Die regels zijn er al maar niemand leeft ze na, da's zo jammer. Ik stuur mijn groep die ik training geef altijd weg in blokjes van 5-7 personen maar zet 1 ronde rust ertussen en de boel kleeft weer aan elkaar... Oplossing blijkt (een beetje) dat ze heel technisch moeten rijden, niveauverschil haalt de boel dan wel uit elkaar, maar dat werkt kennelijk nog niet overal even goed...
Als je geen zin hebt om een helm op te zetten kan je altijd nog een speciale muts nemen. Op de bikemotion heb ik er eentje gezien. Het is een muts met allemaal "kussens" erin die dient als helm. Je ziet het niet aan de buitenkant dat het een helm is, maar hij geeft wel de veiligheid. Ideaal voor fietsen in de winter, schaatsen of skieen. Indien een helm verplicht zou worden voor het schaatsen zouden ze deze "kussens" ook in een wedstrijdpak kunnen verwerken...
Ik schaats altijd op de recreactie uren in Deventer. Hier mijn impressie: Druk..tot zeer druk in de avond uren en zondagochtend . Vrijdagavond is meestal iets rustiger. Treintjes van soms meer dan 20 man/vrouw. De snelste treintjes rijden helemaal binnen tegen de rand van de ijsbaan en de wat langzamere op de eerste lijn van de 400 meter rondes. Gaat dit atijd goed??? Meestal wel. Men anticipeert redelijk.. Hoog op hoor je vaak en het treintje die je inhaalt aan de binnenkant wijkt voorzicht uit indien mogelijk. Twee snelle treintjes: DUBBEL!! en dus soms drie rijen dik door de bocht. Tja.. het werkt.. Is er geen ruimte dan zal de snelste trein achter de wat langzamere moeten en zodra er ruimte is maakt men weer plaats voor de snellere. De beginners en degene die uitrijden rijden helemaal rechts op de baan. Staat ook zo aangegeven op borden die boven de baan hangen. Ze hangen wel wat hoog, dus niet direct echt zichtbaar. Ook nog een verkeerslicht. Groen rijden. Oranje.. Wees voorzichtig want het is druk of een ongeval. :? Rood. STOPPEN ivm. dweilpauze. :roll: Ondanks de drukte schaatste ik afgelopen maandagavond rondjes 40-45. Nog niet eens in de snelste treintjes. En wel 75 rondes in een uur. en ja..Ik schreeuw ook regelmatig: HOOG OP!! als ik voorop rij. Want dat is uiteindelijk de beste plek. :wink: Hans.
Treintjes Deventer De treintjes in Deventer zijn vaak wel erg groot, en erg veel ruimte krijg je vaak niet. Vooral als je met tempo/sprint training bezig bent krijg je veel boze gezichten. Maar voor wat duurtraining kan je in Deventer prima terecht. Tempo/sprint training doe ik wel op de KNSB uren.
Als je dat achter je hoort wordt je vriendelijk doch dringend verzocht iets meer naar de buitenkant van de baan te gaan. Metertje is over het algemeen al meer dan voldoende. Als je zelf ergens tussendoor wilt kan je dat ook roepen.
totdat je zoals bij ons iemand op de club onderuit gemoffeld wordt door iemand die valt en nu bijna nooit meer daglicht kan verdragen en eigenlijk alleen nog maar op je bed kan liggen van de koppijn die de zware hersenschudding achtergelaten heeft...
Een probleem ligt denk ik ook in de rijtechniek. Velen trainen alleen op de afzet, alleen op het snelheid maken. Weinigen trainen op de goed de houding in de bocht (kont naar binnen). En daar komen juist de problemen als je in een treintje meerijdt dat net iets sneller rijdt dan dat je gewoon bent. Juist dan waaier je de bocht uit. Ik merk wel vaak een verschil tussen het soort uur. De wedstrijduren zijn vaak het veiligst. Juist op de publieksuren zie je de grootste problemen met ongedisciplineerd gedrag. En binnen de wedstrijduren weer een verschil tussen marathonrijders en lange baanrijders. M.n. de definitie wat genoeg ruimte is om te passeren. Is nogal anders bij een marathonrijder dan bij een lange baanrijder.
Hmm.. begin van dit seizoen was het wedstrijduur ook niet het meest veilige... maar dat is inmiddels bijgetrokken. Inderdaad is wel behoorlijk verschil in wat de definitie van genoeg ruimte is. Verschilt bij mij ook per dag, zit ik lekker in m'n vel dan heb ik niet veel nodig, gaat het niet zo geweldig (kont er ook niet goed in) dan heb ik meer ruimte nodig.. @Umpire: schaats je eigenlijk zelf? Ik kan me anders niet voorstellen waarom je zo'n opmerking maakt...
Dat de helm stuk is is de bedoeling, net zoals reitse zegt...doe het nog is en vergelijk het ei met je hoofd... met het fietsen ben ik al vaak genoeg gevallen en die helm ben ik eeuwig, maar dan ook eeuwig dankbaar!! Er zijn dan wel mensen die zeggen...goh jij traint met een helm op, maar ik heb geen zin om 3 maanden in een donker kamertje te zitten...
Eigenlijk zou het verplicht moeten worden, net als bij skeeleren. Ik rijd zelf niet met helm, terwijl ik een aantal jaren geleden na een training een zware hersenschudding heb opgelopen, overigens op scooter met motorhelm ( helm gescheurd van de klap ). en een hernieuwde val op het ijs zou wel eens einde mij kunnen betekenen. Ik heb een post-traumatische migrainenovergehouden aan het voorval. Echter met helm op schaatsen... je kunt niet goed de lichaamswarmte kwijt, er gaat nogal wat via het hoofd aan warmte weg. Een marathonrijder kan die warmte helemaal niet kwijt. Dus zou er een geheel nieuw model helm moeten worden uitgevonden. Die skeelerhelmen, welke ik ook gebruik, net als met fietsen, zijn veel te warm. Beenbeschermers zouden eigenlijk ook verplicht moeten worden, zie de vele snijblessures.
O vandaar... Ik moet zeggen dat ik weinig warmteproblemen heb met een fietshelm, er zitten genoeg koelsleuven in. Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is, marathonrijder Verheijen kan het ook Overigens zijn de beenbeschermers in marathonwedstrijd al jaren verplicht en zijn er niet zo veel meer die zonder rijden tijdens trainingen...
Dan kom ik tot de conclusie dat een muts veiliger is met schaatsen! Deze gaat namelijk niet kapot als je deze van 3 hoog naar beneden gooid :wink:
als je valt heb je een bepaalde remweg, een muts vergroot die remweg niet/nauwelijks, dan lig je dus gelijk stil, terwijl bij een helm eerst de helm indeukt/kapot gaat, wat dus de remweg vergroot en dan lig je minder plotseling stil...