Welke skeeler is fijn voor tochten?

Discussie in 'Skeeleren' gestart door TheFlyingDutchMan, 7 mei 2020.

  1. TheFlyingDutchMan

    TheFlyingDutchMan New Member

    Hallo allemaal,
    Graag zou ik eens jullie ervaringen horen over welke skeeler jullie het beste bevalt op de weg. En vooral ook op de slechte stukken asfalt die je dan tegen komt.

    Zelf heb ik nu 4x 110mm PS Matter Image race wheels F1 / 86A. PS Xframe. En PS R2 glasvezel/composiet schoen.

    Op glad asfalt skeelert dit heerlijk. En kan ik goed om mijn houding en techniek letten. Slecht asfalt zal nooit fijn worden. Maar ik vraag me af welke skeeler hier het beste mee om kan gaan. Zonder teveel aan andere punten in te leveren.

    3 of 4 wielen? Afmetingen? Hardheid? Carbon schoen? Merk?

    Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke voorkeur. Alvast bedankt voor de reacties.
  2. martijs

    martijs New Member

    Naar mijn ervaring komt het erg aan op de kwaliteit van de wielen. Vervang die Matter Image wielen bijvoorbeeld door Mpc Black Magic's (/Bont Red Magic) en je zult versteld staan. Duurdere wielen wordt het pu in meerdere stappen gegoten. Daardoor hebben ze zachtere delen van binnen. Kost nogal wat extra maar het werkt. Vergelijk het met een massieve of lucht gevulde fietsband.
  3. TheFlyingDutchMan

    TheFlyingDutchMan New Member

    Bedankt voor de tip Martijs,
    Ik geloof je gelijk dat het per wiel erg kan verschillen. Dat is het proberen waard!

    Voor de rest hou ik de hele skeeler tegen het licht. Carbonnen schoenen lijken me goed passen maar ik vraag me af of het getril ook enigszins geabsorbeerd wordt.
    En zou drie wielen ook minder getril op slecht asfalt geven dan vier?
  4. SchaatsDaan

    SchaatsDaan Active Member

    Het lijkt me dat dit carbon wel wat absorbeert. Op mijn carbon racefiets heb ik een stuk minder last van trillingen dan op een aluminium. (Nu maak je een schaatsschoen natuurlijk niet van aluminium) Van wat voor materiaal zou je dan je skeelerschoenen willen laten maken?
    Het is zo dat grotere wielen een stuk meer trillingen absorberen dan kleine wielen. De overstap van 4x90mm naar 4x110mm was daarin heel erg positief. Ik denk dat 3x125 nog minder trillingen geeft, maar daar heb ik zelf nooit op gereden dus dat weet ik niet zeker.

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 7 met Tapatalk
  5. TheFlyingDutchMan

    TheFlyingDutchMan New Member

    Hoi Daan,
    Die 3x125 ben ik wel benieuwd naar. Zelf ben ik jaren geleden van 5x76 naar 4x110 overgestapt. Dat was voor mij ook een hele verbetering. Het gaat harder en ik heb veel minder last van pijnlijke knieƫn op slecht asfalt. Misschien dat 125 nog fijner is? Dat is ook het proberen waard!
    Mijn schoen is nu van glasvezel. In verhouding is carbon veel stijfer. De kracht komt beter over neem ik aan. Maar is het niet dat carbon minder absorbeert en daardoor minder comfortabel is op slecht asfalt?
  6. Glide-Ahead

    Glide-Ahead Member

    Hi Vliegende Hollander,

    Als je niet wars bent van nieuwe dingen, zou ik 3 wielen overslaan en direct overstappen naar 2 wielen. Alle voordelen van 4 naar 3 wielen wordt nog eens vermenigvuldigd. Het zit zo in het systeem dat een skeeler meer dan 2 wielen moet hebben dat het idee waarschijnlijk even moet wennen.

    Zie mijn website: www.ontwospeedskates.nl
    Het is een start-up, en ik zoek testpersonen.

    Op ruw asfalt rijdt het veel beter dan 4 wiel skeelers, omdat de contactpunten alleen aan de uiteinden zit en dus minder trilling doorgeeft.
    Het is ook uitstekend voor de lange afstand.

    Groet,
    Glide-Ahead
    Laatst bewerkt: 14 mei 2020
  7. SchaatsDaan

    SchaatsDaan Active Member

    Ik ben wel benieuwd hoe het dan zit met de grip en de snelheid. Zijn deze niet lager dan bij 3 of 4 wielen? Welke wieldiameter gebruik je?

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 7 met Tapatalk
  8. Glide-Ahead

    Glide-Ahead Member

    Hi Daan,

    Integendeel, er is meer grip door de verhoogde puntbelasting (eenvoudige natuurkunde) en het ontwerp is daarom zelfs geschikt op nat wegdek. (Feiten en gevoel botsen vaak, dit is een duidelijk voorbeeld).
    Snelheid verschil kan ik zelf niet beoordelen want ik heb nooit een 3 wielen onderstel gehad. Maar ook daar helpt de natuurkunde: minder wielen betekent minder rolweerstand en rotatiemassa.

    Trying is believing.

    Grt,
    Glide-Ahead
  9. TheFlyingDutchMan

    TheFlyingDutchMan New Member

    Goed om te zien dat er mensen innovatief bezig zijn met deze mooie sport! Het klinkt veelbelovend.

    Wie heeft er verder ervaring met carbon en 3x125 mm op slecht asfalt?

Deel Deze Pagina