asfalt speelt een veel grotere rol dan het ijs. als het asfalt relatief nieuw is, zeker dat Franse grove grind, geeft het een enorme rolweerstand. Bij heet weer kan het plakken, dat scheelt je kms per uur. de hele blowersdiscussie Er staan geen blowers op de Franse Alpencols, mee- of tegenwind kan wel een rol spelen in de eindtijd. 'kán een rol spelen'??? we praten hier over een hele col rugwind of tegenwind. Dat is een verschil dat vele malen groter is dan de vrijwel te verwaarlozen wind wanneer je rondjes rijdt. voordeel bij de start omdat de starter dichterbij staat De starter bij het wielrennen zit 150 kilometer van tevoren in een auto We hebben het hier over de klim van la Plagne, en het exact bepalen van starttijd en eindtijd is een stuk lastiger dan de paar duizendste in die startersdiscussie. voordeel op de kruising Speelt bij wielrennen geen rol. Bij het wielrennen rijden er motoren mee, en die pakken echt heel veel wind weg. Dit wordt altijd erg onderschat. Ik zag laatst de kwalificatie F1, leclerc reed precies op 1 punt weg bij verstappen (virtueel dan). 'kijk, nu krijgt hij de tow van hamilton' zei Robert Doornbos. Héél in de verte zag je idd Hamilton rijden. Toch nog tow. wegvallende luchtcirculatie in het laatste paar Speelt bij wielrennen geen rol. Zie boven. vogelpoep Rijd je met een fiets zo overheen. Ik denk als er commentaar op mijn post komt dan geef ik deze cadeau. plakstrips Zijn in het schaatsen intussen toch verboden? Worden in wielrennen ook niet gebruikt. Het geldt ter illustratie publiek Er zouden nu minder mensen op de bergen moeten staan. Het zijn er minder, maar soms alsnog wel vrij veel. precies. De ene keer staan er veel mensen, de andere keer veel minder. Als er veel mensen staan, en ze nemen ook nog 'ns rookstokken mee e.d. dan neemt dat wel veel frisse lucht weg, dus de ene keer is dat niet te vergelijken met de andere keer - en daar hebben we het steeds over. luchtdruk Is een factor, maar bij bergop fietsen een stuk minder dan bij schaatsen. Dat klopt. Hoe hoger de snelheid, des te meer dit een factor wordt. (overigens wel met een ;-) geschreven hoor, deze reactie op je reactie.)