Viking Nagano Sprint PM versus Maple Comet Steel

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Ivanova, 2 jan 2012.

  1. Ivanova

    Ivanova New Member

    Goedemorgen, heb nu Viking Nagano special 2005 als ijzers.
    Wil andere proberen; twijfel tussen Viking Nagano Sprint PM-ijzers en Maple Comet Steel Laser. Vind het een te grote aanschaf om zomaar een ijzer te gaan proberen.
    Wie kan mij vertellen wat precies het verschil is qua rij- en materiaal-eigenschappen tussen deze twee ijzers.
  2. Pieter1971

    Pieter1971 Member

    Ik zou persoonlijk kiezen voor de Maple Comet Steel Laser. Veel degelijker/steviger klapmechanisme, eenvoudig veren wisselen, ook voor eventueel op natuurijs is Maple ook meer geschikt. Zelf rij ik op de Raps V12 carbon.
  3. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Beste Ivanova
    , ik zou t niet weten wat betreft de maples, enkele jaren trug was maple een beetje uit de gratie wegens gebrekkige service, als mensen eergens problemen mee hadden. van der hoorn schaatsspecialist raadde mij destijds de vikings aan, van hun uitgezien is dat dan meteen te begrijpen, want er wordt wat gesleuteld aan de ijzers!
    Het sprintstaal viking is een prachtig ijzer, geloof dat t mekaar nauwelijks ontloopt kwa hardheid ed, klapmechanisme is best robuust, en klapt wat harder doordat er geen dempers op zitten.
  4. Tjark

    Tjark Active Member

    Hangt ook van de prijs af: de Maple PM's zijn wel 160-180 euro duurder dan de Viking PM's. Dat is redelijk wat. Tenzij je echt hard rijdt of echt sprinter bent, zou ik voor Vikings gaan. (al rijd ik zelf op Maple)
  5. allard

    allard Active Member

    Waarom zou je als sprinter niet op Viking kunnen rijden? Ben benieuwd...
  6. Tjark

    Tjark Active Member

    Kan prima, kijk maar naar Kyou-hyuk Lee, maar de bend blijft vaak wat beter staan in Maples. (En ook niet omdat Sven bv zo langzaam op Vikings rijdt)
  7. schaatsbart

    schaatsbart Member

    En het klap mechanisme, hoe zit t daarmee?? Is dat van maple echt zoveel beter??
    Gelukkig nieuwjaar mannen!
  8. Ivanova

    Ivanova New Member

    Hoe zit het met rij-eigenschappen tussen deze twee? Heb gehoord dat Maple gevoeliger is m.b.t stuureigenschappen. Wat is het verschil in de bocht en op het rechte stuk? Hoe gedragen zij zich in de S-curve.
  9. Tjark

    Tjark Active Member

    Ik heb op zowel Viking als Maple gereden. Op beiden heb ik lekker en hard kunnen schaatsen. Viking is wat subtieler, klapt wat lichter, wat verfijnder. Maple is wat lomper in het gevoel. Maple is wat minder vergevend, moet iets nauwkeuriger gereden worden.

    Zolang je geen wedstrijdrijder bent zou ik tegen mensen zeggen: kies wat je leuk vindt of wat je wil betalen: jouw niveau waarschijnlijk de beperkende factor op beiden schaatsen. "Zelfs" ik heb nooit 't idee gehad dat één van de twee de beperkende factor zou zijn in mijn schaatsprestaties (m.a.w. het ligt meer aan mezelf/jezelf dan aan de schaatsen). Ben geen topper, maar mag zeggen dat ik ruim beter dan gemiddeld rij.

    Beiden hebben materiaaltechnisch wat voors en tegens. De veer van Viking is wat gevoeliger voor vervanging en je moet het scharnier onderhouden door er vet in te spuiten (tegen speling), maar Maple heeft ook onderhoud nodig (heb zelf bv de scharnierpen en kogellagers kapot gereden).

    Zolang 't prijsverschil duidelijk in het voordeel is van Viking, zou ik de doorsnee schaatser gewoon Viking aanraden. Of je moet gevoelig voor bling-bling zijn, dan zijn die gouden Maple's wel 'kek', maar daar leg je dan 160 euro meer voor neer. Ook prima.

    Dit alles naar _mijn_ ervaring.
  10. iceman

    iceman Member

    Ik heb jaren Maple gereden was zeer tevreden , tot de brug stuk ging( zie eerdere stukjes van mij) service was een drama.
    Uiteindelijk leen ijzers gekregen van Viking bij V.D Hoorn de rest van het seizoen op geschaatst ,voornamelijk marathons een uitstekend jaar achter de rug.
    Sinds het begin van het seizoen rij ik op Nano Flex wat mij verbaasd ondanks dat ik weer een jaar ouder ben(60)
    dat de laatste 3 rondjes van de marathon toch weer een seconde harder rijd want ik heb het gevoel dat ik met de Nano Flex toch met het sturen in de bocht beter tot mijn reccht kom.!!!!!!!!!
    Ik rij M3 slot rondjes waren altijd 36 sec 10 jaar lang nu ineens 34 hoog of 35 laag rarara

    Uiteindelijk is toch het gevoel het beste

    The ICEMAN Alias Papasilly
  11. knukkel

    knukkel Member

    Een lichte hijack van dit topic, maar hoe verhouden de Viking PM en Maple's zich tot de Marchese Records? Iemand daar toevallig al mee gereden? Die klinken en voelen in de winkel in ieder geval 'harder' dan bv Viking buizen.
  12. Schaatsfan123

    Schaatsfan123 New Member

    Geen id van Marchese's maar veel ervaring met Viking PM en Maple Comet Steel lasergelast.

    Verschillen zoals ik die al eerder heb genoemd volgens de meeste ''topschaatsers''

    - Maple stijfer, moeilijker terug te sturen op rechte stuk. Loopt makkelijker in de bocht. Meer voor krachtrijders.
    Komt hier nog bij, als je een paar mm van het ijzer afslijpt word het ijzer nog stijfer waardoor sturen steeds moeilijker gaat. Dit is ook de reden waarom er zoveel 2e hands maple ijzers te koop staan.
    - Viking minder stijf, makkerlijker sturen, iets moeilijker te controleren in bocht, meer voor de technische rijder.
    Blijft over het algemeen minder stijf dus niet het probleem dat na tijd slijpen het ijzer nog stijver word.

    Even snel getypt maar hoop dat het duidelijk is.
  13. schaatsbart

    schaatsbart Member

    ja, heel duidelijk!

    en Tjark is wel een topper; alleen zeg je dat niet zo gauw van jezelf!! :wink:
  14. Schaatsfan123

    Schaatsfan123 New Member

    Hangt van je definitie af natuurlijk, ben het met hemzelf van ''bovengemiddeld'' eens.
    Toppers zijn begint ongeveer met de mensen die NK -Afstanden senioren rijden naar mijn mening!
  15. oudeamateur

    oudeamateur New Member

    Ik heb begin dit seizoen Viking Nagano 2005 met Sprint PM buizen gekocht. Ik voel dat ik goed materiaal heb, maar helemaal vertrouwd voel ik me er nog niet mee, vooral bij het ingaan van de bocht. Dat zal wel voor groot deel aan mijn gebrekkige techniek liggen maar toch heb ik paar vragen.

    Schaatsfan123 zegt: Maple stijver, moeilijker te sturen. Maar waarom loopt hij dan makkelijker in de bocht? Zou zeggen dat ik in de bocht meer moet sturen, dat zou dan juist beter met mijn Viking PM moeten kunnen.

    Niemand praat over het effect van de ronding. Ik vermoed dat ik een standaard ronding van 23 heb. Overweeg sterk om ronding 21 te laten zetten voor betere sturing. Heeft dat nut, en is dat verstandig met mijn niet heel goede techniek?
  16. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Hoi oude,
    zou je t niet gewoon een tijdje proberen zo?
    ik heb dezelfde ijzers, en vind ze prima sturen; maar ik geloof zelf dat bijna alles met de techniek te maken heeft; dat al dat materiaal hierboven genoemd er ruimschoots aan voldoet!
  17. Schaatsfan123

    Schaatsfan123 New Member


    Als de maple 1x goed in de bocht staat blijft die goed staan zegmaar. Dit komt ook door het stijfere, het insturen in eerste instantie in de bocht is in principe moeilijker.

    Om verder te gaan op je technische probleem.
    Hoe ga je de bocht in, op je rechter schaats, of op links? kom je over? is je laatste slag rechtdoor of probeer je nog 'n S vorm te maken?
    Als ik dit weet kan ik misschien iets zeggen of een sterkere ronding voor jou beter zou zijn.


    feit is natuurlijk dat een rondere schaats sneller stuurt. Maar wanneer je verkeerd een bocht ingaat zal de rondere schaats niet helpen. Daarom eerst deze vragen!
  18. oudeamateur

    oudeamateur New Member

    @ schaatsbart en schaatsfan123,
    dit dreigt een nieuw onderwerp te worden, moet misschien elders, maar even reactie.

    Ik ben op zich heel tevreden over mijn aanschaf van de mooie Viking PM en heb al 2-3 maanden ervaring, enkele malen per week. Mijn probleem is dat ik echter nog niet hetzelfde vertrouwen heb als met mijn oude schaatsen.
    Voor schaatsfan123: bij het de bocht ingaan ga ik eerst rechts wat extra naar buiten, en dan moet ik op tijd wat naar binnenkant baan gaan hangen en mijn linkerschaats goed onder mij gaan zetten. Te weinig of te laat hangen dan onstabiel en soms noodzaak rechterop te komen. Gevolg onzekerheid en noodzaak tot veel bijsturen. Wat vroeger automatisme was daar moet ik nu extra goed op blijven letten en door die nadruk er op wordt het wat krampachtig.

    Ik had vroeger ook het automatisme in de bocht de linkerschaats flink voor de rechterschaats in te zetten. Dat automatisme ben ik voor een deel ook kwijt bij de overgang naar mijn nieuwe schaatsen. Hier moet ik nu ook extra op blijven letten. Conclusie: het zal wel grotendeels aan tekortkomingen van mijn techniek liggen, maar blijft mijn vraag of niet een iets sterkere ronding b.v. 21 mijn flexibiliteit in de bocht vergroot?

    Of is de conclusie juist omgekeerd: een minder sterke ronding heeft net hetzelfde effect als voor de stijvere Maple. ""Als de maple 1x goed in de bocht staat blijft die goed staan"", zoals schaatsfan123 zegt. Maar het insturen is dan wel moeilijker zoals hij zegt. Met dat insturen heb ik dus nu juist moeite.
  19. Schaatsfan123

    Schaatsfan123 New Member


    Ik zou dan allereerst iets ''beter'' de bocht ingaan.
    In principe is het de bedoeling dat je laatste slag rechtdoor is en dat je eigenlijk amper overkomt, en dat je hem dan ook ''kort'' houd. Ofwel niet te lang doorstrekken. Vooral dit rechtdoor rijden zal in eerste instantie niet fijn voelen, maar hierdoor word je veel stabieler in de bocht.

    Wanneer je zoals jij nu doet, eerst naar rechts stuurt en dan weer naar binnen gaat hangen krijg je die eerste bochtslag niet goed '''meelopen'' met de bocht. Wat erg belangrijk is voor je stabiliteit. Vervolgens zal je deze afzet op rechts niet te lang meoten maken, want hierdoor valt je heup weg. Als gevolg van wegvallen van de heup ''MOET'' je links neerzetten voor je gevoel, waardoor je erg instabiel word end e hele bocht blijft. Dus wanneer je dit enigssinds aanpast zal het hoogstwaarschijnlijk beter worden.Dit alles uiteraard vanuit oogpunt van techniek.

    Wat betreft de ronding, hierdoor zal je je ijzer wel makkelijker in kunnen sturen in de bocht, en eventueel wat meer tijd krijgen aangezien hij makkelijker meeloopt en je hier dus ook minder voor heoft te werken. Maar wanneer je technisch niet veranderd zal je hetzelfde probleem houden, ook al word het door de ronding ook al iets beter.

    Ik zou zeggen, laat in ieder geval je ronding controleren, of deze er uberhaupt nog in zit.
    En wanneer je het gevoel hebt dat je technisch deze punten niet erg goed wilt/kunt verbeteren is een iets rondere ronding zeker een optie om het wat makkelijker te maken!
  20. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Ja, ik ben het helmaal met schaatsfan eens, met het technische gedeelte; geen s curve maken aan het eind, dan wordt het een forse tour!
    Ik heb met bochten vaak de metafoor met skieen in gedachten, de paralelschwung, en dan je dal ski meenemen in een ruime curve; het is vaak angst waardoor mensen gauw om willen stappen, en dan tegen het materiaal inwerken, door erg te kanten; met schaatsen wordt er vaak teveel naar binnen gestuurd met de linkerinzet, ipv goed te hangen en minder te sturen met je enkel gewricht, los van dat je dan eerder aan de verkeerde kant van je zwaartepunt neerzet, ben je ook nog de druk op rechts te vroeg kwijt, en die moet je bij beide voeten goed voelen en behouden, dat gaat alleen als je goed hangt!
    De ronding veranderen , dat durf ik niet te zeggen wat het effekt zal zijn, maar een goede schaatszaak zal er wel meer van weten; zal zeker ook effekt hebben op t rechte eind; bijvb dat je schaatsen eerder terugsturen; misschien een kleine bending, een optie is, maar kan je helaas niet vertellen waar je dan op moet letten.
    Technisch gezien denk dat het bovenkomen bij rechte eind op beide schaatsen, het hele glijden een enorme boost geeft, winst in ritme van je slagen en lengte, dat gevoel moet je in de bochten ook continueren met beide schaatsen; dus balans en druk!!

Deel Deze Pagina