Nogevendit
Well-Known Member
Vanaf 1 april is de buiszit verboden, evenals de ligstuurhouding-zonder-ligstuur.
Wat vinden jullie hiervan?
Zelf vind ik het zeer vreemd dat beiden ooit toegestaan zijn.
bij de tijdrit mag je je zadel nog niet een millimeter te ver naar voren hebben staan, terwijl je dan alleen rijdt.
In een groep afdalend mocht je wel halsbrekende toeren uithalen door zelfs geheel voor dat zadel te gaan zitten.
Ik vind het vreemd en zeer geen voorbeeld voor de jeugd.
Vrij kort nadat het ligstuur eindelijk haar intrede deed in het profpeloton, Tour 89 Lemond, kwamen ook de eerste kleinere opzetstuurtjes waarmee men in de wegkoersen reed. Op mooie wegen, rechtdoor en op kop rijdend wist men ook voordeel te behalen door ook hier een aerodynamische houding aan te nemen.
Maar omdat er toch teveel ongelukken mee gebeurden keurde de UCI deze kleine handlebars af.
Het aannemen van die fietshouding bleef echter: liggend op het stuur heb je de bars niet echt nodig.
Tot op de dag van vandaag wordt er (soms) zo gereden.
Maar....waarom dan die handlebars afgekeurd?
Op 1 april zijn dus beiden verboden, met name uit oogpunt van de veiligheid.
Wat vinden jullie hiervan?
Wat vinden jullie hiervan?
Zelf vind ik het zeer vreemd dat beiden ooit toegestaan zijn.
bij de tijdrit mag je je zadel nog niet een millimeter te ver naar voren hebben staan, terwijl je dan alleen rijdt.
In een groep afdalend mocht je wel halsbrekende toeren uithalen door zelfs geheel voor dat zadel te gaan zitten.
Ik vind het vreemd en zeer geen voorbeeld voor de jeugd.

Vrij kort nadat het ligstuur eindelijk haar intrede deed in het profpeloton, Tour 89 Lemond, kwamen ook de eerste kleinere opzetstuurtjes waarmee men in de wegkoersen reed. Op mooie wegen, rechtdoor en op kop rijdend wist men ook voordeel te behalen door ook hier een aerodynamische houding aan te nemen.
Maar omdat er toch teveel ongelukken mee gebeurden keurde de UCI deze kleine handlebars af.
Het aannemen van die fietshouding bleef echter: liggend op het stuur heb je de bars niet echt nodig.
Tot op de dag van vandaag wordt er (soms) zo gereden.
Maar....waarom dan die handlebars afgekeurd?

Op 1 april zijn dus beiden verboden, met name uit oogpunt van de veiligheid.
Wat vinden jullie hiervan?