Skeelertechniek, toch net even wat anders.

Discussie in 'Skeeleren' gestart door ExOAte, 1 apr 2014.

  1. ExOAte

    ExOAte New Member

    Hallo forumbezoekers,

    Sinds dit schaatsseizoen weer lekker op het ijs kunnen trainen en dit gaat eigenlijk perfect. Algehele techniek gaat met sprongen vooruit. Maar skeeleren, dat gaat nog niet van harte.

    Ik heb ruim 10 jaar geleden skeelers (of eerder skates) gekregen op een verjaardag en die zijn zo afgesleten dat het nauwelijks nog vooruit wil. Op die skates kan ik snelle bochten links of rechts maken en ook overstappen.

    Omstreeks twee jaar geleden heb ik skeelers gekocht met grote wielen (110mm) en een harde lage schoen. Hier kan ik prima op staan maar krijg erg veel last van mijn schenen omdat zoals bij het schaatsen het terugsturen totaal niet wil. Ik val dan bijna en met dat in het achterhoofd is het lastig wekelijks te 'willen' rijden. Ingesleten zijn ze dan ook nog maar half maar ik betwijfel of dat echt aan de wielen (en dus de bolling) ligt.

    Op slowmotion video's op internet is wel te zien dat na het plaatsen vd skeeler via een enkeldraai de skeeler naar buiten wordt gestuurd. Mij lukt dat in ieder geval nog niet en dat is vrij kloten.

    Enige suggesties?
  2. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Je stuurt niet terug. De afzet is vrij vroeg in vergelijking met schaatsen. Zie dit filmpje met Mark Horsten.

    ZeeKoei vindt dit leuk.
  3. ExOAte

    ExOAte New Member

    Precies het filmpje wat ik bedoel =) Ik kieper dan over de skeeler heen maar hij stuurt erg stroef terug (of niet eens), mits ik heel veel inspanning lever. Heeft dit met bolling/slijtage te maken van de wielen?

    Ook zijn de frames verstelbaar onder de schoenen, heeft dit nog enig effect?

    Ik heb een typische schaatsslag, misschien is dat het ook wel :p
  4. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Je moet dus niet wachten totdat de skate (uit zichzelf) terugstuurt (zoals bij de schaats door de ronding) want dat gebeurd niet, je kunt wel met je hak actief terugsturen. Misschien dat dat voor jou werkt.
    Het heeft denk ik niet met slijtage van de wielen te maken mits je regelmatig wisselt. Frame verstellen zou ik eerst niet doen.
  5. ExOAte

    ExOAte New Member

    Het nadeel nu is dat ik niet over m'n skeeler heen durf te hangen. Bij schaatsen wel. Gewoon meer oefenen I guess.
  6. In het filmpje zie je de dubble push slag

    Als je nog eens naar het filmpje kijkt kun je de volgende dingen zien:
    De skeeler wordt niet in het midden van het lichaam neergezet maar onder de schouder.
    De skeeler staat eerst bijna recht, pas bij het naar binnen "duwen" komt de rijder "over"
    Het lichaam wordt naar het rol (glij) been gedraaid, heen en weer zwaaien van het bovenlichaam, iets dat je bij het schaatsten niet moet doen (of in ieder geval veel minder)
    Bij het naar binnen duwen van de skeeler komt de rijder omhoog.
    Nadat de skeeler naar binnen is geduwd maakt de rijder een snelle S bocht naar buiten, komt weer omlaag en zet zijwaarts (iets minder ver als bij het schaatsen ivm wegglijden wielen).

    Probeer eerst eens je schaats onder je schouder neer te zetten, probeer niet direct naar binnen te duwen, probeer wel gelijk om de S bocht naar buiten te maken.
    Zodra je die twee zaken onder de knie hebt ga je proberen je bovenlichaam naar het rol been te brengen en omhoog te komen.
    Als dat lukt dan zul je zien dat je vanzelf naar binnen gaat duwen.

    Je kunt overigen ook een gewone schaatsslag op skeelers maken. Echter probeer dan niet over te komen.
    De skeeler gewoon recht neerzetten, zo snel mogelijk de enkel een klein beetje naar binnen kantelen, maar wel je skeeler dichtbij houden. Je begint dan al af te zetten.
    Dan langzaam naar buiten afzetten totdat je bijna je grip verliest.
    Terugsturen gaat maar dan zoals hierboven gezegd is druk op de hak zetten.

    Groeten
    Pieter
    Tsuki vindt dit leuk.
  7. ExOAte

    ExOAte New Member

    vergeleken met schaatsen en goedkope skates gaat het mij bijzonder slecht af. Constant pijn in mijn schenen bij constante afzet. Ik blijf het proberen, vanaf 16 april kan ik in Kardinge terecht. Kijken hoe het me daar af gaat.
  8. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Misschien moet je het met kleinere wielen proberen om iig stabiel te staan. Ik heb nog wel een setje gesleten 90 en 100 mm (standaard Powerslide wielen) liggen die je zo mag meenemen.
  9. Hallo

    Ik rij sinds 2 seizoenen op Bont Jet. De schoenen zijn thermisch vervormbaar en naar mijn voet gemaakt.
    Daarvoor reed ik Powerslide schoenen die niet vervormbaar waren. Het maakt voor mij echt uit.
    Waar je verder op moet letten is de afstelling van je frame onder je schoen.
    Een begin positie om de juiste afstelling te vinden is achter precies in het midden van je achillespees.
    Voor precies in het midden tussen je grote teen en die ernaast.
    Vanuit die begin positie testen wat je lekker vindt rijden. Niet te snel weer verstellen. Rij eerst een paar keer voordat je weer sleutelt.

    Groeten
    Pieter
  10. ExOAte

    ExOAte New Member

    @SprintMaster Het is een frame voor 110mm, 100mm zou denk ik beter zijn dan 90mm. Ik heb OV dus zou ze een keer op kunnen halen oid. Of je schaatst/skeelert toevallig vaak op Kardinge ;)

    @Pieter (delfgauw) Ik had in het begin erg veel moeite met die afstelling. Ik wilde er per se recht op staan en heb ze toen meer naar binnen geschoven zodat in het algemeen mijn voet naar de buitenkant bolde. Niet erg handig.
    Waar ik gevoelsmatig meer aan moet wennen is dat na de bijhaal je de skeeler niet onder je lichaam moet zetten en al naar buiten wilt laten sturen maar recht vooruit en onder het schouder.

    Dank allen voor een positieve bijdrage =)
  11. phicoh

    phicoh New Member

    Als je een skate neutraal onder je hiel wil hebben, rol dan op 1 skate rechtuit, naar links en naar rechts. Als naar links en naar rechts allebei soepel gaan, zonder dat de skate 1 kant op dwingt dan staat ie goed.

    In het begin ben je natuurlijk wel een behoorlijke tijd bezig voordat je hoe dan ook op 1 skate goed een bocht kan maken. Zeker beide kanten op. Je kan best wat experimenteren. Begin met rechtuit, en oefen dan links of rechts.
  12. Hoi ExOAte,

    Als ik het zo lees denk ik dat je misschien met je gewicht niet ver genoeg achterop zit. Zowel bij schaatsen als skeeleren is dit een 'zonde'.

    Maar vooral bij skeeleren maakt goed achterop zitten het mogelijk om meer en meer de 'glij / rol / stand'-skeeler vanuit de enkel te besturen. Je kan dit zelfs overdrijven en je stand-skeeler echt een curve in smijten. Dat is ook waarom de DP überhaupt mogelijk is, want eigenlijk zou je omvallen door de 2e push tenzij je snel je standskeeler onder je zwaartepunt door manipuleert om het op te vangen.

    Probeer maar eens je balans te bewaren rollend op één skeeler. Als je je gewicht niet goed achterop heb zitten is dit bijna niet te doen, want de skeeler voelt dan als vastgekleefd aan de ondergrond. Zit je wél goed achterop dan kun je kleine balansverstoringen opvangen door de rolrichting vanuit de enkel met kleine stukjes te corrigeren.

    Wanneer je lekker tempo rijdt (zeg rond de 30 p/u) op je skeelers verdwijnt het gevoel dat je je skeeler actief moet terugsturen vanuit de enkel. Door de snelheid gaat het bijna vanzelf en benadert het wat mij betreft het echte schaatsgevoel. Maar ook dan stuur ik af en toe nog heel actief terug, bijvoorbeeld op een te smal pad of om een oneffenheid te ontwijken.

    En let op! skeelers hebben geen enkele ronding en zelfsturend vermogen!! Als je een skeeler 45gr scheef zet en rechtuit rolt, blijft ie ook exact rechtuit gaan. Dit in tegenstelling tot skates (zeg maar de ijshockey variant van in-line skaten, met 4 kleine wielen) die wel in de banaanstand staan en daardoor veel levendiger aanvoelen.

    Dus, goed achterop en experimenteer ook eens met de afstelling in de breedte van je frame tov je schoen om maximale stabiliteit te bereiken. Een millimeter naar links of rechts is echt een al wereld van verschil.

    Succes!

Deel Deze Pagina