Tips voor onervaren elfstedenrijders!

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door Wroeter, 11 jan 2011.

  1. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    dat waren qua snelheid toch de aanzienlijk betere schaatsers. henk Gemser reed hem ook uit, en als je die verhalen leest: moest toch al door de weilanden om politie te ontwijken die iedereen ervan af haalde.

    - hoe kan je je drinken/eten het beste warm houden?
    - is een warme maaltijd nodig? Zo ja, waar haal je die?
    ik zou een warme maaltijd, iets warms echt afraden. Je moet dan teveel spul meeslepen om t warm te houden. In plaats daarvan wat extra eten mee, dat voedt je lichaam en dat maakt je dan weer warm.

    - kan je bepaalde dingen voor/tijdens de tocht beter niet nemen?
    de inspanning is vrij lang dus vrij laag in t begin, dus je kunt alles (vette hap etc) wel nemen zonder daar last van te krijgen. Nou ja, maak t niet té vet. Maar bijv pannenkoeken kan prima.

    - is het logisch om elke 2 uur te stoppen om even te zitten en wat te eten en te drinken?
    volgens mij is t logischer om als je gaat stoppen dat zelfs al wat vaker te doen. In de eerste 100 wellicht nog niet, maar daarna wel

    volgens mij is dat ook het beste criterium. Idealiter gaat zo'n 'testrit' over nog net iets meer dan 100, 120 bijv. Dan kun je de lijn heel goed doortrekken. Wel wat tijd indenken voor een 'verval': je zult in die laatste 80 bijv een keer vaker rust pakken.
    Wat verder nog beter werkt; stel je gaat op een mooie natuurijsdag die 120 voor jezelf doen, op een parkoers van bijv 4 x 30 km. Als je nu de laatste 30 km nog sneller kunt rijden dan de eerste, of bijna net zo snel als je gewoon lekker snel begonnen bent, dan moet t kunnen.
    100 of 120 kun je niet 'doortrekken' als je eigenlijk die 100 al op je tandvlees haalt.
  2. BartRoordink

    BartRoordink New Member

    Recreanten gezocht!
    Bij NOS op 3 zijn we opzoek naar mensen die zijn ingeloot voor de Elfstedentocht. We zouden hen graag wat vragen stellen over de voorbereidingen die ze momenteel treffen. Gelieve contact op te nemen via telefoon: 0356774412 of email: nosop3@nos.nl

    Met vriendelijke groet,
    Bart Roordink - NOS
  3. Bert Breed

    Bert Breed New Member

  4. gijsvs

    gijsvs New Member

    Bert Breed: wat een leuk geschreven teksten! Ik heb het met plezier gelezen, en een paar van de punten zal ik zeker meenemen, niet eens alleen bij het schaatsen, maar ook bij het fietsen. Bedankt!
  5. Hartklep

    Hartklep New Member

    In het kader van de tips voor onervaren elfstedenrijders wil ik graag even iets vragen over weissensee. Die ga ik voor de eerste keer doen. ik ben goed getraind en lig in principe op schema om hem goed te rijden en uit te rijden. Dat wil ik graag op mijn viking 2005, want daar voel ik mij uitstekend in en ik ben niet bang voor koude voeten.
    Nu krijg ik reacties die mij dat erg afraden. Dit vanwege de scheuren en het daarbij behorende vallen ... mij wordt aangeraden hem op free skates te doen. Je zou hem alleen als wedstrijdrijder op viking2005 uit kunnen rijden. En uitrijden wil ik zeker want ik heb hier erg hard voor getraind.

    Hebben jullie ervaringen met het rijden van weissensee op 'gewone' schaatsen?
  6. anonieme

    anonieme Member

    Hoi Hartklep,

    Ik heb op de Weissensee altijd (20 keer) op mijn gewone schaatsen gereden. Nu heb ik al jaren een stel RAPS axel's die zo hard zijn dat buigen bijna niet mogelijk is en een scheur zo ook niet deert. Maar je ziet zeer daar weinig Viking rijden, omdat deze als je in één van de soms vele scheuren rijdt deze makkelijk krom zijn. Dat schaats niet fijn en daarom rijden veel Viking rijders daar op natuurijsschaatsen zoals de Freeskate of de M&M. Ook glijden die natuurijsschaatsen beter over de slechte stukken en dat is geeft het voordeel van minder vallen. Dat is de reden dat ik ook besloten heb om daar op natuurijsschaatsen te gaan rijden.
  7. Herbertje

    Herbertje Member

    Hallo,

    Ook ik rij op Gold 2005 en heb vorig jaar de tocht op de weissensee 2x gereden zonder problemen. De enigste keer dat ik viel, werd ik meegenomen door een vallende collega-schaatser. Als je je gedachten erbij houdt en altijd 5 tot 10 meter voor je op het ijs kijkt hoef je niet speciaal op salomons te schaatsen om vallen te vermijden.
  8. Hartklep

    Hartklep New Member

    Dank voor je reactie herbertje. ik wil hem namelijk eigenlijk heel graag rijden op mijn 2005, maar ook geen dome dingen doen. goed geconcentreerd blijven en goed vooruitkijken klinkt logisch en makkelijk, maar best lastig wanneer je na 150 km een 'beetje' moe wordt. Ook in de treintjes zie je niet alles of rij jij altijd vooraan? 8)
    Jij hebt in elk geval geen last gehad van gebogen buizen of ernstigere beschadigingen die verder rijden onmogelijk maken.

    Nog meer ervaringen in weissensee met vikings?
  9. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Precies , altijd er voor zorgen dat je de scheuren goed ziet . Je daarop 200km concentreren geeft een extra dimensie aan de opdracht.
    Dus niet in donker rijden , niet over ongeveegd ijs en in een groepje iets schuin achter je voorganger(s) zodat je over hun schouder(s) heen de eventuele scheuren kunt zien.
    Ik heb nog nooit op die salomonachtige schaatsen gereden en toch ook verschillende keren 200 km gereden op natuurijs zonder te vallen.
  10. Hartklep

    Hartklep New Member

    Toch lullig dat het 's ochtends in het donker begint ... Begin jij dan bewust later en dan rag je die 200 km er even uit. ik krijg de indruk dat je nogal geoefend bent.
    en heb je ervaring met sneeuw? Dat helpt niet echt met de zichtbaarheid van de scheuren.
  11. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Ik heb op de Weissensee op een keer na altijd aan de "snelle Toer" meegedaan en die start was bij daglicht. Bij die ene deelname met de start in donker heb ik gewacht tot het licht werd. Ik heb op de Weissensee altijd de 200km onder de 8 uur gereden.
    Ik had/heb voor mezelf de "eis" dat ik het binnen de daglicht periode (op de Weissensee circa 9.30 uur) moet kunnen. Anders begin ik er niet aan of stop er mee en heb de rit niet uitgereden. Hetzelfde criterium hanteer ik voor een eventuele echte Elfsteden.
    (Zou de de Friessche organisatie ook moeten doen : dan hoeft er niet meer geloot te worden en is een enorme besparing voor de ziektekostenverzekeraars)
    Op de Weissensee heb ik een keer meegemaakt dat het zoveel sneeuwde tijdens de rit dat er niet tegen op te vegen viel en ben ik gestopt.
  12. dedeut

    dedeut Well-Known Member

    Als je zo laat wil starten tijdens een evt. elfstedentocht, dan zul je wel heel veel mensen moeten inhalen.
  13. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Dat kan maar dat is toch geen probleem.
    Als overigens ik startrecht heb (in mijn gevale de pare jaren) dan zit ik in een late startgroep en dat betekent in de praktijk dat het al lang licht is. Probleem is dan dat ik waarschijnlijk voor donker niet aan de aankomst ben.
    Heb me dan ook voorgenomen niet op mijn starttijd te wachten en bij het licht worden te beginnen.
    Heeft als enige nadeel dat de "startstempel" ontbreekt en zal ik dus geen kruisje krijgen maar dat vind ik niet belangrijk.
  14. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    tja, dat is van beiden niks.
    dan vind je het geen probleem vele mensen in te halen, maar dan ga je toch als een van de vroegsten van start. Nou ja, halverwege dan, ligt een beetje aan de datum.
    inhalen kan overigens wel degelijk een probleem zijn, als je wat doorrekent. Ik denk dat je je een beetje verkijkt op de massaliteit.
    Als je achteraan start, heb je zo'n 12.000 man voor je zitten.
    Als je ervan uitgaat dat 12.000 man (75%) in het donker finisht, maar jij wilt dat niet of nauwelijks, dan moet je zo'n 75 % van de vroegere starters inhalen.
    Dat zijn 9.000 man (/vrouw)
    Over 200 km betekent dit 45 man inhalen iedere kilometer.
    Nu zijn er heel veel kilometers bij, vooral in het begin, waar de sloot breed genoeg is, maar vanaf Balk begint het ook smaller te worden.
    Door het vele schaatsen wat in de periode daarvoor al is gebeurd is er een spoortje al wat ingesleten redelijk ijs, daar buiten liggen er nog schotsen.
    Op dat soort stukken is het vrijwel onmogelijk in te halen. ja, een eenling wel, maar grote groepen worden lastig voorbij te rijden.
  15. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Ik ben al gewend aan "hoogop" roepen :D
    Maakt allemaal niet uit; er komt toch geen echte Elfstedentocht.
    Terug naar waar het om ging. Op natuurijs er voor zorgen dat je de eventuele scheuren goed kan zien en je niet door andere dingen laten afleiden dan is de kans op een val niet groot en maakt het niet uit met welke schaatsen je rijdt.
  16. Oxylus

    Oxylus Well-Known Member

    Hoogop werkt alleen voor op de baan. Als ik als vermoeide Elfstedenrijder hoogop zou horen dan zou ik denken: "laat hem maar lekker achteraan in het treintje aansluiten en wachten tot er een breder stukje komt. Waarom moet ik de mulle sneeuw in en krachten verspillen voor iemand die te laat zijn bed is uitgekomen?"
    Bij de Elfstedentocht van 2012 was het vaak ook best smal, maar er werd gelukkig zo goed als niet ingehaald op de smalle stukken.
  17. Hartklep

    Hartklep New Member

    Maar waar het allemaal om begonnen was: wie heeft ervaringen met het rijden van weissensee op viking 2005. Is het echt verstandiger om het op free skates te doen? Is het ijs op de weissensee extreem slecht af en toe? Slechter dan natuurijs in NL?
    Ga ik het op v2005 niet redden vanwege het vallen, mijn enkels( moe na 150 km) of de kou? of is het allemaal onzin: als je goed kunt schaatsen gaat het ook uitstekend op v2005.
    Graag hoor ik nog meer Ervaringen?
  18. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Ik zou het gewoon op de schaatsen doen waar je altijd mee rijdt met de opmerking die ik eerder al maakte (en dat er toe leidde dat we enorm afdwaalden). Dus nogmaals belangrijkste is dat je er voor zorgt dat je steeds goed de eventuele scheuren ziet..
    Ik heb het altijd gereden op Viking blackys ,een aantal keren op vaste schaatsen toen de klapper en nog niet was, later met een klapsetje eronder.
    Over de ijscondities en het weer valt op voorhand niets te zeggen.
    Ik heb er zowel -20 als een paar graden boven 0 wel eens meegemaakt.
  19. scheuvelloper

    scheuvelloper New Member

    Beste Wroeter,

    - Zelf rij ik op de Weissensee zonder hoofdlamp o.i.d. ik profiteer mee van anderen die wel een lichtje bij zich hebben. Je kunt natuurlijk bij de Action een goedkoop hoofdlampje kopen (ca 3 euro) die zijn een stuk goedkoper dan de A-merk lampjes van de Bever of een andere buitensportzaak.

    - Ik adviseer zeker 'n skibril, je loopt anders kans op bevroren ogen. Ben je brildragend dan adviseer ik om contactlenzen in combinatie met een skibril (dubbel glas ivm beslaan). Ik heb een skibril die over mijn gewone bril past, maar ik kreeg toch last van het beslaan van m'n brillenglazen. Ik heb zelf na lang zoeken een skibril met blank glas gevonden. (een skibril voor het skieen op avondpistes met kunstlicht) Het voordeel is dat je hiermee in het donker beter kunt zien. Een skibril met gekleurd venster neemt zo'n 20 tot 40% van het licht weg.

    - Afhankelijk van de omstandigheden moet je om voor 17.00 uur aan de laatste ronde beginnen. Maar als de omstnadigheden slecht zijn dan wordt daar vanaf geweken. In de regen-editie van 2009 (8 finishers) werd ik zelf al om 15.00 uur van het ijs gehaald.
    Bij elke ronde zie je bij de doorkomst de tijd en het aantal ronden dat je gereden hebt.

    - De Weissensee organisatie verstrekt eten en drinken onderweg: Warme sportdrank (getver), thee en bouillon en ontbijtkoek, rozijnen, mandarijnen en stukken banaan.
    Ik pak altijd elk uur twee bekers lauwe thee en ik neem altijd 4 energiegelletjes (100-150 g) mee. Elk uur, neem ik een halve gel en die spoel ik weg met 2 bekers lauwe thee. Af en toe neem ik stuk ontbijt koek of een stuk banaan. Op basis van m'n Polar sporthorloge verbruik ik zo'n 8000 kcal gedurende de tocht (ik weeg 82 kg bij 1.85m)

    -Ik zelf kan slecht het eten en sporten slecht combineren, ik moet er niet aan denken om onderweg warm te eten. Een warme maatijd is volgens mij echt niet nodig.

    - Ik zou zeker niet stoppen behalve dan wanneer je eten of drinken pakt. Je koelt af en je raakt uit je ritme

    - De baan wordt continue geveegd door het team van Norbert Jank

    Andere tips:
    - Let niet op de scheuren in het ijs maar concentreer je op de plekken op de baan zonder scheuren. Tijdens mijn eerste Weissenseetocht (200k in 10u53) heb ik elke ronde twee keer op het ijs gelegen (16 keer) en was ik bont en blauw. Ik lette alleen maar op de scheuren. Ik kreeg toen een de tip van een wedstrijdschaatster om juist niet op de scheuren te letten, maar je juist te concentreren op de plekken waar wel goed ijs ligt. Die raad heb ik mij ter harte genomen een jaar later reed ik 'm binnen de 9 uur zonder te vallen (onder minder goede omstandigheden).
    - Zuinig rijden. Je moet een tempo rijden dat je de hele dag kunt volhouden. In het begin voelt dat alsof je te langzaam rijdt. Zoek een groepje op dat hetzelfde tempo rijdt
  20. knukkel

    knukkel Member

    Ik heb hem zelf 2x op Salomons gereden en m'n schaatsmaten toen op Viking Gold's (2000 en 2005).
    We zijn even vaak gevallen en hadden na afloop ook allemaal een knikje in de ijzers. Het ijs was vorig jaar tijdens de 4e tocht wel echt slecht, en de mensen vielen ook bij bosjes toen. Maar de factor geluk speelt ook zeker een rol.

    Salomons zitten wel echt comfortabeler, maar het kan dus ook prima op Vikings. Als ik het nog een keer ga doen probeer ik het ook op m'n 2005's denk ik.

Deel Deze Pagina