UCI aanscherping regels

Discussie in 'Wielrennen' gestart door Nogevendit, 1 mrt 2021.

  1. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Vanaf 1 april is de buiszit verboden, evenals de ligstuurhouding-zonder-ligstuur.
    Wat vinden jullie hiervan?

    Zelf vind ik het zeer vreemd dat beiden ooit toegestaan zijn.
    bij de tijdrit mag je je zadel nog niet een millimeter te ver naar voren hebben staan, terwijl je dan alleen rijdt.
    In een groep afdalend mocht je wel halsbrekende toeren uithalen door zelfs geheel voor dat zadel te gaan zitten.
    Ik vind het vreemd en zeer geen voorbeeld voor de jeugd.
    [​IMG]

    Vrij kort nadat het ligstuur eindelijk haar intrede deed in het profpeloton, Tour 89 Lemond, kwamen ook de eerste kleinere opzetstuurtjes waarmee men in de wegkoersen reed. Op mooie wegen, rechtdoor en op kop rijdend wist men ook voordeel te behalen door ook hier een aerodynamische houding aan te nemen.

    Maar omdat er toch teveel ongelukken mee gebeurden keurde de UCI deze kleine handlebars af.
    Het aannemen van die fietshouding bleef echter: liggend op het stuur heb je de bars niet echt nodig.
    Tot op de dag van vandaag wordt er (soms) zo gereden.
    Maar....waarom dan die handlebars afgekeurd?

    [​IMG]

    Op 1 april zijn dus beiden verboden, met name uit oogpunt van de veiligheid.
    Wat vinden jullie hiervan?
  2. proeme

    proeme Well-Known Member

    Terecht. Maar ik hoop dat ze dan ook naar gevaarlijke parcoursen kijken. Renners klagen daar niet voor niets over soms. Dan is het wat gek om daar niks mee te doen maar wel de renners zelf beperkingen op te leggen... Het zou beide moeten!
    Nogevendit vindt dit leuk.
  3. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Dat van die ellebogen op het stuur niet meer mag vind ik wat overdreven. Het zijn m.n. vluchters die dat doen.
    Nogevendit vindt dit leuk.
  4. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Jaaaa.....en wat gaat dat ook betekenen voor de tactiek?
    Vluchters hebben daarmee weer iets minder kans tegen de grote groep, aangenomen dat het voor sommigen toch duidelijk sneller is.

    Die impact is er mi nog meer bij de buiszit. Die is best gevaarlijk, en maakte dat iemand die ontsnapt in de afdaling ook een kans had tegen een klein groepje.
    Want kop-over-kop met de buiszit, dat deden ze nog net niet. Waarmee het dus meer man tegen man werd.
    Ook kan/durfde de een wat meer dan de ander.
    Dat valt dan weer weg, de verschillen worden weer miniem en de kracht van de groep groter: wegrijden in de afdaling
    wat we toch de afgelopen jaren veel gezien hebben, zal minder kansrijk worden.

    Wat ik op zich geen vervelende ontwikkeling vind: bij gevaarlijke afdalingen pleitte ik er al eerder voor om daar de koers/het koersen even stil te leggen.
  5. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    Ik heb begrepen dat die buiszit ook door sommigen in de grote groep gebruikt werd, van de pot gerukt als dat klopt. Als een Savoldelli-type alleen onderweg is, tja, zijn eigen risico, maar in een groep vind ik dat sowieso not done. Ik kan wel leven met een algemeen verbod.
    Nogevendit vindt dit leuk.
  6. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    Sommige renners deden alsof dit het enige was waar de UCI mee kwam aanzetten, maar het is onderdeel van een groter pakker aan maatregelen als ik me niet vergis. En blijkbaar ook voorgesteld aan de renners door een rennersdelegatie, maar er was geen hond in geïnteresseerd.

    https://sporza.be/nl/2021/02/11/tre...en-wat-minder-op-tiktok-zitten~1613041581256/
    https://sporza.be/nl/2021/02/15/de-...16-renners-die-de-e-mail-lazen~1613408017989/

    Trentin (kwaad op zijn collega's):
    "Als iemand niet akkoord ging met de voorstellen was er tijd en ruimte genoeg om daar opmerkingen over te maken. Maar we hebben amper respons gekregen."
    "Als de renners de nieuwe reglementen grondiger hadden bekeken, hadden ze gezien dat er een heel plan klaarligt voor de komende jaren, met onder meer veiligere afsluitingen en een protocol voor auto's om het peloton in te halen."


    De Gendt:
    "Ik geef Trentin gelijk dat renners niet echt bezig zijn met alle zaken die bij de koers komen kijken. Niet dat het ons niet interesseert, maar soms hebben we gewoon geen tijd of zin om ermee bezig te zijn. Zeker in dit geval speelde de periode mee."
    "De e-mail werd gestuurd begin november. De meeste renners zitten dan in een rustperiode. Ook ikzelf leg in die periode mijn gsm drie weken aan de kant."


    -
    Wedden dat als ze dit voorstellen midden in het seizoen er ook kritiek komt? Dan zal het iets zijn als "We willen ons focussen op koersen, niet op regeltjes.".
    Nogevendit en strawbale vinden dit leuk.
  7. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Eens. Bovendien lijkt het dan toch een beetje op tijdens de wedstrijd de regels veranderen.
    Denk aan erop getraind hebben, misschien nog wat materiaal erop aangepast etc.
    Na het seizoen is hét moment om te evalueren.

    Toen in één weekend twee dodelijke ongelukken in de formule 1 plaatsvonden is het roer rigoureus omgegaan.
    In een op het oog veel gevaarlijkere sport vallen daar nog zeer weinig ongelukken te bespeuren met lichamelijk letsel.
    Knallen ze met 200 per uur vol in de muur, stappen ze er zo weer uit.
    Wielrennen kan zo veel veiliger, maar er is echt onwil.

    Nu alweer zagen we in diverse koersen renners het parkoers afsteken, op olifantenpaadjes.
    Het waren nog slechts enkelen, want in principe verboden.
    Dan moet je dat gewoon als jury afstraffen !
    Of niet zeuren als straks toch weer iedereen het doet.

Deel Deze Pagina